Spatlappen

20 feb 2011 19:27 #1 door Pecje
Spatlappen werd gestart door Pecje
Omdat ik niet goed weet onder welk onderwerp dit topic te plaatsen heb ik het maar onder preventie gezet, per slot van rekening betreft het het voorkomen van steenslag op de lak.

Bij mijn GT had ik op de achterschermen best wel veel last van lakschade als gevolg van steenslag. Als hij straks helemaal klaar is wil ik dat voorkomen.
Nu zit ik er over te denken om achteraan spatlappen te monteren. Nu zullen vele van jullie zeggen dat dit geen smoel is, maar alles beter dan lakschade.
Het probleem is echter dat ik eigenlijk nog nooit GT's gezien heb met spatlappen (op een heel enkele na op een oude foto).
Bestaan er eigenlijk wel spatlappen voor GT's of kun je spatlappen gebruiken van andere typen Opels uit die periode?
Op Ebay of Marktplaats worden er wel eens aangeboden van oude Manta's, Ascona's, Kadett's etc. Zou één van deze dezelfde ronding van de wielkassen hebben?
Iemand enig idee hierover?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:09 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Spatlappen
Overweeg eerst eens of je het daadwerkelijk wil. Bedoel, had je op de "oude" lak ook last van steenslag? Wat zegt de Pieter hierover. Maak je er sneller kans op met verse lak? Ik heb altijd het idee gehad dan de onderste 20 á 30cm van mijn GT een behandeling heeft gehad (alleen achter de achterwielen als ik me goed herinner) alvorens ie blauw gespoten werd. Dat deel was altijd wat doffer en leek me wat beter bestand tegen steenslag. Misschien dat oo de spuiter hier wat op weet. Ik zou eens een balletje opgooien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:11 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Spatlappen
Patrick,

heb je eventueel niet gedacht aan een transparante hoogglans beschermingsfolie, op deze voor steenslag gevoelige onderdelen.

Ze worden zelfs toegepast op heel dure sportwagens ( ferrari en porsches) op die typische steenslaggevoelige plaaten zoals oa motorkap vooraan en zijn practisch onzichtbaar.

Sommigen vergelen ietje door de tijd( hoewel dat tegenwoordig ook reeds opgelost is), maar dat is vooral op een witte wagen mogelijk zichtbaar.
Het beschermt perfect tegen steenslag, pek en andere lakschade.

Esthetisch lijkt me dat een mooiere oplossing dan spatlappen






www.s-f-p.nl/product...ies.transparant.html

Ik heb het zelf nog niet gebruikt.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:14 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Spatlappen
We zitten op één golflengte Geert, ik zat net dit te lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:27 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Spatlappen
En misschien belangrijk.
de folie kan steeds verwijderd worden zonder lakschade.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:28 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Spatlappen
Alleen is er misschien een randje zichtbaar omdat je niet echt een naad hebt waar je kan beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:30 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Spatlappen
@ Rini/GvY: ik heb het er inderdaad met Pieter (voor de andere Forumleden: eigenaar spuiterij) over gehad. Hij noemde zelf de optie spatlappen. Ook de folie kwam ter sprake.
We hebben in overleg besloten om de lak zo strak mogelijk te laten en het onderste gedeelte niet te voorzien van antisteenslag. We brengen dit wel aan op de randen van de wielkassen zelf en op de dorpels.
Maar om heel eerlijk te zijn: authentieke spatlappen met een Opel logo zijn eigenlijk best wel "camp" en misstaan misschien niet eens zo.
Ben toch benieuwd of ze bestaan. Zo niet, dan ga ik voor de folie.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:45 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Spatlappen
Je zou zeggen dat ze de juiste vorm hebben, maar dat weet je pas zeker als ze eronder hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 20:52 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Spatlappen
Dat is nu net het probleem, ze worden regelmatig aangeboden. Maar hebben ze de juiste wielkasronding?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2011 21:16 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Spatlappen
Als er niet specifiek opel GT vermeld is , zou ik er geen geld aan geven.
De GT achterzijde is veel ronder dan een manta kadett of ascona.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2011 17:05 #11 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Spatlappen
De enigste GT die ik ooit met spatlappen heb gezien was die van een GT Clublid die in 2007 de Amsterdam - Peking heeft (uit)gereden.

Ik zou persoonlijk toch voor de folie optie gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.