Upgrade voor remmen

22 nov 2009 16:47 #1 door 2 Fast 4 U
Upgrade voor remmen werd gestart door 2 Fast 4 U
Bij het omzetten van mijn zomerbanden naar winterbanden, bij Heuts in Hoensbroek is er ook een 10 punts winter check gedaan, daar bleek dat ik een remschijf had die te dun was [minder dan 9 mm]. :(
Omdat ik nog een vooras had liggen, die gescheurd was, en daar nog z.g.a.n. remschijven [bijna 12 mm] op waren, heb ik die omgezet met nieuwe blokjes en de rem olie vervangen. Bij de testrit bleek de stuur hard te trillen bij het remmen, van alles geprobeerd maar het bleef, mijn "z.g.a.n." schijven bleken krom te zijn, die kunnen naar de oud ijzer boer. :grind:
Zondag, na overleg met de "baas" :lol: , de knoop door gehakt en hier nieuwe schijven besteld. Gelijk maar wat beters, rekening houdend met de toekomstige motor: geventileerde schijven van de Rekord 2.2 E, met nieuwe remblokken, twee afdichting revisiesetjes en twee nieuwe remslangen, voor net iets meer dan €200.00. :crazy:
Als het spul binnen is en ik het ga monteren zal ik wat foto's nemen en er een klein reparatie verslag van maken. :thumbup:

gewijzigd op 23-11-2009, Erick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2009 21:24 #2 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Upgrade voor remmen
Goeie Keuze Eric,

M'n GT heeft vooraan ook de remmerij van een rekord 2.2i
En daar heb ik nog geen spijt van gehad.

Voor onze relatief lichte wagens hebben ze genoeg bijtkracht en ik vind het ook goed doseerbaar.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2009 22:51 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Ik laat me verrassen wat remkracht betreft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2009 01:16 #4 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Upgrade voor remmen
Ik rij er zelf ook mee, tezamen met een grotere rembekrachtiger en dit bevalt mij uitstekend in de 2.4.
Wat gewicht betreft is de Ascona a niet zwaarder dan de GT?
Of is dat gewicht ongeveer hetzelfde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2009 01:31 #5 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Upgrade voor remmen
Ik weet alleen niet of je met de remslangen wegkomt, misschien dat deze in jouw ascona wel passen, voor in de GT meen ik slangen van een corsa te hebben gebruikt omdat die van de Rekord veel te lang waren.
In ieder geval wel schappelijke prijzen daar, hoop dat ze het snel opsturen dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2009 14:34 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Welke rembekrachtiger heb jij gebruikt??

De Ascona heeft een gewicht, met LPG installatie, van 1028 kg, ik meen dat de "kale"gewicht rond de 950 kg is.

Ik denk dat het met de slangen wel in orde is, heb veel ruimte achter de spatbord :lol:

Levertijd 1-3 dagen, dus uiterlijk woensdag moet het binnen zijn!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2009 19:02 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Upgrade voor remmen
Ik heb gewoon de slangen die bij de record zaten gebruikt.
Ze zijn inderdaad lang, maar ik heb niet echt problemen met de "krul" of "varkensstaart" die erin zit.

Wel opletten :
Ik had toendertijd (15 jaar geleden reeds) die "krul" eens verkeerd om gemaakt, waardoor de slangen tegen de draagarmen konden schuren in een bepaalde positie.
Dat is me niet goed bekomen , want die zijn gaan doorschuren en plots waren mijn remmen weg...... Ik heb toen veel geluk gehad.
Sindsdien let ik daar heel goed op als ik de remklauwen eens demonteer. Stomme fout eigenlijk.

Ik gebruik nog de originele rembekrachtiger.
Ik geloof wel dat ik destijds de rempomp van de 2.2i rekord heb gemonteerd.
Al bij al moet ik wel wat harder duwen dan vb mijn alfa159 maar anderzijds is het goed doseerbaar en voldoende krachtig.
Ik kan rustig duwen met een snelle gecontroleerde vertraging.
Bij zachte aanraking voel ik al direct een lichte werking en bij ineens hard doorduwen kan ik indien gewenst zonder problemen de wielen blokkeren (is uiteraard normaal niet gewenst)

Bij regenweer is het opletten. Mijn cooper cobra GT en general xp2000 banden gaan dat vrij snel in een slip. Maar dat ligt eerder aan de gekozen banden dan aan het remsysteem. En ook aan het gebrek van een ABS systeem op onze ouwe bak.

Het gewicht van je ascona ligt ongeveer op hetzelfde van een GT, dus je hebt dadelijk een krachtig remsysteem voor deze wagen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2009 23:09 #8 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Morgen gaan we ombouwen, het bestelde materiaal was rond 17.00 uur geleverd door een locale bedrijf, dit vind ik een zéééér goede en snelle levering, zondags bestellen en betalen met Ideal, en een dag later bezorgd, te gek!!!!!!!!!!!!!! *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2009 01:59 #9 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Upgrade voor remmen
Hoofdremcylinder en bekrachtiger van een Commodore 2.5 gebruikt. op de hbz staat 24 ipv 20 org.
moest alleen aan de voorzijde een stuk afhalen omdat deze iets langer is dan de originele, doet verder niets is puur voor een extra bevestiging.
Let op er zijn 2 types, met grote en met kleine rubbers bovenop, van die met de kleine past zo het remolievaatje erop, voor de versie met de grote gaten zijn er grote rubbers te verkrijgen met een kleine binnendiameter, war het remolie vaatje op past, alleen zijn deze rubbers niet meer los te bestellen.
Ben ze ooit zelf eens tegen het lijf gelopen in een laatje van een remmenspecialist, maar dat waren ook gelijk de laatste.
Volgens mij levert Splendid parts deze HBZ nu ook, komt als ik het goed heb bij OGTS vandaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2009 21:27 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Vandaag begonnen met de ombouw, ik heb wel het een en ander moeten wijzigen tijdens het monteren:

1.
De bouten om de standaard remklauw van de Ascona vast te zetten zijn M12 x 30 met een spoed van 1.25 mm klasse 10.9, deze zijn om de klauw van de Rekord te monteren 10 mm te kort, dus heb ik die moeten bestellen.
2.
Het bescherm plaat achter de remschijf heb ik moeten veranderen zodat de gaten van de klauw samen vallen met de bevestigingsgaten aan de as.
3.
De remslangen voor de Rekord zijn te kort, dit heb ik opgelost door de leiding die de wielkast in komt 180° te draaien.
Hierdoor heb ik een beugel moeten maken om de slang te kunnen vast klemmen aan de chassis, zodat deze niet gaat rammelen.
Als de bouten binnen zijn en ik de klauw kan monteren, moet ik nog een beugel maken om de onderste gedeelte van de slang vast te zetten aan de as.

Hier zijn de foto's van wat ik al heb gedaan:

Standaard remklauw.


Remklauw verwijderd.


Remklauw met leiding werk.


Beide lagers, stofring, kroonmoer en splitpen.


Achterplaat.


Wat ik weg geknipt heb.


Naaf en schijf gescheiden.


Oude vet van de naaf verwijderen.


De nieuwe onderdelen.


Naaf in gevet met kopervet.


Lagers schoon gemaakt.


Naaf gevuld met nieuwe vet.


Achter lager op z'n plaats.


Stof keerring.


Naaf met nieuwe schijf op de as.


Voorste lager gemonteerd moer vast gezet en geborgd met de splitpen.


Zuiger van de klauw op zijn plaats zetten, ik heb veel moeite gehad om de rubberen stofkap op z'n plaats te krijgen en met de borgring vast te zetten.


Nieuwe bevestigings beugel voor de bovenstuk van de remslang.


Een laagje under body coating.


Ik heb een kant klaar en ga morgen de andere kant doen, voor zover ik kan en zal op de bestelde bouten moeten wachten om het af te maken. -O-
Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2009 22:28 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Gisteren bezig geweest aan de linker kant, kreeg de leiding van de hoofd rem cilinder maar de rubberen rem leiding bij de laatste niet los dus dan maar de gehele leiding vervangen. :crazy:

Bij het vast zetten van de leiding aan de hoofd rem cilinder is er een foutje opgetreden de schroefdraad van de hoofd rem cilinder ging kapot dus een "nieuwe" hoofd rem cilinder zoeken, schoonmaken, enz, enz. :grind:

Vandaag de bouten binnengekregen, M12 x 40 met een spoed van 1.25 mm klasse 10.9, kosten € 4.68 /stuk. 8)7

Morgen wordt alles gemonteerd en ontlucht *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 nov 2009 19:17 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Een hoop euries aan verkeerde materiaal uitgegeven, de oude bouten waren niet met een spoed van 1.25 maar 1.5 mm. Dat terzijde heb bij de auto materialen zaak de goede maat kunnen krijgen, en zoals gezegd alles is gemonteerd en ontlucht en werkt trillings vrij. Ik heb alles getest met lage snelheid en zachtjes remmen en steeds weer om het spul te laten in remmen, na een keer of 5 ben ik wat harder gaan remmen en met een hogere snelheid schijven en blokjes zijn nog niet geheel in geremd maar ik voel wel duidelijk een verbetering aan remkracht gelukkig, nu kunnen we ons weer richten op andere dingen.
Deze gebruikers zeggen dank u: Gijsdejong84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 jan 2010 22:12 #13 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Upgrade voor remmen
even een vraag welke remklauwen passen er nog meer op een GT

passen de klauwen van een omega A bv. ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 jan 2010 22:49 #14 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Upgrade voor remmen
Dan moet je even op de site kijken waar ik mijn onderdelen heb gekocht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 jan 2010 23:02 #15 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Upgrade voor remmen
ja heb ik gedaan maar daar staan geen afmetingen bij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2010 13:31 #16 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Upgrade voor remmen
Wat bedoel je precies met passen?
Als je andere klauwen wilt gaan gebruiken heb je ook vaak andere schijven nodig om het geheel passend te krijgen.
Ook is een en ander afhankelijk van de diameter van je wielen.
De set waar ik mee rijdt (rekord 2.2) past met een kleine aanpassing in de originele 13" velgen.
Maar als je met grotere remmen wilt rijden is vaak minimaal 14" nodig.
Ik ben zelf nog bezig een set klaar te maken met Calibra Turbo klauwen, maar ik rijdt nu ook met 16" velgen.
Als eerste zou ik de "oude" tangen even loshalen en de andere tangen die je hebt eropzetten om te kijken of het zo gaat en wat je dan voor ruimte je hebt voor schijven.
Een hele bekende aanpassing is ook remklauwen van en Volvo240 met schijven van een Honda Prelude, deze schijven dienen dan wel aangepast te worden.

Succes alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2010 18:03 #17 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Upgrade voor remmen
wat ik bedoel met passen is
past de remklauw zo op de oude bevestigings gaten
dat je andere schijven nodig hebt dat begrijp ik.

dus welke remklauwen passen er onder de GT
en in welke combinatie met velgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2010 12:24 #18 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Upgrade voor remmen
Dat was dus mijn vraag al.
k kan je zelf niet precies vertellen of de klauwen zo passen.
Zo als ik al schreef kun je het heel makkelijk zelf even passen. Zelf denk ik dat het wel zal gaan, daar ik weet dat de klauwen van een Calibra ook passen.
Alleen die van jou heb ik er zelf nog niet op gehad, dus kan je geen 100% zekerheid geven, maar misschien iemand anders wel.
Toch zul je het eerst moeten passen om ook te kunnen bepalen welke diameter schijf je kunt gebruiken.

Succes alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2010 22:44 #19 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Upgrade voor remmen
Onderweg naar het pinkstertreffen in duitsland een noodstop moeten maken
en geloof me dit was geen pretje liep nog net goed af.

Dus het werdt hoog tijd dat de upgrade werd uitgevoerd

Dinsdag na pinksteren de nieuwe oude remklauwen van een manta ( zwevende klauw van delco ) binnen gekregen.

Revisie set besteld voor de klauwen, nieuwe schijven, remslangen en een nieuwe montageset.

Ondertussen de wielen onder de gt vandaan gehaald en alles gedemonteerd.

En nu is het wachten tot de spulletjes binnenkomen hoop dat het morgen zo ver is. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juni 2010 00:12 #20 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Upgrade voor remmen
Gelukkig liep het goed af!!
Succes met de inbouw, laat maar ff weten waar je tegenaan liepeen wat je bevindingen zijn.
Heb je nu dan geventileerde schijven, en wat is de diameter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.