Nee, dat is onjuist. Net zoals je in Duitsland met de oldtimers mag rijden, is er via Europa geregeld dat andere landen dat ook mogen. Heb je dus een Nederlandse oldtimer met de blauwe platen ('77 en eerder), dan ben je vrijgesteld van de Umwelt stickers. De latere oldtimers zijn niet vrijgesteld en ook niet als je gele platen voert met een oldtimer van '77 of eerder. Wél moet je een kopie van Deel IA - Voertuigbewijs (oude deel I) duidelijk leesbaar voor het raam hebben met parkeren. Derhalve kunnen ze controleren of jouw gegevens kloppen.
Heb dat verleden jaar eens nagezocht voor de aardigheid daar ik niet zo ver van Duitsland woon en er zullen vast wat oom agenten zijn in Duitsland die er niet zo bekend mee zijn, zeker niet als je verder in Duitsland komt. Boetes zijn natuurlijk aanvechtbaar, maar je zult maar net een kwade tegenkomen. Boetebedrag is overigens 40 Euro (en ik dacht 150 Euro voor zakelijk rijders), maar als ze je eenmaal aanhouden, dan valt er meestal nog wel meer te vinden.
Voor 'normale' wagens word het trouwens ook moeilijker, omdat steeds meer steden de 'rode' en 'gele' wagens gaan weren, naast de auto's die al geen stickers krijgen. Mooie van die stickers is wel dat ze niet vernieuwd te hoeven worden en je kunt met wat uitgaven een cat inbouwen om een (betere) sticker te verkrijgen, dan wat de typegoedkeuring aangeeft. Dit vraagt wel wat extra werk, ook om daarna de juiste sticker te verkrijgen, maar het is wel mogelijk.
Het gaat er uiteindelijk om om de uitstoot te verminderen van de wagen, de zogenaamde fijnstofdeeltjes.