Fusible links

24 jan 2013 00:13 #1 door John Jansen
Fusible links werd gestart door John Jansen
Het schema bevat een aantal fusible links. O.a. Bij de dynamo en in de startmotor. Het moge duidelijk zijn dat de fusible links een veiligheid zijn tegen te hoge stroomwaardes. Maar met welke waardes (hoeveel ampère) moeten deze uitgevoerd worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 00:19 #2 door John Jansen
Beantwoord door John Jansen in topic Fusible links
Bij het starten van de motor wordt het relais van de startmotor direct aangestuurd door het contactslot. Als je een extra relais hiervoor plaatst hoe zwaar dient dat relais dan te zijn en is de fusible link op het einde van de "commando" draad vóór de startmotor dan nog wel nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 05:34 #3 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Fusible links
Welkom hier, stel je anders eerst eens even netjes voor, dat wordt hier zeer gewaardeert.
Ook foto's van jouw GT zijn hier altijd graag gezien, foto's van evt restauratie of gewoon details worden zeer gewaardeerd.
We willen iedereen hier graag helpen en als beloning vragen we niet veel meer dan wat foto's en info van jouw kant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 11:11 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Fusible links
kijk nu wordt het een beetje duidelijk



veel van de informatie die je zoekt is wellicht al op dit forum behandeld.
Met de zoekfunctie linksboven kun je op onderwerp filteren

succes

overigens de vraag over het relais; sta er bij stil dat dit gewoonlijk via het contact loopt.
Een normaal relais kan het amperage gemakkelijk opvangen
Dikwijls wordt er door de GT gebruiker een relais geplaatst na het kontakt (draad van de startmotor) om de spanning op het contactslot (inbranden!) te minimaliseren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 11:15 #5 door John Jansen
Beantwoord door John Jansen in topic Fusible links
Ok duidelijk, maar wat is dan de functie van de fusible link op het einde van de draad naar de startmotor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 11:29 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Fusible links
Op het USA schema staat inderdaad fusible link vermeld
Weet dat in ieder geval in het Europese harnas de draden direct van de startmotor/dynamo naar accu/amperemeter lopen, dus zonder zekering (zie bijgaand schema)
dacht dat over dit onderwerp ergens op het forum vermeld al stond
In sommige Japanse wagens is deze wel toegepast en weet dat het hier een 35 ampere smeltzekering betreft

[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/20011=2332-electrisch schema europees.JPG-thumb.jpg[/img]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 20:56 #7 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Fusible links
Ik had deze vraag ook al eens gesteld en kreeg toe van Agëtë het volgende antwoord : " Dit betekent dat je ze aanelkaar moet smelten/solderen. "

Berry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2013 21:44 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Fusible links
Wikipedia zegt het volgende:

An electrical fusible link is a type of electrical fuse that is constructed simply with a short piece of wire typically four American wire gauge sizes smaller than the wire that is being protected. For example, an AWG 16 fusible link might be used to protect AWG 12 wiring. Electrical fusible links are common in high-current automotive applications. The wire in an electrical fusible link is encased in high-temperature fire-resistant insulation to reduce hazards when the wire melts

En dat vind ik ook het meest terug te vertalen naar de benaming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.