Hallo !

07 apr 2013 19:57 #1 door Liebenz
Hallo ! werd gestart door Liebenz
Een goededag aan iedereen,

Ik ben liebens pieter, 25jaar uit as, en ben sinds kort gevallen voor de looks van de opel GT.

ik heb er zelf nog geen aangeschaft, maar ben dit wel van plan, maar ik heb / ben mijzelf nog eerst aan het informeren overal.
ik heb momenteel al een carrosserie/garagist gevonden die bereid is mij te assisteren aan het opmaken van een oldtimer (stockage, materiaal...) ( doet dit ook voor zichzelf ) dus dat is al een obstakel minder, aangezien ik geen garage heb..

Maar nu wil ik toch eerst hier wat neuzen op het forum voor wat meer algemene info.

Ik heb al gelezen van het ombouwen van de wagens naar een 2.0 of een 2.2 of een 2.4 met dubbel weber dinges enzo, maar juist hoe of wat weet ik nog nie.
een originele motor in de originele auto is toch waardevoller lijkt mij, maar dan heb ik toch ook wel liever een automatic, dus moet er wssh een andere motor in, ook het verbruik zou beter zijn(naar horen zeggen)

Ook het inschrijven van de wagen, normaal inschrijven, oldtimer, classiccar? dit ga ik ook nog eens eerst checken met de verzekeringsmaatschappij..
enzovoort... dus vele vragen, en hopelijk vind ik hier de antwoorden :)

Daarmee zou ik willen vragen, als er hier mensen zijn uit de buurt van as - genk die een opel gt hebben? zou graag eens wat willen babbelen/emailen/chatten :)

Alvast bedankt en tot morgen waarschijnlijk !

Groetjes liebenz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 apr 2013 20:40 #2 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Hallo !
Dag Pieter en welkom hier.

Ikzelf heb een GT met CIH 2.2 injectiemotor en getrag 5 versnellingsbak en dat rijdt vooral op de snelweg net iets aangenamer vanwege het lagere toerental en hoge koppel voor de lichte GT.( 940kg)

Dit gezegd zijnde een goede raad : Zoek een goede GT (niet uitgebouwd) en hou hem origineel. Motor, versnellingsbak.... alles.
Maar rij er dan ook mee zoals een oldie. Een 43 jaar oude auto rijdt nu eenmaal niet als een huidige wagen.

De GT is origineel ook geleverd met de 1900S motor en een 3 gangen automaat. Maar die is erg traag. 0-100km/u in 14 sec tegenover 10.5 voor de handgeschakelde.
Ook het verbruik ligt hoger met 8.6-12.3 l/100km voor de handgeschakelde en 9 - 14.3 l/100km voor de automaat.
De top ligt op ongeveer 185 a 190km/u voor de handgeschakelde en op 175km/u voor de automaat.

Je bent uiteraard welkom , maar ik woon niet bij de deur ( Scheldewindeke) Er zijn ongetwijfeld mensen op het forum die dichter in de buurt wonen.

Veel succes met je zoektocht naar een goede wagen.
Let op, goedkoop is vaak duurkoop. µ
Carrosseriewerk en stukken aan een GT zijn vaak niet goedkoop. Soms ben je beter af met een degelijk gerestaureerd exemplaar.
Ik heb zelf bij mijn GT zo ongeveer alle plaatwerk rondom onderaan vervangen. Ze roesten heel graag en vaak zit er onder uitgebouwde GT's een kompleet rot chassis. Opletten dus.
Als er een restauratie is gebeurd , vraag naar foto's.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2013 05:17 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Hallo !
Hallo Pieter.
Welkom op het forum, een fijne tijd gewenst hier.
Groet Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2013 10:42 #4 door agété
Beantwoord door agété in topic Hallo !

gvy schreef :
Dit gezegd zijnde een goede raad : Zoek een goede GT (niet uitgebouwd) en hou hem origineel. Motor, versnellingsbak.... alles.
Maar rij er dan ook mee zoals een oldie. Een 43 jaar oude auto rijdt nu eenmaal niet als een huidige wagen.


Allereerst welkom op HET Opel GT-forum!:thumbup:

bovenstaande quote wil mijns inziens zeggen dat je zèèr voorzichtig moet zijn met een uitgebouwde GT.Ik durf hier nl. wel te zeggen dat mijn uitgebouwde GT met 2.0 16V-motor met 5 versnellingen beter is dan menig origineel exemplaar dat op dit moment te koop staat,al zou ik zelf wel voor een originele gaan!
(je kunt die van mij kopen,dan ga ik voor een originele... :lol: )
In ieder geval succes met zoeken!

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2013 19:42 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Hallo !
Agete heeft natuurlijk gelijk.
Niet alle uitgebouwde GT's zijn rot. Maar dat is moeilijk te controleren, dus voorzichtig.

Je woont in Belgie, dus wees ook voorzichtig met een niet originele motor.

Een CIH 19s,2.0s en 2.2 zien er allemaal hetzelfde uit, dus daar kan je wat "verdoezelen" maar wees voorzichtig met een ombouw naar een modernere DOHC of OHC motor , zoals de 2.016V van Agete. Dat zie je direct.
Per definitie mag je in Belgie geen andere motor in de wagen leggen, ook niet in een oldtimer . Je kan er op de keuring veel problemen mee krijgen en per definitie de wagen niet meer ingeschreven krijgen totdat de originele motor er weer inligt.

Sorry Agete, maar we moeten een nieuw forumlid correct informeren ;)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2013 20:18 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Hallo !
Welkom op het Forum Pieter c_/
Een leuke tijd gewenst me je zoektocht naar een geschikte GT

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2013 08:04 #7 door agété
Beantwoord door agété in topic Hallo !

gvy schreef :
Je woont in Belgie, dus wees ook voorzichtig met een niet originele motor.



Sorry Agete, maar we moeten een nieuw forumlid correct informeren ;)

Geert



Heb je gelijk in!
(zeurpieten daar in belgië...) :mad:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2013 16:17 #8 door Liebenz
Beantwoord door Liebenz in topic Hallo !

gvy schreef : Agete heeft natuurlijk gelijk.
Niet alle uitgebouwde GT's zijn rot. Maar dat is moeilijk te controleren, dus voorzichtig.

Je woont in Belgie, dus wees ook voorzichtig met een niet originele motor.

Een CIH 19s,2.0s en 2.2 zien er allemaal hetzelfde uit, dus daar kan je wat "verdoezelen" maar wees voorzichtig met een ombouw naar een modernere DOHC of OHC motor , zoals de 2.016V van Agete. Dat zie je direct.
Per definitie mag je in Belgie geen andere motor in de wagen leggen, ook niet in een oldtimer . Je kan er op de keuring veel problemen mee krijgen en per definitie de wagen niet meer ingeschreven krijgen totdat de originele motor er weer inligt.

Sorry Agete, maar we moeten een nieuw forumlid correct informeren ;)

Geert


eerste handige info is al binnen :)

want had gehoord dat je aan oldtimers alles mocht veranderen e.d..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2013 18:50 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Hallo !
Pieter,

Per definitie kontroleert men bij een oldtimerkeuring enkel de volgende zaken:

keuring van de reminrichting
nazicht van het chassisnummer
nazicht van de aanwezigheid van een gevarendriehoek
keuring van de stuurinrichting
keuring van de sleepinrichting

Een oldtimer moet ook geen gelijkvormigheidsattest hebben.
Momenteel is het ook zo dat je een keer naar die keuring moet en daarna niet meer.

Velen redeneren dus dat je nadien gewoon je zin kan doen. Dat is echter niet zo omdat de wet het eenvoudig niet toestaat om diverse wijzigingen te doen en er wordt hierbij niet gespecifieerd of het om een gewoon ingeschreven wagen , dan wel een oldtimer gaat.
Bij een ongeval , politiekontrole (die je naar de keuring stuurt) of wat dan ook, hang je gewoon.

Bovendien, mogelijk is er straks de wijziging van oldtimerkeuring, waarbij de vele beperkingen ivm het gebruik van een oldtimer grotendeels wegvallen, maar waar tegenover staat dat ook een oldtimer om de 3 jaar gekeurd zal worden.
En dan hebben de vele omgebouwde oldtimers ook een probleem.

Concreet.

Als je een Opel GT met moderne DOHC motor zou laten keuren als oldtimer, ga je waarschijnlijk de motorkap moeten opendoen voor de controle van het chassisnummer, die in het gootje aan de linkerkant onder de voorruit staat ingeslagen.

De keuringsbeambte zal dan hoogstwaarschijnlijk direkt zien dat dit een niet originele motor is en dan ben je volledig in zijn handen of hij er wel of niet een punt van maakt.

Zo ook met metalen remflexibels. Die gaan ze sowieso niet goedkeuren.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2013 10:06 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Hallo !
Pieter,

Ik had je u2u beantwoord, maar heb niets meer gehoord?
Misschien heb je het niet ontvangen?
In ieder geval,
Vandaag heb ik tijd en lijkt het weer ok.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.