achteras 2e generatie vs 1e generatie

30 jan 2010 21:47 #1 door gvy
Hallo,

Zijn er mensen die hun achteras hebben gewisseld ( 1e generatie naar 2e generatie)?

Past alles of zijn er wijzigingen?
alle info of ervaringen zijn welkom.

Op OpelGT.com zegt iemand dat de remschoenen anders zijn. Klopt het dat deze van m'n huidige as niet gaan passen?
Deze zijn namelijk zo goed als nieuw.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 jan 2010 23:15 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Naar mijn weten is het allemaal hetzelfde, mocht het niet zo zijn dan dien je ook de remcilinder te wisselen en moet het wel passen.
Mocht het dan niet passen, kun je ook nog de grondplaat wisselen, moet je wel de gaten veranderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 11:20 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Geert, zover ik weet is het enige wat moet worden aangepast de handremkabel.
Bij de eerste versie hebben de remschoenen een uitsparing waar een handremkabel in moet met aan het eind een bolletje. De tweede generatie heeft remschoenen waar een handremkabel in moet met een oog aan het eind.
Bij wisselen van de achteras dus gewoon een andere handremkabel aanschaffen van de tweede generatie met aan het eind een oog.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 jan 2010 21:46 #4 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Dat hoeft dus niet, want de handremkabel en de remschoenen van de 1e serie blijft hij nu gebruiken.
Alleen bij vernieuwen dien je dus de 1e serie aan te houden of dan beide wisselen naar 2e serie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2010 19:15 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
hoy allemaal,

Ik heb intussen een achteras 2e serie op de kop getikt voor 200€ en deze ligt op de werkbank.
Deze heeft ook een stabilisatorstang,wat mijn huidige niet heeft.

Nu ben ik aan het opkuisen en reviseren geslagen.

Alles word ook herspoten.

Alle rubber bussen (langslenker, panhardstang, stabilisator zijn er uit en gaan vervangen worden.
Ik twijfel hier nog een beetje of ik voor PU of rubber ga.

Ik heb het differentieeldeksel er af, de olie eruit, en alles met een borsteltje en degreaser uitgekuist. De tandwielen lijken mij ok.

Een vraagje :

Is er een manier waarop ik de staat van de wiellagers kan "horen/voelen" op de werkbank?
Ik vraag me af of ik deze moet gaan vervangen.

Zijn deze moeilijk bereikbaar, of anders gezegd, Wat moet er gedemonteerd worden?
Ik denk dat ik eerst maar eens alles ga monteren en rijden vooraleer die lagers te vervangen.


Tips?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2010 11:01 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie

gvy schreef : Ik denk dat ik eerst maar eens alles ga monteren en rijden vooraleer die lagers te vervangen.


Zou je dat wel doen?
Nu dat ding op je werkbank ligt is het makkelijk werken.
En voor je gevoel is het ook lekker dat die lagers vervangen zijn, anders ga je wanneer je met de GT gaat rijden toch gefixeerd luisteren/voelen of je iets merkt wat met die lagers te maken zou kunnen hebben.
En dan merk je altijd wel iets en begin je er toch aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2010 11:54 #7 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Gewoon eerst monteren als je met de hand geen speling voelt.
Mocht het alsnog vernieuwd moeten worden, kun je heel eenvoudig alsnog de steekassen eruit trekkken en deze voorzien van nieuwe lagers.
Het is eenvoudig te doenals deze reeds onder de GT gemonteerd zit.
Maar mocht je twijfelen, dan zou ik het gelijk doen nu je het toch los hebt liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2010 20:40 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Hebben jullie voorkeuren voor PU of rubber?

Ergens ,ik weet niet meer waar,( was het rallybob ?) heb ik gelezen, dat voor de achteras bij voorkeur rubber gebruikt wordt.

comfortabeler, minder wringen. Vermits de panhardstang bij inveren zorgt voor een zijdelingse beweging, geven de rubber bussen van de langslenker beter mee dan de PU.
Ook het geluidsniveau zou beter zijn.

mijn vooras heeft ook rubber bussen , die er nu reeds geruime tijd (+15 jaar) onder zitten.

Ik denk dat ik het rubber doortrek naar de acheras.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2010 21:00 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Geert, zelf heb ik een paar maanden geleden ALLE rubbers vervangen door PU, zowel voor als achter, in combinatie met nieuwe rode Koni's. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik weer met de GT ging rijden.
Dag en nacht verschil :thumbup:
Voor mij geen rubber meer, maar PU!
Op de site van Splendid Parts staat trouwens een kompleet verslag over de diverse soorten bussen:
www.splendidparts.de...p=read&nid=103&rub=1

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2010 10:15 #10 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie

gvy schreef : Hebben jullie voorkeuren voor PU of rubber


Wel opletten voor de keuring met PU bussen, je GT loopt het risico afgekeurd te worden.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2010 21:47 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Hoy,

En ondertussen ben ik naarstig aan het "kuisen".

Zo zag de as er uit als ik ze gekocht heb.
Een hoop vet , opgehoopt vuil en roest



Eerst ben ik het geheel te lijf gegaan met een hogedrukreiniger om het meeste vuil en vet te verwijderen vooraleer de as naar mijn werkplaats in de kelder te verhuizen.

Na het demonteren van wat onderdelen heb ik die eerst met roterende staalborstel en andere slijpmateriaal aangepakt en dan alles goed ontvet.
alle oude rubberbussen zijn verwijderd.
vervolgens zijn de onderdelen in koude galvaspray gespoten en hebben tenslotte een harde afwerkingslaag gekregen in inoxspray.



Vandaag heb ik de as zelf aangepakt.
Heel wat schuurwerk, roterende staalborstel, ontvetten met een borsteltje enz....
De remklauwen ,remcilinders en remleidingen zijn verwijderd.
Alle resten van oude olie zijn zo goed mogelijk uit het differentieel gehaald en het geheel is binnenin ontvet en gereinigd.

En tenslotte is de as volledig in de koude galvaspray gezet.
Ze is klaar voor de volgende laag.



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2010 15:51 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Heeft veel weg van de Ascona as

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2010 23:05 #13 door benny
Beantwoord door benny in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
zou kunnen, maar een ascona as is breder als gt as,
het kan zijn dat de veerkommen ook verder uit elkaar zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 04:43 #14 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
een Ascona (of Manta) -A as is 6cm breder dan een GT as,de veerschotels zijn ook anders en in de meeste gevallen hebben de Ascona en Manta-A ook een andere overbrengverhouding dan de GT (33:9=3,67 ipv bij de
GT 31:9=3,44). Als ik me niet vergis heeft alleen de automaat uitvoering wel de goede overbrenging. (Erick klopt dit ??).

Ik heb nl zelf al +/- 10 jaar een verbouwde Manta-A as onder mijn GT zitten. *O**O*

Grz, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 11:34 #15 door benny
Beantwoord door benny in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
ik heb mijn GT omgebouwd van een automaat naar een getrag 5 versnellingsbak de achteras van de automaat is blijven zitten, ik wis niet dat er verschil in was.
Welk verschil is er in rijgedrag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 19:27 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie

CHEF1-GT schreef : Als ik me niet vergis heeft alleen de automaat uitvoering wel de goede overbrenging. (Erick klopt dit ??).


Dat is een van de weinige dingen waar ik me nog niet in verdiept heb :lol: dat kan ik dus niet zeggen :no:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 20:31 #17 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Benny,

Ik denk dat de GT achterassen allemaal dezelfde verhouding hadden.

Ron bedoelde dat er bij de ascona en manta A mogelijk verschil is.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 20:56 #18 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Hey,

Het valt me op dat de panhardstang, die ik bij deze as meegekregen heb eigenlijk niet recht is. Er zit een serieuze plooi in. (zie de foto hierboven reeds geplaatst)

Nu had ik hierin geen erg, totdat ik onder mijn GT keek en zag dat deze panhardstang dus wel recht is.....

Zit daar verschil op 1e generatie tov 2e generatie?

Of heb ik gewoon een kromme panhardstang?

Op zich geen erg , dan gebruik ik wel mijn oude,of beter, maak ik er een verstelbare van, maar kan iemand eens zien.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 21:06 #19 door benny
Beantwoord door benny in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Ik heb 2 GT's, de panhaardstang is bij alletwee mooi recht.
Ik heb nog ooit ene gehad met een dikke uitlaat onder, toen heb ik de panhaardstang ook moeten plooien, maar dan schuift uw as een paar milimeter op naar één kant,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2010 21:25 #20 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic achteras 2e generatie vs 1e generatie
Panhard stang hoort recht te zijn:exclamation:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.