Export NL naar B

08 jan 2013 21:34 #1 door weijtens
Export NL naar B werd gestart door weijtens
Export van NL naar Belgie

Aangezien ik in Belgie woon is de kans groot dat ik een Nederlandse GT zal moeten importeren in Belgie.
Zijn er gebruikers die hier ervaring in hebben?
Waar moet ik op letten mocht een GT aankopen vwb bv de papieren, identificatie of een in NL geimporteerde GT vanuit USA?

Hoor graag.

mvrgr Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 jan 2013 22:09 #2 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Export NL naar B
Oei , ik heb jaren geleden een Nederlandse wagen naar België gehaald , dan moesten de originele Nederlandse nummerborden er op zitten en naar de schouwing in Zwijnaarde
om de keuring , ik weet niet of dit nog zo is !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 jan 2013 00:11 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Export NL naar B
Ik heb een oldtimer Lotus esprit ingevoerd naar Belgie vanuit nederland.


Qua papieren heb je volgende documenten nodig om de wagen te kunnen aangeven bij de douane en inschrijven in belgie:

1. Kentekenbewijs deel I en kentekenbewijs deel II.
2. Een verkoopsfactuur met vermelding van het chassisnummer
3. Een uitvoerverklaring RDW: Dit is een papier dat u in Nederland verkrijgt wanneer de platen worden ingeleverd en de wagen is vrijgegeven voor export

Het eerste moet sowieso bij de auto zitten
Het tweede stel je op bij de verkoop (gewoon geschreven papier is ok)
Voor het derde ben ik samen met de verkoper en de nederlandse nummerplaten van de auto naar het dichtsbijzijnde RDW kantoor aan de grens gereden. Daar heeft de nederlandse ambtenaar direkt het nodige papierwerk opgemaakt en dit is samen door mij en de verkoper ingevuld. Half uurtje werk.

Vervolgens ben ik met alles naar de belgische douane gestapt (in Gent) en heb daar een roos formulier voor inschrijving gekregen.

Hiermee kan je naar je verzekeraar en moet je mee naar de keuring.
Vermits mijn esprit enig is in belgie bestaat er geen gelijkvormigheidsattest, dus ik heb de wagen laten keuren als oldtimer.
Hiervoor kan je ( na verwittigen van je verzekeraar) eventueel met de nummerplaten van je dagelijks voertuig naar de schouwing. Je moet dan wel de inschrijvingspapieren van dit dagelijks voertuig ook meenemen. Let wel , als je voor een normale keuring gaat moet het met garageplaten.
oldtimer invoerkeuring kon niet in zwijnaarde. Hiervoor moest ik naar Deinze

Na de oldtimerkeuring heb ik dan mijn platen aangevraagd (in Zwijnaarde)

PS : Mijn esprit is van origine een in nederland ingevoerde engelse auto (stuur rechts) maar dat doet er weinig toe igv oldtimerkeuring.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 jan 2013 20:33 #4 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Export NL naar B
Geert, dank voor je uiteenzetting.

Ik zit nog met de volgende vragen.

- Kan een GT met een afwijkende Motor bv 2 liter gewoon ingevoerd worden en wordt deze ook bij de DIV geaccepteerd?

- Ik heb een G op het ook, USA import, welke nog ooi in Nederland opkenteken heeft gestaan. Wel heeft het RDW een nieuw VIN nummer toegekend. Ookmhier... Krijg ik deze in Belgie op de weg...

Groet, jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 jan 2013 00:56 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Export NL naar B
Volgens mij wordt een afwijkende motor nooit geaccepteerd.
Echter....

Als je gaat voor een inschrijving als oldtimer (ook import) is een gelijkvormigheidskeuring/attest niet nodig. Er is slechts een gedeeltelijke keuring namelijk:

Old-timers zijn niet aan een volledige maar aan een gedeeltelijke keuring onderworpen. De onderdelen die allerbelangrijkst zijn voor de veiligheid van de inzittenden en van de andere weggebruikers worden nagegaan:

controle van de reminrichting
nazicht van het chassisnummer
nazicht van de aanwezigheid van een gevarendriehoek
controle van de stuurinrichting
controle van de sleepinrichting

Je zal dus geen probleem hebben met het feit dat er een 2l motor inligt ipv een 1900. Maar het mag dus niet.
Bij mijn esprit heeft vb niemand naar de motor gekeken. (die is overigens wel origineel)

VIN nummer :
Zoals je hierboven ziet gebeurt er wel een controle op het chassisnummer.
Bij mijn esprit hebben we even bezig geweest met het zoeken naar de plaats waar dit staat.
Ik kan je niet zeggen hoe men omgaat met een door de rdw ingeslagen nieuw VIN nummer. (ik veronderstel dat dit hetzelfde nummer is dat op het identificatieplaatje staat?)

Mijn GT was 22 jaar geleden ook USA import in Belgie. Bij mij is het chassisnummer ingeslagen in de goot onder de motorkap bij de ruitenwisser bestuurderszijde. Dat nummer komt overeen met het chassisnummer op het identificatieplaatje.
Origineel hebben de USA GT's daar geen chassinummer ingeslagen staan.

info: identificatie



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 jan 2013 18:52 #6 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Export NL naar B
Een nieuw VIN nummer is op zich wel vreemd, omdat ze normaliter de papieren zouden moeten aanhouden.

Bij onze Patrol hebben ze na een aantal jaar bij de douane een nieuw nummer ingeslagen (weten niet waarom, hadden ze zin in geloof ik, omdat hij wel eens in Duitsland moest zijn voor het werk). Bij de omkeuring van grijs naar geel kenteken toen hij oldtimer werd, werd dit nummer door de RDW afgekeurd. Eerst omdat het niet goed leesbaar was. Nadat ik alle smurrie had verwijderd, letters uitgekrast en een mooie beschermlaag er over had gedaan, was het commentaar dat het niet een origineel RDW ingeslagen nummer was. Dus toen hebben ze er XXXXXXXXXXXXXXXXX over heen gezet en een nieuwe ingeslagen een stukje lager, maar nog steeds conform de plek wat de papieren aangeven, alsmede het nummer natuurlijk.

Bij de APK eens nagevraagd, maar zij zeggen zolang er maar één nummer klopt, dat het hun goed is.


Al met al, ik ken de RDW als een zeer rare instantie, door meerdere gevallen. Ik zou dus om opheldering vragen vanwaar die verandering komt en of het gevolgen heeft, daar de nummers nu niet overeenkomen? Tenzij ze ook nog even nieuwe papieren willen uitgeven of hoe ze het ook willen oplossen. Zorg er wel voor dat ze je het zwart op wit geven, telefonische toezeggingen hebben we allemaal wel een kast van vol liggen.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 jan 2013 18:50 #7 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Export NL naar B
Dank voor de info.
Met name de belgische DiV had ik natuurlijk kunnen vinden :crazy:

As Zaterdag ga de US GT bekijken waarvan het VIN nummer werd vernieuwd door het RDW. Ik benieuwd naar de staat van de wagen.
Eens zien of al een fotoke kan laten zien.

Grt jeroen






Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2013 11:44 #8 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Export NL naar B
Ziet er op zich goed uit, alleen wat ik zo snel zie is dat er achterop een rare tankdop zit, natuurlijk andere spiegeltjes en kontlijst en voor mist een bumperdeel. En de motorkap weg, dat moet ook een reden hebben. Pas nog iets aan gebeurd aan de motor of hij mist?

Je stelt je altijd veel vragen, zeker als je het moet exporteren. Die dag dat wij onze altijd Nederlands gekeurde Patrol wilde laten omkeuren, had de buurman van ons precies dezelfde Patrol uit België daar staan. Bij hem was het een half uurtje kijken. Bij ons afkeur op diverse punten en we zijn nog 4 keer teruggeweest. Ligt maar net aan wie je treft, je zou verwachten dat ze zo'n "Belg" eerder goed testen.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2013 17:10 #9 door Redant Jirky
Beantwoord door Redant Jirky in topic Export NL naar B
Ziet er niet zo slecht uit,wel wat werkpunten wss maar het is dan ook een oude auto hé.
PS:Op de laatste foto is de motorkap te zien,ze staat wat verder tegen de muur ;)

Grtz Jirky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2013 17:14 #10 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Export NL naar B
Motorkap is erbij. In USA is deze omgebouwd. Ipv scharnieren wordt ie vergrendeld met snelsluitingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 feb 2013 23:42 #11 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Export NL naar B
onlangs een opel manta A naar belgie geimporteerd.
idd nl kenteken eraf export kenteken erop en in belgie aanmelden.
naar mijn weten komt er altijd de attest om de hoek kijken dus let op ..
manta reed op gas wat de nodige problemen opleverde maar was verder totaal orgineel nederlands maar heb toch nog een week of 9 geduurd met de nodige buik-klachten.
verstandig is om een soort dosier met foto's opmerkingen en kopieen van dokumenten aan te maken en hiermee voor de
aankoop , al in belgie mee aan te komen om problemen te voorkomen.
als het export-kenteken er in nederland op zit is dit al zeer moeilijk terug te draaien.zeker met het orgineele blauwe kenteken...
overigens kan je van je bestaande belgische auto de kenteken plaat meenemen om deze op de aangekochte oldtimer te zetten voor het terugrijden naar belgie.
wel is er nog steeds het nederlandse export kenteken nodig om aan te leveren bij de belgische attest.
kosten zijn van het exportkenteken dacht 15 euro dus nihil.
succes

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.