regeling stuur

24 mei 2009 18:52 #1 door gvy
regeling stuur werd gestart door gvy
Hallo,

Nu ik nieuwe fuseekogels en stuurstangen heb ingebouwd, ben ik dit weekend bezig geweest met het afregelen van de stuurstangen (toespoor) en dat komt wel in orde.
Iets wat mijn GT echter altijd gehad heeft is dat het stuurwiel met de wielen vast, een heel klein beetje links en rechts kan bewegen.
Volgens mij zit die speling in de horizontale "rack and pinion" (hoe vertaal je dat?)
Heeft iemand hetzelfde en kan dit er uit geregeld worden ?

Mogelijks moet dit met de regelschroef op de plaats waar de stuurstang in de horizontale stuurrack komt, maar hiervoor moet eerst een grote locknut losgemaakt worden en dan kan de regelbout geregeld worden. En ik kan hier gewoon niet bij met de voorbrug gemonteerd .:grind:

iemand dit al gedaan?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2009 21:25 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic regeling stuur
Ik heb het destijds bijgesteld omdat ze bij de keuring zagen dat er wat speling opzat. inderdaad eerst die grote "vreemde" moer lostikken met een doorslag en daarna de bout wat bijstellen. Ik heb hem bijsteld tot ik weerstand voelde tijdens het sturen, daarna iets gelost. Gewoon onder de auto liggend gaf mij geen problemen.
Zie pagina 3D-28 in de FSM.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2009 00:23 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic regeling stuur
Bedankt Rini.

Het is gelukt.
Ik heb de moer losgekregen met een hamertje en een doorslag.
Daarna de volledige "bout + moer" losgedraait en op de werkbank de draad netjes gereinigd en nu kan ik alles soepel inregelen.

De speling zat niet alleen op deze rack and pinion, maar ook op de kruiskoppeling net ervoor.
Ook die bout losgedraaid en een nieuwe bout met een grauwer heel goed vastgedraaid.

Ik denk dat het opgelost is.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2009 09:57 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic regeling stuur
"Rack and pinion" = stuurhuis, niet?

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2009 11:12 #5 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic regeling stuur
Volgens mij ook stuurhuis,
Maar Geert is de kruiskoppelling niet versleten? Het is een voorkomende kwaal, het kan natuurlijk zijn dat de bout loszit, maar meestal moet je de kruiskoppeling vernieuwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2009 19:27 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic regeling stuur
Stuurhuis inderdaad 8)7. Ik kon er niet opkomen....

Ik heb zonet een kort testritje gedaan (gisterennacht, toen ik de aanpassingen gedaan had aan het stuurhuis en aan de koppeling, kon dit moeilijk) en het maakt echt een heel verschil.

Alles voelt veel solieder en stabieler. Ook bij een noodremmaneuver voelt het veel steviger aan .
mooi...

Wat betreft die kruiskoppeling net voor het stuurhuis.
De speling zat tussen de stuurstaaf en de koppeling, dus niet in de koppeling zelf.
Ik kon moeilijk de bout stevig aandraaien , die de staaf met de kruiskoppeling verbind,omdat die deels verzinkt in een ronde opening in de kruiskoppeling.
Ik heb nu een nieuw boutje genomen en er eerst een veerringetje tussen gestoken , waardoor ik nu probleemloos het boutje heel stevig kan aantrekken. Het veerringetje valt netjes in de ronde opening maar het boutkopje verzinkt niet meer .

Blijkbaar is hiermee de speling er uit. :thumbup:

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.