Motor wilt niet meer

22 nov 2010 20:30 #1 door State Scarlet
Motor wilt niet meer werd gestart door State Scarlet
Afgelopen zaterdag wilde ik de auto even meenemen voor een ritje. Was mooi zonnig weer, maar na de startmotor 3-4 keer rond was gegaan hield hij er mee op. Daarna klikt ie wel aan, maar krijgt geen draai er aan en stopt er ook mee. Dacht eerst, misschien heeft de accu wel iets te weinig kracht, maar na een hele tijd te hebben opgeladen, nog steeds niets.

Vandaag maar even bekeken. Mijn vader dacht dat ie vast zat, dus we hebben hem in zijn vier gezet en proberen te duwen. Dit natuurlijk zonder resultaat, anders had ik hier niet gepost. Gewoon uiterst vreemd dat je een goed lopende motor dinsdag weg zet en zaterdag wilt hij niet meer.
Van onderen valt er in eerste instantie ook niets te zien en er valt daar ook moeilijk een slag te geven, krachtiger dan met 2-3 man duwen.

Dus als iemand de gouden tip heeft... Wij snappen er op het moment maar weinig van :sniffle:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2010 20:48 #2 door nico
Beantwoord door nico in topic Motor wilt niet meer
Kan je de motor met de hand nog ronddraaien? Zoja zou ik de startmotor eens uitbouwen en zo even uitproberen en uitmeten.
Indien daar alles ok, zou ik de vuurdriehoek controleren.
Alvast succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2010 22:20 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motor wilt niet meer
Zou toch de accu eens checken. Het begint kouder te worden en dan komen de slechte accu's meestal boven drijven.
Draait ie wel rond op startkabels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2010 22:26 #4 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Motor wilt niet meer
Start hem eens met de lampen :info: ingeschakeld, als dan de lampen uitvallen is zeker de accu kapot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2010 01:40 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Motor wilt niet meer
Inderdaad,

eerst een setje startkabels aan een andere draaiende auto en flink doorstarten.
Dan pas verder zoeken

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2010 17:10 #6 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Motor wilt niet meer
Gewoon ff flink doorstarten met een setje startkabels en een andere auto met draaiende motor er langs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2010 16:19 #7 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Motor wilt niet meer
Als een marter aan je dynamo heeft zitten knagen kan het zijn dat je dynamo de accu niet meer oplaadt, denk ik.

Ben het verder met voorgaande opties eens, succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2010 16:22 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Motor wilt niet meer
En????

Al eens geprobeerd?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2010 17:20 #9 door agété
Beantwoord door agété in topic Motor wilt niet meer
wanneer je met startkabels gaat werken,even dit.Je accu zal wel tot op de bodem leeg zijn dus met de "voedende" auto eerst even een tijdje met verhoogd toerental draaien,daarna pas proberen te starten,aanslepen werkt niet bij een lege accu.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2010 19:01 #10 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Nee, de motor zit vast zoals gezegd. Je hoort de startmotor aan slaan, maar heeft niet de kracht om hem rond te meppen en houd het voor gezien.

Vandaag nog even geprobeerd met de starter erbij van de oplader, maar ik denk wanneer ik hem aan de Willem-Alexander Centrale had gezet hier in de buurt (253 Mega Watt) dat de startmotor het ook niet voor mekaar zou krijgen.

Al geprobeerd met de auto duwen, aan de as proberen rond te draaien op de brug en even gekeken met de kleppendeksel open. Mijn vader zou sowieso een paar mensen gaan vragen wat er mis mee zou kunnen zijn, waar onder een Opel monteur.
Wie weet of ze van deze oude bakjes nog iets magisch weten. Blijft hoe dan ook vreemd dat hij bij het starten vast slaat, nadat de startmotor 3-4 keer rond is gegaan. Misschien ook wel mijn geluk dat het bij een stilstaande situatie gebeurd.


PS de accu is nog niet zo heel oud, vol door geladen, staat binnen (dus koud is hij ook niet) en zoals gezegd met de lader op 'start' gaat hij nog niet. Wás het maar de accu :fake sniffle:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2010 19:02 #11 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motor wilt niet meer

State Scarlet schreef : Blijft hoe dan ook vreemd dat hij bij het starten vast slaat, nadat de startmotor 3-4 keer rond is gegaan.


Kan misschien ook liggen aan verkoolde contacten in het contactslot.

State Scarlet schreef : Mijn vader dacht dat ie vast zat, dus we hebben hem in zijn vier gezet en proberen te duwen.


Ik zou hem in zijn twee, hoogstens in zijn drie zetten. In zijn vier draait de motor niet snel genoeg rond.

State Scarlet schreef : Dus als iemand de gouden tip heeft...


Zoals reeds gezegd : startkabels kunnen helpen, een beetje Start Pilot doet ook soms wonderen.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2010 01:31 #12 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Motor wilt niet meer

State Scarlet schreef : Vandaag nog even geprobeerd met de starter erbij van de oplader, maar ik denk wanneer ik hem aan de Willem-Alexander Centrale had gezet hier in de buurt (253 Mega Watt) dat de startmotor het ook niet voor mekaar zou krijgen.


Als je een keertje aangesloten moet worden, hoor ik het wel :lol: Ik kan wel een kabeltje aansluiten in de nachtdienst :lol:

Kon de verleiding niet weerstaan en heeft een donkerblauwe GT voor zichzelf gekocht :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2010 04:23 #13 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Motor wilt niet meer
Is de startmotor zelf niet kapot?
Het komt soms wel eens voor dat na het starten de bendix niet terug schiet in de startmotor.
Hierdoor blijft de startmotor als een soort van dynamo meedraaien en daar kan hij niet echt goed tegen.
Dit merk je ook meestal pas bij de volgende startbeurt als hij dan vast slaat.
Mocht het dit het zijn dan heb ik misschien nog wel een startmotor voor je liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2010 11:52 #14 door agété
Beantwoord door agété in topic Motor wilt niet meer
snotverd!@#$%^& , is je startmotor dan nog wel goed,als de krukas rondgaat zit je blok niet vast,dan kan het de startmotor zijn,dan kun je idd weet ik hoeveel volt erop zetten maar dan krijgt de startmotor het blok niet rond en kapt-ie ermee.:mad:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2010 14:06 #15 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Dat zeg ik al vanaf het begin, maar Kevins aanbod om er een UFO van te maken klinkt wel lekker. Enige probleem is dat de verzekering waarschijnlijk niks uitkeert. :cool:

Zondag komt er iemand met meer verstand van zaken even kijken naar de Opel en de Fiat camper. We hebben meer patiënten op het moment. Daar hebben we gereviseerde verstuivers ingezet en nieuwe gloeispiraaltjes, maar met gas geven gaat hij nog raar doen.

Chef, wat is bendix ook al weer in goed Limburgs? Als het de startmotor inderdaad zou zijn, dan neem ik even contact op met je. Vooralsnog wacht ik de wijze man uit het oosten af.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2010 19:21 #16 door agété
Beantwoord door agété in topic Motor wilt niet meer
De bendix is het asje met tandwiel dat als je gaat starten uit de startmotor"schiet" tussen de tanden van de starterkrans die weer op je vliegwiel zit die op zijn beurt weer vastzit aan de krukas en dan je motor rondslingerd.Je begrijpt dat daar nogal wat kracht voor nodig is.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2010 03:32 #17 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Motor wilt niet meer
ik had het zelf niet duidelijker kunnen uitleggen. _O-_O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2010 13:07 #18 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
Ik had er wel eens van gehoord, maar nu weet ik ook precies wat het is, waarvoor dank :)

Zelfs wikipedia weet meer dan mij met:
'Een gaffel zorgt ervoor dat de bendix met behulp van het startrelais in de starterkrans van de te starten motor wordt geduwd. Vervolgens krijgt de startmotor via het relais stroom en gaat draaien. Zodra de motor sneller draait dan de startmotor gaat het tandwiel vrijlopen en bij het loslaten van de contactsleutel ontkoppelt de startmotor van de motor.'

Enige nadeel van Nederlandse technische termen is dat ze vaak niet zeggen wat ze doen, maar oké. Ik wacht zondag even af en hopelijk weet ik dan meer... tenzij hij Nederlands gebruikt :lol:


Ik heb in elk geval van de nood een deugd gemaakt nu de GT op de brug staat en de versnellingsbak, achteras en motor olie vervangen en gelijk even wat kleine plekjes bijgetipt aan de onderkant.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 dec 2010 12:59 #19 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Motor wilt niet meer
Heb zelf wel vaker gehad dat een paar wikkelingen van de startmotor gaar zijn ofzo dan lijkt alles nog gewoon te werken alleen krijgt hij de motor niet meer rond ... dan trekt hij veeel meer ampere om hem rond te kunnen krijgen. En dan krijg hij de motor ook niet rond. Zou hem eens in de 2 zetten en dan aanduwen. (ook niet echt handig met dit weer)

Alleen uit opmerkingen hieronder is het me niet helemaal duidelijk of de motor vast zit als dat het geval is is er wat anders aan de hand... je kan altijd met een ratelaar op de krukas testen of ie rond wil (maar dat wordt hier ook al een keer genoemd).

Nog succes met het probleem.

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 dec 2010 13:58 #20 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Motor wilt niet meer
De motor lijkt vast te zitten, we krijgen er geen beweging in. De monteur die ik eerder noemde moet nog een keer komen, had het ook druk. Maar de auto staat mij goed geparkeerde de komende tijd, heb hem niet per se nodig. Ondertussen hebben we een Vitara van een kennis op de brug gezet en wat 4 gaten gelast in de dorpels. Er is ergens een stoute APK keurder in het land, die dat vorig jaar heeft goed gekeurd. ;)

Ik zal nog wat posten als ik meer weet, op het moment kan ik alleen maar bezig zijn met andere kleine dingetjes. Er wel achter gekomen dat ik een '72 blok heb met hydraulische. De motor die er in is gezet is dus iets nieuwer dan het originele blok wat een 69'er was geweest met waarschijnlijk vaste, gezien de wagen januari '70 is. Maakt uiteindelijk maar weinig uit, als het maar loopt ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.