Milieu-sticker Duitsland

27 juni 2011 07:24 #1 door agété
Milieu-sticker Duitsland werd gestart door agété
Weet iemand hoe het precies zit met die milieu-sticker die je tegenwoordig in Duitsland moet hebben?
Op welke manier geld-tie voor oldtimers?

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2011 13:16 #2 door opelgt1900
Beantwoord door opelgt1900 in topic Milieu-sticker Duitsland
In Duitsland geldt in een aantal steden, dat je een milieu sticker moet hebben.
Met een groene sticker mag je alle steden in en in de meeste steden is een gele sticker voldoende.

Voor in Duitsland toegelaten oldtimers is geen milieusticker nodig, omdat achter de cijfers op de kentekenplaat de letter H (van oldtimer) staat.

Wil je met een niet in Duitsland toegelaten oldtimer dergelijke steden in, dan lijkt het mij het verstandigst om in Nederland / België een milieusticker te regelen om problemen te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2011 13:25 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Milieu-sticker Duitsland
Nee, dat is onjuist. Net zoals je in Duitsland met de oldtimers mag rijden, is er via Europa geregeld dat andere landen dat ook mogen. Heb je dus een Nederlandse oldtimer met de blauwe platen ('77 en eerder), dan ben je vrijgesteld van de Umwelt stickers. De latere oldtimers zijn niet vrijgesteld en ook niet als je gele platen voert met een oldtimer van '77 of eerder. Wél moet je een kopie van Deel IA - Voertuigbewijs (oude deel I) duidelijk leesbaar voor het raam hebben met parkeren. Derhalve kunnen ze controleren of jouw gegevens kloppen.

Heb dat verleden jaar eens nagezocht voor de aardigheid daar ik niet zo ver van Duitsland woon en er zullen vast wat oom agenten zijn in Duitsland die er niet zo bekend mee zijn, zeker niet als je verder in Duitsland komt. Boetes zijn natuurlijk aanvechtbaar, maar je zult maar net een kwade tegenkomen. Boetebedrag is overigens 40 Euro (en ik dacht 150 Euro voor zakelijk rijders), maar als ze je eenmaal aanhouden, dan valt er meestal nog wel meer te vinden.

Voor 'normale' wagens word het trouwens ook moeilijker, omdat steeds meer steden de 'rode' en 'gele' wagens gaan weren, naast de auto's die al geen stickers krijgen. Mooie van die stickers is wel dat ze niet vernieuwd te hoeven worden en je kunt met wat uitgaven een cat inbouwen om een (betere) sticker te verkrijgen, dan wat de typegoedkeuring aangeeft. Dit vraagt wel wat extra werk, ook om daarna de juiste sticker te verkrijgen, maar het is wel mogelijk.
Het gaat er uiteindelijk om om de uitstoot te verminderen van de wagen, de zogenaamde fijnstofdeeltjes.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2011 15:58 #4 door agété
Beantwoord door agété in topic Milieu-sticker Duitsland
Bedankt voor de duidelijke uitleg!:thumbup:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2011 14:37 #5 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Milieu-sticker Duitsland
Geen dank, scheelt je weer wat tijd, want érg duidelijk staat het niet aangegeven voor de wat... minder dan 1,5% van het Nederlands wagenpark is oldtimer en nog minder blauwe platen en voor '78.

Het is mooi in elk geval dat je nog overal kan koetsen met een GT, wel weet ik dat ze in Berlijn ook de oldtimers wilde gaan weren of al hebben gedaan, maar dat dat moeilijk werd ivm de vele ik dacht Trabantjes die als taxi dienst deden.

Vervuilende/stinkende wagens zijn sowieso zeldzamer, weet nog dat je in de jaren 80/90 altijd van die dampen had, zeker in de stad met zulk weer als vandaag.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.