Rembekrachtiging probleem

24 aug 2015 19:26 - 24 aug 2015 19:27 #1 door weijtens
Rembekrachtiging probleem werd gestart door weijtens
Hallo sinds een aantal dagen merk ik verschillen mbt de rembekrachtiging.
Als ik mijn rempedaal intrap merk dat soms de bekrachtiging minder is, ik moet harder de rempedaal induwen om te remmen.
Soms is het ook zoals normaal, wel goede bekrachtiging.
Ik merk echter dat het steeds vaker voorkomt.

Als ik de vacuumwerking controleer vanuit de motor dan De vacuumwerking heb ik vlug even gecontroleerd aan het slangetje van de ontstekingsvervroeger. Ik merk hier geen verschillen.

Waar kan het euvel ontstaan?

n.b. de link in het bericht van Rini mbt rembekrachtiging werkt helaas niet meer.

Grt, Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2015 23:04 #2 door OPELuser
Beantwoord door OPELuser in topic Re:Rembekrachtiging probleem
Het kan zijn dat de terugslagklep in de vacuüm leiding niet goed meer is. Als de motor uitgezet is moet de rembekrachtiging nog 1 of 2 maal werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 aug 2015 08:26 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Rembekrachtiging probleem
Bij mijn GT bleek de onderdrukslang poreus te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2015 13:05 #4 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Rembekrachtiging probleem
In mijn geval nu is het waarschijnlijk het membraam wat hier en daar lek is. Kijken of ik hem kan repareren met goeie plakkit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2015 18:09 #5 door OPELuser
Beantwoord door OPELuser in topic Re:Rembekrachtiging probleem

Cees schreef : In mijn geval nu is het waarschijnlijk het membraam wat hier en daar lek is. Kijken of ik hem kan repareren met goeie plakkit.

Naar mijn idee gaat dat niet werken. Ik zou kijken naar een bekrachtigen van een Opel record 2.2 deze zou met een aanpassing moeten passen. Misschien heeft iemand hier ervaringen mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2015 22:40 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Rembekrachtiging probleem
zakt het niveau in het vloeistof reservoir?
zoja dan heb je een lekkende hoofremcilinder
remvloeistof loopt dan in de bekrachtiging en de werking wordt minder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 sept 2015 19:08 #7 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Rembekrachtiging probleem
Het vloeistofniveau van de remolie zakt niet.
De terugslagklepmis m.i ok, ik heb ze er tussen uit gehaald en getest. Werkt goed.
Wel zie ik dat het rubber van de slang wat uitgehard is bij de terugslagklep. Klein stukje inkorten en nog eens proberen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 sept 2015 08:44 #8 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Rembekrachtiging probleem
De slang is toch wel een gepanserde stugge slang ? Niet dat je een normale rubber slang hebt die bij de onderdruk dicht klemt en daardoor allesniet goed werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 sept 2015 18:38 #9 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Rembekrachtiging probleem
De slang is gewapend met staaldraad. Prikt zo lekker in je vingers..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 sept 2015 21:36 #10 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Rembekrachtiging probleem

weijtens schreef : De slang is gewapend met staaldraad..

Dat zegt niet zoveel, Dat heeft te makken dat die slang niet kan uitzetten. Kan zijn dat hij door vacuüm wel dichtslaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2015 15:55 #11 door OPELuser
Beantwoord door OPELuser in topic Re:Rembekrachtiging probleem
De gepantserde slang kan niet door vacuüm plat worden gezogen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2015 21:05 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Re:Rembekrachtiging probleem
remblokken al gecontroleerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2015 22:41 #13 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Rembekrachtiging probleem
Bij onthechting kan het rubber loslaten van het pantser en kan de leiding blokkeren. Bij mij was ie gaar en lekte waardoor de druk wegzakte. Ik heb gezocht naar een goede slang, maar kwam alleen rubberen tegen. Zelf met flexibele koperbuis een onverwoestbare onderdrukleiding gemaakt.
Hetzelfde probleem van onthechtende rubberen slangen heb ik gehad met mijn remleidingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 sept 2015 11:06 - 14 sept 2015 11:08 #14 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Rembekrachtiging probleem
indien er een type remvloeistof tot en met dot 4 gebruikt is zal het rubber inderdaad aangetast kunnen zijn.
dot 5 is op siliconenbasis en minder agressief
wil je dit controleren dan zul de de remslangen moeten verwijderen en een oude fietswielspaak erdoorheen halen
komt er zwart rubber mee zul je de slangen moeten vervangen
overigens is het helemaal niet verkeerd om dit om de paar jaar te doen
het kost tegewoordig maar een paar tientjes en je rijdt veel veiliger
bovendien scoor je bij de keuring punten want men ziet dat de wagen goed bijgehouden wordt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 sept 2015 19:58 #15 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Rembekrachtiging probleem
Hoi Jos, bedankt voor je info,

- Het remolie niveau is onveranderd
- Remolie DOT4
- Remblokken nog niet nagekeken.

Ik vroeg me alleen af, als de rembekrachtiging wegvalt kan ik mits harder intrappen nog wel remmen. Heeft de remolie wel invloed op het bekrachtigen?
Is er inderdaad een relatie tussen de bekrachtiging en de remblokken ?

Grtz, Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2015 11:04 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Rembekrachtiging probleem
remmen kun je altijd nog als de bekrachtiging niet werkt
het lijkt of je op een plank trapt en de remwerking is minimaal
(leuk als je moet slepen!)
remolie heeft op zich niets te maken met de bekrachtiging alleen de genoemde tips kunnen hierop wel invloed uitoefenen

voor wat betreft de remblokken
je zult niet de eerste zijn die denkt dat ze in orde zijn en er bij nadere inspectie erachter komt dat deze schuin weggesleten zijn
net als de remslangen is het niet overbodige om deze op tijd na te lopen en bij twijfel te vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2015 21:16 - 05 okt 2015 21:29 #17 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Rembekrachtiging probleem
Vandaag alle vacuumslangen gecheckt. De uiteinden een klein stukje ingekort om de verdroogde stukken eraf te halen.
Terugslagklep gecheckt. Werkt goed.
Slang aan de bekrachtiger losgemaakt en de bekrachter met de mond vacuum gezogen.
Lijkt wat vacuum te verliezen.
Uiteindelijk de stang aan de rembekrachtiger iets korter ingesteld. Het probleem lijkt opgelost.
De bekrachtiger heeft waarschijnlijk steeds op het randje ingesteld gestaan.

(Thx Jos!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2015 22:54 #18 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Rembekrachtiging probleem
Dat is nog eens fijn om te horen Jeroen! Niks is zo vervelend als geen (vertrouwen in je) remmen hebben!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2015 21:56 #19 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Rembekrachtiging probleem
Hmmmm. na en uitgebreidere testrit vandaag was het toch niet opgelost.
Ik merk nu als ik mijn rempedaal induw dat de bekrachtiger veel lucht laat ontsnappen. Lijkt op een zucht.. ;-)
Is dit normaal of duid het op een probleem in de bekrachtiger ? (membraan?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 okt 2015 17:39 #20 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Rembekrachtiging probleem
We weten natuurlijk niet hoeveel jij dagelijks oefent ;-)
maar als jij met het zuigen aan de slang al drukverlies merkt, dan is de slang beslist lek.
De onderdruk die de motor levert is namelijk veel hoger. Ik zou bijna zeggen: doe eens een wedstrijdje met de motor en probeer harder aan de slang te zuigen dan de motor.
Do not try this at home! :-))

PS de slang kan zo lek zijn dat de motor onregelmatig gaat lopen, dat is mij overkomen. Hij trekt dan valse lucht aan.
Verder wordt een lekkende slang niet veroorzaakt door remvloeistof, want remvloeistof komt helemaal niet in de buurt van je slang. Is dat wel zo, dan heb je een heel groot ander probleem.
De slang vult zich met lucht uit de carburateur, dus ook met benzinedamp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.