Vervangen Torque Tube rubber

28 feb 2009 11:06 #21 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Zoals beloofd enkele foto's.




Zowel de eigenaar van de auto als het universum streven naar totale wanorde.




Oude en nieuwe donut. Oude stootrubbers (met achthoekige ring reeds gedemonteerd en vervangen voor de nieuwe. Als je bij Splendid in de catalogus kijkt zouden deze oude bestemd moeten zijn voor auto's met 1100 en 1200 motor.




Ziet er allemaal nog prima uit, enkel nog een nieuwe keerring installeren.

Het bleek dat de achteras (gelukkig) van de 2de serie is. Spaart me weer geld uit als ik ooit nog eens de lagers wil reviseren. In het verleden moet de originele achteras dus vervangen zijn, want mijn GT is van febr. 69 en zou dus de eerste serie achteras moeten hebben.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2009 23:24 #22 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vervangen Torque Tube rubber
En hoest met de donut?
Vordert het al?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2009 09:39 #23 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber

Pecje schreef :
Is er trouwens iemand die me kan vertellen hoe je die dikke rubberen donut zonder geweld en zonder te beschadigen op zijn plaats kan krijgen?


Is eigenlijk geen probleem, gaat er vanzelf in, wel opletten dat de donut goed in de haakjes zit. De haakjes mag je wel een beetje openplooien om de donut goed te laten passen, de haakjes wel terugplooien hé ...

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2009 18:33 #24 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

GranTurismo schreef : En hoest met de donut?
Vordert het al?


Ik ben nog net zo ver dan vorige week zondag toen je kwam kijken. De onderdelen van OGTS zijn nog niet binnen, dus ik kan niet verder. Dit kan volgens mij maar één ding betekenen: dat de mannen van de tax er hun hand op hebben gelegd en dat ik waarschijnlijk invoerbelasting moet betalen bij aflevering :thumbdown::(:grind:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2009 18:41 #25 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

BelgianGT schreef : Is eigenlijk geen probleem, gaat er vanzelf in, wel opletten dat de donut goed in de haakjes zit.


Dat wil ik dan eerst nog wel eens zien. Het is wel een erg dikke en stijve ( excuses aan allen voor het taalgebruik _O- ) donut die in een kleine opening moet.
Zit er aan te denken om het rubber eerst een tijd in heet water te leggen zodat het wat soepeler wordt en om bij de installatie de soepelheid te behouden met behulp van een haarföhn. Heeft iemand anders misschien een beter idee?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2009 18:47 #26 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vervangen Torque Tube rubber

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2009 19:19 #27 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

GranTurismo schreef :


Heeft deze " :love: - stud" niet in huis. Dat hebben we hier niet nodig.
(verder geen commentaar, kan tegen me gebruikt worden).

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2009 21:04 #28 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Vervangen Torque Tube rubber

Pecje schreef : Heeft deze " :love: - stud" niet in huis. Dat hebben we hier niet nodig.
(verder geen commentaar, kan tegen me gebruikt worden).


Wordt zo-wie-zo al gedaan :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2009 13:51 #29 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber
Hoy Pecje,

Ik denk dat we niet over hetzelfde spreken. Wanneer ik het over de donut heb, heb ik het over het geheel rubberen dempring + middenlager. Dat is zeer gemakkelijk te monteren, enkel zien dat het randje goed in de haakjes past.

Ik vermoed dat jij de middenlager (die zit op zijn beurt in een tweedelige metalen behuizing) in de dempring wil krijgen. Dat is ook niet zo moeilijk, ik heb het met behulp van twee houten blokken en een 500g hamer gedaan. Als smeermiddel gebruik je best zeepsop, olie of vaseline kunnen het rubber aantasten (ik meen dat het produkt op de foto het rubber ook niet aantast :bigsmile: ). Eerst de lager zelf goed invetten met gewone lagervet.

Maak anders een paar fotos om te verduidelijken waar je zit en wat je precies wil doen.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2009 15:10 #30 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

BelgianGT schreef : Hoy Pecje,

Ik denk dat we niet over hetzelfde spreken. Wanneer ik het over de donut heb, heb ik het over het geheel rubberen dempring + middenlager. Dat is zeer gemakkelijk te monteren, enkel zien dat het randje goed in de haakjes past.

Maak anders een paar fotos om te verduidelijken waar je zit en wat je precies wil doen.

Greetz,
Philippe.


Ik bedoel de donut zoals in mijn foto's van 28-2 (zie dit topic). De nieuwe donut is toch flink groter (en erg stug) om in de hiervoor bestemde opening te krijgen.

Grt Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2009 16:27 #31 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber
Hoy Patrick,

Op je fotos zie ik verschillende zaken :

1. enkel de nieuwe (pijl) en de oude dempingsringen liggen op de grond :



Waar is de middenlager? Het is niet duidelijk op de andere foto maar ik vermoed dat die nog op de steekas zit ... De ankerplaat zit er ook nog op blijkbaar, die moet er af om de middenlager er af te krijgen.

De middenlager ziet er als volgt uit (B op de foto) :



De lager zelf zit in de twee metalen schalen :



2. De verlengbuis heb je blijkbaar reeds op de steunbalk vastgemaakt met de nieuwe dempers. Dat hoort eigenlijk als laatste stap te gebeuren.

Hierbij de grote lijnen om het geheel fatsoenlijk in elkaar te krijgen :

Met donut bedoel ik het geheel A + B (B in A eigenlijk)

B krijg je op die manier in A (zie mijn vorige post) :



Let op : dit is de enige stap waarbij er kracht/geweld aan te pas komt. De rest is gewoon monteren.

Je moet de donut (2) langs voor in de steunbalk (3) steken en vastmaken in de lipjes :



Vervolgens de steekas (1) in het geheel donut/steunbalk langs achter in steken en de ankerplaat terug monteren op de steekas.



Als voorlaatste gaat de verlengbuis op de diff en als laatste steek je de as in de buis en maak je de steunbalk vast door middel van de dempers.

Voila, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. De fotos heb ik op www.hecktriebler.com "geleend". Ik hoop dat het geen probleem is ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2009 17:30 #32 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Philippe,
bedankt voor de super duidelijke uitleg :thumbup:

De foto met de verlengbuis die reeds op de steunbalk gemonteerd was is meer voor de show. Ik ben er van op de hoogte dat dit als laatste dient te gebeuren.

Het middellager heb ik reeds vervangen en terug op de steekas gemonteerd en staat inderdaad niet op de foto.
Ik heb echter geen zin om de steekas weer los te maken om de donut op jouw manier te plaatsen. Ik heb daar nl het juiste materiaal niet voor en moet dan alles weer meenemen naar mijn werk waar ze in de garage wel de mogelijkheid hebben.

Mijn gedachte is om de donut langs de achterzijde over de steekas te schuiven (moet kunnen als hij zacht is) en dan juist te positioneren op het middellager. Vervolgens wil ik dan het geheel in de steunbalk krijgen. En in dit laatste zit nu mijn probleem: zelfs een losse donut is te stug en te groot om in de steunbalk te krijgen, ik had dus gedacht om de donut te verwarmen met een föhn en met behulp van wat uit Rini's potje (of gewoon vaseline of vet) de donut op zijn plaats te krijgen.
De vraag is of dit gaat lukken. Ik heb al horror-verhalen gelezen van mensen die er 8 uur mee bezig waren en van anderen waarvan de donut scheurde.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2009 17:51 #33 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Vervangen Torque Tube rubber
Graag gedaan ...

Er bestaat inderdaad een versterkte OEM versie van de dempingsring. Ik heb zelf geen probleem ondervonden bij het monteren van de donut (dempingsring origineel Opel), veel succes toegewenst.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 apr 2009 18:52 #34 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vervangen Torque Tube rubber
Dag Pecje,

Is de operatie inmiddels gelukt? En voel je het verschil als je rijdt?

Ik denk er aan om ook dit middenlager eens aan te pakken.
Mijn donut ziet er gescheurd uit en ik heb nogal resonanties bij zo'n 120km/u (erover betert het weer)
Dat kan natuurlijk ook aan de motor of iets anders liggen, maar ik wil hier beginnen.

Klopt het dat ik best een donut, een nieuw lager en twee rubberen dempers nodig heb?
Hoewel mijn twee rubberen dempers er nog goed uitzien.

Zijn er nog onderdelen betrokken bij dit werk?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Street Triple 2011 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2009 12:26 #35 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

gvy schreef : Dag Pecje,

Is de operatie inmiddels gelukt? En voel je het verschil als je rijdt? ......
Klopt het dat ik best een donut, een nieuw lager en twee rubberen dempers nodig heb?
Hoewel mijn twee rubberen dempers er nog goed uitzien.

Zijn er nog onderdelen betrokken bij dit werk?

Geert


Nou de operatie is goed gelukt en achteraf gezien nog best meegevallen. Merk wel wat verbetering bij het rijden. Nog een kleine "klonk" bij het schakelen, maar dat komt waarschijnlijk omdat de koppeling wat "strak" afgesteld staat.
Naast de donut heb ik ook het lager en de rubberen dempers vervangen en de bovenste en onderste stoprubbers (de laatste door exemplaren van PU. Er wordt ook aangeraden om de keerring van de versnellingsbak en de keerring van het differentieel te vervangen, hetgeen ik ook gedaan heb. Wat je ook nog nodig hebt zijn nieuwe plaatjes om de aandrijfas terug te borgen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2009 03:08 #36 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vervangen Torque Tube rubber
Mooi,

Jij hebt je onderdelen van ogts uit de US. Hoeveel bedragen de verzendkosten ongeveer.

Via ebay heb ik bij PR-auto de donut zien staan voor 15.9€ Helaas zie ik geen kogellager
Voor 2 supportbushings 22.99€/2st.
Helaas zie ik geen bovenste en onderste stoprubbers.
verzendkosten 10€





Bij OGTS is dat voor de donut 39.6 dollar( 30€) en voor de supportbushing 33.6 dollar/st (25.53€/st) of dus 51€/2st


Dat zijn toch serieuze prijsverschillen......( bijna het dubbele bij ogts)

Anderszijds is de donut + lager ook te krijgen bij nog een andere duitse leverancier : PS autoteile voor donut 39.9€+ kogellager 22€



kwaliteitverschillen?????

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Street Triple 2011 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2009 10:00 #37 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber
Geert,
er zit kwaliteitsverschil tussen, zo bestaan er "normale" donuts en dempingsringen en "heavy duty" donuts en dempigsringen. Ook zijn de stootrubbers te verkrijgen in PU en in normaal rubber.
Ik heb de volgende onderdelen besteld:

OGTS
# 7006 Donut $ 39,60
# 7008 Het lager voor de aandrijfas $ 35,00
# 7010 Bovenste stop (van PU) # 3,50
# 7019 Heavy duty Torque tube supp. bushing $ 2x 36,00
(die op jouw foto van PR is de kleinere versie, die zaten er bij mij ook in =# 7009 $ 33,60 p. stuk)
# 7011 U joint lock plate $ 2x 3,60
# 7018 Pinion seal $ 10,00
# 8009 Seal 4 speed rear to driveshaft $ 10,00 (heb ik zelf besteld bij Splendidparts voor €12,50)

Verder heb ik bij OGTS een volledige PU sport rear suspension bushing kit gekocht en nog wat kleine onderdelen. Hierdoor was het best een pakketje met wat gewicht. Verzendkosten $ 43. Heb ook al zendingen van OGTS ontvangen met $ 20 aan verzendkosten. Afhankelijk dus van de grootte en gewicht.
Bij invoer uit de States moet je verder nog rekenen op +25% invoerbelasting :(
Wat ik doe is mijn aankopen spreiden over de diverse leveranciers (kijk en vergelijk) en natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk om alles in één keer te bestellen om de verzendkosten te drukken.
Wat de kwaliteit van PR auto is durf ik niet te zeggen. Ik heb wel bij hun in het verleden onderdelen gekocht voor de voorophanging. Goede service.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2009 20:19 #38 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vervangen Torque Tube rubber
Hoy,

artikel 7011, U joint lock plate kan ik niet direkt thuisbrengen???? Waar zitten die beestjes?
Ik ga beginnen met de donut + nieuwe lager.
De donut is echt wel kapot. Ik kan de kardan heel gemakkelijk met de hand heen en weer bewegen. De lager ga ik sowieso mee vervangen. Die zal wel al wat stoten te verduren gekregen hebben.

Mijn 2 support bushings daarentegen zien er nog heel degelijk en stevig uit , ook niet verhard of gescheurd . Ze lijken mij zelfs niet eens zo oud en zien er zwaarder uit dan degene op de foto hierboven . Die blijven zitten.
Ook de bovenste en onderste stop vertonen geen slijtage.

Ik denk dat ik de donut en kogellager bij PS autoteile ga bestellen
Zij geven aan dat de donut uit veel steviger polyuretaan is vervaardigd (tov de originele gummidonut) en ze leveren mits meerprijs van 22€ ook de lager.

Geert.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Street Triple 2011 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2009 20:35 #39 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vervangen Torque Tube rubber

gvy schreef :
artikel 7011, U joint lock plate kan ik niet direkt thuisbrengen???? Waar zitten die beestjes?


Hoe leg ik dat uit met mijn beperkte kennis: het is een borgplaatje voor éénmalig gebruik voor de kruiskoppeling van de kardanas. (met de U-vormige bouten).

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 apr 2009 20:44 #40 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Vervangen Torque Tube rubber

Pecje schreef : .....Hoe leg ik dat uit met mijn beperkte kennis......


:info: ooit eens aan een foto gedacht :question:
c_/ :lol: _O- *O* :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.