shackles - verlagen vooras GT

10 sept 2010 10:52 #21 door opel gt paulus
Beantwoord door opel gt paulus in topic shackles - verlagen vooras GT
waar kan je deze kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 sept 2010 19:36 #22 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Hoy,

Shackles ga je zelf moeten maken. (of laten maken)
Die zijn niet in de handel verkrijgbaar.
Het is gelukkig niet zo moelijk, voor wie een beetje overweg kan met metaal.

vriendelijke groet
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2012 15:48 #23 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic shackles - verlagen vooras GT
heb zelf ook de shackles gemaakt en ik vind het tot nu toe er geslaagd uitzien.

Kan er alleen nog niet mee rijden daar de motor nog ontbreekt maar de neus staat tenminste niet omhoog en hoop ook dat het straks met het rijden een voordeel heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2012 20:19 #24 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Tof.

Heb je de versie van Bob Legere gemaakt en hoeveel verlaging is er ?
Probeer wel eens of de shackles het voorwiel niet raken bij volledig uitdraaien en tegelijk inveren.
En post eens een fotootje aub

groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 feb 2012 16:09 #25 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo rob,

Ben ook beniewd wat voor maat velgen je gebruikt?
En of ze aanlopen?
Zit zelf nog steeds te twijfelen of ik een verlagingsveer zal kopen of dat
Ik shackles maak, zoals geert ze gemaakt heeft.

Alvast bedankt voor je reactie

Gr marcogt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 feb 2012 17:22 #26 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo Marco,

Heb je al eens je velgen nagemeten zoals op de file die ik hierboven geplaatst heb?
Je hebt , net als ik 5.5 x 13" velgen dus als je de et waarde kent, zien we of het lukt.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 feb 2012 18:17 #27 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic shackles - verlagen vooras GT
De velgen die ik ga gebruiken zijn ats classics deze hebben al op de gt gezeten bij de vorige eigenaar totdat hij de opel helemaal uit elkaar had gehaald en toen na enkele jaren de opel naar de sloop wilde doen.

Deze GT heeft een conrero uitbouwset die hij helemaal met polyester aan de body heeft geplakt dus deze heb ik ook gewoon laten zitten.

Maar nu even over de velgen voor komen de 8J x 13 et -12 met 205 - 50 - 13
en achter komen de 91/2 J x 13 et 16 met 225 / 235 - 50 - 13

foto's zal ik binnenkort plaatsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 feb 2012 18:57 #28 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo Geert,

Afgelopen zomer heeft mijn gt ook in de winterstalling gestaan omdat we in een verbouwing zaten. Gelukkig is deze afgerond.
De gt is afgelopen jaar dus niet buiten geweest.
Ben een maand geleden nog even wezen kijken of ik de wielen kon verwisselen om zo achter de et-waarde te komen.
Helaas stond de hele stalling vol met auto's en kon ik er niet goed bij.
In maart wil ik hem uit de stalling halen en het eerste wat ik doe (na een ritje natuurlijk) is de et-waarde nameten.

Ik vindt het verlagen met shackles nog steeds zeer interessant!
Groeten marcogt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2012 20:04 #29 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo Geert,

Heb vandaag mijn GT uit de winterstalling gehaald.
Was alweer twee jaar geleden dat ik er in gereden heb.
Vorig jaar onze jongste dochter geboren en het jaar ervoor bezog geweest met de verbouwing van mijn huis.
Gelukkig nu weer tijd om aan de GT te besteden.

Toen ik thuis was heb ik even de et waarde proberen tebepalen van mijn 13x5,5j.
Ikmheb gemeten van de binnenzijde van de velg (flens) tot aan de buitenzijde van de velg. Ik kom uit op een afstand van 90 mm. Hier moet de velgrand nog afgetrokken worden en de totale velgbreedte.
Ik kom uit op 5,5x25,4=139,7-90-25,4=24,3 mm.

Voor de velgrand heb ik 25,4 mm genomen zoals aangegeven wordt in de uitleg over de et waarde. Het kan dus iets afwijken.
Zou het lukken als ik spoorverbreders monteer?
Of wordt het dan te extreem.

Heb je trouwens nog een methode gevonden om de bladveer in het midden vast te zetten?

Alvast bedankt

MarcoGT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mrt 2012 22:05 #30 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Marco,

Je maakt het me een beetje moeilijk om je ET waarde te bepalen.

Als je eens gewoon de totale breedte van je velg meet :
Leg vb een latje aan de binnenzijde en eentje aan de buitenzijde en meet daartussen .
Dat is dan maat A


En meet vervolgens de afstand van de binnenkant van je flens naar de buitenzijde van je velg (het latje)
Dat is maat B


Dan is je ET waarde : (A/2) - B

In jou geval schat ik.
5.5' velg is ongeveer (5.5 x2.54)+2.54 = ongeveer 165mm breed.

Je meet vanaf binnenzijde flens tot buitenzijde velg 90mm

Dan is jouw ET waarde : (165mm/2)-90 = -7.5

Dat is dus een velg met een negatieve ET waarde. Dat wil zeggen dat je een lekker breed spoor hebt.

Bij mijn velg heb ik vooraan een ET +7 gecombineerd met een wielspacer van 12mm, dat komt tesamen op een ET -5.

Jouw wiel komt dus nog een luttele 2.5mm meer naar buiten.
Controleer eens : Als je naar de foto in deze topic van mijn GT kijkt (vooraan genomen) dan zal jouw GT ongeveer even breed staan.

Vermits het ook een 5.5' velg is kan jij dus zonder spoorverbreders te gebruiken, dezelfde shackles als mij monteren.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2012 16:22 #31 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic shackles - verlagen vooras GT
Hallo Geert,

Volgens mij als ik naar je foto kijk heb ik niet zo'n breed spoor als jij.
Mijn velg heeft inderdaad een breedte van plusminus 165mm.
alleen de opgegeven 90 mm is gemeten van de achterzijde van de flens naar binnenzijde wiel (velgrand aan de niet montage zijde)
moet het dan niet 90 - 82,5= 7,5mm zijn?

Zal als het lukt eens proberen een foto te maken.

Groeten MarcoGT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2012 15:14 #32 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic shackles - verlagen vooras GT
Hoi hoi

ik zit net dit onderwerp eens aandachtig door te lezen nu is mij opgevallen dat GVY de volgende tekst plaatste ;

Maar het impliceert dus wel dat ik de bladveer in het midden moet gecentreerd houden om geen bizarre onballans naar links of rechts te krijgen.
Maar dit kan volgens mij vrij eenvoudig. Ik neem een foto zodra ik klaar ben.

nu is mijn vraag heb je hier iets op gevonden en er toevallig een foto van gemaakt

groetjes Robje 1969

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2012 15:52 #33 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Dag Rob,


Even snel een foto genomen onder de GT:)
Ik heb dat destijds zo opgelost :






Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2012 16:00 #34 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic shackles - verlagen vooras GT
Hoi Geert bedankt voor de foto ziet er goed uit en hoe is jou beleving van deze aanpassing heb nu ook de vooras klaar incl de zlefgemaakte shackles alleen de centrering in het midden had ik nog niet .

maar als ik dit zo zie lijkt het me wel de ideale oplossing.

groetjes rob en nogmaals bedankt voor de snelle plaatsing van de foto's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2012 16:07 #35 door gvy
Beantwoord door gvy in topic shackles - verlagen vooras GT
Rob, graag gedaan.

Ik heb er nooit spijt van gehad, dat ik de schackles heb gemaakt.
Het kan overigens in een oogwenk weer ongedaan gemaakt worden.

Ik rij momenteel nog heel weinig met de GT :thumbdown:, omdat de lotus esprit en zijn rijgedrag me in de ban hebben :).
Het beestje staat echter heel goed verzorgd, in de garage naast de esprit en wordt toch af en toe gestart en een ritje gemaakt.

Maar mijn ervaring met de schackles heb ik enkele posts terug genoteerd en vermits er geen problemen zijn opgedoken, gelden die nog steeds. (kijk eens terug naar pg 1 for the record of is het GT...)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.