Volgens mij ontbreekt er iets

07 mrt 2008 18:45 #1 door Pecje
Volgens mij ontbreekt er iets werd gestart door Pecje
Afgelopen week een origineel stuur aangeschaft incl claxon. Er zijn echter een paar probleempjes en ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.
Op de foto zie je mijn huidige stuur



Aangezien het een sportstuur is is er gebruik gemaakt van een verlengstuk omdat het stuur anders het dashboard zou raken.
Nu zou ik graag willen weten wat er oorspronkelijk op de plaats van dit verlengstuk zit (foto) en of er misschien iemand is die me daar aan kan helpen.
Daarnaast vraag ik me af hoe alle onderdelen van de claxon te monteren. Alles wat er bij het stuur zat zie je op de tweede foto



Groeten Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 21:12 #2 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Je mist het naafgedeelte. De naaf is van lichtmetaal met een gat met spline vetanding voor op de stuurstang en binnenschroedraad voor bevestiging van het stuur. zie de volgende link.
www.opelclub.com/SteeringColumnApr2006.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 21:21 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Bedankt.
Interessant artikel trouwens.
Rijst nu de vraag: wie oh wie heeft er nog zo'n naaf voor me in de aanbieding?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 21:25 #4 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Ik heb er nog wel eentje liggen, zit volgens mij wel nog op de stuurstang. Maandag kan hem eraf halen want ik heb nu geen trekker in huis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 21:31 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Volgens mij ontbreekt er iets

origineel gepost door opelstof
Ik heb er nog wel eentje liggen, zit volgens mij wel nog op de stuurstang. Maandag kan hem eraf halen want ik heb nu geen trekker in huis.

Dat zou perfect zijn :thumbup:
Kun je zien of er bij mij verder nog onderdelen ontbreken?
Laat maar weten wat je er voor moet hebben. Eventueel kunnen we ruilen met onderdelen die ik liggen heb.
Hoor het wel.

Groeten Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 22:01 #6 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Ik heb even gekeken in de garage en ik heb er nog een los liggen. Kompleet met alle ringen voor de claxon erop. Je hoeft dus alleen het stuurgedeelte (stuur met driespaken) erop te zetten.
Je kunt hem hebben voor euro 10,- excl. verzendkosten
Heb je nog een originele binnen verlichting? dan kunne we ruilen. Verder heb ik volgens mij alles.

Laat maar effe weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 22:04 #7 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Tip: Voordat je het stuur gaat demonteren rijdt dan de GT recht voorruit. Dan heb je de wielen recht staan. Als je nu het nieuwe stuur erop zet dan kun je de goede splines vinden. Anders ga je rijden en staat je stuur scheef terwijl je toch rechtdoor rijdt. Erg irritant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 22:12 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Volgens mij ontbreekt er iets

origineel gepost door opelstof
Ik heb even gekeken in de garage en ik heb er nog een los liggen. Kompleet met alle ringen voor de claxon erop. Je hoeft dus alleen het stuurgedeelte (stuur met driespaken) erop te zetten.
Je kunt hem hebben voor euro 10,- excl. verzendkosten
Heb je nog een originele binnen verlichting? dan kunne we ruilen. Verder heb ik volgens mij alles.

Laat maar effe weten.

Zou perfect zijn.
Ik heb helaas geen binnenverlichting meer. Wel wat ander spul. Zal je een u2u sturen.
Wat de tip over de rechte wielen betreft: Ben ik van op de hoogte, heb een tijdje gereden met mijn stuur er iets scheef op. ZEER irritant. Tijdens het uitlijnen van de auto laten rechtzetten.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 apr 2008 20:10 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Volgens mij ontbreekt er iets

origineel gepost door opelstof
Tip: Voordat je het stuur gaat demonteren rijdt dan de GT recht voorruit. Dan heb je de wielen recht staan. Als je nu het nieuwe stuur erop zet dan kun je de goede splines vinden. Anders ga je rijden en staat je stuur scheef terwijl je toch rechtdoor rijdt. Erg irritant.

"Nieuw"stuur is gemonteerd, maar wat ik ook probeer (lees hoe ik het stuur ook op de splines zet) ik krijg het stuur niet recht. Het staat of een paar graden naar rechts, of een paar graden naar links. Net genoeg om irritant te zijn.
8)7
Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen?. Vorig jaar is de auto opnieuw uitgelijnd en ik ga er dus van uit dat dat in orde is. Het stuur dat ik er heb afgehaald stond trouwens perfect recht.
Kan ik ergens iets (VEILIG) losmaken in de stuurkolom om het zaakje recht te zetten?

Greetz Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 apr 2008 19:09 #10 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Dat is natuurlijk k...te. Heeft het niet te maken met het stuur t.o.v. de naaf? Het stuurwiel kan eigenlijk maar op 1 manier op de naaf worden gebouwd maar misschien vergis ik me.

Je vorige stuur (hiermee is ie natuurlijk ook uitgelijnd) was geen origineel stuur. Het zou kunnen dat de splines in de vorige naaf iets verdraaid zitten t.o.v. de huidige naaf. Bij het uitlijnen hebben ze waarschijnlijk de stuur (spoor)stangen zo verdraaid dat het stuur recht staat (bij de wielen recht natuurlijk), Nu je een andere naaf hebt zul je dit opnieuw moeten corrigeren.
Volgens mij kun je de spoorstangen los draaien en dan links evenveel verdraaien als rechts (tegenovergestelde richting verdraaien). Dan zou het moeten kloppen.

Heb je al geprobeerd om de naaf 1 spline te verdraaien?

Hopelijk kun je hier iets mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2008 09:57 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Bedankt voor de info. De GT moet binnen nu en enkele weken toch gekeurd worden, laat ik de garage wel gelijk kijken naar het stuur, de uitlijning en de spoorstangen. Ze moeten trouwens toch nog wat aan de afstelling van mijn contactpunten doen en een nieuw oliefilter plaatsen. Weet ik tenminste weer waarvoor ik de laatste tijd gewerkt heb. 8)7 Zal tot die tijd wel veel bochten naar rechts maken, lijkt het alsof het stuur tenminste recht staat! :lol:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 apr 2008 20:46 #12 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Goed dat ik dit nog even lees! Handige info die beschrijving van de stuurkolom.
Ikzelf krijg binnenkort mijn stuur uit Canada terug, eindelijk..............na een maand.
Adres gekregen op advies van iemand van dit forum (Geert bedankt).
Er zit nu echt hout op het stuur, gelijmd en een paar keer gelakt.

Bij mij zit er nu ook een sportstuur op metdezelfde verkeerde naaf.
Heb daarom een andere passende naaf gekocht voor............60 euro, pfffff.

Mijn vraag is nu, om die stuurnaaf eraf te trekken, heb ik daar echt zo'n trekker
voor nodig of kan het ook op een andere manier?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 apr 2008 21:31 #13 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Volgens mij ontbreekt er iets

origineel gepost door Peter uit IJsselstein
Goed dat ik dit nog even lees! Handige info die beschrijving van de stuurkolom.
Ikzelf krijg binnenkort mijn stuur uit Canada terug, eindelijk..............na een maand.
Adres gekregen op advies van iemand van dit forum (Geert bedankt).
Er zit nu echt hout op het stuur, gelijmd en een paar keer gelakt.

Bij mij zit er nu ook een sportstuur op metdezelfde verkeerde naaf.
Heb daarom een andere passende naaf gekocht voor............60 euro, pfffff.

Mijn vraag is nu, om die stuurnaaf eraf te trekken, heb ik daar echt zo'n trekker
voor nodig of kan het ook op een andere manier?

het kan op een andere manier, maar dat zou ik je niet aanraden,vooral niet als je alles heel wilt houden, de trekker is de beste optie. Meestal kun je deze gewoon bij de brezan halen, en anders rij je even langs in Culemborg, dan kun je de mijne even gebruiken.

Grtzz

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 apr 2008 22:59 #14 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Denk je echt dat je zoiets als deze speciale trekker zo bij Brezan kunt halen?
Of kun je zoiets op meerdere plekken gebruiken?
Ik eerst even naar de Brezan en als dat niets wordt wil ik hem heel graag van je lenen.
Culemborg is ook lekker dichtbij.
Ik laat je wel weten.

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2008 15:05 #15 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Volgens mij ontbreekt er iets

origineel gepost door Peter uit IJsselstein
Denk je echt dat je zoiets als deze speciale trekker zo bij Brezan kunt halen?
Of kun je zoiets op meerdere plekken gebruiken?
Ik eerst even naar de Brezan en als dat niets wordt wil ik hem heel graag van je lenen.
Culemborg is ook lekker dichtbij.
Ik laat je wel weten.

Als het goed is heef brezan gewoon poelitrekkers op voorraad (het is een gewone poelietrekker namelijk)
Je moet alleen even weten welke maat het exact is hij is niet zo heel groot)

Als je hem even wilt lenen stuur dan even een U2U. Dan krijg je mijn telefoonnummer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2008 18:32 #16 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Ik stuur je tzt een U2U-tje.
Maar ik heb wel iets over het hoofd gezien.
Er zit nu op de stuurkolom een andere naaf met een sportstuur.
Dat moet er dus af.
Dat geheel ziet er heel anders uit dan de originele GT naaf.
Ik maak morgen even een foto (batterijen zijn nu leeg) en
zit die op de site. Moet wel uitvinden hoe dat werkt een foto erop zetten.

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2008 21:55 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Volgens mij ontbreekt er iets
Ik heb een .PDF geplaatst op rapidshare. Hier staat ook het één en ander beschreven hoe je je stuur verwijdert.
Je vind het hier .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2008 00:46 #18 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Volgens mij ontbreekt er iets
één ding,
ga nooit slaan met een hamer oid op je stuurkolom, ook niet met de moer op het einde van de draad van de kolom, om deze te laten schrikken en los te komen. gebruik ten alle tijden een passende trekker in dit geval of maak een trekker geschikt of leen er ergens één of wat dan ook.
als je wil weten waarom?, dat is een lang en technisch verhaal, dan lees ik het wel.

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2008 17:10 #19 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Volgens mij ontbreekt er iets

Zo ziet het er nu dus uit, met de claxon knop eraf gehaald.

Bedankt nog voor alle goede raden en info. Nee, ik ga er zeker niet op slaan om het geheel te laten schrikken. Zal eerst eens even wat van die WD40 onder die moer spuiten, kan geen kwaad.

Lijkt me dat die Opel trekker hier niet op gaat passen. Zal zo het stuur eens losmaken, kijken of daar iets zit wat zou kunnen helpen.

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2008 17:45 #20 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Volgens mij ontbreekt er iets

origineel gepost door Peter uit IJsselstein


Zo ziet het er nu dus uit, met de claxon knop eraf gehaald.

Bedankt nog voor alle goede raden en info. Nee, ik ga er zeker niet op slaan om het geheel te laten schrikken. Zal eerst eens even wat van die WD40 onder die moer spuiten, kan geen kwaad.

Lijkt me dat die Opel trekker hier niet op gaat passen. Zal zo het stuur eens losmaken, kijken of daar iets zit wat zou kunnen helpen.

Als je hem inspuit met WD 40 en je knieen achter het stuur zet en voorzichtig druk uitoefent h, en je hebt geluk, dan springt het stuur er zo vanaf, zo niet, dan toch even de poelie trekker gebruiken, ik heb ze in meerde maten liggen dus dat moet lukken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.