Aanpassing oldtimerstatuut Belgie

20 mrt 2013 19:37 #1 door weijtens
Aanpassing oldtimerstatuut Belgie werd gestart door weijtens
Zie in bijgaande link de update van 18 maart mbt de aanpassing van het oldtimerstatuut Belgie.
Link


Een kleine quote:

Deze voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruik:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.

Definities die toegevoegd werden aan het KB 15.03.1968 om dit gebruik te duidelijk te omschrijven:
• commercieel gebruik: elk gebruik dat bedoeld is voor of gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.”

De oldtimers zullen dus dag en nacht mogen rijden en dienen niet noodzakelijk gebruikt te worden in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie. Gedaan met de soms moeilijke controles van de politie, behalve indien u de oldtimer zou gebruiken voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2013 16:21 #2 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Voor de belgen onder ons : Oldtimerstatuut is aangepast.
Zie link Oldtimerstatuut

*O**O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2013 22:10 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Inderdaad,
Dit is goed nieuws.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2013 19:10 #4 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Heb er wel een dubbel gevoel bij dat er totaal geen controle meer is en geen beperkingen. Waarschijnlijk gaan we nu het nederlands programma in Belgie starten "wrak van de weg" :) Dit zal dan weer duren tot er wat ongelukken gebeuren wegens technische defecten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2013 22:02 #5 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Juist , de huidige schouwing hield géén rekening met de lichten , en nu mag je in het donker rijden ????
(is maar 1 punt wat er veranderd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2013 14:27 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Mannekes...

T'is ook nooit goed zeker :grind:

Kijk. Ik rij met een dagelijkse leaseauto woon-werk en mijn vrouw rijdt met een dagelijkse auto van onszelf. Woon werk en boodschappen.

En verder heb ik de Opel GT en de Lotus Esprit, waar ik heel graag in de weekends mee buiten kom en eens een ritje maak. En ik rij eigenlijk niet zo graag van die georganiseerde manifestaties.
Veel liever eens een keertje naar de zee, of ik kom zonet van de ardennen. En dan mocht dat vroeger niet, nu wel.
Of ik rij eens bij vrienden of familie en dan moest ik voor donker thuis :thumbdown:
En dat is toch gewoon goed nieuws, dat dit nu kan :thumbup:

En je hoort mij niet zagen dat ze de keuring nog niet aangepast hebben.
Als dat komt OK, maar ik ga er niet om vragen.
Weer extra kosten, tijd en onozel gedoe waarop er afgekeurd wordt. De wagens worden hier goed onderhouden, maar op de GT zitten grotere remmen en remschijven en een RVS uitlaatsysteem en bredere wielen en een injectie op de motor en dan gaan ze daar straks over zagen.
De auto is netjes gerestaureerd, geen roestbak en wordt gebruikt waarvoor ie bedoeld is , af en toe een ritje, dus mij hoor je niet klagen over deze regeling.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2013 08:09 #7 door martijn
Beantwoord door martijn in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Klopt het dat er nu ook verder dan een straal van 25 km gereden mag worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2013 08:15 #8 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Dat klopt Martijn. Je bent niet meer gebonden aan enige afstand of tijdstip zolang maar geen woon-werk verkeer betreft of een commercieel doel heeft. Je kunt wel met je vrouw gaan shoppen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2013 11:19 #9 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Op zich goed nieuws toch deze verruiming voor de oldtimers in België? Hebben de diesels van 26-40 jaar straks weer een ruimere afzetmarkt vanuit Nederland wellicht.;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2013 15:00 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
En dat is inderdaad waarvoor ik vrees.
In de oldtimerwet staat duidelijk: geen woon-werk of woon-school verkeer.
Onze oldies mogen nu eindelijk "voor het plezier" heel ruim gebruikt worden. Dat is goed, ook als je er heel vaak mee buitenkomt.

Maar met alle respect , een 190dieselstoof uit 82 is voor mij geen oldtimer. Een mooie 190 2.5 EVO is dat wel.
Die ouwe massaproduktdiesels ,die enkel gekocht worden voor de goedkope taks en verzekering en geen keuring, moeten nu niet ingezet worden als dagelijks voertuig. De oldtimerwet laat het ook niet toe.
En wie toch die 190 dieselstoof inzet zoals bedoeld, als oldie. Respect en geen probleem voor mij ,maar helaas is het bij dit soort auto's meestal gewoon goedkoop transport.
Hebben deze gebruikers het trouwens ook in nederland niet verpest?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2013 15:03 #11 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Het heeft een jaar of zeven geduurd vooraleer de wet werd aangepast.
Terugdraaien duurt hopelijk minimaal zo lang....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2013 21:27 #12 door stef
Beantwoord door stef in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
De oldtimers nu worden wel strenger gecontroleerd jaarlijks of 2 jaarlijks en zal aan meer eisen moeten voldoen heb ik gehoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2013 22:44 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Aanpassing oldtimerstatuut Belgie
Stef,

Momenteel is er niets gewijzigd aan de keuring van oldtimers.
In het nieuwe KB staat hier niets over.

In het oorspronkelijke voorstel was er sprake van een aangepaste keuring, maar die is er niet ingekomen voorlopig.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.