Contactslot problemen

06 juni 2008 23:20 #1 door H Bats
Contactslot problemen werd gestart door H Bats
Vandaag met de GT naar het werk geweest:thumbup:, toen ik weer naar huis mocht:lol: GT gestart komt er onder de motor kap een geluid vandaan wat er niet thuishoorde:grind:, bleek dat de startmotor meedraaide met de motor,meteen de stuurdraad erafgehaald toen draaide hij gelukkig niet meer mee, thuis alles doorgemeten bleek dat het contact slot in de stand starten terwijl hij gewoon op contact stond spanning op de stuurdraad gaf, contact slot losgeboord en de contacten van het starten goed schoongemaakt waren flink ingebrand natijd weer inelkaar gezet en doorgemeten probleem over, om dit probleem niet meer te krijgen bouw ik er nu een relais tussen met een zekering.
Ik geloof dat dit een uitzonderlijk geval is omdat er meerdere GT's alleen maar het probleem hebben dat ze juist niet kunnen starten,mischien zijn er mensen die hetzelfde probleem gehad hebben als ik dan ben ik daar zeer benieuwd naar en wat daar voor oplossing:info: uit gekomen is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2008 23:58 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Contactslot problemen
Het is bekend dat bij starten de volledige stroom over het contactslot loopt bij de GT.
Je ziet ook vaak GT's met een drukknop om hem aan te slingeren. Dit omdat waarschijnlijk de contacten zijn weggebrand.
Het is inderdaad veel beter om met een kleine stroom een relais aan te sturen die op zijn beurt weer de startmotor aanstuurt.
Ik heb een .pdf waarin staat uitgelegd hoe je kunt checken in wat voor staat de contacten zijn. Ook staat er in beschreven hoe je te werk moet gaan als je er een relais tussen wilt zetten.
Je vind de .pdf hier .
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2008 11:08 #3 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Contactslot problemen
Relais gemonteerd/ aangesloten en de startmotor werkt weer feiloos zoals hij toen in 1973 nieuw afgeleverd was, maar alleen nu met minimale startstroom over het contactslot:thumbup:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2008 11:34 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Contactslot problemen
:thumbup: Goed gedaan jochie.
Wel vreemd dat ze dat destijds zo hebben ontworpen...is toch een flinke stroom die erover gaat tijdens starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2008 23:59 #5 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Contactslot problemen
Tip

als je een dergelijk probleem onderweg overkomt en er is geen hulp in de buurt om je aan te trekken, kan je de GT gewoon starten, mits de batterij goed is.
benodigd gereedschap: een schroevendraaier, een lange spijker of iets in die geest.
motorkap open, je kijkt bovenop naar je startmotor, je ziet de dikke plus kabel van de accu aan de startmotor, recht daar onder (3cm) zit een aansluiting, dat is de kabel van je contactslot om te starten. zet het contact aan, verbind met de schroevendraaier oid deze 2 punten, als je dat voor het eerst doet schrik je je eigen rot maar geen probleem je vervangt op dat moment je start stand van je contactslot. dus:
motorkap open
contact aan
beide punten verbinden tot de motor aanslaat en evt gashandel
bedienen

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2008 00:10 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Contactslot problemen
En laat hem niet in de versnelling staan _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2009 14:40 #7 door john
Beantwoord door john in topic Contactslot problemen

GranTurismo schreef : Het is bekend dat bij starten de volledige stroom over het contactslot loopt bij de GT.
Je ziet ook vaak GT's met een drukknop om hem aan te slingeren. Dit omdat waarschijnlijk de contacten zijn weggebrand.
Het is inderdaad veel beter om met een kleine stroom een relais aan te sturen die op zijn beurt weer de startmotor aanstuurt.
Ik heb een .pdf waarin staat uitgelegd hoe je kunt checken in wat voor staat de contacten zijn. Ook staat er in beschreven hoe je te werk moet gaan als je er een relais tussen wilt zetten.
Je vind de .pdf hier .
Succes!



Is gone ?
Zou graag ook daar copytje van hebben
Bedankt op voorhand

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2009 16:24 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Contactslot problemen
Nee hoor John, is niet gone.
Deze .PDF staat nu in de rubriek downloads. Die link stamt nog uit de tijd dat iedereen de betanden kon downloaden. Tegenwoordig is dat alleen voor leden.
Ik zal bovenstaande berichten even aanpassen, want er zijn er meer die graag dat bestand willen downloaden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2009 07:50 #9 door thebelly
Beantwoord door thebelly in topic Contactslot problemen
De opel gt waar ik nu met regelmaat in rijd, heeft hetzelfde probleem gehad.

Heb hiervoor het witte blokje achter het contact slot voor moeten vervangen. (ben de naam kwijt van het blokje).

Ook is hierna een drukknop geplaatst.

Om mee te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 apr 2009 22:16 #10 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Contactslot problemen
Even een kleine correctie, het is niet zo dat de volledige start stroom door het contact slot gaat dat zou ook niet kunnen want dat is misschien wel 100 amp. Maar de stoom die door de spoel gaat die de startermotor bekrachtigt, gaat door het contact slot maar niet te min deze is ook wel hoog, ik heb de aanpassing met het relais gedaan het werkt perfect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2010 22:32 #11 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Contactslot problemen
Het viel mij op dat sinds ik het contactslot heb vervangen, het lijkt of de draai die je maakt om hem op contact te zetten kleiner is geworden, en hij springt soms gewoon met draaiende motor op contact slot!!
Hoe kan dit en hoe maak je dit,of kan je het stuurslot ook helemaal verwijderen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 aug 2010 01:06 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Contactslot problemen
GA NIET RIJDEN DIT KAN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN:exclamation::exclamation:
Waarschijnlijk is jouw contactslot in de verkeerde stand op het blokje gemonteerd. Ik moet ergens een schema daarvan hebben, maar dacht dat het hier ook al eens is langs gekomen.
ff de zoekfunctie gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 aug 2010 15:49 #13 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Contactslot problemen
kan het bestandje niet vinden. dus hoe moet ik het contactslot en het blokje in de juiste volgorden en wijze installeren ?
las ergens dat je het blokje geheel naar rechts moet draaien tot je weerstand voelt, moet het dan goed zijn ?


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2010 00:47 #14 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Contactslot problemen
Ik moet zelf even zoeken, heb er een uitdraai van, dan moet ik deze even inscannen en plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2010 14:45 #15 door john
Beantwoord door john in topic Contactslot problemen
Domme vraag ge kunt toch maar op 1 manier een startslot steken ? Der is daar toch een gleuf waar dit in past? Vanaf stand 1 schiet dit plaatje toch terug? Ik zie nie echt iets dade daar bij kunt fout doen,zit je startcontact er wel in de juiste stand terug op ?

Vooraleer ik afgeschoten wordt,ik heb mijn stuuras en alles derop en eraan er al zeker 5 keer uitgehaald open gesmeten en alles volledig terug opgestoken en alles werkt

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2010 15:30 #16 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Contactslot problemen
misschien een domme vraag, maar het is toch echt zo.
Denk dat ik bij het terug plaatsen het contact blokje in de verkeerde stand had staan en dat daarom het contactslot eigenlijk verkeerd draait
Dacht ook dat het maar op 1 manier kon, maar kan dus ook op een verkeerde manier blijkt wel weer.
en ....... domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel !:lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2010 17:34 #17 door john
Beantwoord door john in topic Contactslot problemen
troost u soms ben ik ook verstrooid,den eerste keer dak mijn remklauw samen stak ben ik ook de rubbers vergeten


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2010 09:15 #18 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Contactslot problemen
Bij deze een tekening die ik ooit eens via via heb gekregen vanuit de US of A.



Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben:exclamation:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2010 23:55 #19 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Contactslot problemen
bedankt!!:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2016 14:39 - 24 feb 2016 17:37 #20 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Re:Contactslot problemen
Ik heropen weer eens een oud topic.

Ik wil ook een relais plaatsen 'tussen' startmoter en contactslot om te voorkomen dat er te veel stroom door het contactslot gaat.

Ik heb de PDF uit 'downloads' gehaald en het relais gekocht en bedraad/aangesloten zoals aangegeven.

Het probleem: als ik de sleutel in stand I zet (en dus NIET doordraai naar II) start de motor continu. Wat doe ik fout?

In de foto het relais: is die goed?
Aansluiting 85 is mijn aarde
Aansluiting 86 is de zwart/rode kabel die naar het contactslot gaat (is dus niet meer aangesloten op startmotor --> zie ook aansluiting 30)
Aansluiting 87 gaat naar de bout op de startmotor die ook verbonden is met de accu (en de rood/witte draad naar de zekeringen)
Aansluiting 30 is aangesloten op de startmotor waar eerst de zwart/rode kabel naar het contactslot liep (zie ook aansluiting 86)

Ik heb aansluiting 30 en 87 ook gewisseld (op de Amerikaanse GT site zag ik ook die aansluiting staan), maar dat veranderd niets. Dus zelfde probleem.

Kortom;
1. Is mijn relais wel de juiste
2. Is mijn aansluiting wel de juiste (in combinatie met het relais)

Alvast dank voor de tips / antwoorden



Na wat googelen blijk ik een SPDT relais (dubbel) te hebben met een 87a aansluiting. Dat is het relais van de foto. Wat ik nodig heb is een SPST relais (enkelvoudig). Deze maar aangeschaft (Hella 4RA 965.400-001, Normaal Open. Volgens Brezan de juiste), maar het probleem blijft.

Wie helpt. Zit ik goed met een SPST relais, Normally Open? Of moet het een Normally Closed relais zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.