Opel GT/J Bouwpakket

27 mei 2019 13:14 #1 door Cedric
Opel GT/J Bouwpakket werd gestart door Cedric
Hallo allemaal hier op het Opel GT forum!

Mijn naam is Cedric Boerma, ik ben 26 jaar oud en ik woon in Zaandam.
De afgelopen 5 jaar heb ik fulltime als privéchauffeur gewerkt en met veel mazzel een huis kunnen kopen met een garage van 5 bij 5.

De Opel GT heb ik altijd een zeer elegante auto gevonden maar ik had nooit gedacht er ooit een te mogen bezitten.
Voor een exemplaar in redelijke staat moet je immers best diep in de buidel tasten.
Gezien het feit dat ik na 5 jaar werken per 1 september ook nog weer terug ga naar school ga is mijn budget beperkt.

Gisteren is het onmogelijke toch gebeurd en ben ik in het bezit gekomen van een GT/J uit 1971.
Zoals elke klassieker heeft ook deze een verhaal.

De GT/J was door de vorige eigenaar al gestript, gestraald, hersteld en gespoten.
De carrosserie verkeerd daarom in goede staat.
Dit was voor mij erg belangrijk omdat ik geen ervaring heb met het herstellen van plaatwerk.

De auto is ook al redelijk ver in elkaar gezet.
Verder schijnen alle onderdelen erbij te zitten behalve de waterpomp en het interieurpaneel links-achterin.

Verdere bijzonderheden:
- De auto is in de verkeerde kleur geel gespoten. Hij is felgeel en de verkoper vond originaliteit erg belangrijk dus volgens hem moest dit opnieuw gedaan worden in de correcte kleur geel. Ook zijn er een paar stofjes in de verf gekomen tijdens het drogen.
Rondom de deuren zijn wat kleine stukjes verf eraf gesproken omdat de deuren niet goed waren afgesteld.
Ook zitter in de polyester voorschermen twee kleine scheurtjes waar de verf is gebarsten.
- Er zit een niet originele motor in namelijk een 2.0 injectie met motorcode 20S* Dit is dus een 20E versie?
- Deze motor heeft al een hele poos niet gelopen dus de keerringen en wellicht de pakkingen zal ik moeten vervangen.
- De motor is nergens op aangesloten dus het wordt een uitdaging om de bedrading van de injectie etc op orde te krijgen.

Mijn bedoeling:
Gezien mijn budget wordt de insteek bij dit project om alles "zo goed mogelijk" te doen met zo veel mogelijk van de onderdelen die erbij zitten. Als dit blok inderdaad 110pk gaat leveren ben ik daar in eerste instantie tevreden mee. Ook de originele 4 bak wil ik voor nu behouden. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is wat de beste manier is om het Kadett onderstel wat scherper te maken.
Ik kwam op het forum al tegen dat Koni schokdempers helpen en dat ik de accu naar achteren kan verplaatsen. Ook ben ik van plan (nette) grotere, bredere velgen en banden te monteren. Maar als er nog meer manieren zijn om strakker te sturen hoor ik het graag!

Ik hoop de auto over een week of twee thuis te hebben staan zodat ik aan dit mooie project kan beginnen.
Ik heb redelijke sleutelervaring maar een project als dit heb ik nog nooit gehad. Al het advies is daarom zeer welkom en ik sta open voor alle suggesties en ideeën.

Bij voorbaat dank en hopelijk tot ergens deze zomer!

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2019 18:50 #2 door johan
Beantwoord door johan in topic Opel GT/J Bouwpakket
welkom hier op het forum
en veel succes met het afmaken van de gt
Deze gebruikers zeggen dank u: Cedric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2019 19:19 #3 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Opel GT/J Bouwpakket
Welkom hier,
Ik kom uit Beverwijk, je mag altijd eens een keer komen kijken.
Gefeliciteerd met jouw aanwinst!!
2.0S is een versie met carburateur, een 2.0E is de versie met injectie, ik zie wel een injectie op de foto staan, dus misschien toch een 2.0E?
Ik rijd zelf ook met injectie.
Met Pinksteren is er in België een europatreffen, daar komen GTs uit heel Europa heen.
Leuk om te bezoeken als dat kan.

In ieder geval succes met de opbouw!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2019 22:04 #4 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
Bedankt GTvirus!

Volgens de motorcode is het een S maar wie weet is hij omgebouwd naar injectie?
Hierover kom ik vast meer te weten als hij straks bij mij thuis staat.

Ik kom graag een keer bij je kijken in Beverwijk en ben benieuwd naar alles wat je aan jouw GT hebt gedaan!

Ik was de meeting in België al tegen gekomen inderdaad en ik ga kijken of ik er heen kan. Lijkt me mooi om zo veel GT’s bij elkaar te zien. (En ik kan meteen inspiratie op doen wat voor velgen mij aan staan)

Zojuist het werkplaatshandboek besteld.
Nog geen 20,- inclusief verzending. :)
Daarmee is het project me nu 5.020,- euro schuldig.

Nog andere boeken die handig zijn voor iemand die de Opel GT techniek nog niet machtig is?

Fijne avond!

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 09:48 #5 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Opel GT/J Bouwpakket
Door de rubber bussen is de wegligging en het stuurgedrag zeer matig, zonder stabilisatorstangen zelfs gevaarlijk.
Vervang in ieder geval de rubberbussen van de voortrein door PU-bussen. De bussen van de achterwielen hebben veel minder invloed op de wegligging.
Nadat ik de oude dwarsveer vervangen had door een sportveer (40mm verlaging) is de wegligging heerlijk geworden.
Zie ik Citrus Gelb als oorspronkelijke kleur? Was de mijne ook. Dat ging na een paar jaar toch tegenstaan. Dus hou het maar bij een lekkere geel!
Succes (en veel plezier) met sleutelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 10:14 #6 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Opel GT/J Bouwpakket
De rechter motorsteun die ik op de foto zie is in ieder geval niet 1 van de GT, linker kan ik zo niet zien.
Door deze komt het blok hoger en meer naar voren te liggen.
Ik denk dat ik nog wel de juiste heb liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 11:02 #7 door Gert
Beantwoord door Gert in topic Opel GT/J Bouwpakket
Gefeliciteerd met je mooie project. Ik volg het graag. Succes!

'71 US Opel GT
Deze gebruikers zeggen dank u: Cedric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 11:29 #8 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
Bedankt voor de tips RobGT en GTvirus,

Gelukkig zijn de twee stabilisatorstangen aanwezig.
Onderstaande bussen staat nu op de bestel-lijst. Of heb ik nog meer bussen echt nodig voor de voortrein?
Het liefst vervang ik alles meteen door polytherane maar gezien de kosten doe ik eerst liever alleen de delen die echt nodig zijn.
Sowieso wacht ik met bestellen tot ik heb kunnen nakijken welke rubbers echt aan vervanging toe zijn.
Daar komt meteen al PU voor terug.



Weet iemand of bovenstaande waterpomp ook gewoon past op mijn 2.0 motor?

Zo 40 mm verlaging is ook een heel eind! Ik kan me voorstellen dat het een enorm verschil maakt.
Op www.opelgtstore.com staat wel een bladveer met 60 mm verlaging voor 165,- euro.
Dat lijkt me op termijn zeker een leuke aanpassing.
De kleur laat ik zeker zoals hij is, felgeel! De kleur op kenteken is nog wit maar dat komt later wel :P

Verkeerde motorsteunen, dat is niet de bedoeling.
Als de juiste er niet ergens bij zitten heb ik nóg een reden om even langs Beverwijk te rijden!

Bedankt!

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 12:22 #9 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Opel GT/J Bouwpakket
Leuk project en ziet er goed uit, de waterpomp moet volgens mij passen ze zijn allemaal hetzelfde, volgens mij Heb ik er nog eentje liggen(nieuw) ga Vannavond ff kijken, je hoort van me

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 12:43 #10 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Opel GT/J Bouwpakket
Die waterpomp past inderdaad, maar als ik je een tip mag geven.

www.splendidparts.de...pe=1&referid=116

Daar haal ik mijn onderdelen vandaan
Heel misschien dat ik het paneel nog heb, moet ik even de tijd vinden om naar mijn loods te gaan en even te gaan graven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 14:56 #11 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
Bedankt Pluk en GTvirus,

Qua waterpomp ligt het even aan het prijsverschil. Als de versterkte variant van splendidparts niet veel duurder is kan ik die misschien beter bestellen.

Ik hoor graag of jullie de benodigde delen hebben liggen en wat ze kosten! Maar geen haast, het duurt toch nog even voor ik kan beginnen met sleutelen.

Eerst moet mijn vorige project even de deur uit. Maar hij staat al op marktplaats en er is gelukkig een hoop interesse.



Buggy 650cc met kenteken link.marktplaats.nl/...&utm_content=app_ios

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 17:54 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Opel GT/J Bouwpakket
De pomp bij Splendid parts kost nog geen 4 tientjes, die jij zelf poste was duurder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 20:41 #13 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
Klopt ik zag het. Zeker niet duur!
Wou even afwachten of Pluk graag van zijn pomp af wil.

Of gaan de standaard pompen zo snel stuk dat ik gek ben als ik die versterkte niet neem?

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mei 2019 21:45 #14 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Opel GT/J Bouwpakket
Waarschijnlijk kom je toch meer spul tegen wat je nog nodig hebt en ga je daar zeker wat bestellen.
Ik zou dan zeker voor een nieuwe gaan, ook omdat er al een pakking bij zit ook, die je anders los ook nog moet bestellen.
Met de koeling van de GT zou ik zeker niet rommelen, de originele radiator wordt niet voor niets al heel vaak ook al vervangen voor een hoog rendement type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2019 08:41 #15 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
De versterkte waterpomp van splendidparts staat op de bestellijst.

De hoog rendement radiator staat bij deze op de "op termijn lijst"

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2019 14:05 #16 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Opel GT/J Bouwpakket
De bussen bovenaan de voortrein zijn niet erg belangrijk voor de koersstabiliteit, pu bussen zijn daar meer nadelig voor de demping van het geluid.
De belangrijkste bussen voor de stabiliteit zijn de bussen van de draagarmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2019 13:13 #17 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Opel GT/J Bouwpakket
Een beetje laat maar welkom op het forum! Ook al lid vd opel gt club?

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2019 11:18 #18 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
Bedankt RobGT! Staat genoteerd.

Haha tom_laan, hoezo laat? Ik begin net!
Bedankt en ik ga zeker lid worden van de Opel GT Club! Ik heb het clubblad al liggen van GTvirus. Erg de moeite waard.

De buggy is eindelijk verkocht en heb een flinke aanbetaling gehad. Deze vrijdag of het weekend wordt deze opgehaald en kan de GT eindelijk deze kant op komen.

Met een beetje mazzel dit weekend eindelijk beginnen en inventariseren wat er nou precies mist en niet klopt.

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juli 2019 12:34 #19 door Cedric
Beantwoord door Cedric in topic Opel GT/J Bouwpakket
Goedemiddag allemaal!

Even een update.
De GT is inmiddels bezorgd en heeft een mooi plekje gevonden in mijn garage.



Beetje schoongemaakt van binnen en begonnen met een “simpel” klusje.
Het stellen van de deuren.

Nou blijkt na het afstellen dat er een vrij grote kier over blijft bij de A-stijl. Dit vind ik opzich niet zo heel erg. Maar het portier is ook te lang. Aan de onderkant past het portier simpelweg niet tussen het spatbord en de B-stijl. Komt dit vaker voor bij GT’s waarvan de voorspatborden zijn vervangen door polyester?

Iemand een tip hoe ik dit zou kunnen oplossen? Ik neig naar het afslijpen van de rand van de deur om deze 3 mm korter te maken.

Morgen gaat de auto op assteunen en ga ik beginnen met het verwijderen van de motor.

Prettige weekend alvast! En meer foto’s volgen :thumbup:

2008 Astra GTC 1.4
1971 GT/J 2.0i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juli 2019 15:58 #20 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Opel GT/J Bouwpakket
Ik weet niet hoe de deur aansluit op de B-stijl, maar als de spatborden niet origineel zijn, zou ik die afslijpen en afwerken met glasvezelplamuur, eventueel met een polyester backing.
Als je de flens van de deurplaat wegslijpt heb je een rammel, tenzij je het pakket weer aan elkaar last. Dat is allemaal lastig af te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.