Voordeel van RVS is dan weer dat roestvrij staal of inox de eigenlijke substantie is van de hele bumper, terwijl chroom slechts een zeer dunne , weliswaar harde oppervlaktelaag ,is op het ijzer van de bumper.
RVS kan bij slechte aanhechting of schade dus niet gaan afpellen, wat bij een verchroomde bumper wel het geval is.
RVS kan altijd weer hoogglans gepolijst worden.
Let wel , maak niet de fout roeste ijzeronderdelen langdurig op de RVS achter te laten. Hoewel het roestvrijstaal heet, kan het dan wel degelijk roesten:
Hieronder een korte uitleg ven het net geplukt. Hoewel zeer correct is het enigszins uitvergroot , want zelf vindt ik RVS uitermate bestand en vooral goed te onderhouden of herstellen.
Kan RVS roesten?
Kan roestvast staal gaan roesten?
Jazeker, ook roestvast staal moet onderhouden worden om roestvorming te voorkomen.
Zure regen, zeelucht, metaaldeeltjes en andere factoren van buitenaf tasten het oppervlak van RVS aan.
Het kan leiden tot corrosie en maakt het oppervlak dof en vuil.
Roestvast staal is gelegeerd staal en bestaat o.a. uit ijzer, nikkel, chroom.
Met name de hoeveelheid chroom in de legering is erg belangrijk en bepaalt de corrosiewerende eigenschappen van het RVS (RVS mag RVS heten als het minimaal 11 tot 12% chroom bevat).
Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje chroomoxide (ookwel de oxidehuid) . Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Maar desondanks kan RVS gaan roesten.
Vervuiling van het oppervlak van RVS kan de vorming de beschermende oxidehuid verstoren en daarmee de corrosie weerstand nadelig beïnvloeden. Op termijn begint het RVS zelf te corroderen of te roesten.
Zonder juiste behandeling kan dit de mechanische sterkte van de RVS constructie sterk verzwakken.
Spleten, kieren en met name lasnaden vormen een belangrijke bron voor verontreiniging omdat het vuil zich daar concentreert.
Corrosie door zeelucht.
Naast vuil is zeelucht één van de grootste vijanden van RVS. Zeelucht bestaat uit minuscule druppeltjes zeewater die zowel zout als chloriden bevatten.
Verontreiniging van RVS door zeelucht komt meestal voor in kuststreken en kan leiden tot plaatselijke aantastingen en zelfs putcorrosie (een vorm van corrosie waarbij zich putjes in het oppervlak vormen).
RVS beschermen tegen corrosie
Roestvast staal is dus niet geheel onderhoudsvrij. Het is daarom belangrijk om het RVS schoon te houden en te ondersteunen in de strijd tegen corrosie door onder andere de bovengenoemde gevaren.
- See more at: www.boeshield.nl/kan...sthash.NLpBHlb6.dpuf
Geert