De voortgang van DL-94-35

22 mei 2014 09:11 - 05 mei 2017 11:28 #1 door Kadett C 73
De voortgang van DL-94-35 werd gestart door Kadett C 73
Nadat ik 2 weken geleden een GT heb gekocht wil ik een beetje gaan bijhouden wat er allemaal aan de GT gebeurd.
Het is een auto die er op het eerste gezicht wel netjes uitziet, maar kijk je verder dan zie je steeds meer foutjes. Aangezien ik de GT nog niet ken is het af en toe ook niet helemaal duidelijk of iets zo bedoeld is of niet. Daarbij komt dat ik niet een uitgesproken techneut ben of achtergrond heb en ook lassen is iets wat ik zal moeten uitbesteden als het nodig is.
Het wordt geen restauratie, maar beetje bij beetje knappen we hem steeds verder op.

Wat is mij tot nu toe opgevallen:
- na het tanken stinkt het om de auto naar benzine
- janken vanuit de bak/achteras bij 70-80 km/uur: VERHOLPEN
- olielekkage motor/bak: VERHOLPEN
- de controlelampjes van de knipperlichten doen het eerst goed, maar na een paar keer gaan ze allebei (links-rechts) knipperen. Rijd ik weg, doen ze weer normaal
- gaatje in bodem bij kriksteun linksachter, tapijt hierboven was helemaal nat
- mijlentellen (met dansende naald) i.p.v. km-teller: VERHOLPEN
- bumperrozetten voor missen
- dashboard gescheurd (welke niet?): VERHOLPEN
- middenconsole mishandeld: (DEELS) VERHOLPEN
- stoelen niet echt mooi meer
- elektronica hier en daar aan gerommeld: VERHOLPEN
- hier en daar een roestplekje

Volgende week heb ik een afspraak bij een Opel-specialist in Nederhorst den Berg en dan gaan we in ieder geval alle technische zaken bekijken en een plan van aanpak maken. Als de techniek op orde is begin ik langzaamaan met de overige zaken.

Ik heb hier op het forum al een aantal adressen voorbij zien komen waar ik parts kan vergaren. Hoe staat het met de verkoop van tweedehands delen? Voor met name het interieur ben ik nog wel op zoek naar de nodige zaken.

En omdat foto's leuk zijn, hier een paar foto's bij mij voor de deur.

Trots:


Voorzijde:


Achterzijde:


En samen met nieuw vriendinnetje:




Wordt vervolgd met updates, vragen, opmerkingen enz.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2014 11:50 #2 door flyd
Beantwoord door flyd in topic De voortgang van DL-94-35
Nice, lekker mee rijden en langzaam zaken aanpakken.

Is geen nieuwe auto, en zolang hij alleen zijn plekje markeert met een druppel zal het nog wel loslopen.

( heb hier tijdelijk een volvo van mijn maatje staan met een zelfverversende motor :bigsmile:
( lekt er vanzelf uit hoef je alleen maar weer bij te vullen )
heb er dus maar opvangbak ondergeschoven.

veel plezier ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2014 11:59 #3 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35
Dankjewel, op dezelfde manier ben ik 11 jaar geleden ook aan de Kadett begonnen. En hij is nog niet klaar :lol:.

Ik heb er nu zo'n witte wasmachinebak onderstaan, echt ideaal. Is ook handig bij verversen van water, olie of wat dan ook. Hoef je minder nauw te kijken als er eens wat knoeit.

Dat plezier gaat wel lukken, als mijn vrouw hem tenminste eens laat staan...

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2014 12:48 #4 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic De voortgang van DL-94-35
de bekende euveltjes, had them all:bigsmile:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2014 21:10 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic De voortgang van DL-94-35

Kadett C 73 schreef : - na het tanken stinkt het om de auto naar benzine
- janken vanuit de bak/achteras bij 70-80 km/uur
- olielekkage motor/bak
- de controlelampjes van de knipperlichten doen het eerst goed, maar na een paar keer gaan ze allebei (links-rechts) knipperen. Rijd ik weg, doen ze weer normaal
- gaatje in bodem bij kriksteun linksachter, tapijt hierboven was helemaal nat
- mijlentellen (met dansende naald) i.p.v. km-teller
- bumperrozetten voor missen
- dashboard gescheurd (welke niet?)
- middenconsole mishandeld
- stoelen niet echt mooi meer
- elektronica hier en daar aan gerommeld
- hier en daar een roestplekje


Dat lijstje valt toch mee?
Een aantal van die punten is hier al eens besproken, sommige lopen nu nog. Hier een thread over de benzinegeur. Knipperlichten die vreemd doen, controleer de massa eens of zoek eens op "Double Greenies". Met andere woorden, het komt helemaal goed met die GT. En net zoals Flyd zegt, ook wat met toeren deze zomer. Sommige klusjes zijn mooi om de wintermaanden mee door te komen. Veel plezier ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mei 2014 07:32 #6 door agété
Beantwoord door agété in topic De voortgang van DL-94-35
Succes met het opknappen van je GT!
Op de foto is het in ieder geval een mooie om te zien.:thumbup:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mei 2014 13:14 #7 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35
Dankjulliewel voor de reacties, we gaan de puntjes gewoon een voor een aanpakken.
Als eerste gaan we de toch wel forse olielekkage uit de automatenbak aanpakken en kijken waar de motor olie lekt.
En als dat oké is, gaan we inschrijven voor toerritten, gewoon omdat het leuk is.

Leuk detail: de achterbanden en de band van het reservewiel zijn uit 1970!
Vermoedelijk hebben er jarenlang andere wielen onder gezeten denk ik.
Die van het reservewiel heeft behoorlijk wat droogtescheuren, dus die mag vervangen worden.

Verder al een stalling geregeld bij ons nieuwe huis voor de periode tot de garage klaar is.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2014 10:11 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De voortgang van DL-94-35
Goed bezig :thumbup:
Zoals Rini al aangaf: lijstje valt best mee. Veel kun je zelf oplossen met of zonder hulp van het Forum. Diverse onderwerpen zijn al eens besproken, kwestie van effe zoeken op het Forum. Grt. Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2014 10:31 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic De voortgang van DL-94-35
Hoy,

Ik wil je adviseren om nieuwe banden te monteren.
Recent heb ik mijn pakweg 16 jaar oude banden gewisseld voor een setje federal (gewone) nieuwe banden en de wegligging is hiermee fenomenaal verbeterd.
Oude rubber verhard.

Je opel sr velgjes zijn inderdaad niet de originele, want bij de GT hadden die 4 sleuven ipv 8 gaten.
Op zich is dit niet erg, maar de et waarde is anders.
Jouw velgen zijn vermoedelijk ET37. Bij de GT is dat ET25.
Dit betekent dat de wielen ,zoals ze nu op je GT gemonteerd zijn, nog meer naar binnen (dus dieper in de wielkasten) zitten dan origineel al het geval is .

Voor nieuwe banden adviseer ik , dat je maat 185 70 R13 neemt.
Ietsje breder (niet overdreven) dan de originele 165 maar een identieke rolomtrek.



Original Opel GT Wheel Styles
1968-1970 Opel GT’s had a “4 rectangle” style rim,
with an outer trim ring and a 6 3/4” center lug nut cap.

1971-1972 Opel GT’s had a “15-hole” style rim.
with an outer trim ring and a 6 3/4” center lug nut cap.

1973 GT’s had a “cross” pattern, and a small 2 3/4” cap.
As later styles were also used on the Manta, verify that
your wheel is stamped “GT” or measure its backspacing
(GT = ET25(~4 1/16”) and the Manta = ET37(~4 7/16”))



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2014 13:14 #10 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35
Dankjewel, deze wielen komen inderdaad van een Ascona of Kadett, er staat een datum op van 1978.

Op een of andere vage wijze is het lekken van de versnellingsbak volledig gestopt, en ja, er zit nog wel olie in;). Lekkage van de motorolie is daarentegen erger geworden, daar moet wel wat aan gedaan worden.
Verder kan ik vissen gaan houden in mijn linker koplamp of leegmaken. Maar hoe haal je een koplamp uit een GT?

Ook leuk nieuws: afgelopen zaterdag de eerste rit gereden; de Baarnsche rally. Het is een toch geweest van zo'n 120 km met serieus navigatiewerk, RC's etc. Het startveld bestond o.a. uit nieuwe Porsche's, Aston Martin, Donkervoort, Lotus, BMW's maar gelukkig ook nog uit andere oldtimers en 'normale' auto's.
En we zijn tweede geworden in de opdracht wiel verwisselen. Maar ja, als je bovenstaande merken leest; die mensen hebben nog nooit een wielbout in de handen gehad :)
De GT deed het geweldig en we hebben echt genoten van de auto en de rit.

Even 2 foto's geleend:




De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2014 18:42 #11 door GT-genieter
Beantwoord door GT-genieter in topic De voortgang van DL-94-35
Kan het zijn dat ik jullie met de rit in de omgeving van Maarsbergen/Woudenberg zag rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2014 19:28 #12 door gvy
Beantwoord door gvy in topic De voortgang van DL-94-35
hela hela,

Ik rij naast de GT ook nog met een lotus en ik heb al veel wiel en andere bouten in mijn handen gehad.
Met een klassieke lotus kan je maar beter zelf je onderhoud kunnen doen (motortje uithalen, dashboardje prutsen, dubbele carbjes syncen....) ;):lol:
Maar ik zou dus geen wiel gaan verwisselen langs de kant van de baan,tenzij echt nodig,omdat je dan de auto moet heffen op de glasvezel carrosserie. Dat doe ik liever centraal op het stalen backbonechassis over mijn put.

Wel goed dat de GT gaat gereden worden. Plezant, zo'n rallys.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2014 19:38 #13 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35

GT-genieter schreef : Kan het zijn dat ik jullie met de rit in de omgeving van Maarsbergen/Woudenberg zag rijden?


Dat kan inderdaad kloppen, wij zijn daar langs gekomen.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2014 19:40 #14 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35

gvy schreef : hela hela,

Ik rij naast de GT ook nog met een lotus en ik heb al veel wiel en andere bouten in mijn handen gehad.
Met een klassieke lotus kan je maar beter zelf je onderhoud kunnen doen (motortje uithalen, dashboardje prutsen, dubbele carbjes syncen....) ;):lol:
Maar ik zou dus geen wiel gaan verwisselen langs de kant van de baan,tenzij echt nodig,omdat je dan de auto moet heffen op de glasvezel carrosserie. Dat doe ik liever centraal op het stalen backbonechassis over mijn put.

Wel goed dat de GT gaat gereden worden. Plezant, zo'n rallys.

Geert


Dit was een nieuwe Lotus.
Toevallig hoorde ik een van de deelnemers zoiets zeggen van: "daar heb ik toch een dealer voor". Was overigens niet de Lotus-rijder. ;)

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 dec 2015 21:36 #15 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35
Inmiddels staat de GT al meer dan een jaar stil, mede te danken aan een verhuizing en alles wat daarmee te maken heeft.
Het goede nieuws is dat ik wel wat onderdelen bij elkaar heb gespaard, in ieder geval om de automatenbak om te wisselen met een 5-bak. Ook gaat de mijlenteller wijken voor een kilometerteller.
Binnenkort ook andere wielen ophalen met betere banden en nog wat kleine dingetjes in het interieur.

Ik heb echter een vraag: Voor de balkenruil ben ik op zoek naar iemand in de buurt van Hardenberg die dit voor mij kan doen of hier mee wil helpen. Ik heb wel een garage met genoeg ruimte en verwarming, maar geen brug. Wie zou mij hiermee kunnen helpen of weet iemand? Alvast dank!

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2016 21:29 #16 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35
Niemand een suggestie voor een adres om de grote bakwissel te realiseren? Liefst in de regio Ommen-Hardenberg, maar een goed adres verder weg wil ik ook zeker overwegen. Ik wil het liefst van het voorjaar weer de weg op met de GT.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 feb 2016 00:59 #17 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic De voortgang van DL-94-35
Gewoon wat bokjes eronder en gaan !!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 feb 2016 16:49 #18 door marcogt
Beantwoord door marcogt in topic De voortgang van DL-94-35
Misschien is het een idee om het te doen bij fix and go in Hardenberg.
Ik heb begrepen dat je daar een brug kunt huren en ze willen je eventueel ook helpen.
Gr Marcogt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2016 20:53 #19 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic De voortgang van DL-94-35
Ik heb mijn GT naar Achterasrevisie in Dalfsen gebracht om de bakwissel te doen. En omdat de GT daar dan toch was gelijk de achteras gereviseerd. Is nu het mooiste onderdeel aan de GT :P . Inmiddels is de auto alweer een maand thuis en zijn de eerste kilometers gemaakt. In deze kilometers de volgende zaken opgemerkt die binnenkort verholpen gaan worden: bij snelheden boven de 90 a 100 km begint de auto te brommen. Dus waarschijnlijk is de tussenas niet goed gebalanceerd. Volgende week een afspraak om dit na te kijken en evt. te verhelpen. Verder loopt de auto slecht stationair, de carb. zal gereviseerd moeten worden. Ook dit wil ik bij een specialist laten doen die dan gelijk de motor gaat afstellen. Hierna is de GT in ieder geval technisch weer gezond.

Oh ja, er is mij nog een ding opgevallen de afgelopen maand, en ik vrees dat dit ook niet te verhelpen is: de lach op mijn gezicht *O* .
Hieronder te zien hoe blij ik was tijdens een eerste rondrit vanuit Geesteren (bij Almelo):



En tussen de oldtimer-vriendjes:



Hopelijk binnenkort meer leuke ritten.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 juni 2016 23:40 #20 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic De voortgang van DL-94-35
1 tip probeer ook eens om een lood vervanger door de benzine te doen...
Ik ben maanden bezig geweest om de motor goed af te stellen tot dat ik er achter kwam dat het aan de brandstof lag!

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.