shackles - verlagen vooras GT

07 sept 2009 01:19 - 31 aug 2017 01:20 #1 door gvy
shackles - verlagen vooras GT werd gestart door gvy
Hoy,

Ik ben momenteel bezig met een proefproject voor het verlagen van mijn vooras en hopelijk ineens ook verbeteren van de wegligging.
Hiervoor heb ik een set shackles gemaakt en gemonteerd.


Eerst een overzichtje van de mogelijkheden om een GT te verlagen :

1. Onderlegblokje :



Dit blokje wordt centraal onder de bladveer gemonteerd en zorgt door de extra buiging voor een verlaging.

voordeel : goedkoop
nadeel : de bladveer heeft een "bindend" effect dat negatief werkt op de wegligging (stugheid,straks hierover meer).
Met dit blokje wordt dit effect nog eens versterkt.

2 sport bladveer :

Van tegenwoordig zijn er bij een aantal leveranciers gewoon splinternieuwe bladveren te koop met verschillende waarden van verlaging. Zonder twijfel zijn dit heel mooie produkten

voordeel : te koop in verschillende gradaties hardheid en verlaging.
nadeel : Niet echt goedkoop , iets harder afgeveerd dan standaard.

3 shackles


De meest gekende shackles zijn die van Robert Legere.









Bij het gebruik van shackles wordt het oog van de bladveer uit de onderste driehoek gehaald en worden beide delen met de scharnierende shackle terug aan elkaar gemonteerd.
De verlaging komt ongeveer overeen met de afstand tussen de twee boutgaten van de shackle.

Het grote voordeel van een shackle is dat die het "bindend effect van de bladveer montage opheft.
Bij een standaard montage is het zo dat bij in en uitveren de bladveer als het ware probeert om de onderste driehoek naar buiten te duwen, wat zorgt voor de grote slijtage aan de rubbers en wat ook zorgt voor de stugheid van de voorste ophanging. Volgens Robert Legere is deze montage ook de oorzaak dat de GT , hoewel achterwiel aangedreven, toch onderstuurd.
De shackles, met hun scharnierende werking, verlagen niet alleen de GT, maar halen ook dit bindend effect weg, waardoor de GT neutraler en zelfs comfortabeler zou worden.

Nadeel van de shackles zoals Robert Legere ze heeft ontworpen, is dat de minimale verlaging bijna 5 cm is. (vanuit constructieve oorzaken) En dat is eigenlijk vrij veel en niet altijd gewenst.
Nog een nadeel is dat bij standaard wielen, of wielen die net zoals standaard diep naar binnen zitten, de shackle bij ver indraaien tegen de velgrand komt. En dus niet kan toegepast worden.

Shackles zoals ik ze nu gemaakt heb:

Ik ben op zoek gegaan naar een manier om de shackles zo te maken dat een kleinere verlaging ook mogelijk zou zijn.

Bijlage:
shackles 001 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
shackles 002 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
shackles 003 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
shackles 004 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
shackles by Geert Vijncke , on Flickr



De shackles op bovenstaande foto zullen zorgen voor een verlaging van iets meer als 3 cm.
(Tot 2.5 cm moet ook nog mogelijk zijn op deze manier)

Doordat ik volledig aan de buitenkant van de driehoek gewerkt heb kan ik de twee boutgaten dichter bij elkaar houden.

Om over de omgeplooide verstevigingsranden van de driehoek te geraken zijn aan de plaatjes afstandsstukken (een moer) gelast en om weer tot bij de bus van de bladveer te geraken eveneens een iets groter afstandsstuk (dikkere moer).
Uiteraard moeten ook de bouten door de assen langer worden.

Tussen de afstandsstukken (de opgelaste moeren ) en respectievelijk de driehoek of de bladveer, zit nog een teflon rondsel.

verder is er in de driehoek, waar voordien het oog van de bladveer zat, een dikwandig buisje gemonteerd, waardoor de bout gaat. Hierdoor wordt de plaat van de driehoek niet samengedrukt.

Wat moet er nog gebeuren....

Doordat de bladveer niet meer vast tussen de linker en rechter driehoek zit, moet er voor gezorgt worden dat ze niet naar links of rechts zou gaan opschuiven.
Dit ga ik binnenkort aanpassen.
foto's volgen.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 sept 2009 09:16 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic shackles - verlagen vooras GT

gvy schreef :



Wat moet er nog gebeuren....
Doordat de bladveer niet meer vast tussen de linker en rechter driehoek zit, moet er voor gezorgt worden dat ze niet naar links of rechts zou gaan opschuiven.
Dit ga ik binnenkort aanpassen.
foto's volgen.
Geert


Dat zou je kunnen oplossen door de buitenste platen langer te maken zodat je een bout in dat gat onder de plaatje kan draaien, plaat is dan steviger gemonteerd en je hoeft niet bang te zijn dat de veer scheef gaat naar een kant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 sept 2009 10:06 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic shackles - verlagen vooras GT
Dan zal je waarschijnlijk wel de beugel moeten wegslijpen die aan de anderekant zit (waarvan ik geen idee heb waarom die daar zit).
Vindt het overigens wel stoer dat je het verenpakket bij elkaar houd met wat ti-raps.. :bigsmile:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 sept 2009 10:13 #4 door nico
Beantwoord door nico in topic shackles - verlagen vooras GT
Heb die Ty ribs ook opgemerkt, moeten stevige exemplaren zijn.
In ieder geval weer een aardig staaltje creatieviteit waar iedereen iets mee aankan! :thumbup:
Nice work!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 sept 2009 11:36 - 31 aug 2017 01:23 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Hoy,

Erick , Als het puur om het verlagen gaat is dit een optie, maar dan ben je het grootste voordeel van de shackles kwijt.

Als je de shackles niet meer laat scharnieren (door ze vast te zetten met een tweede bout) dan kunnen ze het "bindend" effect van de originele bladveermontage niet meer opheffen.

Juist doordat ze kunnen bewegen (open en toe) zal de bladveer bij het inveren geen krachten meer zetten op de rubber bussen van de onderste driehoeken. Deze driehoeken worden naar buiten geduwd of naar binnen getrokken, waardoor ook het veren heel erg stug is.
Ik zie duidelijk als ik met mijn veerklem de veer volledig induw, dat de schackles netjes open scharnieren.
Origineel, zonder die schackles duw je op dat moment gewoon je driehoeken keihard naar buiten ( naar negatieve camber) en die kracht komt volledig op de rubber ( neopreen) bussen te staan. Ook gaat de veerkracht hierbij exponentieel naar oneindig ( hard )

Je zou dit voorbeeld ook kunnen voorkomen door sliders (ingeval je de wagen niet wil verlagen) maar dat is ingewikkelder.
Volgens de ontwerper , Robert Legere, is deze scharnierbeweging eigenlijk het echte doel van de shackle en is het verlagen slechts een (vervelend????) nevenverschijnsel.
Volgens hem is het origineel ontwerp van opel slecht

Het zou de wegligging en comfort sterk ten goede komen.

Ik moet het nog ervaren...

Maar het impliceert dus wel dat ik de bladveer in het midden moet gecentreerd houden om geen bizarre onballans naar links of rechts te krijgen.
Maar dit kan volgens mij vrij eenvoudig. Ik neem een foto zodra ik klaar ben.



TJA, de tie raps :lol:
Ik wist dat ik kommentaar ging krijgen....
T'zijn inderdaad heel sterke, maar ze zorgen er alleen voor dat de neopreen stukken die tussen de bladveren onderling geplaatst zijn netjes op hun plaats blijven, niet meer , niet minder en dat gaat al jaren goed (voordien zelfs met een enkel veel dunner exemplaartje....)
Ik weet dat je daarvoor PU stukken kan kopen, maar ik ben eigenwijs .

Rini,
Als je goed op mijn 3e foto kijkt, zie je dat ik dat bewuste beugeltje iets heb moeten bijslijpen om de scharnierbeweging van de shackle toe te laten.

Bijlage:
shackles 004 by Geert Vijncke , on Flickr

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 sept 2009 22:38 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic shackles - verlagen vooras GT
Het is me duidelijk Guy, Ik wist niet de gedachte erachter ik dacht dat het voornamelijk om het verlagen ging

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 10:52 - 31 aug 2017 01:32 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Zo ,
Na heel wat werkzaamheden om mijn castor, die blijkbaar ongelijk en negatief stond netjes op +2° te krijgen en mijn spoor terug in te regelen ( zie ander topic), heb ik eindelijk wat foto's gemaakt van mijn vooraan verlaagde GT.

Je zal zien , niets extreems...
De shackles kan je op de foto van de voorzijde goed zien zitten.

Ook de twee voorste alu spoorverbreders zijn met 4mm verminderd op de draaibank. Hierdoor zitten de voorwielen ietsje dieper in de wielkast, zodat ze bij het inveren de wielrand niet raken.
En uiteraard zijn de voorste bumpstops korter gemaakt.

Bijlage:
auto verlaagd 004 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
auto verlaagd 003 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
auto verlaagd 002 by Geert Vijncke , on Flickr

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 03:29 #8 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic shackles - verlagen vooras GT
Ziet er strak uit Geert, nice work

grz Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 20:29 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic shackles - verlagen vooras GT
inderdaad, en nu ze nog zwartmaken zodat ze niet opvallen :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 20:31 #10 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo Geert,

Ziet er inderdaad strak uit.
Goede uitleg ook!

Heb zelf ook al zitten denken aan shackles, ben ervan af gestapt omdat op verschillende forums te lezen was, dat het wiel bij insturen de ophanging raakt.
De shackles zo als jij ze gemaakt hebt (verlaging van 3 cm )geeft geen problemen met insturen? zou eventueel een verlaging van 4 cm ook nog kunnen?

Zelf heb ik gebruik gemaakt van een onderleg blokje, helaas gaf dit niet de gewenste verlaging. Ook staat de veer onder grote voorspanning. wat op de verschillende forums ook niet positief beoordeeld wordt.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Marcogt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 21:40 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Dag Marco,

In mijn geval blijven de shackles, bij volledig ingedraaide wielen, dus worst case , nog steeds zo'n 2 a 2.5cm van de velgrand weg .

Maar dat ligt niet aan de shackles, maar wel aan de ET waarde van de velgen. Ook 5cm verlaging zou lukken.

Zoals je kan zien staan mijn wielen redelijk breed. Bovendien is de voorvelg maar een 5.5 inch.

Ik heb het niet geprobeerd, maar ik ben vrijwel zeker dat je met standaard velgen of et waarde de shackles niet kunt installeren.

Dus zeg eens welke velgen er op zitten ?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 okt 2009 20:03 #12 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo Geert,

Onder mijn GT zitten 13 inch American racing velgen met een breedte van 5,5 J.
De ET waarde zou ik zo niet weten.
Er is mij verteld dat je deze velgen bij de opel dealers (buick) in amerika als extra kon bestellen.
Hoe zou ik de ET waarde eventueel kunnen controleren?
( auto staat op moment in stalling)

Alvast bedankt.

Gr marcoGT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2009 00:03 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Marco,

Als je op de onderstaande link klikt heb je voldoende uitleg om de et waarde van je velg te gaan meten.

klik hier voor et waarde


Ik ken zelf de ET waarde van mijn voorste velgen niet, dus ik heb er eentje afgehaald.
Mijn wiel is een 13x5.5 en ik meet een ET +7
Nu zitten er bij mij vooraan nog wielspacers van 12mm , waardoor mijn spoor breder wordt dus ik kom aan een uiteindelijke ET waarde (velg met spacer= +7-12=-5) ET -5.
Zoals gezegd is dit een breed spoor, waardoor mijn shackles ruim passen.

Als het niet lukt om te meten , geef een seintje.



Vriendelijke groet.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2009 19:56 #14 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic shackles - verlagen vooras GT
:thumbup: Heel interessant heb er gelijk een word.doc van gemaakt

Rini iets om sticky te maken??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2009 21:23 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic shackles - verlagen vooras GT
Wat wil je plakkend hebben, dit topic of die url die Geert geplaatst heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2009 21:39 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic shackles - verlagen vooras GT
URL of de word.doc die ik heb gemaakt van die site

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2009 08:45 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic shackles - verlagen vooras GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2009 17:15 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic shackles - verlagen vooras GT
:thumbup: zet er wel een :slotje: op :info:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2009 17:34 #19 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic shackles - verlagen vooras GT
Waarom? Er mag toch over gediscusseerd worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 dec 2009 19:54 #20 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Gewoon even een update voor mensen die dit topic lezen en zich afvragen wat nou het resultaat van mijn shackles is.

Kijk , ik rij niet veel met de GT en als ik rij zijn het veel binnenweggetjes, maar als ik rij is het ook meestal stevig en met veel bochtjes hier in de buurt.

Voor mij zijn de shackles absoluut een geslaagde ingreep.

Ik heb visueel de gewenste verlaging van de vooras gekregen. (Ik heb een hekel aan een wagen waarvan de neus wat omhoog staat).

Maar belangrijk vind ik ook om even te melden dat de shackles ook hun belofte nakomen betreffende de wegligging.
Het is natuurlijk moeilijk om precies te oordelen omdat ik terzelfdertijd ook mijn castor heb aangepakt dat voordien negatief en ongelijk was en nu gewoon licht positief zoals het hoort.

En hoe voelt dat nu:

De wagen is vooraan eigenlijk zachter geworden en comfortabeler. Het springerige van voordien is er uit.
Eigenlijk mooi meegenomen ,want als je elke andere manier van verlagen gaat toepassen (blokje ,of hardere bladveer) dan wordt je wagen doorgaans stugger en harder.
Let wel , de GT zal wel nooit een comfortkampioen worden.
Zachter wil hierbij niet zeggen dat ie gaat deinen.

Verder is ie in korte bochten een heeeeel stuk stabieler geworden. Op droog wegdek is ie een stuk lastiger van zijn stuk te brengen.
Voordien kon ik met de 2.2i de achteras met de minste dot gas in een scherpe bocht kompleet van zijn stuk brengen. Niet meer nu. De vooras dicteert.

Je voelt echt dat de bladveer door de scharnierbeweging van de shackles bevrijd is van de originele bindende bevestiging.

Het sturen is iets zwaarder geworden.
dat ligt voornamelijk aan het feit dat de caster van negatief naar positief gezet is, maar misschien ook een beetje aan het feit dat ie vooraan iets lager ligt. De wagen is heel stabiel geworden bij een zwaar remmanueuver .

Wie eraan begint moet wel rekening houden dat je het niet met eender welke wielcombinatie kan toepassen.
Je hebt wielen met een kleine of negatieve ET waarde nodig, ofwel spoorverbreders, in ieder geval een breed spoor.

En tenslotte, om alles in zijn perspectief te houden, ja m'n moderne voorwielaangedreven, stuurbekrachtigde alfa159 is nog steeds een stuk snediger en nauwkeuriger te plaatsen.
maar desondanks is de GT er duidelijk beter op geworden.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.