Kleppen stellen 20E

04 okt 2013 20:38 #1 door Carlo
Kleppen stellen 20E werd gestart door Carlo
Heren GT rijders,

Ergens heb ik gelezen dat je bij een 2.0E de kleppen stelt bij warme motor tuimelaar los draaien totdat deze tik.
Dan aandraaien tot hij niet meer tikt en dan nog 3/4 na draaien.
Doe ik dat laatste dan slaat de motor bijna af.

Heeft iemand de juiste methode om de kleppen te stellen.
Of is dit de juiste.:question:

Groetjes.
Carlo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 okt 2013 22:24 #2 door leon
Beantwoord door leon in topic Kleppen stellen 20E
Beste Carlo,
Ben niet een echte kenner hierin waarschijnlijk heeft iemand de juiste info. misschien heb je hier iets aan klik hier
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 okt 2013 23:18 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Kleppen stellen 20E
Carlo,

Ga eerst na of jij beschikt over hydraulische klepstoters (die zichzelf vullen met olie ) of met vaste klepstoters.

De vaste moeten namelijk 0.3mm klepspeling hebben bij warme motor in tegenstelling tot de hydraulische die "zelfregelend " zijn en waarbij je inderdaad instelt op 0mm en 3/4 toer bijdraait.

Als je vaste klepstoters hebt en je draait de boel aan, dan komt dat inderdaad niet goed.
Mijn vaste klepstoters stel ik met niet draaiende motor en een voelermaat in.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Street Triple 2011 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2013 12:18 #4 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Zover ik kan nagaan volgens de gegevens van de kop lijkt het met hydraulische kleppenstoters te zijn uitgevoerd.
Kopgegevens: cilinderkop X20E uit 1979 nummer op de kop M90088663 75H
Nokkenas R90090582.
Is het van de buitenzijde zien of het een kop betreft met hydraulische kleppenstoters?

Groetjes
Carlo.
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2013 14:14 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen stellen 20E
Het zijn duidelijk hydraulische stoters, maar wat heeft de olie een rare kleur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2013 14:34 #6 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Er is een middel toegevoegd 5 in 1 oil stabilizer van wegen het feit dat de motor lange tijd heeft stil gestaan en behoorlijk vervuild is.
Middel heeft zijn werk al gedaan motor loopt een stuk soepeler.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2013 17:05 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen stellen 20E
Eric, hoe zie je zo snel dat het hydraulische zijn?
Carlo, in de Rubriek downloads vindt je veel info. Bijvoorbeeld hoe je hydraulische of vaste stoters herkent, hoe je de kleppen stelt. Veel is gebaseerd op 1.9 motoren, maar denk dat het niet veel uitmaakt wanneer het een 2.0 is. Echter, niet onverstandig dit eerst met zekerheid te kunnen zeggen. Met deze pdf kun je in ieder geval zien welke stoters je hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2013 23:06 #8 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Kleppen stellen 20E
Als je de basisafstelling van de kleppen wil controleren kan dit als volgt:
Motor warm laten lopen, als hij op temperatuur is afzetten, klepdeksel demonteren. Dan kleptuimelaars losdraaien tot ze net vrij liggen van de stoters (volgorde van kleppen stellen 1-3-4-2, 1 op tuimelen 4 stellen) Dan tuimelaars net aandraaien tot er geen speling meer is en dan nog 3/4 slag vast zetten. Dan staat alles weer op de basis instelling. Als een van de stelmoeren erg licht draait zou je die moeten vervangen, of in en bankschroef even klemmen zodat de borgmoer weer zwaarder draait.
Let ook even op of alle kleppen even ver open gaan, het gebeurde nog wel eens dat een nok van de nokkenas sleet, maar gezien het verdere rijgedrag zal dat bij jou nog niet het geval zijn.



informatie geleend van

Automobielbedrijf E.M van der Laan & Zn Amsterdam Osdorp/Nico

:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2013 23:48 #9 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Is het afstellen bij lopende motor?
Met een kapje over de distributieketting.


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.
Lees hier hoe je op de juiste wijze quote.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 00:31 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Kleppen stellen 20E
nee geen draaiende motor
wel op bedrijfstemperatuur
dus denk aan de vingertjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 10:58 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen stellen 20E
Uit de "Werkstadt Handbuch" twee pagina's over de hydraulischeklepstoters:

Hydrostößel Grundeinstellung:




Hydrostößel nachstellen bei laufendem Motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 11:26 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen stellen 20E
Ook niet beter te weten dat dit wél bij draaiende motor gebeurd. Van Midlock zijn er kapjes te krijgen om over de distributieketting te plaatsen. In de .pdf's waar ik het eerder over had staat het ook zo. Waarom neem je daar nu geen kijkje Carlo? Alles staat er netjes beschreven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 11:58 #13 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen stellen 20E
Ik heb ook nog een .doc file [in het Duits] waar in staat hoe de hydraulischeklepstoters uit elkaar te kunnen nemen om ze schoon te maken en om ze te reviseren, voor iemand die interesse heeft even een PB met je e-mail adres.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 13:16 #14 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Heren bedankt ga ermee aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 15:42 #15 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
De werkwijze gehanteerd zoals beschreven.
Eerst op 0 positie gezet motor loopt rustig.
Als ik nu de moer een halve slag na geef slaat de motor af.
Beschreven staat 3/4.
Stel ik bij stilstaande motor eerst 0 positie afstellen daarna 3/4 slag na krijg ik de motor helemaal niet meer aan de gang.
Motor nu op de 0 positie gezet hij loopt nu goed.
Kan het zijn dat de hydraulische kleppen stoters vervuild of lek zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 16:31 #16 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Ben een stuk verder Vanuit het nummer op het blok ga je er van uit dat het hydraulische kleppenstoters zijn.
Toch maar een gedemonteerd en wat blijkt het is een solid terwijl er volgens mij kanalen zitten voor een hydraulische zie foto's.
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 16:34 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen stellen 20E
Daarom heb ik gewezen op de .pdf waarin staat hoe je na kunt gaan welke stoters je hebt!
Daarom vroeg ik aan Eric hoe ie dat zo snel zag. Ik had al een vermoeden dat het vaste waren, maar je moet het immers wel zeker weten. Die kanalen zitten er uiteraard ook in om te smeren. En het is altijd de vraag wat een vorige eigenaar allemaal gedaan heeft met het blok.



Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 17:10 #18 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Zo zie je maar niet altijd op nummers af gaan.
Kan ik hier nu hydraulische inzetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 17:55 #19 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen stellen 20E
Dan moet je weten of de nokken as voor vaste of hydraulischeklepstoters is je kan ze niet door elkaar gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2013 18:34 #20 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Oké heren bedankt jullie allen voor het mee denken.
Ga ze nu afstellen met de werkwijze voor vaste stoters.

Groetjes
Carlo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.