Kleppen stellen 20E

14 nov 2022 21:10 #21 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Hallo,
Ben er onlangs achter gekomen tijdens stellen nokkenas 20E cih dat op de kop kant een S geslagen is.
Verder zijn de nummers 14 R90090582  GM  en er staat nog een driehoekje.
De nokkenas timing stond 2 tanden te vroeg.
Als ik op internet gaat zoeken hebben ze het over een snelle nokkenas.
Kan dit kloppen en zo ja hoe dan af te stellen.

Met vriendelijke groet 
Carlo 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 dec 2022 22:27 #22 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Kleppen stellen 20E
de nokkenas is een speciale.. die zie je niet veel.


deze is speciaal ontwikkeld voor de opel kadett C rally wereld.

met deze nokkenas moet je wel vaste stoters hebben en ik verwacht zelfs ook nog versterkte klep veren. 
deze nokkenas mag je koud stellen 0,25 in en uitlaat. 

heb je geen verstelbaar nokkenastandwiel gemonteerd zitten?   ivm je 2 tandjes verkeerde timing?  dat is nogal wat namelijk. 

 

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2023 20:12 #23 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
De kleptiming staat nu exact op tijd volgens werkplaats handboek.
Klep speling hadden we ruim 0,30mm koud. in en uitlaat.
Kan deze nokkenas in deze motor?
Hoe kan men zien of het versterkte klepveren betreft.
Een aantal foto's van de nokkenas genomen lijkt dit op schade?



       
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 feb 2023 18:57 #24 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Kleppen stellen 20E
schade wil ik het nog niet noemen. 

enkel een goed gebruikte nokkenstok

klepveren kun je controleren door ze tussen duim en vinger in te knijpen, lukt dat..?  zijn ze niet versterkt.
lukt dat met veel moeite... zijn ze versterkt


bij normaal straat gebruik kun je deze as wel gewoon gebruiken. 
als je er hydro stoters bij gebruikt, volstaat mijn inziens de 0,3 afstelling
als je vaste stoters gebruikt kunnen ze koud nog wel lawaaierig zijn met deze afstelling. maar het kan ook goed gaan

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2023 20:08 - 14 feb 2023 20:09 #25 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Hoi Hans,

De veren zijn nog ingebouwd.
Kan 2 windingen met punttang iets na elkaar bewegen met moeite.
Weet jij hoe hoog het CO moet staan bij deze nokkenas.
De ontsteking staat nu 10 graden voor.

Groetjes
Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2023 21:07 #26 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Kleppen stellen 20E
specifiek co gehalte bij een bepaald type nokkenas klinkt mij wat vreemd in de oren 
het gehalte wat max toelaatbaar is is voor onze oude bolide`s 4,5%  ( tot 1986 ) 

tot bj 73 is het geen apk eis
tot bj 86 is het 4,5%
vanaf 86 is het 3,5% 
vanaf 85 met geregelde cat is het 3,5%

lpg vanaf 73 max 1,5% 

dit wordt stationair gemeten immers bezitten de oude bolides nog niet over een emisie bestrijdingssysteem
zo wel, dan wordt de co gemeten bij stationair en verhoogd toerental 2500-3000 rpm 




de 2.0e stel je de ontsteking aan de hand van de poelie voorop het blok
dit geld voor het merkteken op het distributiehuis en op de poelie geeft dan 10gr voor bdp

voor carburateur 2.0s  stel je het aan de hand van het orientatie punt op het vliegwiel   = 5gr voor bdp


ik ga er van uit dat jij met een 2.0e rijd 
gewoon met een injectie daarop zoals het bij deze motor hoort

deze motoren zijn standaard voorzien van hydrolische klepstoters ( maar door de jaren heen weet je nooit wat er in zit zonder het deksel te lichten) 
stellen doe ik ze beide bij lopende motor op bedrijfstemperatuur. 
hydro:  de moer van tuimelaar iets lossen totdat er duidelijk een metaal knikkerend geluid hoorbaar is, en dan heel rustig een kwart slag aan draaien.
herhaal dit bij elke tuimelaar, te beginnen aan distributie zijde.
herhaal vervolgens 3x deze stap, en zo kom je op 3/4 uit

doe je de 3/4 slag in 1 keer, is uitval het gevolg

mechanische stoter: met lopende motor op bedrijfstemperatuur, en een voelermaat die net niet te makkelijk tussen de stoter en tuimelaar door glipt 0,25



 

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2023 21:46 - 20 feb 2023 21:48 #27 door Carlo
Beantwoord door Carlo in topic Kleppen stellen 20E
Hoi Hans,

Afstellen dus zoals bij een normale nokkenas.
Is idd een cih 20e L jetronic injectie.
Heb mech. Stoters.

Bedankt voor de info
groetjes Carlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2023 20:36 #28 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Kleppen stellen 20E
Nokkenas er uit halen om deze beter te kunnen bekijken.

Reparatie Nokkenas…?


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.