spoorstangen en wielgewrichten

10 dec 2008 00:43 #1 door gvy
spoorstangen en wielgewrichten werd gestart door gvy
Hoy,

Ik zit momenteel in een deel restauratie van m'n goeie ouwe GT.

Onder m'n GT zitten geventileerde schijven van een 2.2i rekord incl de klauwen, remblokken. Alles heb ik jaren geleden vernieuwd, dus hier maak ik mij geen zorgen over.
Toch moet ik bij een stevig remmaneuver, het stuur flink vasthouden, want de auto trekt nogal sterk naar een kant. Jaren geleden heb ik een van de twee spoorstangen, waarop heel wat speling zat, vervangen door een ander okkaziestuk, en dat heeft het probleem heel wat verminderd, maar het is er nog wel.

OK;
Nu overweeg ik om de 2 spoorstangen te vervangen door nieuwe.
Heeft iemend ervaring met de leverancier PR auto op ebay?
Blijkbaar een stuk goedkoper dan suselbeek?
kostprijs voor de set hieronder is 136,8€+verzending





Nu vraag ik mij ook af hoe ik kan zien of de bovenste en onderste wielgewrichten aan vervanging toe zijn, en wat het effect van eventuele slijtage op die onderdelen is?
Ipv bovenstaande set kan ik ook gewoon 2 spoorstangen voor ong 70 € kopen.

PS : De rubberbussen van de ophangingsdriehoeken heb ik destijds reeds vernieuwd.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2008 08:10 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic spoorstangen en wielgewrichten

Origineel gepost door gvy
Heeft iemand ervaring met de leverancier PR auto op ebay?
Geert

Heb ook al eens wat bij PR auto besteld: snelle levering, goede spullen, goed communicatie :thumbup:

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2008 11:00 #3 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic spoorstangen en wielgewrichten
Hoy Geert,

De gewrichten zijn aan vervanging toe als er speling op zit (nogal logisch) of als ze vast zitten (door een gescheurde rubberkap waarlangs vet ontsnapt, water in het gewricht sijpelt en de boel gaat roetsen), het vertaalt zich meestal door een kloppend of piepend/knarsend geluid op oneffen wegen.

Je kan op speling controleren met een breekijzer of lange schroevendraaier (eerst auto vooraan hoog natuurlijk) : voorzichtig tussen de draagarmen en de naaf steken (opletten om de rubberkap niet te beschadigen) en voorzichtig op en neer bewegen. Indien speling -> vervangen ...

Greetz,
Philippe.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2008 13:50 #4 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic spoorstangen en wielgewrichten
Het naar 1 kant wegtrekken met remmen kan ook een verschil in remkracht zijn, heb je dit al eens op een remmentestbank laten testen:question:
Kan sowieso nooit kwaad om dit eens te laten doen.
Ik Kan PR auto niet, heb je een link naar hun?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2008 21:47 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic spoorstangen en wielgewrichten
Bedankt voor de antwoorden.

Ik denk dat ik gewoon het hele setje ga bestellen.
T'is dan allemaal gewoon in orde.

Pecje, ik denk dat ik het er maar op waag en bij PR auto ga bestellen.

Hoy GT virus.
Het is allemaal reeds vele jaren geleden dat ik de remmen heb vervangen enz...
Maar naar ik mij herinner had ik het scheeftrekken reeds van in het prille begin, vooraleer ik het remsysteem heb aangepakt.
Er zijn dan splinternieuwe grotere geventileerde schijven op gekomen, remleidingen zijn vernieuwd, klauwen van rekord 2.2 met splinternieuwe remblokken.
Ook de remcilinder is die van een rekord2.2 geworden.
Achteraan heb ik aan de trommels ook een en ander vernieuwd.
Afijn kort gezegd , alles aan de remmen is destijds heel goed aangepakt en hij remt tenandere ook echt wel uitstekend.
Maar hij trok nog altijd scheef.
Dan heb ik serieuze slijtage aan een van de spoorstangen ontdekt en deze vervangen door een okkazie en het was toch veel verbeterd.
Daarom dat ik maar eerst eens gewoon beide spoorstangen ga aanpakken nu.
We zien wel.
Maar inderdaad, misschien geeft een remtestbank wel enig inzicht

PR auto vond ik toevallig op ebay.de

pr auto


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2008 10:43 #6 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic spoorstangen en wielgewrichten
Als je de spullen binnen hebt kun je dan hier melden hoe de kwaliteit is?
En wat het in totaal kost met verzenden?
Ik heof allen maar mijn stuurkogels te heeben maar als het niet te duur is vervang ik ook alles.
Dan is het ook meteen goed hé.

Alvast bedankt richard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2009 23:41 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic spoorstangen en wielgewrichten
Hoy,

Ik heb zonet de set, op de foto hierboven, besteld bij PR-auto.
Via paypal betaald kost het incl verzending, 147,4€ ( naar Belgie)

Ik hou jullie op de hoogte als het materiaal binnen is.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2009 16:21 #8 door nico
Beantwoord door nico in topic spoorstangen en wielgewrichten
Ik ben nu geen expert maar kan het scheeftrekken van de wagen ook niet te maken hebben met de wieluitlijning (Camber, caster en spoor)? Is dat destijds in orde gezet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mei 2009 23:28 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic spoorstangen en wielgewrichten
Hoy,

Ik heb vandaag mijn vooras aangepakt.

De nieuwe spoorstangen zijn gemonteerd en de nieuwe bovenste en onderste wielgewrichten zijn ook gemonteerd.

Ik heb ook m'n voorste velgen "opgekuisd". De loodjes zijn eraf gehaald, de zwarte vuile binnenzijde is opgeschuurd en gepolierd. Deze zijn klaar om opnieuw gebalanceerd te worden.

Gelukkig heeft m'n vader me geholpen , want het was een rotklus.
Zo ongeveer alle stelmoeren met splitpennen, zaten kompleet vast en de splitpennen waren allemaal afgebroken. Dus die moesten uitgeboord worden, wat niet zo simpel is.

Ook de onderste wielgewrichten zaten kompleet vast in de driehoeken, en de nieuwe kreeg ik heel moeilijk gemonteerd. Hier is wat slijpwerk aan te pas gekomen.

Een veerspanner voor de voorasbladveer is onontbeerlijk voor dit werk . Maar die had ik gelukkig nog van bij m'n eerste restauratie.








Als de wielen gebalanceerd zijn, moet de GT opnieuw uitgelijnd worden.
Ik ga dat misschien zelf eens proberen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mei 2009 09:54 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic spoorstangen en wielgewrichten
Ook ik kreeg de onderste fuseekogel er moeilijk uit, heb er flink op moeten rossen. D'r in ging nog moeilijker, want je wilt de nieuwe uiteraard niet beschadigen. Ik heb aan de onderkant een buis (een assteun want die paste precies) over de fusee heen gezet en de auto met zijn gewicht erop laten steunen. Stukje bij beetje kwam ie toen op zijn plaats. Ik heb de bladveer overigens niet opgespannen hoor. Wel losgemaakt aan de destbetreffende kant en gelijk PU bussen in het oog gemonteerd.
Wat voor slijpwerk heb je gedaan dan om de fuseekogels te monteren?
Binnenkort moet ik de andere kant doen dus tips zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mei 2009 22:08 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic spoorstangen en wielgewrichten
Hoy,


Tja, ik noem het een veerspanner, maar feitelijk is het een veerontspanner. Ik gebruik het ding inderdaad om veilig de voorste bladveer te kunnen lossen op de tippen en dan ontspannen en nadien rustig weer inspannen.

Hoe heb jij je bladveer veilig ontspannen zonder zo een ding?

Alle rubber bussen aan de driehoeken en bladveer had ik destijds bij mijn eerste restauratie vervangen terug door rubber exemplaren, dus hier moest deze keer niets meer aan gebeuren.

Ik heb ook enorm moeten meppen om die onderste fuseekogel eruit te krijgen.
Bij het terug monteren van de nieuwe had ik het probleem dat ik die er met de beste wil niet inkreeg. Ik heb dan heel voorzichtig rondom een heel klein beetje moeten bijslijpen (met een brede zoete steen op een staande machine en vervolgens met een grote buissleutel die rondom op de rand paste hem erin getimmerd.
Je mag inderdaad zeker niet op de kop beginnen mokeren.

Nu vind ik jouw manier om het gewicht van de auto te gebruiken om hem erin te duwen eigenlijk wel geniaal, maar zat de tip van de bladveer niet een beetje in de weg?

Het bijslijpen is immers niet zonder gevaar en zou ik je zeker niet aanraden... Een beetje te veel en het spant niet meer voldoende....... heb ik aan de rechterzijde moeten ondervinden en dan begint de miserie en moet je creatief zijn..... Afijn ze zitten er netjes in , maar rotklus zoals ik al zei.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mei 2009 22:25 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic spoorstangen en wielgewrichten
Ik heb vorig jaar ook mijn fuseekogels vervangen. Na demontage van de A-armen net als Rini de oude fuseekogel er uit gerost met een moker en met gebruik van de buis van een kriksteun (volgens mij zijn die hier speciaal voor gemaakt).
De nieuwe fuseekogels eerst een paar uur in de diepvries bij -18 graden laten krimpen en deze er vervolgens met de buis van de assteun voorzichtig ingeklopt.
Helaas had ik de eerste er vanaf de verkeerde kant ingedaan :dork:.
Er terug uit ging gelukkig goed. Weer in de diepvries en poging nr 2 ging zonder problemen. Hele zaakje moet binnenkort weer los omdat ik PU-bussen heb gekocht en nieuwe schokbrekers. Gelukkig ben ik ook in het bezit van een bladveerontspanner. Het verwijderen van de bladveer is echter niet mijn meest favoriete werkje.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mei 2009 23:31 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic spoorstangen en wielgewrichten

gvy schreef : Hoe heb jij je bladveer veilig ontspannen zonder zo een ding?

Ik heb de auto opgekrikt met de krik onder de balk waar de bladveer boven loopt. De beide wielen hangen dan naar beneden en volgens mij is de bladveer dan redelijk ontspannen. Ik voelde dat de bout die door het oog van de bladveer loopt vrij loszat dus wist ik ook dat er geen spanning meer op stond.

gvy schreef : Nu vind ik jouw manier om het gewicht van de auto te gebruiken om hem erin te duwen eigenlijk wel geniaal, maar zat de tip van de bladveer niet een beetje in de weg?

Nee, geloof het niet..:question: Zal er eens op letten als ik de andere kant doe.

gvy schreef : Het bijslijpen is immers niet zonder gevaar en zou ik je zeker niet aanraden... Een beetje te veel en het spant niet meer voldoende

Het was daarom ook dat ik dat vroeg. Het is immers niet voor niets dat ze zo klemmen én dat ze gekarteld zijn.
Ik had ze trouwens ook in de diepvries gelegd en het gat (affijn, het metaal rond het gat :bigsmile: ) vewarmd met een leisterpistool. Maar je wint daar maar een paar honderste mee, en je moet erg snel zijn wat beide delen hebben binnen no time dezelfde temperatuur. Maar alle beetjes helpen en een mens wordt er heel erg inventief van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.