Vochtigheidsniveau garage laag houden

21 feb 2011 20:56 #1 door GranTurismo
Vochtigheidsniveau garage laag houden werd gestart door GranTurismo
Hey leden.
Vroeg me af of er hier mensen zijn die de vochtigheid van de garage (of waar de GT dan ook gestald mag zijn) op een bepaalde manier laag houden. Hoe doen jullie dat? Gewoon de deuren/ramen tegen elkaar open? Mechanische/electrische ventilatie al dan niet geregeld? Wie heeft tips hierover? Niet dat het een natte boel is bij mij, maar wil wel graag wat meer ventileren en kan dus wel wat tips gebruiken.
Brand los!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 21:04 #2 door stafke
Beantwoord door stafke in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
:info: ik heb hier in mijn losstaande dubbele garage 4 van die blauwe potjes staan waar je een vocht opnement product moet in doen (kan effe niet op de naam komen)
1 van die potjes staat in de gt
je zal er van verstelt staan hoeveel vocht die in de winterdagen opslorpen
deze kan je kopen in een doe het zelf zaak
misschien heb je hier wat aan :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 21:06 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Een soort van de Bison vochtvreters? Gebruik je daar niet ontzettend veel van dan? Bedoel, loopt dat niet in de centen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 21:12 #4 door stafke
Beantwoord door stafke in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
is wel van een ander merk.
ik weet niet meer wat ik ze betaalt heb.
normaal kom ik met 1 vulling de hele winter door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 21:21 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Zit net eens effe op MP te kijken, tweedehands zijn ontvochtigers niet al te duur... klik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 21:30 #6 door stafke
Beantwoord door stafke in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
dat valt best mee
ik vraag mij alleen af wat dat ding verbruikt als je die heel de winter moet laten draaien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 21:39 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Ja dat is iets wat je mee moet nemen in het kostenplaatje. Je kan natuurlijk ook een schakeling maken dat ie aanslaat boven een bepaalde luchtvochtigheid (al wil je de oldie natuurlijk zo droog mogelijk stallen), of misschien is dat wel in te stellen op het apparaat zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 22:26 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden

GranTurismo schreef : Een soort van de Bison vochtvreters? Gebruik je daar niet ontzettend veel van dan? Bedoel, loopt dat niet in de centen?


Rini, bij de Action verkopen ze die ook. Kosten geen drol.
Links in de winkel, in de buurt van de wasmiddelen / schoonmaakmiddelen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 22:49 #9 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Wat Patrick zegt, we gebruiken het Action spul ook voor in de camper. Topspul, zeker gezien de prijzen... zoals wel meer van de Action. Betrek er onder andere ook mijn autoshampoo (1 euro/liter) en heb laatst ook de polijst/wax, niet de vloeibare maar de wittige vloeibare, geprobeerd voor de GT (2 euro nogwat). Kreeg 2 weken later nog de vraag of ik hem net gewassen had, zit wel snor met dat spul.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 feb 2011 01:04 #10 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Vloerverwarming werkt perfect :thumbup: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 feb 2011 03:36 #11 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Een gewone verwarming werkt ook goed. :bigsmile:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 feb 2011 05:20 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Thanks voor de action-tip.

Wat verwarmen aangaat. Denk dat ventileren beter werkt. Is het niet zo dat er juist condensvorming optreed op iets wat kouder is (de metalen auto in dit geval) dan de omgeving? :cool:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 feb 2011 10:29 #13 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Tegenwoordig heb je ventilatiesystemen waarbij de warmte gerecupereerd word,dit lijkt me DE oplossing.
Die ontvochtigers die je aanspreekt zijn echte stroomvreters !
Groetjes,Pat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2011 15:30 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden

blacky schreef : Die ontvochtigers die je aanspreekt zijn echte stroomvreters !


Tsja, oldtimers kosten nu eenmaal geld. Als je een ontvochtiger in huis haalt betaal je voor stroom, maar bespaart je misschien op langere termijn geld en werk. Maar als er goedkopere alternatieven zijn die net zo goed werken is dat natuurlijk weer interessant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2011 17:35 #15 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Momenteel staat de GT in de garage binnen in huis.
Die garage is niet verwarmd, maar zit binnen de "schelp" van de woning en is ook voldoende verlucht, dus ik doe verder niets.

In mijn vorige vochtige garage had ik uit een stuk oude vloervinyl, bouwplastiek, bouwtape, velcro en 3 oude PCventilatortjes een heuse carcoon gebouwd.

Werkte perfect :thumbup: de ventilatortjes verbruiken zeer weinig, maar blazen de carcoon in 1 minuutje op tot een ballon waarin de auto beschermd staat.
Een vochtige wagen, die in de regen heeft gereden, was op pakweg een uurtje volledig droog door de continue luchtstroom.
En die lucht stroomt uiteraard ook door de niet zichtbare,niet bereikbare plaatsen van de wagen.
Bijkomend voordeel....De wagen is beschermd tegen vallende harken, fietsen enz.....

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2011 14:25 #16 door john
Beantwoord door john in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Jiha ik kan eindelijk mijn kennis eens voor het gt forum gebruiken *O*.

Dus hier een lekker alles omvattende uitleg.

Vocht is een zeer complex probleem maar het leuke aan een groep mensen (zoals het forum) is dat ze samen wel een redelijk goede uitleg hebben.




Vooraleer je een oplossing vraagt moet je weten dat er verschillende soorten vocht zijn.
Deze zijnde binnensijpeld vocht,inwendige condensatie,hydroscopisch vocht,optrekkend vocht,doorslaand vocht.



Binnensijpeld vocht : is zoals de naam het zegt een lek,logische oplossing dervoor is dus het lek dichten en daarna proberen uitdrogen met een mechanische droger/ontvochtiger.Raar maar waar het grootste probleem dat ik had met mijn zelf gebouwde garage.


Inwendige condensatie of ook wel in het mooi vlaams condens genoemd. Dit hangt niet enkel af van het temperatuursverschil tussen binnen en buiten en de dikte van de muur maar ook van de materialen waaruit je garage is opgebouwd. Hiervoor zijn er 3 verschillende oplossingen maar voor deze oplossingen te geven ga ik eerst het principe uitleggen van de verzadigingsdampdruk ( moeilijk woord van de dag).
De verzadigingsdampdruk is het punt waarbij condensatie optreed bij een bepaalde druk en temperatuur fictief voorbeeld : als het 20 graden binnen is en 0 graden buiten en de druk is 1013 hPa dan alles condenseren terhoogte van de spouw in de muur.
Na deze halve fysica les kan je de 3 oplossingen wel zien.

Deze zijnde het materiaal aanpassen : bevoorbeeld langs de warme kant een dampdoorlatende folie te plaatsen.Zodat de warme kant kan ademen en de koude kant er tegen condenseert.

Ook kan je de temperatuur aanpassen: dit is mijn ogen het gemakkelijkste en goedkoopste,hoe kleiner het temperatuursverschil hoe verder het vocht van de gt blijft. Ikzelf heb een losstaande onverwarmde garage,geen temperatuursverschil is geen condensatie en de gt komt toch niet buiten in de winter.

3de oplossing zoals gvy al zei is de dampdruk aanpassen : Een luchtstroming zorgt voor een druk verschil en voor een temperatuursverschil maar ook voor een daling van relatieve vochtigheid dus ventileren is zowat alles omvattend.Dit mag gelijk welke luchtstroom zijn ik hebt dit weer lekker lui opgelost door kieren te voorzien in mijn garage,als het waait trekt alle warmte met vocht uit de garage en komt de wind er niet in.
Indien je wil investeren in een ventilatie hou dan in rekening dat het ganse volume van je garage op 2 uur moet vervangen kunnen worden. Een concreet voorbeeld indien je een garage hebt van 50m³ moet je een minimum debiet hebben van 25 m³/h, bij een garage van 100m³ is dit 50m³/h en zo verder.
Is het meer dan het minimumdebiet, kant geen kwaad maar ga je meer verbruiken omdat temperatuursverschil groter wordt en je meer gaat moeten stoken.


Hydroscopisch vocht: is vocht dat in je materiaal zit,enkel slecht gemetste baksteen heeft hier last van,dit herken je bij baksteen aan witte sporen op de steen. Enige oplossing hiervoor is de metser nen draai rond zijn oren geven omdat hij teveel water in de mortel heeft gedaan (en gt eruit halen) en 3 maand laten uitluchten.


Optrekkend of capillair vocht : is vocht dat uit de grond komt en door een bouwwerk opgeslorpt wordt. Dit is enkel bij oude huizen en slecht geplaatste waterkeringen. Hieraan kun je bitter weinig doen,de zones die getroffen zijn, injecteren met vochtwering of intensief drogen.Ik ben het nog nooit tegengekomen in garage maarja wie weet.


Doorslaand of diffuse vocht: Is het moeilijkste en die ga ik jullie besparen, de clue is als je teveel ventileert en je muur is te dun trek je de warmte uit je gebouw en zal het condenseren op het eerste het beste oppervlak,bij garages die geen bijwijze van spreken geen 100 jaar oud zijn kan dit nooit een probleem zijn.




En nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik niet gesproken heb over de ontvochtigers/zouten. Das heel eenvoudig deze hebben enkel nut als er een vochtproducent in de ruimte staat. Zijde wasmachine,droger,.... zowat alles dat damp en vocht kan afgeven.
Deze zouten zorgen ervoor dat de verzadigingsdampdruk verlaagd en dat al de waterdamp naar het zout wordt getrokken en niet meer loslaat. Dus hierbij is ook het beste een groot oppervlak te hebben. ( groot opp = zo een ijsdoos van een liter). Voor de mensen die dan vragen waarom een mechanische vochtonttrekker, een heel eenvoudig antwoord, grote garage, groot debiet en zo een bakske zout van 3 liter kan ook geen wonderen verrichten hé. Maar als je je debiet uitrekent kan je direct zien welke het beste bij je past want het maximum debiet wat zo een zout aankan staat altijd op de verpakking ( debiet berekening: zie inwendige condensatie).
Zelf zet ik altijd een bakje met zout in de garage (ongeveer nen halve kilo keukenzout ),wel maken dat het zout niet volledig ondergedompeld is met water. Kan geen kwaad want je weet nooit waar er iets lekt :p

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2011 15:30 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
De garage is 7.5 meter lang, 4 breed en 2.6 hoog. Dus das een een inhoud van 80 m³. De lange muren staan ingebouwd. Eén zijde aan de woning, de andere zijde aan een zelfde garage. De voorkant met kanteldeur ligt op het oosten, de achterkant met deur en raam, uiteraard, op het westen.
Doorslaan van vocht gebeurd voornamelijk op de (één steens) westmuur. Nadeel is dat de meeste regen uit het westen komt. Voordeel is dat het maar een klein oppervlak is omdat er nog een raam en deur inzit. Ik zou de muur eventueel nog kunnen behandelen met waterafstotend middel. Wat ventileren betreft zat ik te denken aan een mechanische ventilatie. Hoe denk je daar over John? Natuurlijk even kijken of zo'n ding 40m³/h aankan.



Momenteel heerst er een luchtvochtigheid van 64% bij een temperatuur van 7.7
Hoop dat dit een beetje klopt, is maar een goedkope meter.
KNMI geeft aan 87% bij 4.1 graad celcius. Is het nu zo dat wanneer ik zou gaan ventileren de luchtvochtigheid juist omhoog breng? Of juist niet omdat de buitentemperatuur lager is?

Dit roept gelijk weer een vraag op. Welke luchtvochtigheid is raadzaam om aan te houden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2011 22:14 #18 door john
Beantwoord door john in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Om die vragen te beantwoorden heb ik nog een aantal dingen van je nodig.
1) welke steen zit er in die westmuur
2) diameter van de buizen op de foto + type en merk warmtewisselaar ( ik ben immers geen lopende bouwgids )
3) is da een deur naar buiten en dubbel glas ?

Voor de vochtigheidsgraad hebben ze altijd gezegd tussen de 40 à 60 procent houden,70 is al teveel.
Je hebt 64 dus das redelijk mooi, moest je de verwarming wat hoger zetten( paar graden) gaat de vochthuishouding in u ruimte met boekdelen verbeteren.

wat je vraag over de ventilatie betrefd gaat inderdaad de vochtigheid verhogen als je meer ventileert als het buiten vochtiger is dan binnen en gaat binnen minder vochtig worden dan buiten als buiten droger is. Kwestie de logica beetje te volgen.

Wat het temperatuursverschil betreft moet je je bij een enkele steen geen enkele zorgen maken( want dit doet er namelijk nie zoveel toe,enkel bij samengestelde muren kan deze roet in het eten gooien ),condenseert het niet bij 7.7 dan zal het zeker niet condenseren bij 9.

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2011 23:26 #19 door agété
Beantwoord door agété in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Wat een tobbers!
Mijn GT staat gewoon buiten,onder een hoes,start altijd,zit alweer14 jaar in dezelfde lak,geen noemenswaardige plekjes,wordt gewoon gebruikt maar dan wel als het droog is.Vertoont geen mankementen en ziet er mijns inziens nog gaaf uit.
T'is net als bij oude mensen;zijn ze gewend om binnen te zitten en komen ze een keer buiten,mankeren ze gelijk wat,dus kijk uit!
(uitzonderingen nagelaten)
Volgens mij zijn er wel andere dingen in een mensenleven om je drukker over te maken dan het op deze manier "conserveren" van een GT.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 mrt 2011 06:45 #20 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vochtigheidsniveau garage laag houden
Ik versta dit niet onder druk maken hoor. Zijn gewoon vragen zoals die wel meer gesteld worden op het forum. Net zoals zo velen hier wil ook ik het beste voor m'n klassieker. Ik kan hem niet buiten laten staan omdat er al een andere auto geparkeerd staat. Ik wil hem niet buiten laten staan omdat ik geen carport heb. Een auto-pyama heb ik wl eens gehad voor de GT maar vond dit niets. Kwam er bedompt vanonder.

@John. Het is een gewone baksteen, ramen zijn enkel glas. Deur is inderdaad een buitendeur. De foto die ik liet zien is er gewoon 1 die ik op internet vond. Is geen warmetwisselaar maar een mechanische ventilatie. Dacht er aan om zo'n ding te plaatsen om wat luchtstroom te krijgen in de garage. De vorige bewoner heeft wel een radiator in de garage gehangen maar deze heeft onvoldoende capaciteit om de boel ook maar iets warmer te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.