Tikkend geluid in motor

01 mei 2014 19:13 #21 door driesmichiel
Beantwoord door driesmichiel in topic Tikkend geluid in motor

GranTurismo schreef : Hoe heb je de kleppen gesteld?


Eerst de basis instelling uitgevoerd met de motor stil.
Dan met draaiende motor. Motor laten warm draaien , vervolgens de bevestigingsmoer los gedraaid tot de tuimelaar begint te klapperen. Dan de moer terug aangedraaid tot het klapperen ophoudt en dan de moer nog 3/4 toer verder aangedraaid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2014 19:30 #22 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Tikkend geluid in motor
Om terug te komen over je nokkenas slijtage,.. Komt nagenoeg niet voor,. Bij vrachtwagens soms eens,...
.btw het tikken moet echt minimaal zijn ( hydraulische klepstoters)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 mei 2014 21:23 #23 door driesmichiel
Beantwoord door driesmichiel in topic Tikkend geluid in motor
Gisteren een klein tochtje met de GT gemaakt maar het ging van kwaad tot erger. Het getik werd steeds luider en op het laatste draaide de motor als een 3 cilinder. :(

Deze avond heb ik het kleppendeksel nogmaals afgenomen en het blijkt nu toch de nokkenas te zijn . De nok die de klepstoter cupvormig had uitgesleten blijkt ook gedeeltelijk weg gesleten te zijn . De tuimelaar beweegt veel minder waar deze nok zit . Op de nieuwe klepstoter is ook al een felle aftekening te zien van de slechte nok. Ik vrees dus dat er een nieuwe nokkenas (en klepstoters) in moeten .

Is er iemand die ooit al eens een nieuwe nokkenas geplaatst heeft ? Moet de motor hiervoor uit de auto ? Zou de nokkenas van een 2.0S hetzelfde zijn als deze van een 1.9S ? Weet iemand waar ik deze nokkenas kan kopen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 mei 2014 22:42 #24 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Tikkend geluid in motor
De motor hoeft hier niet voor uitgebouwd te worden. De nokkenas kan er maar langs één kant uit, maar weet niet meer welke. Als ie naar voren eruit kan zou de kop misschien ook nog kunnen blijven zitten al lijkt me het niet praktisch. Maar zoals ik zeg, ik weet niet langs welke kant ie eruit gaat. Als je de kop eraf haalt moet je de nokkenas eerst in een bepaalde stand zetten zodat je met de dopsleutel voorbij de uitsparingen in de nokkenas kan. Geen idee of er nog nokkenassen nieuw te verkrijgen zijn. Denk dat Suselbeek je wel aan een tweedehandse kan helpen. Nokken oplassen en vervolgens weer naar specs slijpen wordt ook wel gedaan. Ik denk niet dat 1.9 en 2.0 nokkenassen hetzelfde zijn. Had dat niet iets met het aantal lagers te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 mei 2014 23:23 #25 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Tikkend geluid in motor
Nokkenas kan ik je aan helpen,. Stuur me maar even een u2u.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2014 12:34 #26 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Tikkend geluid in motor
Zijn inderdaad niet het zelfde;
Verschil in lifthoogte ga je wel merken;

1.6-1.9 N & S
Inlaat open voor BDP 44º
Inlaat gesloten na ODP 86º
Inlaat duur 310º
Uitlaat open voor ODP 84º
Uitlaat gesloten na BDP 46º
Uitlaat duur 310º
Overlap in- uitlaat 90º
lifthoogte 9.95 mm
Vaste Stoters

2.0 N & S
Inlaat open voor BDP 32º
Inlaat gesloten na ODP 90º
Inlaat duur 302º
Uitlaat open voor ODP 72º
Uitlaat gesloten na BDP 50º
Uitlaat duur 302º
Overlap in- uitlaat 82º
Lifthoogte 10.467 mm
Vaste Stoters

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2014 13:22 #27 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Tikkend geluid in motor
Dat zijn ook gegevens voor vaste stoters hè?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2014 15:14 #28 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Tikkend geluid in motor
Volgens mij zijn de type hydraulisch of vaste stoters inderdaad ook anders, volgens het Duitse forum:

Man kann / sollte aber nicht unbedingt / eine mech. Welle mit Hydros fahren - die hydr. Welle hat keine Anlauframpe - vereinfacht: um den Stößel langsam an den Nocken ranzuführen - da dies durch den Hydro gedämpft wird - eine mech. Welle hat diese Rampe - also schadet das keinem Hydro. Ideal ist das alles nicht - aber möglich.

Kan dus wel, heb je een foto eventueel met nummers? Door de jaren heen is er nogal wat uitwisseling geweest met type.:question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juni 2014 19:22 #29 door driesmichiel
Beantwoord door driesmichiel in topic Tikkend geluid in motor
Vorige week heb ik mijn GT terug gestart .
De nokkenas en de klepstoters zijn vernieuwd .
De motor draait nu veel beter dan vroeger en er is ook een aanzienlijke toename van het vermogen van de motor . Het vervelende getik van de motor is ook opgelost .

Het vervangen van de nokkenas en de klepstoters valt goed mee , de motor moet niet uit de auto , je moet hem enkel een paar cm laten zakken. :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.