Contactslot problemen

24 feb 2016 19:04 #21 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Re:Contactslot problemen
Bij iedere Opel tot bj 2000 oid gaat de stroom van de startmotorrelais rechtstreeks door het contactslot gedeelte dat is doorgaans geen probleem..
Ik denk alleen dat het contactgedeelte van de GT destijds niet zo heel geweldig hebben geproduceerd/ ontworpen

gr Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2016 08:55 - 25 feb 2016 08:56 #22 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Contactslot problemen
Dank voor het antwoord. Dus eigenlijk is de werking niet zo heel raar en een extra relais zoals ik wil niet perse nodig.
Toch lees ik veel over weggesmolten contactsloten en zelfs brand. Dan lijkt zo'n extra relais een kleine moeite en 'baat het niet dan schaadt het niet'. Maar ... ik krijg 'm niet werkend.

Weet jij of ik wellicht het verkeerde relais heb? Als ik het huidige Hella relais aansluit maar bijv. niet aard (dus geen stroom door het relais) dan kan ik het contactslot in stand I zetten en werkt alles zoals het moet. Stand II (= starten) werk dan natuurlijk niet.

Dus nog steeds een HELP!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2016 09:09 #23 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Contactslot problemen
heb je de twee draden die op het relais/bendix van de startmotor zitten toevallig niet verwisseld?
(een draad is zwart en de andere was de rood/zwarte die je omgeleid hebt)
als je het contact aanzet komt er namelijk spanning op de weerstandsdraad vanaf de bobine te staan die de startmotor dan laat aanspringen
een foutje wat dikwijls gemaakt wordt :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2016 09:53 - 25 feb 2016 10:00 #24 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Contactslot problemen
Dank voor het meedenken.

Nee, dat is het niet. De zwarte komende vanaf de bobine zit op klem 16 en de zwart/rode op klem 50 van de bendix. Deze laatste is omgeleid en er is een verbinding van 50 op de bendix gaat naar 30 op het relais. En de originele zwart/rode draad uit de kabelboom zit nu op nr. 86 van het Hella relais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2016 11:41 #25 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Contactslot problemen
dan dien je de draad die nu op 50 van de bendix (dus vanaf relais 30) zit los te trekken en te meten wanneer dat daar spanning op staat (contact aan of af?)
pas dan wordt het duidelijk wat er aan de hand is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2016 14:20 #26 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Re:Contactslot problemen
Zal ik eens doen.

Blijft raar, ik heb de relais er tussenuit gehaald en alles weer als vanouds aangesloten. En dan doet ie 't zoals ie 't moet doen, contact in stand I en starten in stand II.

Voorlopig maar even zonder het relais, moet immers een verbetering zijn en niet een verslechtering t.o.v. hoe het was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2016 16:19 #27 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Re:Contactslot problemen
ervan uitgaande dat alles aangesloten was zoals je hebt uitgelegd moet het probleem in het relais zitten
start al jaren mijn GT op die manier en heb nooit problemen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2016 09:00 #28 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Re:Contactslot problemen
Opnieuw dank Jos.

Het relais is nieuw (maakrelais, normaal open) dus zou 'm niet mogen zijn. Maar je weet maar nooit. Ik zal het relais eens doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2016 19:17 #29 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Re:Contactslot problemen
Bij mij is de schakeling precies zoals Jos aangeeft, dus ook zoals jij hem hebt aangesloten.
Als het relais niet kapot is zou ik zeggen: lang leve lekspanningen en slechte massa's *O*

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2016 22:38 - 27 feb 2016 07:28 #30 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Contactslot problemen
Ik heb de schakeling nog eens uitgetekend, en ja die moet gewoon kloppen.

Lekstroom: blijkbaar heb ik daar in originele toestand geen last van. Net als slechte aarde ...

Zal eens op zoek gaan naar lekstroom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 feb 2016 20:01 #31 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Contactslot problemen
Ik zou het zoeken in ergens een slechte contact. Ben zelf ook eens weken aan het zoeken geweest waarom mijn verstralers na inschakelen niet meer uit gingen. Relais hoorde je duidelijk klikken maar verstralers gingen niet meer uit. Bleek er een slechte verbinding te zitten in de rechter koplamp!!! Loop alle verbindingen die op dezelfde kabelboom zitten maar eens na op slechte massa's en lekstromen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2016 09:22 #32 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Contactslot problemen
Ik heb de aansluitingen weer gemaakt zoals het oorspronkelijk zat om vervolgens op zoek te kunnen gaan naar slechte massa en/of lekstroom.
Maar ... :angry: .... wanneer ik mijn auto start blijft nu de startmotor draaien hoewel de sleutel wel weer naar stand I teruggaat. Er blijft dus spanning staan via het contactslot.

Nu weet ik niet of het aansluiten van het relais iets heeft 'getriggerd' of dat het toeval is, maar het lijkt er op dat het contactslot het probleem is. Of zou het nog aan de startmotor / bendix kunnen liggen?

Ik zal kijken of ik kan starten met het 'omzeilen' van het contactslot.

Wel even balen nu 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2016 14:11 #33 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Contactslot problemen
Wat jij nu beschrijft is een veel voorkomend probleem bij de GT.
Dit is nu juist de reden waarom het contactslot wordt omgeleid via een relais.
Door een te hoge stroom door het contactslot smelt het binnenwerk waardoor sluiting ontstaat met oa doorstarten als gevolg, of erger, kortsluiting en/of brand!!
Waarschijnlijk heb je nu een ander contactblokje nodig en zal het met het relais nu wel gewoon werken zoals het bedoeld is.
Ik denk dat jouw blokje al niet meer ok is geweest.
Gelukkig kan er tegenwoordig eenvoudig een ander blokje besteld worden.
Iets wat enkele jaren terug nog problematisch was....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2016 16:29 #34 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Contactslot problemen
inderdaad

gevalletje gesmolten contactslot

voor tijdelijk gebruik zou je een drukschakelaar in het gat van de aansteker kunnen monteren
valt niet zo op en sommige vinden dat wel stoer :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2016 07:59 - 21 apr 2016 07:59 #35 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Contactslot problemen
Was inderdaad het blokje achter het contactslot. Géén directe schade te zien, maar intern toch 'overleden' helaas.

Maar ... een nieuw blokje bij Suselbeek gehaald en geïnstalleerd. Perfect, ook de aansluiting van het relais (die heb ik er ook bij het nieuwe blokje maar tussen gezet)!

Allemaal dank voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2016 15:43 #36 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Contactslot problemen
Graag gedaan.....
Daar is een Forum voor...
Alle problemen zijn al eens door iemand mee gemaakt, dus ook zijn er oplossingen voor. Jij neemt de gewoon de oplossing die bij jou past.
Mooi weer om een testrit te maken!!
Heb ik vandaag al heel even gedaan.
Deze gebruikers zeggen dank u: tom_laan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 aug 2023 14:05 #37 door johan
Beantwoord door johan in topic Contactslot problemen
goedendag graag zou ik de pdf willen 
maar helaas werkt de download niet meer 
is hij nog beschikbaar 

B.V.D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2023 11:27 - 23 aug 2023 23:01 #38 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Contactslot problemen
Ik weet niet welke PDF je zoekt. Deze wellicht? Hierin e.e.a. over het contactslot.Toevoeging: ik kan helaas geen PDF of website link toevoegen. Ga naar Opel GT Source en in de Tech notes vindt je een bestand ‘Opel GT Elecrical System Notes’. 
Toevoeging: bestand toevoegen gelukt. 
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.