Tsja, wat zal ik zeggen.
Ik maak ook een beetje zorgen over het behoud van 2 oldtimers.
Zal het één en ander verduidelijken.
De Benz maakt een licht "tak-tak-tak" geluid in het vooronder.
Een kennis die ook veel met oude Benzen scharrelt had hetzelfde vermoeden als ik.
Dat mogelijk de drijfstanglagers versleten zijn.
Toen ben ik wat rond gaan kijken wat eventueel een gereviseerde motor kost voor deze auto.
Nou, dat zijn redelijke bedragen kan ik je vertellen.
Mocht het zo ver komen dat er een nieuw blok in moet, dan zal de GT als onderpand moeten dienen. Het is helaas niet anders. De Benz is onze dagelijkse auto. Deze auto rijdt heerlijk en is elke dag een plezier om mee te rijden.
Echter, zo ver dat de GT moet wijken is het nog lang niet.
Ik heb de chefmonteur van de plaatselijke MB garage laten rijden om hem eens te laten luisteren. Die somde drie dingen op.
Inderdaad, mogelijk een drijfstanglager.
Een zuigerpen waar wat ruimte opzit, of een zuiger die scheef weggeduwd wordt omdat ie op LPG rijdt.
Maar...."maak je niet te veel zorgen", is wat hij zei.
Zolang het geluid niet veel erger wordt zou hij er niets aan doen en er geen duizenden euro's insteken. De kennis adviseerde me om de olie af te tappen en eens een dag te laten bezinken om te kijken wat er op de bodem komt te liggen wat ijzerdeeltjes aangaat.
Nou, helemaal niets. Dus voorlopig blijf ik er maar mee rijden, het geluid is inderdaad niet heel erg aanwezig. Het baarde me dus wel een beetje zorgen omdat ik toch redelijk wat kosten zag. Temeer omdat ik nu bezig ben om elk rubber van de ophanging en van de stuurinrichting te vervangen. De wiellagers zijn gedaan en de zogenaamde "king-pin", fuseekogels, rubbers van de draagarmen etc. etc. zijn aan de beurt. Dit omdat veel rubberwerk is uitgedroogd en er wat speling zit op bronzen bussen, de kogels enzovoorts. De ontsteking is vervangen door een "123ignition" (wat overigens een prachtig systeem is, jammer dat ze ze niet voor Opel hebben). Samengevat zit er al redelijk wat geld en werk in de Benz. Hij is het waard, zondermeer. Nadeel is ook dat de GT wat aandacht verliest, want ook daarvoor liggen nog werkzaamheden in het verschiet. De GT is een auto voor leuke toerritjes maar niet geschikt om met heel het gezin op pad te gaan. Dus, krijgt de Benz daar in voorrang.
Maar nogmaals. de GT staat er nog en is heus niet zomaar de deur uit. Dat is echt het laatste redmiddel. Echter, ik zie hem toch ooit wel een keer op MP staan.
Bedankt voor jullie medeleven :sniffle: