Ook maar een GT erbij!

28 juni 2012 19:21 #1 door Daigo
Ook maar een GT erbij! werd gestart door Daigo
Hallo liefhebbers,

Ik heb mezelf al netjes voorgesteld op het forum en wellicht dat sommige mensen me zullen kennen via andere fora.
Ik ben Gerry en thuis hebben we nogal een behoorlijk Opel virus rondzwerven. Ik ben 21 jaar oud en al zolang ik weet verliefd op de oude Opeltjes.

Samen met mijn vader heb ik al menig oude Opel gerestaureerd, dit zijn veelal C-kadettjes of Manta A'tjes. Nu konden we via via een GT kopen en dat hebben we gedaan.
Aangezien ik een Manta A heb en een C-kadett en mijn vader 2 A Manta's en een haffel C-kadettjes besloot mijn moeder dat ze naast haar 2 C-kadettjes (1 sedan en 1 city (haar huidige dagelijkse)) er ook een ''sport Opeltje'' bij wilde hebben. Dat heeft ze geweten, want sinds vandaag zijn we officieel de eigenaar geworden van een GT met kenteken: 04-TU-73!!!

De GT staat nu nog bij de vorige eigenaar samen met de onderdelen.
Het geheel gaat a.s. zaterdag naar ons overhuizen. Maar omdat ik het niet kon laten en omdat de vorige eigenaar om de hoek woont ben ik zojuist toch even langs gegaan om een kijkje te nemen. Deze foto's volgen hieronder.

Eerst nog even wat foto's van enkele huidige auto's zodat jullie een beetje een indruk krijgen.

Dit waren onze 2 van onze manta's die we in 2009 in een koop hebben gekocht. De groene is van mij en de witte is van mijn vader geworden.




nogmaals de nieuwe witte van mijn vader.: ''vuile Jetje''


En mijn Manta ''the Green Dream'' bij aankoop:


Dit is het resultaat geworden:
Vuile Jetje:




Green Dream:
"




Daarnaast is dit mijn dagelijkse auto een C-kadett genaamd The Beast:




En onze andere Witte Manta (Biesheuvel manta)


Daarnaast hebben we nog meerdere C-kadettjes, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.
Jullie zijn namelijk met zijn alle geinteresseerd in de GT.

Hier volgen enkele foto's die ik zojuist heb gemaakt met mijn mobiel.
Hij staat nog bij de vorige eigenaar.
Enkele kenmerken:
- In eerste instantie een HELE harde auto!
- Niet lopende 2.2 motor.
- 2.2 rekord schijven.
- Automaat (weten nog niet of we hem gaan ombouwen ja of nee)
- redelijk compleet!!!!!!!!
- 16 inch velgen met nieuwe banden en originele verchroomde
- meer specs volgen.

De plannen:
- Rood (wederom)
- Volledig uit elkaar halen en weer netjes opbouwen.


Zijn geboorte akte!




Het neusje






Het kontje (kon ik wat minder goede foto's van maken)






Interieur impressie



en de motor:




De rest volgt uiteraard.


Nog een leuk weetje:
Het kenteken is van 1975 en de auto zelf is eind 1971 geproduceerd.

Mvg Gerry

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 19:42 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ook maar een GT erbij!
Volgens mij is het een terug ingevoerde Amerikaan.
- heeft nl Amerikaanse platen (kleiner formaat). Staat daar niets over op je kentekenbewijs?
- de knipperlichten vooraan lijken (maar ik kan het niet goed zien) Amerikaans te zijn. Maak er eens een detailfoto van.
Zijmarkeringslichten achteraan zouden dan dichtgelast zijn.
Haal de achterlichten er eens uit, dan zie je dat zo.

Verder heb je toch je werk nog wel:
tankdop niet origineel
verstralers ontbreken
bumpersteunen voor ontbreken
kentekenverlichtingskapjes zijn zwart, dus van een GT-J
rooster parafaan ontbreekt
kleine zijgrillen ontbreken.

Al met al valt het reuze mee, leuk project :thumbup:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 19:46 #3 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
Het is een half gestrand project
(man is gescheiden en heeft de auto, de vrouw de sleutels!)

(en ja wij zijn dus nog achter de sleutels aan het vangen
anders hebben we nog wat meer werk! :P haha)

er zit nog een volle aanhanger onderdelen bij en hij gaat sowieso
geheel uit elkaar word opnieuw gespoten enz. meteen grondig
laat ik maar zeggen.

De tankdop word nog lachen, want is er een met sleutel
alleen is er geen sleutel meer voor :p haha. De spullen die we nog zoeken
komen nog wel onder het topic gevraagd te staan of onder
dit topic.

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 19:48 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ook maar een GT erbij!
Zit er een plaatje met het chassisnummer boven op het dashboard gepopnageld aan de bestuurderzijde of zijn er gaatjes zichtbaar net onder het raam?
Zo ja dan 100% US-GT.
Trouwens volgens mij was het gros van de automaten bedoeld voor de Amerikaanse markt, originele Europese GT's met een automaatbak zag je volgens mij toen nauwelijks.
In combinatie met de bekleding van de stoelen denk ik dat het om een US-GT gaat

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 20:09 #5 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ook maar een GT erbij!
ook een automaatje
soms handig bij de ritten, maar op lange afstand licht irriterend

Jos
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 20:13 #6 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
aha hier is Jos de man! :p haha.


maar goed. ik durf niet te zeggen of het een US is.
Ik zal zeker gaan zoeken naar hints zodra hij thuis is!

En er volgen nog meer dan genoeg foto's
Er zitten wel hele lange uitgerekte knipperlichten in (rechtsvoor is
helaas wel beschadigd/kapot

mvg

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 20:26 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ook maar een GT erbij!
US-lens (3 rechthoekige reflectoren/vlakken)



EU-lens (geen reflectoren/vlakken)


"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 20:33 #8 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
Ik ben echt HEEL blij met de kennis van jou!

Jij zult ons nog vaak blij maken!
Had ik nu maar beter gekeken naar de knipperlichten hahahaha.
nu kan ik helemaal niet wachten tot zaterdag!

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 20:36 #9 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
laatste ontwikkeling:

geen sleutels!!!!!

Dus ik ben bij deze opzoek naar een set sloten bestaande uit:
- contact slot
- deuren
- tankdop

Liefst het contact slot en deuren op een sleutel!

mocht je iets hebben liggen???!!! laat het even weten aub.

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 21:09 #10 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
huhm via de RDW app

staat dat het een GT/J sport is!!!!

dus nu ben ik helemaal van slag.

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 21:29 #11 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Ook maar een GT erbij!
zie ook dat er gewerkt is aan de neus, vooral zoals de linkerkoplamp unit in het geheel "past". Kon wel eens een aandachtspunt worden... Lijkt me meer een kunststof voorscherm (de linker)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2012 22:13 #12 door nico
Beantwoord door nico in topic Ook maar een GT erbij!
Wat een GT/J betreft. Uw chassisnummer begint inderdaad met 79 zoals het hoort voor een GT/J. Maar dan is er de kleur- en interieurcode.
Voor de carrosserie waren er voor de GT/J maar 4 kleuren mogelijk Oker geel, citrus geel, Ziegel rood, en Le mans blauw met de respectievelijke codes 411, 446, 529 en 236. Dit zijn de eerste drie cijfers naast "ENAMEL", rechts onder op het typeplaatje. De drie cijfers hiernaast is de interieurcode en deze is bij een GT/J steeds 451 voor de niet geperforeerde bekleding van de zetels.

Zoals je kan zien kloppen deze codes niet op jou typeplaatje. Of er ook GT's gemaakt zijn waarvan het chassisnummer begint met 79 durf ik niet met zekerheid zeggen.

Maar zoals pecje reeds zei, haal er eens een achterlicht uit en kijk of er zijmarkeringslichten ingezeten hebben. Dan kun je dat al bevestigen of uitsluiten. GT/J's zijn namelijk enkel gemaakt voor de europese markt, deels ter vervanging van de afgevoerde GT 1100.

Grtz

Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2012 11:35 #13 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
tsja het is een beetje vaag allemaal,

maar in het voorstellen topic voor nieuwe leden staat een goede uitleg.

Het zou gaan om een originele belgische GT die in 75 is ingevoerd naar Nederland. Officieel een grijze, maar het kenteken is aangepast in '94 naar Rood.
Echter is dit een automaat...... er zijn nog tal van punten waar we nog niet uit zijn.
Nog even afwachten dus wat het precies is.

Kan niet wachten tot hij thuis is in ieder geval.

en ja de koplampen wordt nog een feest! Zeker omdat we nog niet precies weten hoe het werkt.

er zit nog genoeg werk aan, maar we hebben er geen haast mee.

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 juni 2012 19:42 #14 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
Zo vandaag is de GT thuis aangekomen op de kar.

Even gewassen buiten en nu staat hij alweer in de schuur.
Even een paar impressie foto's de rest post ik volgende week weer!















En met mijn trotse moeder!!




nu staat hij in de schuur. Heb nog geen tijd gehad om er onder te kijken
Dat wordt iets voor de nieuwe week.

mvg Gerry

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 juni 2012 23:59 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ook maar een GT erbij!
Ziet er zeker niet verkeerd uit, al heel anders dan de eerste foto's die je plaatste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2012 11:18 #16 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
!!!!!!Update!!!!!!

Ik heb er gisteren even onderdoor gekeken en op 1 klein gaatje na is hij KEI, maar dan ook KEI hard.
Nog even afwachten als we de kit rondom de kriksteunen weg halen, maar voor de rest is hij KNETTER hard.
Zullen we dan weer geluk hebben????? We hopen het thuis.
Daarnaast is de voorkant (behalve het middenstuk met de gleuven) compleet van Polyester ben ik achter gekomen
(de linker koplampen bak sluit bv niet mooi aan), ENNNNNNN poly rot niet!

Uiteraard even een lading foto's, want ik wil jullie niets ontnemen aangezien ik heel de dag kan genieten van de auto,
maar jullie het van de foto's moeten hebben.

De tankdop was wel lachen... Zoals al eerder vermeld hebben we de originele sleutels er niet bij. Dus ons pap steekt
voor de grap willekeurig wat sleutels van onze andere Opels in de tankdop om te kijken of er eentje bij zit die werkt
na van 6 auto's de sleutels te hebben gehad pakt hij de sleutels van onze Biesheuvel Manta steekt die in het slot
geeft hem een kwart slag en jawel hoooorrrrr we konden hem er zo afpakken. En denken jullie dat we het nu nog een keer
voor elkaar krijgen om te doen? Echt niet dus.... toeval of heel gaar slot?



Het is een beetje slecht te zien op de foto, maar in deze hoek bij de achterruit zit een wrat in de verf wat duidt op roest.



Helaas missen we enkele kleine onderdelen zoals hoekjes van ramen-lijsten en een dopje dat in de
zijachterramen hoort (mocht je iets weten van deze onderdelen of heb je het zelf liggen laat het me AUB even weten!)
Op de onderstaande 2 foto's zie je enkele missende onderdeeltjes.





Daarnaast zijn ook de chrome lijsten flink beschadigt van de achterzijruiten. Deze zijn zo te zien beschadigt
met het opnieuw monteren (deuken erin van de duim), maar waarschijnlijk ook van inbraakschade ofzo.
(die zoeken we dus ook 2 mooie)





De binnenkant van de motorkap. Ziet er ook nog pikkobello uit! Wat me opvalt is dat deze
motorkappen behoorlijk zwaar zijn! Hierdoor kun je wel goed merken dat het geen moderne
sportwagen is waarbij alle grammetjes boven het zwaartepunt worden verwijdert.


Het motorblok ligt VAST tegen het schudbord aan. Stelletje stommerikken ook geen GT kleppendeksel
aanwezig (ook niet bij de onderdelen) dus die moeten we eentje hebben anders krijg je nooit
de kleppendeksel eraf als de motor in de auto ligt. (froters)
De vorige eigenaar heeft een 2.2 rekord compleet gesloopt en die dacht even de motor erin te leggen
alleen geen rekening gehouden met de injectie spullen enz. Dus tank niet aangepast, geen extra
benzineleidingen (en dikkere) enz enz enz. Daarnaast is er creatief geknutseld aan de bedrading,
want hier klopt geen bal meer van. Zo zijn er tal van dingen (achteras hangt bv maar vast aan 2
bouten die zelfs nog los zitten ook..... )



ps. het stukje parafaan hebben we wel bij de onderdelen zitten.

Het stadslichtje (gefrot)
met daarnaast de originele steunen, weten alleen niet precies waar die voor dienen?
Voor de originele lampen die daar aan horen te hangen???? (zitten niet bij de onderdelen.
Heeft iemand misschien een foto met daarom duidelijk afgebeeld hoe dit hoort te zitten?)
ps. de kleine grilletjes voor de zijkanten hebben we ook niet.





De 16 inch velgen (centre kapjes hebben we er ook bij) zijn 7.5J ET 30 met daaromheen 215/40 banden.
Velgen heten Carisma (bmw velgen??) staat hem goed in ieder geval. Ze zijn ongeschadigd.
Deze wil mijn moeder er naderhand onder hebben. Ik zeg DOEN!


Ook best grappig. De accu staat bij zo'n ding voor in de neus en niet zoals bij iedere andere oude Opel
onder/bij de voorruit.

(weten alleen niet precies hoe dat ding gemonteerd moet staan. Waarschijnlijk ook met standaard beugeltje)

Dan nu het interieur. Deze ziet er nog heel goed uit, maar hier en daar wel een beschadiging.
Mijn moeder wil er Recaro's in hebben. Het liefste rood/zwarte zoals in mijn kadett, of compleet zwarte!
Mocht je iets hebben of weet je iets????? wederom geld: laat het me even weten!




Volgens mij gaat het hier trouwens om een amerikaanse interieur (stoelen) het ''black cord'' model.

Onderhouds kaartje (leuk dat hij altijd in de onze eigen leefomgeving heeft gestaan/gelopen)


De klokjes: Die zijn ook al compleet anders als bij een andere Opel. Alles is anders.
En zoals het bij een echte sportwagen hoort te zijn, zijn er tal van extra metertjes aanwezig voor
bijv amp en oliedruk. Wel leuk om te zien dat deze teller tot 240 loop. Moet wel te halen zijn
met een 2.2 die wat extra pit heeft. hahahahaha



De achterhoede. Origineel al geen achterbank, maar een stukje board met bekleding.
Daarachter de tank met daarop het reservewiel.


Dat is allemaal nog in hele goede staat.
Het hemeltje heeft hier en daar wel een klein smetje, maar dat mag de pret niet drukken
(wordt denk ik een van de eerste Opels, waar we het Hemeltje in laten zitten)






Dan nog een vraagje..... Zit bij een GT ook een gat in het C-stijl bij de achterraam waar je eventueel
3-punts gordels van bv Schroth kunt monteren? Weet iemand dit toevallig?

De deuren zijn als nieuw!!!!




Alleen zijn de deurkaarten wel beschadigt. De vorige eigenaar heeft zowat de hele auto gemonteerd>met houtschroeven! Een ramp om uit elkaar te halen dus. Bovendien is alles overbodig beschadigd wat jammer is!


Een kleine impressie van de bodem (ziet er keurig uit)











En dan nu weer iets waaraan je kunt zien dat de vorige eigenaar echt een pruster is geweest.
De achterveren staan erin zonder rubbers...... bovendien niet eens om de kraag maar erop. Hierdoor staan de veren er
levensgevaarlijk schuin onder!


Wel leuk dat de auto aan de voorzijde geen veren heeft, maar een bladveer die door de brug van de vooras loopt.
Had het nog nooit gezien. Wel gaaf natuurlijk.


Dan nog even wat foto's van de neus met de koplampen (gelukkig wel nieuwe) omhoog:



Gelukkig rijden we hoofzakelijk overdag met deze auto, want het is geen gezicht die grote
koplampen. Die breken heel de neus.

En het kontje om het af te leren.




Dan tenslotte nog wat foto's van de onderdelen. Er zitten bv velgen bij (zitten nu achterop)
waar je een chrome rekje op kunt plaatsen met van die spaken. Wel cool.


De motor, en nog een automaat. We denken er toch over om hem om te bouwen naar hand
geschakeld. Daarvoor zoeken we dan nog wel een andere console.





2.2 klauwen zitten er gelukkig ook bij.


Jullie zien het al... we kunnen vooruit.

Een lijstje met onderdelen die we zoeken!:

- zwart/rode Recaro's uit een Manta B (exclusive??) of zwarte, moeten wel een goede staat zijn
- Rechter knipperlicht glas
- Dopje voor zijraam achter (zie foto hierboven)
- Hoekje voor chrome lijst van achter ruit
- Hoekje voor chrome lijst van linker deur.
- Console voor handgeschakeld (4-bak)
- 2 goede achterschokdempers (mogen load adjusters zijn) Hoe dan ook moeten ze STUG zijn en niet defect)
- Originele chrome tankdop (met sleutel)
- Contact slot met sleutel en deurklinken met sleutels (liefste allemaal op zelfde sleutel!) (kunt ze aanpassen, maar hebben liever originele goede)
- 2 goede originele schijnwerpers? voor in de grill
- 2 kleine grill delen die aan de zijkanten behoren.
- misschein dat er nog wel meer komt......

mvg Gerry. En veel lees/kijk plezier gewenst!

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2012 12:05 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ook maar een GT erbij!

Daigo schreef : Daarnaast is de voorkant (behalve het middenstuk met de gleuven) compleet van Polyester ben ik achter gekomen
(de linker koplampen bak sluit bv niet mooi aan), ENNNNNNN poly rot niet!


Tsja, wil je droom niet verpesten hoor, en hopelijk heb je ook gelijk. Maar als ie zo knetterhard is waarom zit er dan een stuk van polyester in?
Gave fotoreportage!

Daigo schreef : Stelletje stommerikken ook geen GT kleppendeksel
aanwezig (ook niet bij de onderdelen) dus die moeten we eentje hebben anders krijg je nooit
de kleppendeksel eraf als de motor in de auto ligt. (froters)
De vorige eigenaar heeft een 2.2 rekord compleet gesloopt en die dacht even de motor erin te leggen
alleen geen rekening gehouden met de injectie spullen enz.


Ben geen kenner op het gebied van die injectieblokken hoor, maar misschien is het originele kleppendeksel wel niet geschikt voor op een injectieblok. En anders hoort ie er niet op ;)

Daigo schreef : Velgen heten Carisma (bmw velgen??) staat hem goed in ieder geval.

Mitsubishi...:smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2012 13:16 #18 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Ook maar een GT erbij!
Er is ooit al aangerestaureerd... Toen zijn er twee polyester voorschermen
opgekomen denken we....
Mochten we verrassingen tegenkomen zie je het uiteraard ook, maar
de bodem ziet er keurig uit op een klein plekje na...

Het gaat om velgen met de naam Carisma, en niet om de mitsubish :p haha.


Ben benieuwd naar het project.

ps. een injectieblok is niet anders opzich (natuurlijk wel anders, maar
niet anders qua kleppendeksel. Hij heeft gewoon gedacht dat het zou passen.
Bij een GT zit de ''uitsparing'' in de deksel om ervoor te zorgen dat je hem kunt demonteren in de auto.

ps. zoek ook nog een GT kleppendeksel, want die zit er niet bij helaas!

mvg

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2012 16:17 #19 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Ook maar een GT erbij!
Op mijn 2.2i blok zit gewoon een GT kleppendeksel.
Het past perfect.

De ventilatiesleuven aan de achterruit zijn heel erg vervelende typische roestplaatsen voor een opel GT.

Zou je echt die stoelen niet netjes restaureren? Die zijn zo typisch voor de Opel GT dat het jammer is om er recaro's in te steken.

Tenslotte, Pas een beetje op als je de bladveer demonteert.
Hiervoor maak je best een speciale tool om ze te ontspannen.

veel plezier

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2012 16:48 #20 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic Ook maar een GT erbij!
ziet er ook een GT uit met redelijk wat werk aan
je ziet het maar eens je eraan begint
kheb hier ook zoeen geval staan
ik heb me zelf zoeen stuk materiaal in elkaar gestoken voor de bladveer op een veilige te demonteren en te monteren als je wil dan stuur ik je de foto's en maten door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.