Achtervering

15 aug 2010 02:49 #1 door State Scarlet
Achtervering werd gestart door State Scarlet
Hallo

ik heb een mooi probleem met de keuring. Mijn achteras komt bij het op een brug zetten zo ver naar beneden dat de handrem er lichtelijk op komt te staan (wat niet mag aldus de inspecteur) en mijn veren komen een beetje vrij te hangen (wat ook niet mag volgens de beste man)

Vraag is dus of iemand weet wat het kan zijn, dan ben ik in elk geval geholpen met één deel van de keuring. Ik heb er nieuwe Koni standaard (rode) schokdempers onder gezet, maar nog de oude veren. Dit overigens voor de keuring al, maar ook met de oude schokdempers kwamen de veren vrij. Ik las ergens dat deze 35 centimeter zijn standaard, kan iemand dat bevestigen? Wanneer mijn Amazon van de brug af is, zal ik ze in elk geval eens gaan opmeten. Misschien dat ik hogere/stuggere veren er onder moet zetten. Weet eigenlijk niet of deze oude gewoon op zijn of een verlagingsveer zelfs.

Enfin, misschien als ik mijn handrem iets losser stel dat hij niet meer aankomt bij het loshangen, maar weet niet zeker of hij dan nog voldoende op de rem staat, wanneer hij op de grond staat. Word dus sowieso even proberen, als er verder niks mis is met de auto.

Bedankt voor de hulp al vast, hopelijk krijg ik zodoende 1 van de meest vervelende 'to do's' voor de APK keuring uit de weg met nog een kleine maand voor het vervallen ervan. 1 van de 8 ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2010 08:30 #2 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Achtervering
Hoi,deze zijn idd 35 cm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2010 10:35 #3 door mike
Beantwoord door mike in topic Achtervering
Hallo

Ik heb zo zelfde probleem.Mijn GT is zo verlaagd dat de schokdemper te lang is in verhouding met de veer. Ik heb dit even opgelost door er andere gele koni,s op te zetten die korter zijn. Komen van een c-kadett geloof maar dan van de voorkant. Toen had ik nog het probleem dat de veer iets los komt te zitten als je de auto opkrikt. Ik heb het tijdelijk opgelost door de koni,s op hun hardst te zetten zo blijft hij even hangen als je hem opkrikt en zitten je veren niet gelijk los. Het rijd niet erg lekker maar zo kom je misschien wel door de APK. Je rode koni,s kunnen ook harder gezet worden geloof ik dus dat kan je proberen en even kijken of de rubbers er allemaal op zitten op de veer. kan net even zijn als ze weg zijn of versleten dat je veer daardoor loskomt.

Ik ben aan het uitzoeken wat het beste is voor de mijne of een schroefset zoeken of nog kortere schokdempers. Ik heb nu achter schokdempers van een mini besteld die zijn beduidend korter en als dat hem niet word dan zoeken naar een tweede hands schroefsetje die verstelbaar is in hoogte.

Succes verder

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2010 22:25 #4 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Achtervering
Heb hem vandaag al op de brug gezet en de veren opgemeten. Ze meten beiden 29 centimeter, dus met een extra 6 centimeter komen ze zeker 3-4 centimeters boven het rubber/ijzer, in de auto zeg maar. De rubbers zijn in elk geval nog goed Mike, die had ik al eens goed bekeken toen ik zag dat er een veer los viel. Zo voor en te na bekijk je pas echt álles, wat je bij een koop niet 1-2-3 doet.

De rode Koni's kun je inderdaad qua vering stugger/soepeler zetten nog, maar niet qua lengte veranderen. Ze zullen uiteindelijk net zo lang worden als de auto vrijkomt (en genoeg trekkracht aankomt van de banden uit alleen). Had zelf ook gekeken voor sport Koni's, omdat ze maar 1 euro duurder waren, maar ik moet niets van verlaging hebben persoonlijk. Te vaak zie ik die 'coole' dudes met hun verlaagde auto met 1 km/u scheef over een drempel rollen. Nee dank je!:no:

Ik ga dus een verensetje kopen. Weet iemand een paar plaatsen waar je die zou kunnen verkrijgen, de gewone 35 cm versies? Heb ze alleen in Suselbeek voorts gezien, bij Splendidparts zijn alleen sportdingen.

Enfin, als iemand 2 gebruikte 29 centimeter veren over wilt nemen.... ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 aug 2010 10:07 #5 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Achtervering
Ik vond het al een vreemd verhaal, ben zelf geen off keurmeester maar keur wel vaak al auto's voor, dus ik ben zojuist bij een vriend van mij geweest, wel een APK keurmeester en hem dit verhaal verteld.
Wat niet klopt is dat als je de GT op de brug zet, dat de wielen/as dan naar beneden komt. Dit gebeurt alleen bij een 2koloms brug. Voor een APK keuring moet deze op een 4koloms brug staan!
Dan heb je hier dus geen last van!
Mocht de as helemaal naar beneden gaan hangen, bijv om de wielspeling te gaan controleren, mag de handrem gewoon iets aanlopen als het hierdoor komt. ALs deze bij rijden maar los komt.
De constructie van deze starre as is gewoon zoals deze org is, dus mocht je hem bijv hier laten keuren is dat geen afkeurpunt.
Misschien even praten met jouw keurmeester?
Wat zijn de andere afkeurpunten?
Ben wel benieuwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 aug 2010 13:18 #6 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Achtervering
Nou, de aanlopende handrem was volgens mij geen probleem dat werd alleen opgemerkt. Heb hem thuis ook op een 2 koloms brug staan, waar ik de wielen overigens gewoon kon draaien, dus de handrem kwam niet echt aan.

Neem aan dat je met 4 kolommen een brug bedoeld waar je gewoon oprijd? Dan zou je inderdaad nooit loskomende veren constateren, ze doen net alsof ik in San Francisco wegen zou gaan springen. Is dat een harde eis overigens?
Ze zullen bij zo een brug sowieso wat steunen er onder plaatsen om zoiets te controleren, dus dan ben je net zo ver.

De verdere afkeurpunten:

1) Chassisnummer niet goed leesbaar (al verholpen met wat thinner en een kleine priem)
2) balkje dat doorloopt in de linkerwielkas (voor) had een gaatje
3) massa probleem rechterkoplamp (valt niet mooi in het slot soms, daardoor maar half half contact)
4) groot licht/richtingaanwijzer, die bleef bij het opzetten bij de keuring zover in het stuur steken dat je nog niet eens kon sturen meer. Moet op 1 of andere manier weer terug in originele stand worden gezet.
5) splitpennetje rechtsvoor bij het wiel
6) Een mogelijk gaatje ergens in de knalpijp (dacht men te horen, dus even nalopen met het lasapparaat)
7) er mistte een ijzer geval (ik ben de technische naam alweer vergeten) die de kabel van de handrem vastzet waar hij inhangt.
8) kleine beschadiging remslang rechtsvoor (al nieuwe gehaald voor beide zijdes bij C&C parts Baarlo, makkelijk zo'n remspecialist in de gemeente, die ook nog eens 30% korting vergeeft aan ons)
9) De loskomende veren dus als laatste punt


Op punt 1 zou hij eigenlijk de wagen al moeten buiten rijden, maar omdat we er met 5 auto's nu komen, kennen ze ons daar redelijk. De keuring dus zover mogelijk afgemaakt, zodat we bij de volgende keer alleen even maar de checklist hoeven te controleren en nog de rem/rijtest en stand verlichting oa.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 aug 2010 10:47 #7 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Achtervering

State Scarlet schreef : Nou, de aanlopende handrem was volgens mij geen probleem dat werd alleen opgemerkt. Heb hem thuis ook op een 2 koloms brug staan, waar ik de wielen overigens gewoon kon draaien, dus de handrem kwam niet echt aan.

Neem aan dat je met 4 kolommen een brug bedoeld waar je gewoon oprijd? Dan zou je inderdaad nooit loskomende veren constateren, ze doen net alsof ik in San Francisco wegen zou gaan springen. Is dat een harde eis overigens?
Ze zullen bij zo een brug sowieso wat steunen er onder plaatsen om zoiets te controleren, dus dan ben je net zo ver.

Bij een 4 koloms brug(waar je dus zo oprijdt) zet men een assteun onder de as en laat men de brug iets zakken, zo komen de wielen vrij maar hangt de as dus niet los, zoals bij een 2koloms wel t geval is.

De verdere afkeurpunten:

1) Chassisnummer niet goed leesbaar (al verholpen met wat thinner en een kleine priem)
2) balkje dat doorloopt in de linkerwielkas (voor) had een gaatje =tot een bepaalde grootte is dat geen afkeur! verdient wel aandacht!
3) massa probleem rechterkoplamp (valt niet mooi in het slot soms, daardoor maar half half contact)
Laat de koplamp gewoon open staan tijdens keuren, kantelen is geen noodzaak, hoeft dus niet
4) groot licht/richtingaanwijzer, die bleef bij het opzetten bij de keuring zover in het stuur steken dat je nog niet eens kon sturen meer. Moet op 1 of andere manier weer terug in originele stand worden gezet.

Veert nomaal terug in de normale stand, misschien is deze gebroken, wil wel eens gebeuren
5) splitpennetje rechtsvoor bij het wiel
snel gedaan
6) Een mogelijk gaatje ergens in de knalpijp (dacht men te horen, dus even nalopen met het lasapparaat)
Motor laten draaien en met een doek oid de uitlaat aan het eind dichtduwen, kijken waar hij dan blaast
7) er mistte een ijzer geval (ik ben de technische naam alweer vergeten) die de kabel van de handrem vastzet waar hij inhangt.
Waar? bij de trommel ingang of aan de handremgreep zelf, weet niet precies wat je bedoelt
8) kleine beschadiging remslang rechtsvoor (al nieuwe gehaald voor beide zijdes bij C&C parts Baarlo, makkelijk zo'n remspecialist in de gemeente, die ook nog eens 30% korting vergeeft aan ons)
9) De loskomende veren dus als laatste punt=reeds beschreven


Op punt 1 zou hij eigenlijk de wagen al moeten buiten rijden, maar omdat we er met 5 auto's nu komen, kennen ze ons daar redelijk. De keuring dus zover mogelijk afgemaakt, zodat we bij de volgende keer alleen even maar de checklist hoeven te controleren en nog de rem/rijtest en stand verlichting oa.


Ik heb wat toevoegingen geplaatst, lees je quote even door!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 aug 2010 11:19 #8 door mike
Beantwoord door mike in topic Achtervering
De rode Koni's kun je inderdaad qua vering stugger/soepeler zetten nog, maar niet qua lengte veranderen. Ze zullen uiteindelijk net zo lang worden als de auto vrijkomt (en genoeg trekkracht aankomt van de banden uit alleen). Had zelf ook gekeken voor sport Koni's, omdat ze maar 1 euro duurder waren, maar ik moet niets van verlaging hebben persoonlijk. Te vaak zie ik die 'coole' dudes met hun verlaagde auto met 1 km/u scheef over een drempel rollen. Nee dank je!:no:

Ik dacht dat je hem verlaagd had vandaar mijn reactie. Normale als alles origineel is komen de veren niet los.

Succes verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 aug 2010 13:26 #9 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Achtervering

GTvirus schreef : Ik heb wat toevoegingen geplaatst, lees je quote even door!


Een klein gat is inderdaad geen probleem, dat was namelijk aan de andere kant. Aan de linkerkant was er een groter gat. En ja ik praat in verleden tijd, omdat ze beide dicht zijn nu, na eerst goed te hebben behandeld.

Koplamp was gewoon een probleem dat de boutjes eigenlijk allemaal los zaten binnen in, daar kwam de buurman mee die eigenhandig een GT helemaal uit mekaar heeft gehad en weer klaar heeft gemaakt. De Handige Harry zeg maar.

Voor de rest was de knalpijp weer gelast waar de 2 buizen weer samen komen (vanaf de motor gezien) en het iets bij een is geknepen. Daar zat een klein gaatje.

Het ijzer geval wat ik bedoelde was een U vormige schuif meer dat je kabel vastklemt, zoals er ook zitten voor bij de remslangen. Jammere was gewoon dat hij een klein beetje kon schuiven, maar eigenlijk niet los kon komen... maar oké, ergens moet de grens zitten hè?
Beide remslangen vervangen, gezien hun staat zullen het wel de originele zijn. Paar maanden terug onder onze Morris een paar verwijderd, maar die waren ook écht slecht (en ook 6 jaar ouder)

Eigenlijk het enige wat nu rest, als alles goed word gekeurd wat gemaakt is en nog niet gecontroleerd, is de grootlicht/knipperlichtschakelaar weer terug proberen te krijgen in de originele stand. Misschien een beetje spierballen rollen, vloeken en wat techniek, maar moet goed komen. Het eigenlijke probleem waar ik mee startte was de veren. Weet iemand zo wat ongeveer de afstand van zijn wiel tot aan de wielrand is? Ik heb daar in elk geval een centimetertje of 2 gewonnen door de veren.


@ Mike: ik haat verlagingen en zo'n toestanden, je wint er niks mee zoals je wel merkt bij een keuring of een drempel;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 aug 2010 19:28 #10 door mike
Beantwoord door mike in topic Achtervering
@ Mike: ik haat verlagingen en zo'n toestanden, je wint er niks mee zoals je wel merkt bij een keuring of een drempel;)[/quote]


Daar ben ik het niet met je eens. Je kunt door een goede verlaging een betere wegligging creeeren. Er zijn er een hoop die maken er een stuiterbak van en dat rijd niet lekker idd. Bij een keuring moet je niet tegen dit soort problemen lopen als hij goed verlaagd is. Bij een drempel kan het soms vervelend zijn maar sommige zijn ook erg hoog. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 aug 2010 19:34 #11 door mike
Beantwoord door mike in topic Achtervering
Kan iemand me uitleggen waarom mijn quote,s verkeerd gaan? Ik doe het volgens de forum uitleg die omschreven is denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 aug 2010 12:14 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Achtervering
Als je op de Quote button drukt en je laat de code tussen de haakjes [ en ] aan het begin en eind van de quote ongewijzigd moet het toch echt lukken. De gequote tekst mag je wel aan passen. Bij je quote hierboven was de quote-code aan het begin weggehaald en dan werkt het dus niet. Denk dat je dus iets teveel tekst weggehaald heb en per ongeluk de quote-code aan het begin dus ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 aug 2010 19:18 #13 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Achtervering
Ik snapte het ook al niet helemaal, verschillende keren geprobeerd, maar telkens kwamen mijn quotes er goed uit, ook via Internet Explorer, naast Firefox (je weet maar nooit).


Enfin, dinsdag naar de keuring, dan zullen we zien wat goed en afgekeurd word van de lijst en verders nog...

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 aug 2010 09:50 #14 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Achtervering
Succes dan voor dinsdag, hoop dat hij nu wel goed is dan en niet dat er nog ff snel wat anders tussendoor komt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2010 13:50 #15 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Achtervering
Goedgekeurd op alle punten! *O*

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2010 17:07 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Achtervering
:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2010 01:30 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Achtervering
Ook van mij een dikke :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.