Even voorstellen...

22 jan 2013 20:08 #1 door Arnoud113
Even voorstellen... werd gestart door Arnoud113
Hallo,

Ik ben Arnoud Meutstege, een 19-jarige jongen die altijd al een zwak heeft gehad voor klassieke auto's.
Mijn droom is dan ook altijd al geweest om als eerste auto een oldtimer aan te schaffen, dit omdat het mij goedkoper rijden leek
i.v.b. belastingvrijstelling (als dit niet veranderd in ieder geval), voordelig in de verzekering en de mogelijkheid om er zelf er een
beetje aan te klussen, maar vooral omdat oldtimers toch wat hebben wat "nieuwe" occasions niet hebben.
Nu is dus mijn oog gevallen op de GT, alleen mijn vraag is dus; zijn deze "gedachten" van mij waar, of zijn het alleen illusies?
En natuurlijk, sinds dat ik vanaf volgend schooljaar student ben, hoe zijn ze in het onderhoud?

Ik hoop hier graag wat advies en info te winnen over deze onderwerpen, met natuurlijk de hoop om binnen niet al te
lange tijd te kunnen beginnen met het zoeken naar een GT.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 jan 2013 20:42 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Even voorstellen...
Welkom op het forum Arnoud. De GT is een leuke auto waar je veel zelf aan kan doen. De techniek is vrij eenvoudig en qua onderdelen is er nog veel te krijgen. Motorisch gezien zeker, omdat de motoren (de 1.9 blokken welteverstaan) in veel Opels gebruikt zijn. Aan de andere kant, het zijn auto's van ruim 40 jaar oud. Als je er een koopt, zorg er dan voor dat de body hard is. Hier gaat het wel eens fout en dan heb je toch redelijk veel werk. Menig projecten zijn hierdoor gestrand. Doorzoek het forum eens, er staan her en der wel berichten waar op te letten bij aankoop van een GT.

Wat de wegenbelasting aangaat, er zal zeker wat gaan veranderen. Zoals het er nu uitziet komt er een regeling voor de hobbyisten. Mensen die een oldtimer voor dagelijks gebruik hebben zullen benadeeld worden.

Een oldtimerverzekering is weliswaar goedkoper, maar dan zit je aan een bepaald aantal km's/jaar gebonden. Dagwaarde heeft zo'n oude auto niet meer, dit betekend dat je om de drie jaar een taxatie moet laten uitvoeren, anders ben je alles kwijt mocht ie ooit een keer total loss verklaard worden. APK is om de twee jaar, dus daar doe je weer je voordeel mee.

Veel succes met de zoektocht naar deze toch wel hele leuke oldtimer. Het forum is er voor al je vragen.
Groeten Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 jan 2013 20:56 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Even voorstellen...
Beste Arnoud.

Zo rond 1990 toen ik pas beginnen werken was, had ik een VW golf 1 als eerste auto en die was aan vervanging toe, dus ik kocht een amerikaanse Opel GT, die "wat aandacht" nodig had.
Het idee was om deze als dagelijks voertuig in te zetten.
Toen ik aan de restauratie begon had ik snel door dat het niet echt een goed idee was om hiermee zo'n 30.000km/jaar te gaan rijden en ik kocht me een echte dagelijkse auto , zodat ik rustig kon restaureren.
Een aantal jaar later, heb ik toch de GT gedurende een half jaar dagelijks moeten inzetten en dat beviel me niet. Ik had er geen plezier aan om met de vele km's die ik dan deed mijn oldie in te zetten. Te stresserend als er alweer ietsje haperde en de GT voelde helemaal niet lekker aan in de gietende regen of in winterse omstandigheden.

Kortom, mijn persoonlijke ervaring : Als je de wagen echt nodig hebt EN dagelijks veel km's moet afleggen zomer en winter : niet doen als enige wagen.

Anderzijds. Wat ben ik blij dat ik destijds die illusie had en de GT gekocht heb, want ik heb hem nog steeds (heeft nu reeds een tweede grondiger restauratie achter de rug)

Algemeen. Ik vind het een beetje jammer dat veel mensen een oude auto kopen om fiscaal goedkoop te rijden, want net dat zorgt ervoor dat de overheden overwegen om dit fiscaal voordeel af te schaffen, tot frustratie van de echte oldtimerliefhebbers. Ik heb er twee en ik mag er niet aan denken dat men in Belgie oldtimers plots zou gaan belasten als normale wagens. Dat zou niet eerlijk zijn, gezien de beperkte recreatieve km's die met deze oldies worden gedaan.

Niet vergeten : Als jonge kerel heb je waarschijnlijk weinig ervaring met oldtimers. Die dingen ogen soms heel blits. Ik krijg ongelooflijk veel toffe reacties op de Opel GT of de lotus esprit. Maar weet dat dit 40 jaar oude techniek is. De ontwaseming, de wegligging, elektronische hulpmiddelen (ABS) die ontbreken, carburatoren ipv injectie, en honderden andere dingen zijn inmiddels op de simpelste hedendaagse voertuigen ingevoerd of verbeterd.
De algemene bouwkwaliteit en veiligheid van een auto is gigantisch verbeterd. Onderhoudsintervallen zijn nu ook veel groter, kortom een oldie is in weinig te vergelijken met een hedendaagse auto.
Oldies rijden zo veel leuker omdat je nog echt moet werken, omdat ze nukkiger zijn. Maar niet als je er dagelijks in alle weersomstandigheden 100km mee moet afleggen.

Weet ook dat vooral bij oude auto's vaak heel wat leeftijdsgebreken zitten , slijtage, die aan het licht komt als je ze gaat gebruiken.
Pakkingen die lekken, motoren met slechte compressie, remmen die dringend aan revisie nodig zijn, rubberen bussen van de ophanging die versleten zijn en ervoor zorgen dat de auto scheef trekt of slecht stuurt, uitlaatsystemen die doorgeroest zijn....
Zelfs een mooie laklaag , waaronder een hoop roest en plamuur zitten.
Let dus op wat je koopt. goedkoop is vaak duurkoop, TENZIJ je weet waar je aan begint en wat je zelf aan kan (plaats, materiaal,kennis,tijd....)

MAAR : Tegen al mijn advies in : GA VOOR JE DROOM :)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 jan 2013 21:06 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Even voorstellen...
Al die honderden dingen die intussen zijn ingevoerd in de hedendaagse auto's zijn ook niet altijd een verbetering hoor.
Ik heb meerdere auto's gehad waar dan vooral de elektronica roet gooide in het plezierig rijden van een hedendaagse auto.
Dit terzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 jan 2013 21:13 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Even voorstellen...
Rini,

Je hebt gelijk; maar je weet wat ik bedoel.
Stap in een Opel GT van 1970 en rij er op dit moment ( winter) 50km mee of stap in pakweg een Opel astra van 2010 .
En doe dit een winter lang....
Wij hebben beiden genoeg ervaring met oudjes denk ik.

Techniek ,veiligheid en bedrijfszekerheidis in 40 jaar enorm geevolueerd.
Ik wil gewoon een jonge kerel geen geidealiseerd beeld van een oude wagen voorhouden.Het is voor hen vaak nog een stuk lastiger als plots alweer een kost van een paar 1000€ opduikt die ze niet hadden zien komen, omdat de auto zo mooi schitterde met een nieuwe laklaag en opgepoetst chroom

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2013 07:15 #6 door agété
Beantwoord door agété in topic Even voorstellen...
Welkom op HET OpelGT-forum!:thumbup:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2013 11:17 #7 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Even voorstellen...
Gewoon doen!...Leven maar een keer! Er is geen betere investering als een oude klassieker, mits in goede staat.

Voor mij is het hobby, naast mijn restauratie project heb ik gewoon nog een Citroen C2 waar ik jaarlijks 50.000 kilometers mee weg rijd. Dat gaat een GT nooit overleven, en anders de bestuurder niet.

Fiscaal biedt het je nagenoeg geen voordelen als je er dagelijks mee gaat rijden. Tenzij je een oude Volvo pakt op gas. Dan rijd je én zuinig, én het gaat niet kapot.

Dus als je het geld kan missen, koop een GT en iets leuks voor erbij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2013 19:59 #8 door Arnoud113
Beantwoord door Arnoud113 in topic Even voorstellen...
Bedankt voor de reacties!
Wat de verzekering aangaat dat had ik al ontdekt toen ik een maandpremie aanvroeg voor onder 7500 km (6,70 €/maand) en onder 8000 km (67,- €/maand), schrok ik eerlijk gezegd wel van.

Geert, ik ben op de hoogte van de vooruitgingen in de techniek, alhoewel het wel jammer is om te horen dat het geen "All weather" auto is. Maar daar is het ook een oude auto voor uiteraard.
Deels is de reden om voor een oldie te kiezen fiscaal, maar ook echt om er een aan te kunnen klussen. En omdat ik als student toch niet heel veel kilometers zal maken, max eens per week heen en weer naar de Uni. Twente en dat ook alleen als de OV-kaart wordt ingetrokken, leek het me een goede en vooral een leuke manier om toch een auto te hebben.

En wat betreft de gedateerde techniek, dat trekt mij juist aan. Ja, ik heb geen ervaring met oldtimers, maar ik ben aardig technisch aangelegd en vindt het leuk om aan dingen te klussen en te repareren. En dat is naar mijn idee ieder geval niet te doen bij moderne auto's. En de illusie dat "als het er aan de buitenkant mooi glimmend uitziet dan zal het wel goed zijn", die heb ik gelukkig niet, alhoewel het niet mis is er nog eens geattendeerd op te worden.

En wat betreft de leeftijdsgebreken, dat zal wel iets zijn om goed naar te kijken en te informeren ja.

Bedankt voor het advies in ieder geval, ik zal zeker eens verder op het forum gaan kijken waar op te letten bij aankoop, onderhoud en dergelijke.
Hoewel Geert aardig uitgebreid heeft verteld over de toch wel redelijke lijst nadelen, heb ik het zeker voor over. Vooral omdat ik nooit van plan be om deze auto voor dagelijks gebruik te gaan rijden.
Maar toch, zijn er nog meer dingen die ik moet overwegen voordat ik een oldtimer, en in dit geval dus een GT, zal kopen?

Zal jullie ieder geval op de hoogte houden over mijn beslissing en over mijn eventuele aankoop!

Ondertussen ben ik wel al een beetje op zoek geweest op marktplaats en autoscout, zou ook graag jullie mening willen:

1: stond op marktplaats voor 5200: www.autoscout24.nl/D...188270000000&asrc=st
2: hoewel geel niet mijn kleur is: www.autoscout24.nl/D...037100000000&asrc=st
3: www.autoscout24.nl/D...333510000000&asrc=st

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2013 20:28 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Even voorstellen...
Beste Arnoud

Het is voor ons liefhebbers leuk om te lezen dat er jonge mensen zijn die een Gt een mooie auto vinden en er zelfs dagelijks in een dergelijke wagen rond zouden willen rijden.
Als bezitter van diverse klassieke wagens, waaronder een aantal Opel Gt's, vind ik toch dat ik je hiervoor moet waarschuwen. Immers ik kom zelf uit een periode waarin dagelijks met Gt's rondgereden werd, puur vanwege het feit dat men slechts maar een wagen kon veroorloven en de klassieker niet de status had die hij nu heeft
Kijk alleen maar naar de kosten van de onderdelen (voornamelijk plaatwerk) die bij eventuele vervanging een aardige kostenpost op kunnen leveren
Naast het al eerder genoemde feit dat de wagen nogal spartaans rijdt is ook de ruimte in de wagen zelf aan de krappe kant; bagageruimte heb je nauwelijks
Kan me voorstellen dat je graag in een mooie auto wagen rond wil rijden, neem dan echter van mij aan (iemand die dus wel dagelijks in een klassieker rondrijdt) dat je de auto "op"rijdt en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Dit zou inhouden dat de investering in de wagen na een jaren gebruik aanzienlijk terug zal lopen
Immers de roestgevoeligheid van deze wagen is bekend
Frans plaatwerk en dito behandeling hiervan speelt hierbij parten
Mijn eerste wagen was destijds een Opel Gt die nog steeds in mijn bezit is, echter nu 10 jaar vanaf de productiedatum was de wagen al aan restauratie toe en staat nu te wachten op zijn tweede ingrijpende opkapbeurt
Wil je niet helemaal ontmoedigen maar orienteer je goed wat er aangeboden wordt en probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen over de pro en contra
Er is genoeg te vinden op dit forum en een tip; ga eerst maar eens een paar rondjes rijden om een indruk te krijgen.
Je zult niet de eerste zijn die ervan "genezen" is

mvg

Jos

(bijna 35 jaar GT rijder)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 07:37 #10 door agété
Beantwoord door agété in topic Even voorstellen...
Beste Arnoud,
de GT's die jij (en wij) in de advertenties hebben gezien zien er op de foto's best wel "redelijk" uit.Je moet echter zeer voorzichtig zijn.Ten 1e ;foto's zijn erg bedrieglijk en ten 2e ;het onderhuidse van de GT is op deze manier-en zeker als je er geen ervaring mee hebt- niet te zien en moeilijk te beoordelen.Ik adviseer je daarom om iemand mee te nemen die bekend is met een GT omdat dit qua carrosserie toch een "bijzonder" autootje is.We kunnen allemaal wel zeggen je moet hier en daar op letten maar het schouwen van een kenner is zeker bij een GT beslist niet overbodig.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 14:24 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Even voorstellen...
Wow...die eerste is wel heel erg origineel wat de trekhaak aangaat..:lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 21:18 #12 door Arnoud113
Beantwoord door Arnoud113 in topic Even voorstellen...
Beste Jos,

Bedankt voor het advies, zal je advies zeker ten harte nemen en toch nog eens alles op een rijtje zetten. Nu is het nooit mijn bedoeling geweest om dit als een alledaagse auto te gebruiken maar een testrit is zeker wel slim ja.

En Rini: ja + stuur + velgen, en ik weet niet hoe het met die nummerplaat en de missende mistlichten zit, maar dat klopt ook niet helemaal volgens mij :no:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2013 06:48 #13 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Even voorstellen...

Opel16V schreef : Gewoon doen!...Leven maar een keer! Er is geen betere investering als een oude klassieker, mits in goede staat.

Voor mij is het hobby, naast mijn restauratie project heb ik gewoon nog een Citroen C2 waar ik jaarlijks 50.000 kilometers mee weg rijd. Dat gaat een GT nooit overleven, en anders de bestuurder niet.

Fiscaal biedt het je nagenoeg geen voordelen als je er dagelijks mee gaat rijden. Tenzij je een oude Volvo pakt op gas. Dan rijd je én zuinig, én het gaat niet kapot.

Dus als je het geld kan missen, koop een GT en iets leuks voor erbij!


Hoho, dat leuks voor erbij is voor mij de Opel en die oude Volvo op gas van me zuipt het wel (1:8 met dubbele SU carbs) en heeft vorig jaar toen hij 48 werd een nieuwe motor+uitlaatsysteem gevraagd, jaar daarvoor nieuwe distributietandwielen op zijn verjaardag en voor zijn 49e besloot hij een achterasrevisie nodig te hebben. Ik wil eigenlijk niet weten wat hij in petto heeft voor de Abraham in oktober...:sniffle:


Overigens, ik vind de GT helemaal niet Spartaans rijden of zich slecht gedragen bij regenweer. Het is ook net wat je gewent bent en hoe je rijdt. Ik blijf het héérlijk vinden en voor 1 of 2 keer in de week een klein ritje valt hij van harte aan te bevelen. Schooltassen achterin en iemand er bij in kan makkelijk.

In elk geval. Welkom op het forum Arnoud en veel succes met de zoektocht!

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2013 09:05 #14 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Even voorstellen...
ja als je een oude Volvo gewend bent dan rijdt een GT inderdaad soepel
Ik daarentegen die dagelijks met een BMW 320/6 uit 1980 op pad ben, vind dan toch dat als ik weer in de GT kruip dit anders is.
Eerlijkheidshalve moet ik er dan wel zeggen dat het na een uurtje rijden het weer went en krijg ik er zelfs lol in :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2013 15:14 #15 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Even voorstellen...
Nou ja soepel... Ze komen allebei uit de jaren 60, maar bij de ene zit je hoger, groter stuur dan gemiddeld en witte binnen bekleding en de ander lager, kleiner stuur dan gemiddeld en zwarte binnenbekleding en ook wat minder kabaal.

Uiteindelijk is het het verhaal waar iemand zich prettig bij voelt. Ik heb zo eerder een Amazon gehad, maar daar was de stoel doorgezakt, zwarte binnenbekleding en stuurspeling. Dat was al genoeg voor me om de auto niet 'lekker' te vinden, had ik al na 1km door.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2013 18:47 #16 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Even voorstellen...
Het referentie kader is inderdaad belangrijk.

Mijn opmerking was inderdaad het vergelijk van de 40 jaar oude GT techniek ten opzichte van een auto van nu.
Ik rij dagelijks met een opel insignia 1.9TD (160pk versie) met vrij stevige ophanging en 20 duims velgen, maar qua comfort alles erop wat mogelijk was :smilegrin: Of het nu regent of droog is, koud of warm. Dat voel ik gewoon niet in het rijgedrag. Met winterbanden is ie zelfs nu , zeer baanvast. Er is echt geen vergelijk met een GT. De GT is veel grilliger en gevoelig aan de weersomstandigheden. En dat ding is in vergelijking echt wel spartaans hoor.

Maar het rijden met de insignia interesseert me hoegenaamd niet. Dat is noodzakelijk verplaatsen van punt A naar punt B
Met de Opel GT rijden is een feest.
Met de lotus esprit rijden is een orgie.
( Die laatste is zelfs vaak doelloos verplaatsen van punt A naar punt A via een omweg , voor de fun :thumbup: )


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.