Vervangen Torque Tube rubber

22 feb 2009 18:28 #1 door Pecje
Vervangen Torque Tube rubber werd gestart door Pecje
Beste Forumleden,
deze week ben ik van zin om de Torque Tube rubberen donut (heeft dit eigenlijk een Nederlandse naam?) te vervangen.
Ben in bezit van nieuwe steunrubbers, een nieuwe donut een nieuw kogellager en een nieuwe dichting voor de versnellingsbak.
Zijn er mensen die deze klus al eens eerder hebben uitgevoerd? en kunnen jullie mij nog nuttige info geven met waar ik op moet letten, of hoe ik het aan moet pakken?
Bvd voor de hulp.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2009 10:20 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber
Hoy Pecje,

Ik heb de donut al vervangen. Het is wel een tijdje geleden maar ik kan mij geen speciale moeilijkheden herinneren. Het moeilijkste was om de steun/behuizing deftig te ontroesten ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2009 11:39 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Van roest heb ik gelukkig geen last.
waar het me meer om gaat is: wat moet ik allemaal losmaken en waar moet ik op letten om niets te beschadigen. heb ik nog kans dat er ergens olie uit komt lopen etc etc.
Ik heb wel een beschrijving hoe te werk te gaan, maar als ik dat lees lijkt het alsof ik de halve auto moet demonteren :crazy:
Klopt het dat de achterveren moeten worden losgemaakt om meer speling te krijgen of hoeft dit niet?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2009 11:57 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vervangen Torque Tube rubber
Ben niet op de hoogte, maar vermoed dat de veren loszitten. Misschien eerder de schokdempers losmaken, kan je waarschijnlijk de auto hoger opkrikken terwijl de wielen op de grond blijven staan.
Maar voor mij is het allemaal nieuw wat je gaat doen, maak het eens helder, wat voor klus is het en wat verbeterd er mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2009 15:45 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door GranTurismo
maak het eens helder, wat voor klus is het en wat verbeterd er mee?

Het probleem is dat ik gemerkt heb dat er speling in de "donut" met de aandrijfas zit, daarom wil ik hem vervangen.
Omdat ik dan toch bezig ben zal ik de afdichtingsring van de versnellingsbak met de as vervangen en het lager van de aandrijfas. Of het allemaal nodig is weet ik niet, maar als je het zaakje toch moet losmaken kun je maar beter gelijk het e.e.a. vervangen.
Heb een installatieprocedure van OGTS meegekregen, die ik nu pas een beetje begin te snappen. Vandaar mijn vraag aan de leden of zij nog extra info hebben. Ik vermoed dat de achterveren (en de stabilisatiestang) eerst los moeten om meer speling te krijgen op de achteras om de aandrijfas er uit te kunnen trekken. Zeker weten doe ik het niet.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2009 16:29 #6 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Vervangen Torque Tube rubber
Als je de stabilisatiestang en de schokbrekers los maakt en de achterkant opkrikt dan blijven de achterwielen op de grond staan en de veren kun je zo weg nemen.
Grt. Koos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 feb 2009 19:46 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door GT-Koos
Als je de stabilisatiestang en de schokbrekers los maakt en de achterkant opkrikt dan blijven de achterwielen op de grond staan en de veren kun je zo weg nemen.
Grt. Koos.

Goeie tip :thumbup:
Ik zat al te denken hoe ik de achterveren zou moeten gaan verwijderen zonder dat er doden zouden vallen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2009 11:40 #8 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber
Hoy Pecje,

Je kan inderdaad de schokdempers losmaken om zo meer speelruimte te krijgen maar de de rubberen remleiding is zo kort dat je er niet gigantisch veel bijwint.

Let wel : het is niet zo maar een klusje. Je kan het op twee manieren doen, nml met de achteras in de auto of door de achteras eerst uit te bouwen. De twee bovenste torx boutjes aan de torque tube/differentieelhuis zijn niet zo toegankelijk met ingebouwde achteras.

Ik heb de klus geklaard terwijl de achteras naast de auto lag, het gaat stukken makkelijker en het is niet zoooo veel meer werk. Het nadeel is wel dat je dan de remmen moet ontluchten en de handrem opnieuw moet instellen. ... Up to you dus.

In grote lijnen ga je zo tewerk :

- achterwielen los (enkel om de as uit te bouwen)
- krik onder diff behuizing en auto hoog
- steuntjes onder de carrosserie
- handremkabel losmaken (enkel om de as uit te bouwen)
- aandrijfas uitbouwen
- panhardstang ad achteras losmaken
- stabilisatorstang ad achteras losmaken
- schokdempers ad achteras losmaken
- rubberen remleiding losmaken (enkel om de as uit te bouwen)
- verbindingstangen ad carrosserie losmaken (enkel om de as uit te bouwen)
- krik laten zakken, de achterveren vallen er nu uit
- eventueel achetras vanonder de auto rollen
- 4 torx boutjes vd torque tube los (opgelet, dit zijn speciale boutjes, geen gewone torx gebruiken anders maak je die binnenin kapot)
- torque tube eruit trekken
- grote moer ad ankerplaat losmaken (is ingeslagen, opgelet)
- ankerplaat eruittrekken (met een poelietrekker)
- steunrubbers losmaken
- brug uitnemen (zit vast met 6 haakjes aan de donut)
- donut met lager uitnemen (opletten voor de volgorde vd afstandsringen)
- voila ...

Monteren gebeurt naturlijk in de omgekeerde volgorde.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2009 19:31 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Bedankt voor de info Philippe :thumbup:
Eitje dus (maar niet heus) :(
Wat het losmaken van de remleiding betreft dat is geen probleem, ben de laatste paar dagen bezig geweest om het gehele remsysteem te reviseren zowel aan de achter- als de voorwielen, alle remleidingen zijn momenteel afgekoppeld.
Waar ik meer tegenop zie zijn de speciale Torx-boutjes en het verwijderen van de ankerplaat mbv een poelie-trekker (beide niet in mijn bezit). Daarnaast is mijn garage qua lengte en breedte net iets groter dan de GT, dus lekker werken doet dat ook niet.
Als ik over een paar dagen hersteld ben van de wond in de muis van mijn hand (wie zei er nu ook al weer dat je een schroevendraaier enkel moet gebruiken om schroeven in te draaien?) ga ik de strijd maar aan. Met jullie aanwijzingen, een paar Manuals en een dosis gezond verstand moet het lukken. Zoniet dan volgen er op korte termijn veel GT onderdelen te koop :smilegrin:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2009 19:35 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vervangen Torque Tube rubber
Cool, spareparts op een paar KM afstand :thumbup:
Waarom zie je tegen die Torx op joh?
Bij van der Peijl kan je die dop wel kopen hoor, evenals een poelietrekker. Ik heb trouwens nog wel twee Torxdoppen liggen, een grote voor de cilinderkop en een kleinere voor de bouten waarmee het tandwiel op de nokkenas vastzit.
Misschien dat dat de goeie maat is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2009 10:48 #11 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber
Hey ho,

Eigenlijk heb ik het woord torx gebruikt omdat ik geen betere beschrijving vond van die boutjes. Het principe is hetzelfde : een sterretje binnenin, maar een echte torx heeft zes armpjes terwijl die speciale bouten er 12 hebben. Opletten als je gaat shoppen dus ...

Anders gewoon de slijpschijf erover en nieuwe torx of inbus boutjes erin, klaar ... ;)

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2009 13:01 #12 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Vervangen Torque Tube rubber
Zou wel eerst de olie eraf laten want als ie horizontaal ligt en je trekt dat ding eruit dan loopt de olie eruit.

Maar is het niet wat omslachtig de uitleg hierboven?

Als je de cardanas eronder uit haalt.
Dan hoef je toch alleen maar de 2 boutjes onder de torque tube roller los te draaien die vooraan in de rubbers zitten en de 2 waar ie mee aa het chassis zit blok hout ofzo ertussen duwen dat je een beetje plaats hebt en dan trek je heel dat ding er zo uit.

De as rechtop zodat de olie er niet uit loopt.
Zoals je ziet heb ik die torks niet eens los gemaakt.
Bijlage:


Heel dat ding eruit getrokken het ligt los op werkbank
Bijlage:


En dan kan je de laatste stappen van de uitleg hierboven weer volgen.

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2009 11:30 #13 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door dreamix
Zoals je ziet heb ik die torks niet eens los gemaakt.

Heb ik het verkeerd voor of was het soms de bedoeling om de dichtingsring ook te vervangen?

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2009 11:39 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door BelgianGT

Heb ik het verkeerd voor of was het soms de bedoeling om de dichtingsring ook te vervangen?

Nee, je hebt het niet verkeerd voor, de dichtingsring moet ook worden vervangen. je aanname klopt dus als een zwerende vinger. :yes:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2009 12:18 #15 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Vervangen Torque Tube rubber
Oke ja dan moet ie verder uit elkaar ja.

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2009 22:11 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Als ik nu zowel de dichtingsring van de versnellingsbak als het lager van de as wil vervangen, moet ik dan zowel de olie van het differentieel als van de versnellingsbak af laten alvorens ik aan het werk wil gaan?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2009 10:24 #17 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door Pecje
Als ik nu zowel de dichtingsring van de versnellingsbak als het lager van de as wil vervangen ...

Hoy Pecje,

Ik ben niet meer zeker dat ik 100% versta wat je precies wil vervangen.

Even ter verduidelijking :

1. Om de keerring van de versnellingsbak (waar de aandrijfas in steekt) te vervangen moet de olie van de versnellingsbak er niet uit (hoewel ik van de gelegenheid gebruik zou maken om die te verversen). Als de auto achteraan hoog is zal er geen olie uit de versnellingsbak lopen wanneer je de aandrijfas uitbouwt.

2. Als je de keerring van het differentieelhuis (achteraan de torque tube) wil vervangen, dan zal er geen olie uit de diff lopen indien je de achteras verticaal houdt (zie uitleg dreamix), maar ik zou het hier ook niet laten om de olie van het differentieel eens goed te verversen.

Samengevat :

- Keerring versnellingsbak + donut & lager vervangen -> zie uitleg dreamix
- Keerring diff huis + donut & lager vervangen -> zie mijn uitleg

Ik hoop dat je hiermee verder kan. :thumbup:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2009 11:14 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door BelgianGT

Origineel gepost door Pecje
Als ik nu zowel de dichtingsring van de versnellingsbak als het lager van de as wil vervangen ...

Hoy Pecje,

Ik ben niet meer zeker dat ik 100% versta wat je precies wil vervangen.

Even ter verduidelijking :

1. Om de keerring van de versnellingsbak (waar de aandrijfas in steekt) te vervangen moet de olie van de versnellingsbak er niet uit (hoewel ik van de gelegenheid gebruik zou maken om die te verversen). Als de auto achteraan hoog is zal er geen olie uit de versnellingsbak lopen wanneer je de aandrijfas uitbouwt.

2. Als je de keerring van het differentieelhuis (achteraan de torque tube) wil vervangen, dan zal er geen olie uit de diff lopen indien je de achteras verticaal houdt (zie uitleg dreamix), maar ik zou het hier ook niet laten om de olie van het differentieel eens goed te verversen.

Samengevat :

- Keerring versnellingsbak + donut & lager vervangen -> zie uitleg dreamix
- Keerring diff huis + donut & lager vervangen -> zie mijn uitleg

Ik hoop dat je hiermee verder kan. :thumbup:

Greetz,
Philippe.

Prima, is 100% duidelijk :thumbup:

Als jullie het nu ook nog eens voor mij zouden willen uitvoeren, dan ben ik helemaal tevreden. :smilegrin::lol::lol:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2009 20:53 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Omdat ik vanmiddag niemand zag verschijnen om te helpen ben ik er zelf maar aan begonnen :smilegrin:
De hele achteras ligt er momenteel af. De rubberen donut was hard aan vervanging toe. Helaas zag ik dat diverse rubbers aan de achteras en de stabilisatorstangen ook aan vervanging toe waren, evenals de afdichting tussen de Torque tube en de achteras. Nu alles toch open ligt heb ik ze zojuist maar gelijk besteld bij OGTS samen met wat pakkingen van de versnellingsbak en de achteras, dit alles onder het motto: nu ik toch bezig ben.
Ik vraag me alleen af hoe ik straks het hele zooitje weer gemonteerd krijg. 8)7

Is er trouwens iemand die me kan vertellen hoe je die dikke rubberen donut zonder geweld en zonder te beschadigen op zijn plaats kan krijgen? Zo'n groot ding past nooit in zo'n klein gaatje :no:

Ik zal morgen wel eens een paar foto's nemen en op het Forum plaatsen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2009 20:59 #20 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vervangen Torque Tube rubber

Origineel gepost door Pecje
Zo'n groot ding past nooit in zo'n klein gaatje :no:

Hmm...gaat hier vrij gemakkelijk :dork:
Misschien met wat water en zeep...
Ben benieuwd naar de pics.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.