Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT

28 sept 2010 12:04 #1 door REBBES
Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT werd gestart door REBBES
Hallo allemaal,

Ik ben zelf op zoek naar een Opel GT, vind dit een super mooie auto, maar heb hier een paar kleine vraagjes over.

1. is het bijvoorbeeld een every-day-use wagen?
Ik zal hem zelf gebruiken voor sporten/school/vrienden enz.

2. Kunnen deze auto's goed tegen de winter?
I.v.m. de pekel enz.

3. Zijn Opel GT's onderhouds gevoelig?
natuurlijk begrijp ik ook dat een auto van 30 of 40 jaar oud niet hetzelfde is als een opel van 2005, daar hoef je geen universiteit voor gedaan te hebben. maar buiten de standaard dingen als remmen, olie, poetsen enz. enz. is er dan veel onderhoud of revisie aan?

4. zijn onderdelen makkelijk te verkrijgen?

5. zijn er buiten de standaard auto site's bedrijven of site's die in GT's gespecialiseerd zijn?

Dit zijn even de vragen waar ik op dit moment een beetje mee in mijn maag zit. zou graag zo veel mogelijk willen weten voordat ik een Opel GT wel of niet koop. Heb op dit forum natuurlijk al wel het één en ander gelezen maar heb nog niet alle antwoorden gehad.

Alvast bedankt!

m.v.g.
Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2010 12:26 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT

REBBES schreef : Hallo allemaal,

Ik ben zelf op zoek naar een Opel GT, vind dit een super mooie auto, maar heb hier een paar kleine vraagjes over.

1. is het bijvoorbeeld een every-day-use wagen?
Ik zal hem zelf gebruiken voor sporten/school/vrienden enz.
Zou ik persoonlijk niet doen, zoveel bagage ken je niet meenemen en t is een 2 zitter, wel een eye-catcher om ien gezien te worden

2. Kunnen deze auto's goed tegen de winter?
I.v.m. de pekel enz.
Ze waren altijd wel wat roestgevoelig, maar als je alles goed bij houdt kan je er lang plezier van hebben, beter wordt er geen 1 oldtimer van



3. Zijn Opel GT's onderhouds gevoelig?
natuurlijk begrijp ik ook dat een auto van 30 of 40 jaar oud niet hetzelfde is als een opel van 2005, daar hoef je geen universiteit voor gedaan te hebben. maar buiten de standaard dingen als remmen, olie, poetsen enz. enz. is er dan veel onderhoud of revisie aan?

Dat valt op zich wel mee, maar een oudere auto heeft toch een wat grotere kans op gebreken ivm zijn leeftijd natuurlijk, maar dat geld voor iedere oldtimer wel



4. zijn onderdelen makkelijk te verkrijgen?
Tegenwoordig is er makkelijker aan onderdelen te komen dan vroeger

5. zijn er buiten de standaard auto site's bedrijven of site's die in GT's gespecialiseerd zijn?
kijk eens op: www.splendidparts.de


Dit zijn even de vragen waar ik op dit moment een beetje mee in mijn maag zit. zou graag zo veel mogelijk willen weten voordat ik een Opel GT wel of niet koop. Heb op dit forum natuurlijk al wel het één en ander gelezen maar heb nog niet alle antwoorden gehad.

Alvast bedankt!

m.v.g.
Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2010 14:38 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT
Nou Marco heeft al je vragen netjes beantwoord. Er zijn wel leden hier die de auto dagelijks gebruiken hoor, dus wat dat aangaat is het geen probleem. De techniek is reuze eenvoudig en je kan er veel zelf aan doen. Loop je toch tegen problemen dan staat er een heel forum voor je klaar :smilegrin:
En inderdaad, onderdelen vormen bijna geen probleem meer.
Zou bijna zeggen helaas, ik vond het altijd wel een sport om toch net dat ene onderdeel te pakken te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2010 20:00 #4 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT
1) Ligt er puur aan wat jij dagelijks doet en of je andere mogelijkheden tot vervoer hebt. Voor gewoon alleen wat te rijden, sporttas en af een toe een vriend mee is het geen probleem. Ik heb zelf nog een Volvo Amazon 2 deurs met redelijk wat laadcapaciteit, maar daarnaast oa ook een Mercedes 300, Volvo 940 GL station, grote aanhangwagen tot beschikking. Noeste werk en laadpaardjes genoeg. ;)

2) Zoals hier boven al is aangehaald heeft de GT een aantal punten waar je op moet letten. Het is een doorsnee auto van die tijd qua behandeling/gebruikt staal e.d. bij de Volvo's van de jaren 50-70 waren ze er erg happig op om goed staal te gebruiken en een goede behandeling. Dat zie je terug nu een halve eeuw later hoe veel er nog van over zijn gebleven. Maar dit ook door goede nabehandelingen. Gelijk als je een auto hebt gevonden, van onderen helemaal nalopen en even bijtippen. Bij een GT, en bijna elke wagen van die leeftijd zonder plastic beschermkappen, de wielkassen goed nalopen, maar ook de ruimte voor de motor, accuplaats en dergelijke.

Ik heb er nog niet met in de sneeuw gereden, in regenweer houd hij zich goed. Ik zou wel als je hem ook echt dagelijks wilt gebruiken onafhankelijk van het weer, zeker geen automaat pakken. Het is soms moeilijk wegkomen heb ik al gemerkt met andere wagens als hij gelijk wilt gaan. En natuurlijk doen winterbanden of de mixband ook wonderen dan.

3) naar mijn weten is een GT niet gevoeliger dan een andere auto van die leeftijd. Veel hangt soms ook van geluk af of de staat van je GT. Remslangen om maar iets te noemen kunnen zo 30-50 jaar mee, maar op een gegeven moment moet je die rakkers bij het wiel toch gaan vervangen. Kunt pech hebben dat ze eerder beschadigen/verslijten of dat jij de toevallige eigenaar bent die het moet doen.

4/5)

www.opelgtparts.com/
www.splendid-parts.de/page.php
www.opel4ever.nl/index.php
www.ps-autoteile.de/...t_KFZ=x02110_l.dpage

Om er al vast een paar genoemd te hebben. Is aardig wat nieuw/namaak te krijgen, dan wel gereviseerd. Zeker een aantal onderdelen zoals bijvoorbeeld rem/knipperlichten achter of motoronderdelen van de 1900 zijn veel verkrijgbaar omdat er veel andere types ook deze onderdelen gebruikten.
Voor alles wat met remmen te maken heeft het volgende adres in Baarlo, half uurtje rijden voor je. Ze hebben alle remonderdelen voor wat voor voertuig dan ook of ze kunnen het voor je maken binnen de tijd dat je er heen rijd als het niet druk is bij hun.

www.ccparts.nl/




Uiteindelijk hangt veel af van wat je uit wilt geven aan de staat van onderhoud van de beoogde auto en waar jij een auto voor nodig hebt. Ook kan het misschien tegenvallen als je veel nieuwe wagens en luxe gewend bent. Dat zijn ook dingen die je moet afwegen bij een koop.

Succes met de zoektocht en als je nog vragen hebt, schuw niet om ze te stellen. Ik heb tot nu toe ook alleen maar domme dingen gevraagd :fake sniffle:

Johan

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2010 22:37 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT
Dag Robert,

Er zijn hier mensen die de GT als dagelijks voertuig gebruiken, maar ze zijn wel erg zeldzaam.
Vraag ook naar hun ervaring.

Zelf heb ik m'n GT 19 jaar en ik heb hem in het begin slechts 1 jaar als dagelijks voertuig gebruikt.
Om eerlijk te zijn , ik heb me nadien snel een wagen bijgekocht, want ik vond het na een tijd niet echt leuk meer.

Maar dit is uiteraard heel persoonlijk.

Mijn wagen was toen ook nog niet zo kompleet onder handen genomen als nu.

Maar.

Een wagen van 40 jaar oud is echt in de verste verte niet te vergelijken met een wagen van pakweg 10 jaar (ook al ziet ie er beter uit)

Bij regenweer of sneeuw heb ik meer dan eens rond gestaan met de GT. (starre achteras, brede wielen, bladveer ,achterwielaandrijving, geen esp,abs en al die andere dingen....).

Remmen: Origineel niet te vergelijken met remmen van een "moderne" wagen. Ik heb nu wel geventileerde grotere schijven en klauwen gemonteerd.

stuur: Geen stuurbekrachtiging. Dat is geen probleem origineel.
Wil je voor de looks echter breder schoeisel, dan voel je het ook.

4-bak : Doe je veel autosnelweg , dan gaat dit gauw vervelen.
Ik heb nu een getrag 5 bak, en dat is een heel verschil.

motor : Maak je geen illusie. Een moderne 1900 turbodiesel van pakweg 130pk gaat vlotter en rustiger dan je GT 1900 en verbruikt een pak minder.
De GT is geen sportwagen, waar je vlotjes een GTI of dikke leasebak mee afschud ook al ziet hij er wel zo uit.
Ik heb er een 2.2i ingestoken en ook dat scheelt een pak.
Ik ben in ieder geval heel snel weg vanwege het grote koppel en lage gewicht, maar geen haar op m'n kop dat er aan denkt om een spurt door te zetten naar snelheden boven 180km/u.
(Ik heb ooit 200km/u gereden op gps met de GT, maar het klamme zweet stond in m'n handen en op m'n voorhoofd en ik dacht dat ie ieder moment zou opstijgen en je wil vooral niet moeten remmen dan.
Dat is echt niet te vergelijken met een moderne wagen.

Komfort : onbestaande.
vb de ontwaseming van een vochtige wagen is niet te vergelijken met een moderne kachel met airco.
De ruitenwissers in twee snelheden zijn belange niet zo efficient als moderne systemen.
Je hebt geen koffer en nauwelijks bergvakken.

Onderhoud :
Reken er op dat je minstens alle 5000km moet kijken en het is een succes als er voordien niet iets moet gefixt worden, tenzij je een heel erg dure GT koopt die voor 100% gerestaureerd is.


Afijn :
Het klinkt negatief, maar dat is het niet.
Dit is een oldtimer. Je voelt , ruikt en hoort dat je rijdt. Het is emotie en werken. Met m'n alfa naar het werk is vervelend, met de GT is het spannend.
Je houdt het stuur nog vast met twee handen en je hebt fun met insturen. Je hebt ook een hoop bekijks en altijd spreekt er je wel iemand aan.
En je moet voor jezelf uitmaken of je dit dagelijks wil

veel succes

Geert

Oja, qua onderdelen vind je bijna alles. Wat dat betreft een gemakkelijke oldtimer.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2010 23:36 #6 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT
hallo Robert,
ik rijd al sinds 1985 d-a-g-e-l-i-j-k-s met mijn oranje GT. Ook in de winter, sneeuw, gladheid, pekel enz. Er is nog iemand bij mij in de buurt die zijn GT niet spaart in de winter, het is een witte GT. Ik ken hem persoonlijk niet. Onderhoud valt reuze mee, durf zelfs te zeggen dat ik er net zoveel of weinig (technisch)onderhoud aan heb als een moderne wagen. Maar ja, dagelijks rijden eist z'n tol wat roest betreft. Kwestie van goed onderhouden en bijhouden. Die van mij heeft inmiddels weer wat laswerk nodig. Ik hem in de 25 jaar dat ik hem rijdt 3 x opgelapt. (let wel, geen grondige restauraties) Maar de techniek is o.k. Ik heb er een 2.2E met een 5-bak inliggen. Verlaagde vooras en een iets spectaculairdere einddemper dan het origineel. Tevens wat bredere wielen. Hij gaat als een kart, maar bij vochtig weer doe ik het wat rustiger aan. Op de Autobahn wil ik wel gassen, de tellerwijzer stond een keer voorbij de 240, virtueel op 260 km/h. Maar trek daar 15% afwijking vanaf i.v.m. de kleinere omtrek van de (achter)wielen. (205/60 13 op 8J velgen. De GT is zeker geschikt voor dagelijks gebruik, je moet het er wel voor over hebben. Belastingvrij is natuurlijk een voordeel, net zoals een oldtimerverzekering. ( in mijn geval 80,- per jaar WA en 20000 km) O ja, ze staan bij mij altijd in de garage dus nooit buiten als ik ze niet gebruik. (heb er 2)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2010 00:17 #7 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Vragen i.v.m. keuzen wel of geen Opel GT

blauwmarc schreef : (heb er 2)


MAZZELAAR!!!!!!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.