specifiek co gehalte bij een bepaald type nokkenas klinkt mij wat vreemd in de oren
het gehalte wat max toelaatbaar is is voor onze oude bolide`s 4,5% ( tot 1986 )
tot bj 73 is het geen apk eis
tot bj 86 is het 4,5%
vanaf 86 is het 3,5%
vanaf 85 met geregelde cat is het 3,5%
lpg vanaf 73 max 1,5%
dit wordt stationair gemeten immers bezitten de oude bolides nog niet over een emisie bestrijdingssysteem
zo wel, dan wordt de co gemeten bij stationair en verhoogd toerental 2500-3000 rpm
de 2.0e stel je de ontsteking aan de hand van de poelie voorop het blok
dit geld voor het merkteken op het distributiehuis en op de poelie geeft dan 10gr voor bdp
voor carburateur 2.0s stel je het aan de hand van het orientatie punt op het vliegwiel = 5gr voor bdp
ik ga er van uit dat jij met een 2.0e rijd
gewoon met een injectie daarop zoals het bij deze motor hoort
deze motoren zijn standaard voorzien van hydrolische klepstoters ( maar door de jaren heen weet je nooit wat er in zit zonder het deksel te lichten)
stellen doe ik ze beide bij lopende motor op bedrijfstemperatuur.
hydro: de moer van tuimelaar iets lossen totdat er duidelijk een metaal knikkerend geluid hoorbaar is, en dan heel rustig een kwart slag aan draaien.
herhaal dit bij elke tuimelaar, te beginnen aan distributie zijde.
herhaal vervolgens 3x deze stap, en zo kom je op 3/4 uit
doe je de 3/4 slag in 1 keer, is uitval het gevolg
mechanische stoter: met lopende motor op bedrijfstemperatuur, en een voelermaat die net niet te makkelijk tussen de stoter en tuimelaar door glipt 0,25