Benzine

28 juni 2009 18:23 #21 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Benzine
Aangezien het hier ook nogal over loodvervanger, ongelode en gelode benzine gaat hier een kopie van een bericht dat ik in een ander topic geplaatst heb.

GranTurismo schreef : Wat ik de laatste tijd nogal eens lees is om een beetje ATF bij ongelode benzine te doen, dit als loodvervanger. Ze hadden het dan over een half litertje. Aangezien het over een grote bak ging (en dus waarschjnlijk een grote tank) denk ik dat bij ons GT betzitters misschien een kwart litertje al voldoende zou zijn. Heeft iemand hier overigens ervaringen mee?

Hieronder een copy and paste...
Het nadeel is dat LPG de meest schrale brandstof is
Het beste voor deze auto,s is euro 98 met loodvervanger
In loodvervanger zit ook een licht smerende substantie
in die alle bewegende delen beter smeerd"
Feit is, dat geen ENKELE brandstofsoort een smerende werking heeft.
Voordeel van LPG is het hoge oktaangetal van boven de 110 !!! waardoor de motor zelden of nooit last heeft van pingelen, wat overigens funest kan zijn voor iedere (zelfs de allerbeste) motor. Voor een smerende werking kan men net zio goed en halve liter ATF of tweetaktolie aan een volle tank toevoegen, dat een zuiverende en tevens smerende werking heeft. Bovendien voorkomt het roestvorming in de tank gedurende de winterstalling. Bovendien is LPG milieuvreindelijker dan welke benzinesoort ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2009 15:36 #22 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Benzine

Kevin schreef :
Heb een 2.2E uit een opel rekord van 1985


De kans is groot dat je motor reeds loodvrij slikt. Kijk naar de code op de cylinderkop : zit er een P in dan gaat het om een loodvrije uitvoering (sinds einde 1984 op de 2,2E).

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2009 20:19 #23 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Benzine

GranTurismo schreef : Het nadeel is dat LPG de meest schrale brandstof is
Het beste voor deze auto,s is euro 98 met loodvervanger
In loodvervanger zit ook een licht smerende substantie
in die alle bewegende delen beter smeerd"
Feit is, dat geen ENKELE brandstofsoort een smerende werking heeft.


Dan heeft deze persoon nog niet in de gaten wat de bedoeling en doel van lood en nu lood vervanger is.

Lood is aan de benzine toegevoegd om de klopvastheid van de benzine te vergroten, dwz dat het niet voor tijdig ontbrand dit gebeurt als de motor pingelt, de tweede doel van de lood en nu de vervanger is om de kleppen, vooral de uitlaatklep te koelen.

Het toevoegen van ATF [Automatic Transmission Fluid] is niet om de klopvastheid of de kleppen te koelen maar eigenlijk om de compressie iets te verhogen, smering van de cilinderwand en zuigerveren gebeurt dmv op geslingerde olie van de carter en krukas, terwijl de smering van de klepstelen door olie in de kop die langs de tuimelaar af loopt

En waarom olie bij de benzine gooien?? om een uitlaat vol troep te krijgen [denk aan de twee-takt motoren en het ontkolen van de uitlaat]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2009 21:14 #24 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Benzine

BelgianGT schreef :

Kevin schreef : Heb een 2.2E uit een opel rekord van 1985

De kans is groot dat je motor reeds loodvrij slikt. Kijk naar de code op de cylinderkop : zit er een P in dan gaat het om een loodvrije uitvoering (sinds einde 1984 op de 2,2E).
Greetz,Philippe.


Zoals dit:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 12:27 #25 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Benzine
Mmm er staat bij mij XR22 op... Iemand een idee wat dit dan inhoud?

Gr

Kon de verleiding niet weerstaan en heeft een donkerblauwe GT voor zichzelf gekocht :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 13:54 #26 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Benzine
X = nokkenas met 4 lagers
R = ???
22 = 2.2 liter cylinderkop
:thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 15:32 #27 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Benzine
Ja ok, maar is deze nu geschikt voor ongelode benzine of niet?

Bewerkt door GranTurismo. Reden: overbodige quote.

Kon de verleiding niet weerstaan en heeft een donkerblauwe GT voor zichzelf gekocht :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 20:21 #28 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Benzine
weet je zeker dat het een "R" is en geen "P" ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juli 2009 12:02 #29 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Benzine

Kevin schreef : Ja ok, maar is deze nu geschikt voor ongelode benzine of niet?


Niet geschikt :no:, enkel "P" cylinderkoppen zijn loodvrijklaar ex-works :yes:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juli 2009 19:49 #30 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Benzine
:question: de "P" van "plumbum" :rolleyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juli 2009 09:41 #31 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Benzine
Wel, ik heb er ook aan zitten denken wat de P zou kunnen betekenen en ik kwam tot dezelfde conclusie als jij : heel waarschijnlijk "plumbum" :spin:

Je weet het wel : great minds think alike :bigsmile:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juli 2009 13:52 #32 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Benzine
Dan staat die 'R' van mij voor Racing zeker :smilegrin:

Kon de verleiding niet weerstaan en heeft een donkerblauwe GT voor zichzelf gekocht :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juli 2009 16:26 #33 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Benzine
Of "Reverse" ? _O-

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juli 2009 19:15 #34 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Benzine
Om effe terug on topic te komen:
heb nu 2x getankt met RON 98 één keer met en één keer zonder loodvervanger.
Merk dag en nacht verschil. motor loopt nog beter en rustiger en heeft meer trekkracht.
Euro 95 komt er bij mij niet meer in.
En wat de duurdere prijs betreft:
- de GT is voor de hobby, en hobby's kosten nu eenmaal geld (vrouwen trouwens ook en nog veel meer dan een paar liter RON 98)
- ik tank toch altijd voor 40 euro, dus wat maakt mij de prijs nu uit :lol:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juli 2009 19:54 #35 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Benzine
vermoedelijk ben je zelfs goedkoper uit met 98 RON

en wat die andere hobby van je [...vrouwen...] betreft, :info: had je maar eentje gezocht die zich zelf terug betaalde :lol: _O- *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.