zelf ontluchten remmen

05 okt 2009 00:40 #1 door gvy
zelf ontluchten remmen werd gestart door gvy
Hoy,

Vermits er een lek was ontstaan aan m'n rempomp, moest ik de remleidingen los en terug inschroeven.
Nadien moest er dus ontlucht worden.

Eerst heb ik heel wat zitten knoeien, maar dat ga ik jullie besparen.
Op de volgende manier ging het namelijk wel heel vlot.

Ik heb het dopje van de remcilinder eraf gedraaid en eerst het reservoir volledig gevuld met remolie DOT 4

Het dopje van het reservoir bestaat uit een ring die op het reservoir draait, een rubber dichtingsring en een een schijfje met daaraan de vlotter met elektrisch contact.

Ik heb dit schijfje met vlotter op zij gelegd evenals de rubber dichtingsring.
Ik heb vervolgens uit een lapje dunne rubber, met de schaar een ronde gesneden die precies past in het overblijvende schroefdeksel.
In dit rubber is een gat gesneden waarin een plastic slang past. Het gat moet iets kleiner zijn, zodat de slang er netjes in spant. De buitenzijde van de ronde rubber mag ietsje groter zijn, zodat het niet losspringt

foto's :





Op de slang steek ik mijn perslucht pistool en ik zet met een minimale druk (ongeveer 1.2 a1.3 bar) het reservoir op overdruk. Ga vooral niet overdrijven met die overdruk....
Uiteraard is er verlies van lucht, maar dat geeft niet, want ik laat de kompressor en pistool continu bijblazen.

Om te vermijden dat de plastic slang uit de rubber springt (door de druk) heb ik er onderaan een kabellintje rond gedaan.

Met het reservoir op overdruk kan je nu gewoon beginnen ontluchten.

In mijn werkplaatshandboek staat dat je moet beginnen met de rem het dichtst bij de rempomp, dus ik ben linksvoor begonnen.... (ik weet dat in een ander topic gezegd wordt om achteraan te beginnen ????)

Gewoon een plastiek darmpje op het nozzeltje, naar een bokaaltje en de nozzle met een sleuteltje van 9mm opendraaien.

De overdruk doet de rest.
Ik laat de remolie lopen tot er geen bellen meer zichtbaar zijn in het plastiek darmpje.
Vervolgens daar naar rechts voor en dan naar achter.....

Uiteraard moet er tussendoor regelmatig remolie bijgevuld worden. Laat nooit de remolie onder minimum komen, of je mag herbeginnen.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2009 11:09 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic zelf ontluchten remmen
Knap ... :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2009 17:13 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic zelf ontluchten remmen
Goed idee, daar kunnen we wat mee :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2009 01:15 #4 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic zelf ontluchten remmen
dit soort systemen bestaan al heel lang, google maar eens op eezibleed dit systeem werk ook zo maar de druk haal je door een slang op een ventiel van het wiel te zetten, na gebruik wel even je bandenspanning controleren, maar mocht je in het bezit wezen van een compressor oid kun je er ook gewoon een drukregelaar tussen plaatsen.
Het grote voordeel van dit soort systemen zijn dat je het in je 1tje kan doen
zie bijvoorbeeld hier www.gereedschapland....earchTerms=eezibleed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2009 22:30 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic zelf ontluchten remmen
Welkom op Onkruid Klik ????????? _O- ik wist dat er iets was met die GT's: onkruid vergaat niet :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 nov 2009 18:31 #6 door john
Beantwoord door john in topic zelf ontluchten remmen
wat is da dingske dat u bougiekabels scheid en waar haal ik 1 ?

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 nov 2009 09:34 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic zelf ontluchten remmen
Hoy,

Dat ie een beetje improvisatie en huisvlijt :lol:

Ik heb een dik (7mm) kabellintje (spanbandje,colson, tie rap...) afgeknipt op de gewenste lengte 6cm

Er zijn 8 gaatjes van 3.5mm in geboord

Ik heb door de gaatjes 4 smalle (2mm) kabellintjes gestoken en aangetrokken die elk een bougiekabel vasthouden.

Het kost me niets ,ik kan netjes de bougiekabels organiseren.
De bougiekabels liggen nergens tegenaan, ook niet tegen elkaar. Lucht is een uitstekende isolator voor hoogspanning.
Zelfs al zou er verlies zitten op de kabel, ze komen nergens tegenaan.





Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 jan 2012 13:57 #8 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic zelf ontluchten remmen
Mooi gedaan, maar waarvoor dient die gele polie met dat gestangstelsel? Dit vind ik bij mijn GT niet terug. Of heb je een automaat.

mvg Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 jan 2012 14:10 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic zelf ontluchten remmen
Dat is een 'overigens goed werkende' oplossing die m'n pa 20 jaar geleden bedacht had toen we de GT ombouwden naar L-jetronic injectie.
Het zet de beweging van het gaspedaalstang om naar een kabel om de gasklep van de injectie te bedienen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.