Hoy,
Ik ben momenteel bezig met een proefproject voor het verlagen van mijn vooras en hopelijk ineens ook verbeteren van de wegligging.
Hiervoor heb ik een set shackles gemaakt en gemonteerd.
Eerst een overzichtje van de mogelijkheden om een GT te verlagen :
1. Onderlegblokje :
Dit blokje wordt centraal onder de bladveer gemonteerd en zorgt door de extra buiging voor een verlaging.
voordeel : goedkoop
nadeel : de bladveer heeft een "bindend" effect dat negatief werkt op de wegligging (stugheid,straks hierover meer).
Met dit blokje wordt dit effect nog eens versterkt.
2 sport bladveer :
Van tegenwoordig zijn er bij een aantal leveranciers gewoon splinternieuwe bladveren te koop met verschillende waarden van verlaging. Zonder twijfel zijn dit heel mooie produkten
voordeel : te koop in verschillende gradaties hardheid en verlaging.
nadeel : Niet echt goedkoop , iets harder afgeveerd dan standaard.
3 shackles
De meest gekende shackles zijn die van Robert Legere.
Bij het gebruik van shackles wordt het oog van de bladveer uit de onderste driehoek gehaald en worden beide delen met de scharnierende shackle terug aan elkaar gemonteerd.
De verlaging komt ongeveer overeen met de afstand tussen de twee boutgaten van de shackle.
Het grote voordeel van een shackle is dat die het "bindend effect van de bladveer montage opheft.
Bij een standaard montage is het zo dat bij in en uitveren de bladveer als het ware probeert om de onderste driehoek naar buiten te duwen, wat zorgt voor de grote slijtage aan de rubbers en wat ook zorgt voor de stugheid van de voorste ophanging. Volgens Robert Legere is deze montage ook de oorzaak dat de GT , hoewel achterwiel aangedreven, toch onderstuurd.
De shackles, met hun scharnierende werking, verlagen niet alleen de GT, maar halen ook dit bindend effect weg, waardoor de GT neutraler en zelfs comfortabeler zou worden.
Nadeel van de shackles zoals Robert Legere ze heeft ontworpen, is dat de minimale verlaging bijna 5 cm is. (vanuit constructieve oorzaken) En dat is eigenlijk vrij veel en niet altijd gewenst.
Nog een nadeel is dat bij standaard wielen, of wielen die net zoals standaard diep naar binnen zitten, de shackle bij ver indraaien tegen de velgrand komt. En dus niet kan toegepast worden.
Shackles zoals ik ze nu gemaakt heb:
Ik ben op zoek gegaan naar een manier om de shackles zo te maken dat een kleinere verlaging ook mogelijk zou zijn.
shackles 001
by
Geert Vijncke
, on Flickr
shackles 002
by
Geert Vijncke
, on Flickr
shackles 003
by
Geert Vijncke
, on Flickr
shackles 004
by
Geert Vijncke
, on Flickr
shackles
by
Geert Vijncke
, on Flickr
De shackles op bovenstaande foto zullen zorgen voor een verlaging van iets meer als 3 cm.
(Tot 2.5 cm moet ook nog mogelijk zijn op deze manier)
Doordat ik volledig aan de buitenkant van de driehoek gewerkt heb kan ik de twee boutgaten dichter bij elkaar houden.
Om over de omgeplooide verstevigingsranden van de driehoek te geraken zijn aan de plaatjes afstandsstukken (een moer) gelast en om weer tot bij de bus van de bladveer te geraken eveneens een iets groter afstandsstuk (dikkere moer).
Uiteraard moeten ook de bouten door de assen langer worden.
Tussen de afstandsstukken (de opgelaste moeren ) en respectievelijk de driehoek of de bladveer, zit nog een teflon rondsel.
verder is er in de driehoek, waar voordien het oog van de bladveer zat, een dikwandig buisje gemonteerd, waardoor de bout gaat. Hierdoor wordt de plaat van de driehoek niet samengedrukt.
Wat moet er nog gebeuren....
Doordat de bladveer niet meer vast tussen de linker en rechter driehoek zit, moet er voor gezorgt worden dat ze niet naar links of rechts zou gaan opschuiven.
Dit ga ik binnenkort aanpassen.
foto's volgen.
Geert