Meerjaren restauratie

08 feb 2012 21:41 #1 door dikkiedik
Meerjaren restauratie werd gestart door dikkiedik
Na het voorstellen van gister zal ik nu een topic openen met daarin de restauratie van mijn GT.
Zoals ik al heb gezegd bleek de GT een stuk slechter dan ik op het eerste gezicht kon zien.
Ik heb na de demontage eerst een draaispit gemaakt zodat ik overal makkelijk bij kan.
Op de foto hieronder kan je zien hoe hij gemaakt is.





Nadat de GT kon draaien heb ik eerst de gehele onderkant schoon gemaakt, dwz alle tectiel verwijderd.
Daarna ben ik gestart met het maken van nieuwe veerschotels.
Deze heb ik bij mijn A-Commodore ook al een keer vervangen dus ik wist wat ik onder het dubbele plaatwerk kon verwachten.







Op de volgende foto kun je zien waar de vorige eigenaar zijn reserve lampjes bewaarde.


Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk de originele details te maken.


De bodem van de GT was op een aantal plaatsen gerepareerd en zat verder vol met hele kleine gaatjes die dicht geschilderd waren.
Om de kosten een beetje in de hand te houden, heb ik geprobeerd om de bodem zelf te maken.
Ik heb hiervoor een mal gemaakt om de "golven" in de plaat te slaan.







Voordat het voorste gedeelte van de bodem erin kon heb ik de binnendorpel onder de deurstijl van een nieuw stuk plaat voorzien.





Het voorste gedeelte was moeilijker ivm de grootte en de oploop naar boven aan de voorkant



De oude kriksteun diende voor de maat.


De golven van de binnendorpel heb ik door laten lopen in de nieuwe bodemplaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2012 22:17 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Meerjaren restauratie
Zozo...je hebt aardig wat opgestoken als meelezend lid in die 2 jaar... :smilegrin:
Je bent goed bezig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2012 22:25 #3 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Meerjaren restauratie

GranTurismo schreef : Zozo...je hebt aardig wat opgestoken als meelezend lid in die 2 jaar... :smilegrin:
Je bent goed bezig!


Ja vaak ben je te bang denk ik wel eens.

Maar begrijp dat je al meerdere opels onderhanden gehad hebt. Als je de GT pas hebt ben je voortvarend van start gegaan.

gr frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 feb 2012 08:40 #4 door agété
Beantwoord door agété in topic Meerjaren restauratie
Vakwerk,ziet er veelbelovend uit!:thumbup:
(wel moed houden hè...)

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 feb 2012 12:03 #5 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic Meerjaren restauratie
amaai zeg goe bezig
kzit met hetzelfde probleem aan m'n vloer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 feb 2012 09:27 #6 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Meerjaren restauratie
Knap staaltje werk Dirk :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Dit geld zeker voor alle delen die je helemaal zelf hebt 8)7 geklopt 8)7.
Veel suc6 met de verdere restauratie.

Gr, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2012 21:56 #7 door nico
Beantwoord door nico in topic Meerjaren restauratie
Inderdaad knap dat je de kunde hebt om zelf de platen te gaan maken die je nodig hebt. TOP :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 19:47 #8 door dikkiedik
Beantwoord door dikkiedik in topic Meerjaren restauratie
Bedankt voor de complimenten maar laat je niet misleiden door het aantal foto's want deze zijn verzameld over een periode van 2 jaar.
We gaan verder met de beruchte plekken aan de voorzijde van de auto, dwz overgang dorpel naar onderkant binnenscherm.











Verder kriksteunen en motordrager vernieuwd.







Tevens nieuwe buitendorpels laten zetten en middendorpels vernieuwd.





De volgende foto is wat je overhoudt na een aantal maanden slijpen en lassen.



Nieuwe dorpels inlassen.





Overzicht nieuwe dorpels en bodem.









Nieuwe binnenscherm onderkanten en verstevigingsbalkjes.











De volgende fotos kun je maken als je de voorschermen wegneemt.





Er zit niets anders op dan wegslijpen en nieuwe maken.













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2012 20:08 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Meerjaren restauratie
_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 12:12 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Meerjaren restauratie
veel werk, maar erg mooi

Overigen gebruik ik zelf voor de ruimtes die opgesloten worden gegalvaniseerde platen om het roesten tot een minimum te beperken
Het einge nadeel is dat deze wat stugger zijn om te kloppen
maar prima voor zetwerk

los daarvan veel lof ik weet zelf hoeveel tijd erin gaat zitten

Jos


Voertuiggegevens 04-25-HT

Voertuig & APK
Voertuig Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk
Handelsbenaming
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK
Overzicht Datum aanvang tenaamstelling 12-03-1979 !


mij eerste auto, al meteen een Opel GT en nog steeds in
mijn bezit (welliswaar restauratie maar toch)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 14:03 #11 door agété
Beantwoord door agété in topic Meerjaren restauratie
Dit is volgens mij zincor-staal 1mm.
Minder damp en stinkt niet zo bij het lassen vergeleken bij verzinkt staal,maarèèh,prachtwerk!:thumbup:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 15:18 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Meerjaren restauratie
beetje wegslijpen en dan valt het wel mee

zal voorlopig wel een poosje duren voordat ik aan mijn eigen project toe kom

helaas een kwestie van prioriteiten stellen

hoop in de toekomst ook dergelijke foto's te kunnen bieden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 18:19 #13 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Meerjaren restauratie
Als dat hier op dit tempo verder gaat ga je het topic moeten aanpassen naar ; 1 jaar restauratie :-)
Amaai, alle respect om zo zelf het plaatwerk te slaan ! Da's echt vakwerk !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2012 20:52 #14 door Black Beauty
Beantwoord door Black Beauty in topic Meerjaren restauratie
Als ik zie aan wat sommigen hier nog durven beginnen te restaureren, chapeau hoor.

Ik heb hieromtrent een vraagje, aansluitend op één van de vorige reacties. Ik ben het hier nog niet tegengekomen eigenlijk tenzij ik erover gelezen heb. Wat soort plaat gebruik je nu het beste als je zelf plaatwerk wilt maken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2012 01:13 #15 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Meerjaren restauratie
welk plaatwerk je gebruikt hang af waar het voor ingezet wordt
zijn het dragende delen moet het uiteraard sterker zijn en zal je in degaten moeten houden wat er orgineel toegepast is.
Moet het materiaal geklopt worden kun je 1 mm staalplaat gebuiken wat normaal in de handel is
Sta er overigens wel bij stil dat in model kloppen en moeilijk en tijdrovend karwei is
bovendien levert kloppen van plaatstaal verharding op in het materiaal wat enkel door warmstoken en uitgloeien verholpen kan worden
Kleinere stukjes en beperking in bewerking zal geen problemen opleveren
Ga je holle ruimtes opsluiten is het zaak om zo weinig mogelijk lasbeschadigingen aan de binnenkant te krijgen
vanwege de warmtewerking tijdens het lassen zal de zuurstof inwerking op het metaal met als gevolg dat om de las heen het ijzer vele malen sneller zal gaan roesten
Zoals eerder aangegeven gebruik ik zelf voor dergelijke situaties gegalvaniseerde plaat
Wil je helemaal van dit probleem af zijn kun je RVS gebruiken
prime te lassen met mig/mag maar wel een stuk duurder en moeilijker te bewerken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2012 11:44 #16 door neophyterulez
Beantwoord door neophyterulez in topic Meerjaren restauratie
Amai, knap stukje vakwerk. En ja, je hebt gelijk tijdrovend, maar je mag trots zijn van het resultaat. :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2012 11:50 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Meerjaren restauratie
:thumbup::thumbup:
Ziet er inderdaad goed uit zo!
Ik kom het binnenkort wel even "live" aanschouwen.
Zoveel GT-ers zitten er niet zo dicht bij me.c_/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2012 17:20 #18 door dikkiedik
Beantwoord door dikkiedik in topic Meerjaren restauratie
Marco,

Altijd welkom, koffie is bijna klaar.

Groet Dirk


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 jan 2013 17:43 #19 door dikkiedik
Beantwoord door dikkiedik in topic Meerjaren restauratie
Zo nieuw jaar nieuwe update, met foto's.

Ik ben helaas niet zo trouw met het plaatsen van update's vandaar weer een hele berg verzameld over het hele jaar.

We gaan verder met de achterkant en wielkasten.
Oude achterkant eruit geslepen



De oude was dichtgemaakt met een beetje plamuur en oude kentekenplaten.







Nieuwe erin.



Tevens aan 2 zijden nieuwe wielkastranden ingezet.






Daarna de achterkant strak gemaakt met tin en plamuur en in de epoxyprimer gezet.







Daarna motorkap en linkerdeur van oude verf ontdaan en opnieuw in de verf gezet.











Rechterdeur zat iets meer werk aan maar dat wist ik toen ik deze kocht.

Nieuwe onderkant.









Nieuwe platen gemaakt voor onder de voorschermen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 jan 2013 19:45 #20 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Meerjaren restauratie
Goede voornemens zie ik *O*
Vind het altijd weer leuk om te zien wat je met gedult een lasapp en beetje plaatwerk kunt bereiken [ als je er handig in bent dan he ]

Keep up the good work

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.