restaureren

24 mei 2015 22:42 #1 door Alfred van Doorn
restaureren werd gestart door Alfred van Doorn
Wat is beter?
Ik heb een Gt uit 1969 die redelijk opgeknapt is en een body uit 1973. Die uit 1973 is redelijk hard qua metaal, maar oude eigenaar heeft hem willen uitbouwen. Nu wil ik die uit 1973 helemaal opknappen en alles van die 1969 overzetten. Hier zit al heel veel nieuwe onderdelen aan.
De vraag is: Is het niet beter om die uit 1969 kaal te maken en de carrosserie onderdelen van die 1973 loskoppelen en op die van 1969 zetten. Waarom ik dit vraag is omdat ik denk dat die uit 1969 (4 jaar ouder) unieke is dan die van uit 1973, dus uiteindelijk meer waarde heeft. Kan iemand mij iets vertellen over de waarde van de verschillende jaartallen?

Met vriendelijke groeten,

Alfred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2015 22:55 #2 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic restaureren
Tussen de jaartallen van de GT zit weinig waardeverschil. Tenzij je een early 68 met splitbumper hebt. Overigens is in 69 de meeste aantal GT's gemaakt. Al vind ik zelf de 69 het mooiste jaartal. Verder is een late 73 ook leuk omdat deze weer andere achterlichten heeft enzo. Maar qua geld komt t niet.

Belangrijkste qua waardebepaling is hoe hard de auto is en hoeveel er aan gelast is geworden.

Tenminste dat is mijn mening.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR
Deze gebruikers zeggen dank u: Alfred van Doorn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2015 23:25 - 26 mei 2015 23:25 #3 door Jos
Beantwoord door Jos in topic restaureren
toen de GT's een paar jaar uit de productie waren was het bouwjaar nog van toepassing op de waarde van de wagen
de achterliggende gedachte was dat een jongere auto in een beter staat zou zijn dan een oudere
Echter nu zijn we enkele decenia verder en geldt enkel nog de staat van de auto als factor voor dit gegeven
Meestal is het ook een gevoelskwestie
Wil je alles zo veel mogelijk orgineel houden of kies je voor een alternatief
Bovendien vinden veel mensen ook 1969 beter klinken als 1973
Heel raar maar het is zo :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2015 20:48 #4 door Alfred van Doorn
Beantwoord door Alfred van Doorn in topic restaureren
haha,

Dat gevoel heb ik ook. Trouwens het verschil zit ook in dat die uit 69 Amerikaans is (met zij achterlampjes) en die 73 heeft dit niet.
Ik vind die zij lampjes ook wel wat hebben.

haha breng mij allemaal aan het twijfelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2015 21:48 #5 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic restaureren
Kijken welke carresorie het beste is en je kunt altijd frame nummer over zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2015 22:11 #6 door flyd
Beantwoord door flyd in topic restaureren
zijachterlampjes is amerikaanse GT. daar verplicht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2015 22:51 #7 door Jos
Beantwoord door Jos in topic restaureren

Pluk schreef : Kijken welke carresorie het beste is en je kunt altijd frame nummer over zetten


chassisnummer Pluk

het is geen motorfiets

Overigens zal er van origine geen nummer in de body van een Amerikaan staan

Onderwerp hierover is al eerder aan de orde geweest

Officieel is het omkatten en mag het dus niet!!

Maar wie zijn wij om iemand te veroordelen die het toch doet

Je zult niet de eerste zijn en ook niet de laatste :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juni 2015 17:55 - 01 juni 2015 17:59 #8 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic restaureren
Goede vraag,..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juni 2015 17:58 #9 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic restaureren
Een Amerikaan heeft wel degelijk een chassisnummer,
Te vinden op: VIN plaatje, carrosserie rechts voor, dashboard metalen strip.
Daarnaast uniek body nummer ( al weet ik niet of dit aan elkaar gematched is)

Nederlandse versie heeft chassis nummer Links voor de bestuurder.
Ook een US versie kan hier op kenteken, met juiste papieren geen probleem.
Zonder papieren meer werk maar niet onmogelijk.



Beide is een leuke uitdaging dus maakt eigenlijk niet uit! Gewoon beginnen !
De rode zou voor mij de basis zijn, en plaatwerk van de donor gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juni 2015 18:47 #10 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic restaureren
Zolang je een brief van de douane hebt. En de auto laat schouwen door de rdw voor je begint (chassisplaat/typeplaatje los haalt). Moet kenteken krijgen geen probleem zijn.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2015 14:06 - 02 juni 2015 14:08 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic restaureren

tom_laan schreef : Tussen de jaartallen van de GT zit weinig waardeverschil. Tenzij je een early 68 met splitbumper hebt.


Een early '68 bestaat volgens mij niet daar de productie pas laat in '68 op gang kwam. De splitbumper zat wel op de vroege '69-er.
En Alfred, de zijmarkeringslichten kom je ook op de '73-er tegen. Zoals Flyd al vermeldde is dat verplicht in de States.
Kijk anders hier even voor wat de verschillen zijn tijdens de bouwjaren van de GT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2015 17:06 #12 door pezzimeno
Beantwoord door pezzimeno in topic restaureren
Ander idee.
Lekker met de 69er gaan rijden.
En de 73er ook opbouwen.
:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juni 2015 17:02 #13 door Alfred van Doorn
Beantwoord door Alfred van Doorn in topic restaureren
Allemaal goede tips.

De 69 daar was ik van plan om mee te rijden, tot dat ik een maand geleden een tik in mijn blok hoorde. En dit zit onderin, dus zal hij eronder uit moeten. Wilde eindelijk genieten van die 69 er. Maar helaas. Wilde alles wegdoen, maar ook dat is zonde van de tijd en geld en hobby.

Van die 73 heb ik ook papieren, dus dat is geen probleem.

Ik ga er nog even na denken en het liefst zou ik in die rode rijden en de andere opknappen. Maar dan moet het blok niet te veel problemen geven.

Bedankt allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.