Hoy, medelotgenoten GT rijders
Nadat ik shackles heb gemaakt en geinstalleerd op m'n vooras en zo de GT een dikke 3cm heb verlaagd + comfortabeler gemaakt (jaja verlagen en comfortabeler gaan samen met shackles) , stelde ik vast dat de GT nogal naar links stuurde....
Mijn toespoor had ik geregeld, dus dat was het niet ....
Camber leek OK.
Caster bleek rampzalig... ongelijk en negatief.
Even voor de duidelijkheid :
Camber
Voor de GT camber, laden or unladen -0° 15' to +1° 45'
Caster
voor de GT caster, unladen +0°40' to +3°40'
caster, laden normally +1° to + 4°
toespoor/uitspoor
voor de GT Toe in : 0°40' to 0°30'
Eerst ben ik gaan zoeken naar een manier om de caster te kunnen meten . Hiervoor heb ik een simpel toestelletje in elkaar gelast:
castormeettoestel
by
Geert Vijncke
, on Flickr
Dit span ik op tussen het bovenste en onderste wielgewricht door het busje bovenaan omhoog en omlaag te draaien.
castormeettoestel 001
by
Geert Vijncke
, on Flickr
castormeettoestel 005
by
Geert Vijncke
, on Flickr
Op voorwaarde dat de wagen netjes in z'n normale horizontale toestand staat, kan ik door de gradenboog te draaien tot het waterpas , pas staat , mijn casterhoek aflezen.
Mijn caster was dus negatief en ongelijk links en rechts.
De casterregeling gebeurt bij de GT door de bovenste driehoekarm naar voor of achter te verschuiven door het verplaatsen van ongelijke rondsels.
Het betreft de rondsels 9 in onderstaande tekening.
Deze bestaan in 9mm en 3mm.
Door de dikste rondsel achteraan te steken schuift de bovenste driehoek naar achter en vergroot de positieve caster.
Nu was dit in mijn geval, niet voldoende om de linkse caster binnenin de gevraagde tolerantie te krijgen, dus moest ik verder gaan.....
Eerst heb ik de totale voorbrug minimaal gekanteld door een kleine metalen spie (3mm) te monteren tussen de 2 brugvoeten en de chassisbalken.
Die zie je nog niet op de foto hieronder, maar zit ter hoogte van de witte neopreen afstandsstukken.
Doordat dit de volledige brug een ietje kantelt wijzigt de casterhoek links en rechts een beetje.
shackles 008
by
Geert Vijncke
, on Flickr
Vervolgens ben ik met de ongelijke rondsels gaan spelen.
Rechts kon ik , door eenvoudig de dikste rondel achteraan te steken en de dunste vooraan een positieve caster van +2° bekomen.
castormeettoestel 004
by
Geert Vijncke
, on Flickr
Links was een moeilijker geval....
De caster was dermate negatief dat er zwaardere maatregelen nodig waren....
Eerst heb ik het buisje dat ingelast zit in de steunbalk ietje ingekort, waardoor de arm meer naar achter kon,
Verder is de totale driehoek ietsje wijder gemaakt ( kan je dus gewoon voorzichtig openduwen).
Nu had ik plaats voor bredere rondsels dan de standaard 3mm en 9mm.
Voor maximale positieve caster zit er vooraan geen rondsel meer en heb ik achteraan een busje (superdikke rondsel) gefabriceerd van 19mm dik.
Hierdoor is rechts mijn caster dan eindelijk ook op +2° gekomen.
castormeettoestel 003
by
Geert Vijncke
, on Flickr
OW ja....
Aan de rechterzijde heb ik de zogenaamde bolt from hell ontmoet. De lange (22cm) bout die door de bussen van de driehoekarm en steunbalk gaat durft wel eens heel erg vast zitten in de bussen..... Ik moest hem er uit slijpen en heb dus een nieuwe bout voorzien en gemonteerd met veel vet.
Ik heb ook twee nieuwe metalen busjes moeten draaien om in de rubberbussen te steken.
Wel opletten dat de vervangende bout de juiste
hardheidsspecs heeft.
Mijn Camber :
De camberwaarde is bij mijn GT links en rechts een klein beetje negatief , om precies te zijn 1° en dat lijkt mij OK
Dit meet ik door netjes vertikaal een waterpas tegen de velgrand te plaatsen, uiteraard op een horizontale ondergrond.
cambermeting
by
Geert Vijncke
, on Flickr
Bij de GT kan de camber eigenlijk maar in 2 standen gezet worden door het bovenste wielgewricht, dat met twee boutjes op de driehoek is gemonteerd, 180° te draaien.
Met enige huisvlijt is ook hier een mouw aan te passen....
Als je de gaatjes in de driehoekarm, waar die twee boutjes in draaien, met een vijltje wat langwerpig maakt, kan je het bovenste wielgewricht een ietje naar voor of achter monteren en dus de camber aanpassen.
Belangrijk : zorg dat die boutjes via een grauwer of een zelfborgende moer heel goed vastzitten , of puntlas het rondseltje, eens de camber goed staat ,vast aan de driehoek.
Zodat de camber niet meer kan wijzigen.
Toespoor- Uitspoor.
Dit stel je als laatste in.
Ik doe dat thuis heel simpel en toch nauwkeurig met twee rechte aluminium latten van 2m lang.
Stuur mooi recht zetten.
Twee blokken tegen linker en rechterwiel.
Op die blokken leg ik de alu latten met aan weerszijden een touwtje met schietloodje.
Voor het gemak plak ik 4 stukjes papiertape onder de schietloodjes en teken ik streepjes.
En dan meet ik de afstand tussen de streepjes aan de voorzijde en de achterzijde.
shackles 007
by
Geert Vijncke
, on Flickr
Vervolgens een klein beetje goniometrie:
Een verschil van 2.4cm (uiteraard vooraan smaller dan achteraan) geeft een toespoor van 0.35° aan weerszijden
Je moet wel nazien dat je toespoor symmetrisch is tov de middellijn van de wagen en dat kan soms moeilijk zijn.
Ik heb hiervoor een schietloodje netjes in het midden van mijn voorbumper naar beneden gehangen en ervoor gezorgt dat vanaf dat middelpunt ik dezelfde afstand naar het linker en rechterstreepje heb.
Mocht dit niet exact genoeg zijn, dan voel je dit als je met de wagen rijdt , dat je stuur een beetje scheef staat.
Tenslotte. Als je het toespoor met de spoorstangen bijregelt, moet je wel de wagen een beetje voor en achteruit duwen vooraleer opnieuw te meten.
Deze metingen zijn ,indien goed uitgevoerd heel erg nauwkeurig.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Geert