Project geslaagd, elektrische stuurbekrachtiging in de GT

22 apr 2010 10:23 #1 door GTvirus
Zoals de titel al aangeeft, heb ik mijn GT voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging en wat een enorm verschil:exclamation:

Daar mijn GT met de combinatie van 16" wielen met brede banden erg zwaar stuurde en voor wat meer comfort, heb ik deze voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging.

Uitgangspunt voor mij was om het geheel zo te maken dat er aan de auto zelf niets gewijzigd diende te worden en mocht het niet meer wenselijk zijn, dat alles weer terug gebouwd kan worden naar origineel.

Dit alles is gelukt*O*

En wat is bijvoorbeeld het inparkeren nu een makkie zeg, ik stuur hem zo met 1 handje het vak of garage in.

Ik heb de unit ook voorzien van een regelaar, waarbij ik de mate van bekrachtiging kan regelen, van heel veel tot geen.

Ander bijkomend voordeel is dat hij de GT bij rechtuit rijden als het ware een beetje vasthoud/corrigeerd.

Het enige wat niet gelukt is zijn de foto's, heb er diverse detailfoto's van gemaakt, maar mijn vrouw heeft even een klein foutje gemaakt en alles gedeleted8)7

Ik kan nu wel enkele nieuwe foto's maken, maar je ziet het geheel dus niet zitten, alleen als ik onder het dashboard klim, kun je modificaties zien aan de stuurkolom.

Als je het niet weet, zal het moeilijk zijn om het te zien.

Zo t is mooi weer, dus ik ga weer ff sturen*O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 10:28 #2 door blauwmarc
heb je dat bij die gasten gekocht waarvan ik een tijd geleden een artikel geplaatst had? (of had ik dat op een ander forum gedaan)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 10:32 #3 door GTvirus
Ik weet welke je bedoeld, maar...
Nee, deze heb ik helemaal zelf gemaakt, was nu de helft goedkoper uit!

En dit geeft mij ook veel meer zelfvoldoening zo.

Voor geinterreseerden kan ik het anders ook regelen, inbouw is dan ook geen probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 11:06 #4 door BelgianGT
Wow, proficiat :thumbup:

Corsa stuurbekrachtiging ingebouwd ?

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 22:25 #5 door gvy
Ho,

Ik ben ook zo een beetje een verwoede knutselaar en je maakt me echt benieuwd.
Schitterend dat je het zelf hebt gemaakt.
Ik heb momenteel geen idee hoe een elektrische stuurbekrachtiging eigenlijk werkt.

tipje van de sluier? of liever ....sluier weg :exclamation::question:
met welke basismaterialen? hoe? foto?
benieuwd benieuwd.

Groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 22:33 #6 door nico
De enige manier van hoe een stuurbekrachtiging die ik ken is waar de olie langs de ene of de andere kant opgestuwd wordt in het stuurhuis.

Maar volledig elektrisch? Geen idee. Ik ben ook wel best benieud hoe het in elkaar steekt.

Grtz

Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2010 06:26 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Project geslaagd, elektrische stuurbekrachtiging in de GT

GTvirus schreef : Het enige wat niet gelukt is zijn de foto's, heb er diverse detailfoto's van gemaakt, maar mijn vrouw heeft even een klein foutje gemaakt en alles gedeleted8)7


Probeer het proggie Recuva eens. Gratis, Nederlands en werkt erg goed om bestanden terug te vinden (mits er niet te veel foto's op de kaart gezet zijn na het deleten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2010 13:38 #8 door GTvirus
In de hedendaagse auto's is langzaamaan de hydrolische bekrachtiging aan het verdwijnen en neemt de elektrische de plaats in.
Simpel gezegd komt er op de stuurstang een elektromotor te zitten.
Als je stuurt gaat deze meedraaien en helpt als het ware het stuur me draaien, ga je wer de andere kant op draait de motor de andere kant op.
Het geheel wordt door een computerkastje en een paar torsie meters gevoed.

Een groot voordeel van dit syteem is dat bij uitval de besturing weer is als origineel, terwijl bij hydrolisch het enorm zwaar gaat dan.

Tevens is het systeem snelheids afhankelijk, bij lage snelheid veel bekrachtiging, bij hoge minder.

Kijk ook eens hier

Dit heeft mij op het idee gebracht om het zelf te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2010 13:48 #9 door GTvirus
@Rini, thanks ga ik proberen om ze terug te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2010 23:00 #10 door gvy
Marco,

Ik wil hier graag nog eens op terugkomen met een paar vragen...

Heb je net als Herman Bats de stuurkolomsteun volledig herbouwd, of is de originele blijven zitten.

Moet het dashbord er volledig uit of lukt het zo (stuurkolom laten zakken etc...)

De bekrachtiging komt uit een corsa C ... Zit diezelfde bekrachtiging in alle corsa C's (of andere modellen zoals combo's?)

Je hebt ook een signaal nodig die de snelheid doorgeeft naar de electronica. Heb je die ook gehaald van de versnellingsbak van een corsa C onder de vorm van een pulsteller en zit die ook op elke corsa C en past die dan op onze GETRAG 5bak ?
(fotootje ?)

MAW : Het is misschien de moeite om een sloopcorsa te kopen en verkopen als daar het nodige kan afgehaald worden?

Heb je verder nog een toerentellersignaal nodig en kan je die aftakken van de groene draad naar de toerenteller?

Heb je voor de regeling nog dit toestelletje ingebouwd en is dit een goede optie? www.rallywiz.com/Sho...viewProd&productId=2


En dan betreffende de eigenlijke ombouw :

Er lijkt me heel weinig plaats naast de stuurkolom. Kom je niet tegen de zekeringskast te zitten?

Bouw je het eigenlijk net achter de kruiskoppeling ?
Moet dus de stuurstaaf die vanuit het motorkompartiment binnenkomt in twee gezaagd worden en komt daartussen dan de bekrachtiging.
En is het moeilijk om die stuurstaaf te bevestigen in het corsamechaniek?
fotootje please ??? :starhit::info:

Zijn er naast de hierboven genoemde zaken nog speciale of moeilijk te verkrijgen onderdelen nodig ?


Veel vragen, maar t'zou fijn zijn om hier wat meer info rond te krijgen zodat ik kan beslissen of ik er voor ga of niet.

bedankt alvast.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2010 09:43 #11 door GTvirus
Geert,
het bevalt mij uitstekend:exclamation:
zo te zien heb jij je huiswerk gedaan.
ik heb wat antwoorden voor je.

gvy schreef : Marco,

Ik wil hier graag nog eens op terugkomen met een paar vragen...

Heb je net als Herman Bats de stuurkolomsteun volledig herbouwd, of is de originele blijven zitten.=Nee, niets verbouwd alles blijft bij mij origineel

Moet het dashbord er volledig uit of lukt het zo (stuurkolom laten zakken etc...) Ja , dash kan blijven zitten

De bekrachtiging komt uit een corsa C ... Zit diezelfde bekrachtiging in alle corsa C's (of andere modellen zoals combo's?) Nee zit niet in alle types gebruikt

Je hebt ook een signaal nodig die de snelheid doorgeeft naar de electronica. Heb je die ook gehaald van de versnellingsbak van een corsa C onder de vorm van een pulsteller en zit die ook op elke corsa C en past die dan op onze GETRAG 5bak ?
(fotootje ?) Nee zit niet op corsa C, ik heb er 1 die al tssen teller en kabel gaat, dus dichterbij, deze optie is nog niet aangesloten

MAW : Het is misschien de moeite om een sloopcorsa te kopen en verkopen als daar het nodige kan afgehaald worden? Ik denk niet dat het interesant is, voor mij iig niet.

Heb je verder nog een toerentellersignaal nodig en kan je die aftakken van de groene draad naar de toerenteller? =niet nodig

Heb je voor de regeling nog dit toestelletje ingebouwd en is dit een goede optie? www.rallywiz.com/Sho...viewProd&productId=2
Niet deze, wel een soortgelijke, daarom heb ik m nog niet snelheidsafhankelijk gemaakt, vervangt het prima zo

En dan betreffende de eigenlijke ombouw :

Er lijkt me heel weinig plaats naast de stuurkolom. Kom je niet tegen de zekeringskast te zitten? Weinig plaats inderdaad, maar met veel passen meten en 1 of 2 relais iets te verplaatsenkan het precies

Bouw je het eigenlijk net achter de kruiskoppeling ? =JA
Moet dus de stuurstaaf die vanuit het motorkompartiment binnenkomt in twee gezaagd worden en komt daartussen dan de bekrachtiging. =JA
En is het moeilijk om die stuurstaaf te bevestigen in het corsamechaniek? Daarvoor heb ik een extra kruiskoppeling gebruikt.
fotootje please ??? :starhit::info:
Zal ik eens voor je opzoeken wat ik voor je heb

Zijn er naast de hierboven genoemde zaken nog speciale of moeilijk te verkrijgen onderdelen nodig ?
Enkele stukjes bedrading, 50A zekering en wat kunst
en vliegwerk/eigen creatief inzicht, maar dat moet jij wel aankunnen

Veel vragen, maar t'zou fijn zijn om hier wat meer info rond te krijgen zodat ik kan beslissen of ik er voor ga of niet.
=gewoon doen, krijg je geen spijt van:no:

bedankt alvast.

Geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2010 17:06 #12 door GTvirus
Heb nog even naar foto's gezocht, maar had in die tijd problemen met foto's die door m'n vrouw waren gedeleted :mad:
Ik heb er wel een heleboel terug kunnen halen, maar diegene die betrekking hadden op de stuurbekrchtiging en ik terug wist te halen zeggen niet zo heel veel, ik zal binnenkort eens onder mijn dash kruipen om nog wat foto's te maken.

Ik heb dus aan de GT zelf niets gewijzigd, dus indien nodig kan het helemaal weer terug naar origineel gebouwd worden. Voordeel van dit systeem is, dat mocht het defect gaan, rijdt je dus gewoon weer als origineel onbekrachtigd.

Mocht je nog vragen hebben, dan merk ik t wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2010 22:02 #13 door GT-Koos
Hoi GT virus,
uit welke bouwjaar corsa C komt de Stuurbekrachtiging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 02:13 #14 door gvy
Marco

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Begrijp ik dat je momenteel reeds probleemloos (en dus aangenaam) kan rijden zonder het snelheidspulssignaal aangesloten?

Afijn,
Voor deze zomer ga ik er waarschijnlijk niet direct aan beginnen, om te voorkomen dat de wagen immobiel zou worden tijdens de komende mooie dagen.
Eerst maar eens een stuurbekrachtiging vastkrijgen.
En ik heb ook een beetje schrik om de stuuras door te snijden omdat ik geen reserveGT of onderdelen hiervoor liggen heb, maar ik zie het absoluut zitten als toekomstig project.

Ik zit trouwens ook nog altijd in m'n hoofd om de injectie om te bouwen naar een PC programmeerbare kdfi injectie.....
keuzes en tijd.......

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 12:30 #15 door GTvirus
Ik ken dat gevoel, heb zelf ook nog wel wat ideeen op stapel staan oa alle sloten met 1 sleutel, plaatsen van een Watt linkage, brandstofpomp in de tank plaatsen, 16V inbouwen, getrag 265 inbouwen.........
En dan te bedenken dat mijn GT eigenlijk al klaar is....._O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 15:45 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Project geslaagd, elektrische stuurbekrachtiging in de GT
GTvirus waar blijven de foto's c_/ :question: :question: :question:

en wat betref klaar zijn met je auto :no: een auto is net als een huis :yes: je bent nooit klaar :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2010 17:53 #17 door GTvirus
rustig aan neem nog een 2e c_/
Ik heb de GT in de stalling staan en ben er nog niet geweest met de camera.
Wat in een goed vat zit verzuurd niet:yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2010 13:45 #18 door GTvirus

2 Fast 4 U schreef :
en wat betref klaar zijn met je auto :no: een auto is net als een huis :yes: je bent nooit klaar :lol:


Klopt, is nog zo'n ander langlopend project van me :smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2010 21:03 #19 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Project geslaagd, elektrische stuurbekrachtiging in de GT
Ik weet er alles van 15 jaar geleden gekocht en nog niet klaar 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2011 18:46 #20 door ReneV
Mannen,

Ik ben aan het restaureren van een 69er GT, ik ben in het bezit gekomen van een Corsa C EPS.
En omdat toch alles nog gemonteerd moet worden wil ik de eps gebruiken.

Maar wie heeft er voor mij het aansluitschema van de twee stekkers die er aan zitten.
De eene twee dikke waarschijnlijk + en - ik begrijp uit alle berichten 12 v 50 ampere zekeren.
Maar de andere is mij een raadsel, ik heb internet afgezocht, maar voorlopig niet kunnen vinden.

Wie helpt

Alvast dank

ReneV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.