GT bij regenweer

23 okt 2010 17:44 #1 door gvy
GT bij regenweer werd gestart door gvy
Hoy,

Ik blijf me verbazen over de echte die hards (zoals oa Theo) die de GT op dagelijkse basis inzetten.

Ik ben vandaag eens heel bewust in vies regenweer , natte banen en wind de weg op gegaan met de GT.

Een stuk landweggetjes, daarna oprit en snelweg en tenslotte ook stadsverkeer.

Om heel eerlijk te zijn. Ik was meerdere keren "bang" ( chicken.....:dork:

In een korte bocht zorgt een dot gas voor een achteras die vrij snel uitbreekt.
In een lange bocht (oprit autosnelweg) durf ik echt niet doorgassen zoals met m'n dagelijkse alfa. Ik heb geen ervaring met driften en heb geen ambitie om dat met de gt te gaan proberen.
Reeds bij lage snelheid zorgt een remmaneuver (rode lichten of iets anders) voor blokkerende voorwielen, slip, en dus rechtuitgaan ( geen mogelijkheid meer tot bijsturen want geen ABS)
En ik heb het hier echt over een voorzichtige rijstijl.

Nu vermoed ik dat brede banden (205), grote remklauwen (rekord), een 2.2i motor hier ook in meespelen, maar toch....

Mijn normale ritten bij droog weer zijn een heel ander verhaal.
sportief, veel tractie, goede remeigenschappen, en niet zo snel uit balans.
Alsof het een andere auto betreft.

Ik blijf het niet evident vinden om een GT het ganse jaar door in te zetten en respect voor degenen die het wel doen jaar na jaar zonder ongelukken.
Of misschien moest ik maar eens de standaard 165 banden onder de GT monteren en zien hoe dat is.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2010 18:42 #2 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic GT bij regenweer
Ik rij er ook mee door weer en wind.. maar ik schaam me er een beetje voor omdat zo veel mensen met een GT hem in de garage zouden zetten. Aan de andere kant is het toch echt een auto, en die horen buiten. Er zitten niet voor niets ruitenwissers op.

Met mijn GT, is het in een flauwe bocht op de snelweg bij regen inderdaad niet verstandig om te blijven accelereren want dan gaat ie na een hobbeltje echt zijwaarts. Ik denk dat het belangrijk is je banden goed te kennen, evenals je schokbrekers. Vooral op een nat wegdek zijn die vaak bepalend. Dat het verschil zo groot is tussen nat en droog weer met een GT, daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. De eerste keren zat ik zwetend achter mijn stuur gespannen alle klokjes in de gaten te houden en was thuiskomst een enorme opluchting. Maar inmiddels ben ik helemaal gewend eraan en rij ik ermee zoals ie het hebben kan. Wel voorzichtig dus bij regen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2010 20:31 #3 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic GT bij regenweer
Nat is kut, droog is fijn. Als het nat is moet je idd geen gas geven in de bochten, al is ie ruim. Ook als je rechtuit gaat, bv. bij inhalen gaat ie spinnen. Dat merk ik vaker als ik bij een stoplicht wegrijd en snel voordat 2 rijbanen overgaan in 1 rijbaan nog wil inhalen. Dan spin ik in de 2 en in de 3. Dan zullen de andere weggebruikers wel denken: veel lawaai maar geen snelheid. Ook bij op of afritten van de autsnelweg moet ik opletten. Het gebeurt meer dan eens dat ik driftend door de bocht ga. Gelukkig is de GT makkelijk te corrigeren, dan is mijn schrik snel over. Als je eenmaal het gevoel hebt dan is dat driften niet eng, ook al gebeurt het onbedoeld. Na 25 jaar weet ik inmiddels wel wat ik met een GT wel en niet kan. (2.2E, 5bak, verlaagd, koni's, brede banden)
Bij droog weer zijn er maar weinigen die mijn GT kunnen bijhouden in het bochtenwerk, ondanks de starre achteras.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2010 21:15 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic GT bij regenweer
Hoy Theo en A3aan

Wat jullie vertellen komt me heel bekend voor.
Ik denk dat de configuratie van mijn Gt trouwens redelijk overeenkomt met de jouwe Theo.

Maar het is duidelijk dat jij door de jaren heen veel vertrouwder bent met deze fenomenen dan ik.
Ondanks dat ik de mijne toch al sinds 91 heb.
Lang geleden heb ik er ook dagelijks mee gereden, maar ik heb in de winter toch een paar keer rond gestaan en 1 keer, zonder al te veel erg, in de vangrail van de autosnelweg gehangen.

Het engst vind ik eigenlijk de remmen bij nat weer. Hij gaat al heel snel glijden en is dan onbestuurbaar tenzij je de remmen loslaat uiteraard.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 08:49 #5 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic GT bij regenweer
Er werd zelfs reclame gemaakt met GT's in de regen, hoop dat deze link werkt:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 13:05 #6 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic GT bij regenweer
Ik kan me eigenlijk nog niet zozeer vinden in het regenweer is anders verhaal. Heb al meerdere keren onbedoeld en bedoeld in de regen rondgereden, maar ik denk dat ik ook meer oude wagens gewend ben. Dus niet vol gassen in natte bochten of sturen omtrekken met sneeuw. Gezonde logica dus ;)

Heb overigens nog eens bewust het rem en bochtrek gebeuren wat getest op een relatief veilig punt, maar kon niet zeggen dat de wagen echt wegbrak van me. Kan natuurlijk op een elk andere situatie verschillen, ligt er ook aan wat voor GT je uiteindelijk hebt. Kwaliteit/staat/soort banden om maar iets heel esentieels te noemen, alsmede als gewichtsverdeling, remmen, motor.

Heeft iemand trouwens wat meer ervaring met sneeuw? Ik heb van de winter mijn Amazon ingezet met succes, hij voelde zich weer thuis als origineel Zweed zijnde (zo'n 60% van die bakjes is voor de Zweeds markt gemaakt toentertijd, grote kans ook dat ze Zweeds zijn). Hij... zij? duwt zijn kont als het ware in de sneeuw, dus je ligt redelijk stabiel op de weg. Zo nog een Porsche ingehaald die én langzaam ging en op het middenstuk van een 2 baans rotonde bleef steken. :smirk:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 14:11 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic GT bij regenweer
Je moet uiteraard ook zien vanuit welk referentiepunt ik vertrek.
Zoals gezegd leg ik jaarlijks zo'n 35000 a 40000km af met een alfa romeo 159jtd. Dat is een redelijk brave voorwielaangedreven TD met een heel erg goede wegligging. Een onderstel dat veel meer vermogen aankan en in de lange bochten ga je er gewoon mee op de limiet en voel je hem zachtjes glijden. Gewoon een beetje gas lossen en hij doet exact waar je hem stuurt. remmen en blijven sturen is overigens ook geen probleem.
Je gaat er naar rijden. (je leert eigenlijk geen stuurmanskunst met die moderne technieken en dat is toch wel jammer)

Als je zoveel km's aflegt in een moderne licht onderstuurde voorwielaandrijver, dan is de overstap in een achterwielaangedreven, starre achteras GT op nat wegdek inderdaad een beetje angstig en wordt je heel erg voorzichtig en geconcentreerd. Het mooie is wel dat de GT heel communicatief is. Vanop de zitpositie zo vlak voor je achteras, voel je heel duidelijk alle reacties van die achteras vind ik.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 15:25 #8 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic GT bij regenweer
Nee klopt. Had ik het laatst ook even met 2 aparte gevallen die opeens een stroomuitval te verduren hadden met hun auto tijdens het rijden. Dan is opeens ook je stuur en rembekrachtiging weg, iets wat je totaal niet verwacht en niet normaal bent. Met de GT stap je er dan wel wat bewuster in, maar als je in verhouding zo veel rijd in een totaal andere wagen is het even wennen. We worden inderdaad teveel verwend met de huidige moderne auto qua comfort, luxe en rijgemak. Jammer genoeg qua aanzien scoren ze bijna allemaal ruk.

Maar ik kan uiteindelijk persoonlijk niet zeggen dat de GT zich nu zo slecht gedraagt ten op zichte van andere oudere wagens. Maar de nieuwste wagen waar ik redelijk veel in heb gereden was dan ook mijn leswagen, een VW Polo? ofzoiets van eind 90. Daarna eigenlijk alleen maar gereden in begin 90, jaren 80 en het meeste van alles nog wel jaren 60 wagens.

Misschien ben ik ook wel niet zo'n klager :smilegrin:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 18:12 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic GT bij regenweer
Haha,
Maar je hoort me echt niet klagen hoor. Dit is wat een oude wagen zo karaktervol en leuk maakt.
En stiekem kijk ik momenteel heeeeeeel erg veel naar nog meer avontuur. Een alpine A310 liefst gr4 uitvoering. Da's 150PK uit een 2800 6 cilinder met een berg koppel en een gewichtsverdeling waar je slecht van wordt. Want de motor hangt achter, of boven op de achteras. Al weegt die hele wagen heel erg weinig natuurlijk.
Ik vraag me eerlijk af hoe dat rijdt in de regen .
Vermoedelijk is de ophanging van zo'n alpine wel een stuk meer op sportief gebruik gebouwd.
Ik zal nog maar wat verder dromen zeker.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 19:25 #10 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic GT bij regenweer
de broer van een vriend van mij heeft zo'n alpine (A310 ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 21:56 #11 door nico
Beantwoord door nico in topic GT bij regenweer
Blijft het kietelen Geert? En geen Lotus Esprit? Hopelijk moet de GT (die U al die jaren verwend heeft) dan niet wijken. :fake sniffle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 23:01 #12 door gvy
Beantwoord door gvy in topic GT bij regenweer
Yep Nico, het blijft kietelen.

Ik vind een Esprit overigens ook nog steeds top/

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2010 23:32 #13 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic GT bij regenweer
Esprit, daar heb ik al eens in mogen sturen, stuur aan de rechterkant, GB import. Hij was van een kennis, hij heeft nog eens zijn koppeling vervangen in mijn garage. Helaas is de beste man overleden aan kanker, een paar jaar geleden...
Moet ergens een fotootje heben liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 okt 2010 18:20 #14 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic GT bij regenweer
Ik zeg ook niet dat je een klager bent Geert, ik ben niet zo een klager. ;) Het blijft uiteindelijk zoals het is, gewenning vooral, zodat je kan inschatten wat jij en je wagen kan doen. Dan, als je weet waar de grens ligt, dan kun je hem opzoeken of er veilig van afblijven. Zo ben ik ook begonnen met het skaten ooit: eerst leren vallen, dan kun je veilig(er) vooruit komen.

Enfin, heeft iemand nog veel sneeuwervaringen toevallig? Ben ik wel nieuwsgierig naar, is toch andere koek dan een nat wegdek.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 okt 2010 19:43 #15 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic GT bij regenweer
Sneeuw? Nee, niet met mijn auto. Niet m'n GT dat gaat me net effe te ver. Ook de eerste dagen na het dooien blijf ik van de weg af. Want dan ligt al die pekel er nog. En crossen is leuk maar neem dan een multipla, die mogen van mij stuk :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 okt 2010 20:35 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT bij regenweer
Waren die nog niet van de straat verbannen dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 okt 2010 20:38 #17 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic GT bij regenweer
_O- Jawel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 okt 2010 22:31 #18 door gvy
Beantwoord door gvy in topic GT bij regenweer
Ha...sneeuwervaring.
Ik vind het wel leuk om de GT eens door de sneeuw te sturen.
Maar dan zonder doel of verplichting. Zo gewoon er in springen en in de buurt een toertje doen. Wat glijden, eens spinnen. En dan is de achterwielaandrijving eens zo leuk. :yes:
En....fotootjes nemen.



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 okt 2010 23:09 #19 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic GT bij regenweer
Die GT staat er wel kek op, mag gezegd worden. ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.