Vergelijkbare carburateurs

29 mei 2009 09:46 #1 door Pecje
Vergelijkbare carburateurs werd gestart door Pecje
Wie kan mij zeggen of de Pierburg carburateur met nr. 716 46 000, zie foto:



identiek is aan de Solex 32/32 TDID-2 ?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2009 12:40 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vergelijkbare carburateurs
Hoy Pecje,

Als ik mij niet vergis zijn Pierburg carbs in feite Solex carbs onder een andere naam. Dat heeft te maken met licentierechten en zo, na de overname van Solex door Pierburg in de jaren '30 ergens. Later werden beide maatschappijen ondergebracht in DVG (Deutsche Vergaser Gesellschaft), een onderdeel van Rheinmetall AG.

Voor zover ik me kan herinneren zijn er reparatie handleidingen (en ik denk ook kits) te vinden voor Pierburg/Solex carbs type XYZ ... Gedeelde documentatie (en onderdelen?) dus.

Wat deze car betreft weet ik niet als die te vergelijken is met de Solex 32/32 TDID-2.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2009 14:00 #3 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vergelijkbare carburateurs
Vraag het misschien even aan de specialisten : BCCP

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:12 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vergelijkbare carburateurs
BCCP is ook een redelijk vooraanstaand bedrijf als het om Carbs gaat.
En anders Splendid als je de "oude" Solex inleverd: Die Kosten für eine solche Überholung liegen je nach Zustand des von Ihnen angelieferten Altteils bei 180.- bis 300.- .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:24 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

GranTurismo schreef : BCCP is ook een redelijk vooraanstaand bedrijf als het om Carbs gaat.
En anders Splendid als je de "oude" Solex inleverd: Die Kosten für eine solche Überholung liegen je nach Zustand des von Ihnen angelieferten Altteils bei 180.- bis 300.- .


Ik denk dat als ik mijn oude Solex inlever al snel tegen de € 300 kwijt ben. Heb hem trouwens afgelopen weekend weer even opengehad en hem überholt. Nieuw rubbertje voor de "bowl vent assy" (gemaakt van een rubbertje van een waterkraan) geïnstalleerd, een extra ringetje tussen het stangetje wat de choke-klep open zet gedaan (rammelde nogal) en de choke zelf goed afgesteld. loopt weer als een tierelier.
Maar denk nog steeds dat de witte rookpluim bij het starten met warme motor te maken heeft met de carb. of met de in- of uitlaatspruikstukken (wordt dus het volgende project).

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:31 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vergelijkbare carburateurs
Hoezo met de spruitstukken dan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:41 #7 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Vergelijkbare carburateurs

Pecje schreef : Nieuw rubbertje voor de "bowl vent assy" (gemaakt van een rubbertje van een waterkraan) geïnstalleerd


:info: Is die rubber geschikt voor benzine?? zo niet, gaat deze opzwellen en uit elkaar vallen met alle gevolgen die je bedenken kan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:48 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

GranTurismo schreef : Hoezo met de spruitstukken dan??


Weet ik veel. Misschien scheurtje er in? Moet toch wat te sleutelen hebben.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:50 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

2 Fast 4 U schreef : :info: Is die rubber geschikt voor benzine?? zo niet, gaat deze opzwellen en uit elkaar vallen met alle gevolgen die je bedenken kan


Ik geloof het wel, mocht het alsnog desintegreren kan kan het toch niet in de vlotterkamer vallen, dus dat is geen probleem. Zal dan weer wel een sterke benzinelucht gaan ruiken zodat ik weet dat het rubbertje kapot is ( :bigsmile: ).
Steek ik toch gewoon weer een nieuw, maar dan van een ander materiaal.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 20:58 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vergelijkbare carburateurs
Denk niet dat je het in de spruitstukken moet zoeken hoor.
Scheurtje in het inlaatspruitstuk en je hebt een vacuumprobleem wat resulteert in andere problemen.
Scheurtje in het uitlaatspruitstuk dat hoor je wel en kan me niet indenken dat je daar witte rook door kijgt, tenzij er op één of andere manier vocht in zou lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:02 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vergelijkbare carburateurs
Dit is eigenlijk voor een groot deel tegen m'n principes.
Voor rubber kan je hier terecht Patrick: www.doppegieter.nl/
Tegen mijn principes omdat het m'n ex-werkgever is en waar ik niet echt een fijn gevoel bij krijg. Maar ik zie de GT ook graag in goede staat dus stond ik voor een dilemma...
De baas heeft trouwens een katterug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:03 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

GranTurismo schreef : Denk niet dat je het in de spruitstukken moet zoeken hoor.
Scheurtje in het inlaatspruitstuk en je hebt een vacuumprobleem wat resulteert in andere problemen.
Scheurtje in het uitlaatspruitstuk dat hoor je wel en kan me niet indenken dat je daar witte rook door kijgt, tenzij er op één of andere manier vocht in zou lopen.


Dan zal het waarschijnlijk onverbrande benzine zijn. Dus zal ik de carburateur moeten vervangen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:08 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

GranTurismo schreef : De baas heeft trouwens een katterug.


Moet ie naar de dokter gaan. :dork:

Doppegieter is me bekend.
Trouwens ik had het originele, totaal vergane rubbertje al eens vervangen door een andere eveneens bestemd voor (water)kranen. Was totaal niet aangetast door de benzine, echter kreeg hem niet goed bevestigd waardoor hij eraf was geschoten vandaar dat ik een nieuwe heb gestoken.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:08 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vergelijkbare carburateurs
Witte rook duidt toch wel op water dat verbrand wordt. Kan er geen vocht in je tank komen op één of andere manier? Zal wel niet...die GT van jou heeft nog nooit geen druppel water gezien. Alhoewel...je wast hem wel eens neem ik aan....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:13 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

GranTurismo schreef : Witte rook duidt toch wel op water dat verbrand wordt. Kan er geen vocht in je tank komen op één of andere manier?


Vocht in mijn tank?
Mijn GT heeft de afgelopen 3 jaar nog geen water gezien (behalve bij het wassen). De motor zou dan toch ook onregelmatig moeten lopen? Motor loopt perfect (sorry Robbie kan er ook niet aan doen, is de ouderwetse simpele 2000s versie met solex carb :smilegrin: )
Water uit het koelsysteem is het ook niet, het niveau staat al maanden hetzelfde in de radiator.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:27 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Vergelijkbare carburateurs

Pecje schreef :

GranTurismo schreef : Witte rook duidt toch wel op water dat verbrand wordt. Kan er geen vocht in je tank komen op één of andere manier?


Vocht in mijn tank?
Mijn GT heeft de afgelopen 3 jaar nog geen water gezien (behalve bij het wassen). De motor zou dan toch ook onregelmatig moeten lopen? Motor loopt perfect (sorry Robbie kan er ook niet aan doen, is de ouderwetse simpele 2000s versie met solex carb :smilegrin: )
Water uit het koelsysteem is het ook niet, het niveau staat al maanden hetzelfde in de radiator.


Komt er ook witte rook uit de uitlaat als de motor en uitlaat goed op temperatuur zijn??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 21:41 #17 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

2 Fast 4 U schreef : Komt er ook witte rook uit de uitlaat als de motor en uitlaat goed op temperatuur zijn??


Nee, absoluut niet, enkel wanneer de motor op temperatuur is bij een warme start.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juni 2009 22:46 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Vergelijkbare carburateurs

Pecje schreef :

2 Fast 4 U schreef : Komt er ook witte rook uit de uitlaat als de motor en uitlaat goed op temperatuur zijn??


Nee, absoluut niet, enkel wanneer de motor op temperatuur is bij een warme start.


Als ik het goed begrijp, als de motor warm is en je start 'm weer, al dan niet na een tijd, komt er witte rook uit de uitlaat?
Hoe lang ddurt het voor dat het stopt?

Het kan zijn dat het gewoon waterdamp is dat gevormd wordt door de verbrandings proces, zelfs bij mijn auto komt er wat witte rook uit de uitlaat als de motor en uitlaat op temperatuur zijn bij stationair draaien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2009 09:51 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vergelijkbare carburateurs

2 Fast 4 U schreef : Als ik het goed begrijp, als de motor warm is en je start 'm weer, al dan niet na een tijd, komt er witte rook uit de uitlaat?
Hoe lang ddurt het voor dat het stopt?


Klopt, bij het starten met warme motor komt er gedurende enkele seconden ( 2 a 3) een STOOT witte rook uit de uitlaat. Een soort rookpluim dus. Daarna zie je niets meer.
Heb er een filmpje van gemaakt, maar weet niet hoe deze te plaatsen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2009 10:07 #20 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vergelijkbare carburateurs

Pecje schreef : Klopt, bij het starten met warme motor komt er gedurende enkele seconden ( 2 a 3) een STOOT witte rook uit de uitlaat. Een soort rookpluim dus. Daarna zie je niets meer.
Heb er een filmpje van gemaakt, maar weet niet hoe deze te plaatsen.


Als de rookpluim na een paar seconden verdwijnt dan is er niets aan de hand met je auto. Het is wat 2fast4u schreef : waterdamp dat ontstaat door het verbrandingsproces.

2 Fast 4 U schreef :
Het kan zijn dat het gewoon waterdamp is dat gevormd wordt door de verbrandings proces, zelfs bij mijn auto komt er wat witte rook uit de uitlaat als de motor en uitlaat op temperatuur zijn bij stationair draaien


Moest er een carb probleem zijn (te rijke afstelling) dan zou je zwarte rook zien. Moest er een koppakking probleem zijn dan zou je motor water verbruiken en zou de uitlaat constant wit roken. Moest er overmatig olievebruik zijn dan zou je uitlaat min of meer constant blauw gaan roken.

Je mag dus op beide oren slapen :thumbup:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.