Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.

29 sept 2009 00:33 - 31 aug 2017 09:10 #1 door gvy
Hoy, medelotgenoten GT rijders :lol:

Nadat ik shackles heb gemaakt en geinstalleerd op m'n vooras en zo de GT een dikke 3cm heb verlaagd + comfortabeler gemaakt (jaja verlagen en comfortabeler gaan samen met shackles) , stelde ik vast dat de GT nogal naar links stuurde....

Mijn toespoor had ik geregeld, dus dat was het niet ....
Camber leek OK.
Caster bleek rampzalig... ongelijk en negatief.

Even voor de duidelijkheid :

Camber
Voor de GT camber, laden or unladen -0° 15' to +1° 45'



Caster
voor de GT caster, unladen +0°40' to +3°40'
caster, laden normally +1° to + 4°


toespoor/uitspoor
voor de GT Toe in : 0°40' to 0°30'



Eerst ben ik gaan zoeken naar een manier om de caster te kunnen meten . Hiervoor heb ik een simpel toestelletje in elkaar gelast:

Bijlage:
castormeettoestel by Geert Vijncke , on Flickr

Dit span ik op tussen het bovenste en onderste wielgewricht door het busje bovenaan omhoog en omlaag te draaien.

Bijlage:
castormeettoestel 001 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
castormeettoestel 005 by Geert Vijncke , on Flickr


Op voorwaarde dat de wagen netjes in z'n normale horizontale toestand staat, kan ik door de gradenboog te draaien tot het waterpas , pas staat , mijn casterhoek aflezen.

Mijn caster was dus negatief en ongelijk links en rechts.
De casterregeling gebeurt bij de GT door de bovenste driehoekarm naar voor of achter te verschuiven door het verplaatsen van ongelijke rondsels.
Het betreft de rondsels 9 in onderstaande tekening.
Deze bestaan in 9mm en 3mm.
Door de dikste rondsel achteraan te steken schuift de bovenste driehoek naar achter en vergroot de positieve caster.



Nu was dit in mijn geval, niet voldoende om de linkse caster binnenin de gevraagde tolerantie te krijgen, dus moest ik verder gaan.....
Eerst heb ik de totale voorbrug minimaal gekanteld door een kleine metalen spie (3mm) te monteren tussen de 2 brugvoeten en de chassisbalken.
Die zie je nog niet op de foto hieronder, maar zit ter hoogte van de witte neopreen afstandsstukken.
Doordat dit de volledige brug een ietje kantelt wijzigt de casterhoek links en rechts een beetje.

Bijlage:
shackles 008 by Geert Vijncke , on Flickr


Vervolgens ben ik met de ongelijke rondsels gaan spelen.

Rechts kon ik , door eenvoudig de dikste rondel achteraan te steken en de dunste vooraan een positieve caster van +2° bekomen.

Bijlage:
castormeettoestel 004 by Geert Vijncke , on Flickr

Links
was een moeilijker geval....
De caster was dermate negatief dat er zwaardere maatregelen nodig waren....
Eerst heb ik het buisje dat ingelast zit in de steunbalk ietje ingekort, waardoor de arm meer naar achter kon,
Verder is de totale driehoek ietsje wijder gemaakt ( kan je dus gewoon voorzichtig openduwen).
Nu had ik plaats voor bredere rondsels dan de standaard 3mm en 9mm.
Voor maximale positieve caster zit er vooraan geen rondsel meer en heb ik achteraan een busje (superdikke rondsel) gefabriceerd van 19mm dik.
Hierdoor is rechts mijn caster dan eindelijk ook op +2° gekomen.

Bijlage:
castormeettoestel 003 by Geert Vijncke , on Flickr

OW ja....
Aan de rechterzijde heb ik de zogenaamde bolt from hell ontmoet. De lange (22cm) bout die door de bussen van de driehoekarm en steunbalk gaat durft wel eens heel erg vast zitten in de bussen..... Ik moest hem er uit slijpen en heb dus een nieuwe bout voorzien en gemonteerd met veel vet.
Ik heb ook twee nieuwe metalen busjes moeten draaien om in de rubberbussen te steken.
Wel opletten dat de vervangende bout de juiste
hardheidsspecs heeft.


Mijn Camber :

De camberwaarde is bij mijn GT links en rechts een klein beetje negatief , om precies te zijn 1° en dat lijkt mij OK
Dit meet ik door netjes vertikaal een waterpas tegen de velgrand te plaatsen, uiteraard op een horizontale ondergrond.

Bijlage:
cambermeting by Geert Vijncke , on Flickr

Bij de GT kan de camber eigenlijk maar in 2 standen gezet worden door het bovenste wielgewricht, dat met twee boutjes op de driehoek is gemonteerd, 180° te draaien.
Met enige huisvlijt is ook hier een mouw aan te passen....
Als je de gaatjes in de driehoekarm, waar die twee boutjes in draaien, met een vijltje wat langwerpig maakt, kan je het bovenste wielgewricht een ietje naar voor of achter monteren en dus de camber aanpassen.
Belangrijk : zorg dat die boutjes via een grauwer of een zelfborgende moer heel goed vastzitten , of puntlas het rondseltje, eens de camber goed staat ,vast aan de driehoek.
Zodat de camber niet meer kan wijzigen.

Toespoor- Uitspoor.

Dit stel je als laatste in.
Ik doe dat thuis heel simpel en toch nauwkeurig met twee rechte aluminium latten van 2m lang.

Stuur mooi recht zetten.
Twee blokken tegen linker en rechterwiel.
Op die blokken leg ik de alu latten met aan weerszijden een touwtje met schietloodje.
Voor het gemak plak ik 4 stukjes papiertape onder de schietloodjes en teken ik streepjes.

En dan meet ik de afstand tussen de streepjes aan de voorzijde en de achterzijde.

Bijlage:
shackles 007 by Geert Vijncke , on Flickr

Vervolgens een klein beetje goniometrie:

Een verschil van 2.4cm (uiteraard vooraan smaller dan achteraan) geeft een toespoor van 0.35° aan weerszijden

Je moet wel nazien dat je toespoor symmetrisch is tov de middellijn van de wagen en dat kan soms moeilijk zijn.
Ik heb hiervoor een schietloodje netjes in het midden van mijn voorbumper naar beneden gehangen en ervoor gezorgt dat vanaf dat middelpunt ik dezelfde afstand naar het linker en rechterstreepje heb.
Mocht dit niet exact genoeg zijn, dan voel je dit als je met de wagen rijdt , dat je stuur een beetje scheef staat.

Tenslotte. Als je het toespoor met de spoorstangen bijregelt, moet je wel de wagen een beetje voor en achteruit duwen vooraleer opnieuw te meten.
Deze metingen zijn ,indien goed uitgevoerd heel erg nauwkeurig.


Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 09:14 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
Geert, wat een prachtige gedetailleerde uitleg :thumbup:
Ik ben alleen bang dat het topic op den duur niet meer zichtbaar is in deze rubriek.
Ik heb hem sticky bovenaan deze rubriek gezet, en de kop even aangepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 22:16 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
Ik denk niet dat ik het zelf zal doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 01:41 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
Wat houdt je tegen Erick?

Een van de redenen dat ik dit zelf ben gaan doen is het feit dat deze oldtimer een steeds ongoing project is...

De brug er onderuit voor dit....
Dan weer nieuwe wiellagers, spoorstangen etc...
Daarna eens experimenteren met verlagen met de shackles...
enz....

En ik stel vast dat dit telkens weer invloed heeft op de uitlijning en ik heb al helemaal geen zin om bij elk van die wijzigingen m'n portemonee open te trekken en weer eens naar de garage te trekken, waar men toch eigenlijk alleen het toespoor zal regelen, omdat camber en caster te moeilijk aan te passen is bij de GT.

Onderstaande methode, hoewel ambachtelijk uitgevoerd zonder een highttec machine is zeer nauwkeurig.
Ik heb vb na een ritje vastgesteld, dat m'n bladveer zich ietsje dieper heeft ingesteld . Dit beinvloed het spoor met zo'n 0.14°. En dat kon ik goed meten. ( toespoor was gewijzigd met ongeveer 10mm, dus cotan 10mm/2/2000mm).
Na een beetje bijstellen, en nog een rit bleven de meetresultaten netjes gelijk.
Ook de camber is aan weerszijden met ongeveer 0.25° negatiever geworden.
Ik vind het zelf geruststellend te weten dat ik de instellingen zelf vrij eenvoudig en toch accuraat kan checken.
Ik geef toe dat ik de luxe heb om heel eenvoudig onder mijn wagen te kunnen werken.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 20:27 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
Wat heb je allemaal aan gereedschap en hulp middelen nodig om zoiets te doen, behalve een vlakke waterpas vloer in de garage??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 21:05 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
Betreft die ondergrond heb je wel een punt.

Qua gereedschap heb je echt niet zoveel nodig.
Voor het spoor : twee rechte aluminium latten van 2m , een stukje touw met 4 oogvijzen als schietlood en een rolmeter van 3m.

Voor de camber : een waterpas.

Voor de castor
: een stukje draadstang een busje, een winkelhaak om het toestelletje netjes haaks te lassen en inderdaad een lasapparaat om het te lassen.
En verder heb ik een gradenboog gebruikt omdat ik die had,waarop ik een bubbelglaasje uit een ouwe waterpas kleef met dubbelzijdige tape ,maar gemakkelijker nog is dit: angle finder

Dus dat valt toch allemaal mee.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 23:30 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
Je vergeet twee rechtse handen en een technische knobbel...al ontbreekt het daaraan niet op dit forum :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 okt 2009 20:54 #8 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Caster - camber - toe/uitspoor zelf afstellen.
:thumbup: Rini ik denk dat Geert maar een instructie topic moet maken met foto's en de bijbehorende berekeningen, dan kunnen ook de mensen zonder twee rechtse handen en technische knobbel, het kunnen uitvoeren :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.