Nico,
Ik heb bij de recente restauratie onder andere de rechter buitendorpel en tussenplaat vervangen.
de andere binnen, tussen en buitendorpel had ik bij de oorspronkelijke restauratie ( 12jaar geleden of zoiets) al vernieuwd en die zijn nog in perfecte toestand.
Wat je best niet doet is gelijktijdig binnen, tussen en buitendorpel er tussenuit halen. De wagen zet zich al snel enkele mm en je komt in de problemen met de deuren.
Bij mijn recente restauratie heb ik probleemloos de buitendorpel en tussenplaat eruitgesneden, De binnendorpel (12 jaar geleden vernieuwd) zag er nog perfect uit.
Waar je aandacht moet aan besteden is de goede plaatsing van de buitendorpel.
Let op als je deur niet gemonteerd zit. Je hebt al snel de neiging om de dorpel iets te veel naar binnen te monteren waardoor de deur onderaan niet volledig meer klopt.
Dat is bij mij dus ook niet perfect .
Waar je in de problemen gaat komen is de aansluiting van de buitendorpel aan het voor en achterspatbord.
Ik geef je op een briefje dat die er onderaan ook slecht aan toe zullen zijn.
Nadat ik de dorpel met tussenplaat er weer heb ingelast, heb ik dus ook daar alles uitgesneden en ben ik beginnen "knutselen" met nieuw plaatwerk.
dat heb ik evenwel zelf geplooid.(dus geen gekochte stukken)
Hiervoor gebruik je best de techniek van "het karton model".
je snijdt eerst de slechte stukken er uit. Het beste ineens voldoende grote stukken. ( niet prutsen met allemaal kleine plaatjes).
Je knipt een vervangstuk uit in dun karton(of eerder dik papier, zoals je gebruikt voor papieren A3 mapjes) en plooit het in de gepaste vorm, tot alles netjes inpast. Teken dit identiek over op een stuk plaat en snij en plooi deze plaat identiek als het karton.
Las dan het stuk er in.
Groot voordeel : Het karton knipt en plooit heel makkelijk tot een perfect passend stuk dat je met tape eens kan op zijn plaats presenteren.
eens dat past is het poepsimpel om een identiek stuk over te zetten op dunne plaat en plooien. Alles past perfect.
Nieuwe plaat las je kop tegen kop in tegen het uitgesneden stuk. Dus niet stukken gaan overlappen en nadien het hoogteverschil toesmeren met plamuur :thumbdown:
Eerst punt je het nieuwe stuk op zijn plaats.
nadien heb ik ,als het de buitenkant van de carrosserie betreft, de naad steeds volledig dichtgelast, door steeds korte stukjes of punten naast elkaar te zetten en te laten afkoelen.
Dus probeer niet ineens lange strippen te leggen , want dan gaat de dunne plaat gegarandeerd trekken.
Geert