deelrestauratieproject van mijn 1970 GT

24 apr 2009 00:22 #21 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Rini,

Dan heb je inderdaad een rotarymachine.
Zeker en vast beginnen met een zachte wafel pad en de blauwe dop. Dat zal volstaan om hem weer heel mooi te krijgen.
Zorg ook dat je een microvezeldoek hebt om de resterende pasta mooi weg te wrijven, zonder nieuwe krassen te introduceren.

Oja,
Ik heb de pads gebruikt die bij mijn machine geleverd waren, maar mocht je 3M pads kopen dan neem je de blauwe.

In het 3M systeem werkt men geloof ik met zelfde kleur pad als de kleur van de dop.
En anders vraag je gewoon een ultrafijne wafelpad.

Geert

veel succes

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2009 00:26 #22 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Dank je. Je hoort er nog van. Eerst maar eens de roest weg laten werken op de meest ongelukkige plaats van de GT :mad:
De ventilatiesleuven boven de achterruit. Het lijkt (en ik hoop) dat het van buitenuit begonnen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2009 20:52 #23 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Die machine ziet er uit als een haakse slijp machine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2009 12:33 #24 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Klopt Erick,

Maar een rotary is absoluut geen haakse slijper.
Het is gebouwd op koppel ( ong 14Nm voor een 1300W machine) en trage toerentallen.

Haakse slijpmolens ( de kleintjes) draaien onbelast tot 10000 tr/min.
Grotere ook vaak 5a6000.
Dat is veel te snel.
Hiermee brand je direkt door de lak (oververhitting) en bovendien valt de snelheid snel terug, omdat ze een te laag koppel hebben (tenzij de zware)
Ze zijn voor dit werk ongeschikt.

Rotarypolijstmachines hebben regelbare toerentallen van 600tr tot 3000tr .
Als je de polijstpad op de lak zet moeten ze in staat zijn een konstant en laag toerental aan te houden.

een eventuele softstart zorgt ervoor dat de machine bij het starten op een rustige manier van 0 naar het ingestelde toerental gaat (trage aanloop). Dit om de polisch op de pad niet direkt alle kanten uit te katapulteren

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2009 16:50 #25 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
900 toeren is zowat het toerental wat je moet aanhouden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2009 20:39 #26 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Teminste iets over na te denken, als ik ooit zover met mijn auto kom -O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2009 17:28 #27 door casual
Beantwoord door casual in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Vind dit een erg mooie topic en leerzaam, je ziet dat je er echt verstand van hebt, heb al vaak terug gelezen en je fotos gezien. Maar wat ik nu eens zag?!?! ik zat The A-team te kijken je hebt gewoon dezelfde velgen als B A baracus! Alleen smallere velgen LOL moest ik je even zeggen! viel me op


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2009 19:34 #28 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
:lol::lol::lol:


Ja , Dat zijn inderdaad ook western wheel.
Maar kijk eens goed..... :
De mijne hebben 30 spaken (western wheel hurricane cyclone 1)
The A team heeft 15 spaken (western wheel hurricane cyclone 2)

De mijne zijn inderdaad een maatje kleiner (achteraan 7 x 13, vooraan 5.5 x 13)
The A team zijn 8,5 x 15

coole 70 ties velgen, daarom laat ik ze erop.

groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juli 2009 21:53 #29 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT

gvy schreef : polijstmachine: krauss sz-81803 set via ebay.


Ikzelf had het geheel bizar genoeg in huis na een bod van 54€+18€ verzend. Nieuw.
Geert


Ik heb net dezelfde gewonnen, maar dan voor 51 euro :rolleyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2009 02:28 #30 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Nice,

En heb je de auto al aangepakt?
Welk produkt heb je gebruikt en was het resultaat ok?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2009 05:27 #31 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Nou nee. Heb dat ding gister pas "gewonnen".
GT staat momenteel bij de spuiterij om de beginnende roestplekjes bij de luchtsleuven boven het achterraam weg te laten werken.
Als ik ermee aan de slag ga wordt het wel 3M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2009 14:58 #32 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Hey Geert.
Heb je een adres waar je dat 3M perfect-it kan kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2009 18:36 #33 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Rini,

Ik heb het , samen met m'n autolakken en vernis, schuurpapier etc gekocht bij LO auto in Lochristi (omgeving Gent)

www.lo-auto.be/

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2009 22:27 #34 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Lochristi is wel te doen vanuit Terneuzen.
Is geleden vanuit mijn jeugd dat ik daar geweest ben, gingen altijd kijken naar de bloemencorso daar.
Affijn, bedankt Geert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 okt 2009 20:46 #35 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT

gvy schreef : Dit is erin gelast:
Ik heb ondertussen de randjes van de bodemplaat ook nog eens gepunt aan de bestaande binnendorpel en met zincverf ingesmeerd.





Hallo Geert,

ik ben met het zelfde onderdeel aan het restaureren als wat jij in bovenstaande foto's laat zien, ik vraag mij hier bij af waarom dit één van de plaatsen is waar bij iedere GT roestvorming op treed. wat mij hier bij is opgevallen is dat het ventilatie systeem gebruik maakt van deze ruimte (klepje voeten ruimte) zou het zo zijn dat er water via de verse lucht wordt mee gevoerd? zo ja waar en hoe zou dat dan kunnen worden afgevoerd? als ik naar jou foto's kijk heb jij dit volledig dicht gemaakt aan de onderkant, of zie ik iets over het hoofd? of is er een andere veroorzaker?
Groet Kees

onderstaande foto is van de rechter drempel van mijn eigen GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 okt 2009 23:27 #36 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Dag Kees.

Ik claim niet dat ik het 100% juist heb, want voor mij was dit mijn eerste lasrestauratie, maar ik heb onderaan twee grote sleuven gelaten in de tussenplaat, waar het water weg kan en verder heb ik de buiten plaat onderaan ook voldoende ver opengelaten.
Die is onderaan helemaal niet zo ver afgelast.

Ik heb op onderataande foto's wat commentaar bijgevoegd.





veel succes

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2010 21:38 #37 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Affijn..bijna een jaar nadat ik de rotary gekocht heb via Ebay ben ik er nu eindelijk eens mee aan de slag gegaan...:rolleyes:
Eerst ben ik vandaag naar Lochristi gereden om daar de 3M producten, die jij me aanried Geert, aan te schaffen.
Helaas hadden ze de producten niet op voorraad dus heb ik wat anders meegenomen. Wat het is en welk merk is onbekend, want er staat niets op. Maar volgens de verkoper net zo goed. Ook de blauwe wafelpads waren niet op voorraad dus heb ik gele meegekregen, deze zouden nog zachter zijn dan de blauwe.
Wat het werken met de rotary aangaat moet ik nog veel leren denk ik.
Met het poetsmiddel in het midden op de pad ben ik aan de slag gegaan.
Dit ging me vrij aardig af alleen was het residu wat achter bleef vrij hardnekkig te verwijderen. Het droogde ook erg snel op. Ik heb het met veel poetswerk en heel wat microvezel-doekjes wel weg gekregen, maar het was best een [censuur] klus. Misschien deed ik er teveel op of misschien moet ik net zolang met de rotary aan de gang gaan tot het verdwenen is. Hopelijk heb je wat tips voor me wat dat aangaat. Ook liet ik het gewicht van de machine steunen op de pad, al had ik wel de indruk dat wanneer ik zelf ook wat kracht uitoefen het wel wat beter ging.
Aan de andere kant was ik dan wel een beetje bang dat ik per abuis de zijkant van de steunpad ergens tegen zou raken. Ik wel eens eerder mensen met een poetsmachine bezig gezien en die plakten de naden af met schilderstape. Een overweging waard voor de volgende keer. Al met al ben ik wel teverden met het resultaat, maar dat mag dan ook wel na 8 uur boenen (met de nodige pauze's welteverstaan c_/) Toen ik er mee klaar was ben ik heel de auto nog eens nagelopen met Meguiars spray-wax wat best een lekker goedje is om mee te werken.
Geert, ik hoop dat je wat tips hebt wat het werken met de rotary aangaat.
Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2010 01:28 #38 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Hoy Rini,

Jammer dat ze de 3M bussen niet binnen hadden. Ik vind het een echt top product.
Ik was van plan om binnenkort mijn recente ervaring met "spotrepair" eens op het forum te gooien, en ook hier is de rotary met de 3M bussen onmisbaar gebleken.

Op de leasebak van een collega zaten her en der plaatsen ( schrammen) waar de lak tot op de grondlaag weg was.

Ik heb die eerst nat opgeschuurd met nat 1500 + de brede omgeving met nat 2000.
Vervolgens met m'n airbrush de schrammen in dunne laagjes kleur toegespoten.
Vervolgens weer met de airbrush een bredere strook met blanke glansvernis (vernis /verharder /verdunner ) gespoten in meerdere dunne lagen.
Je krijgt sowieso een nevel. Die kan je er uit proberen spuiten met verdunner, maar dat doe ik dus niet.
Na wat uitharden, heb ik de gerepareerde plek (spot) weer matgeschuurd met nat 2000. (weg nevel en eventuele stofjes)
Tenslotte met de rotary en het 3M polijst alles hoogglans gepolijst.

Zelfs in het midden van een deurpaneel, was niets meer zichtbaar van de reparatie. (donkerblauwe metaalkleur)

Ik ga het binnenkort toepassen op de GT deur, waar bij het monteren een paar jammere lakschades zijn. Ik neem dan een foto bij elk stadium van dit praatje.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2010 01:54 #39 door gvy
Beantwoord door gvy in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Vervolg.

Op verse lak, zoals bij mijn spotrepair of nieuw gespoten wagen moet je geen druk uitoefenen en wordt er gepolijst op lage snelheid om vrij snel hoogglans te verkrijgen.

Oude volledig uitgeharde lakken zijn veiliger en bouw je op.
Je begint op lage snelheid om het produkt gelijkmatig te verdelen en je gaat door tot hogere snelheden en je moet ook meer druk uitoefenen om de lak mooi te polijsten. Uiteraard altijd rustig blijven bewegen.
Oudere harde lakken hebben ook vaak meerdere shiften met produkt nodig om tot een gewenst resultaat te komen.

Ook ik heb in het begin residu dat achterblijft. Hier ga ik gewoon verder en met iets meer druk op door, en durf zelfs voorzichtig de machine ietsje te kantelen en met de rand van de spons en wat druk er over te gaan om ze te verwijderen. ( wel altijd oppassen natuurlijk). Bij het uitpoetsen/opdrogen geleidelijk druk verminderen.

Maar eigenlijk wrijven deze plaatsen er sowieso met m'n doek gewoon uit, zonder al te veel problemen.
Enne ik heb echt alleen het meegeleverde poetsdoek, of de zachte blauwe handschoen, hiervoor nodig...

Eigenlijk zou ik je product eens moeten proberen . Misschien werkt het toch lastiger dan de 3M?

Misschien moet ik eens een filmpje proberen maken terwijl ik bezig ben en op youtube zetten, maar ik heb dat nog nooit gedaan en weet dus niet hoe dat werkt.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2010 22:11 #40 door nico
Beantwoord door nico in topic deelrestauratieproject van mijn 1970 GT
Laat mij nu allesbehalve een kenner zijn maar moet er tijdens het polijsten niet overvloedig veel water gebruikt worden tegen het verbranden van het product?

Zou het eigenlijk ook eens willen proberen. Toen mijn GT vorige zomer enkele dagen moest buiten slapen is het beginnen regenen (inderdaad, pijnlijk) en direct daarna zon. Daardoor zit ik nu met licht rode vlekken op de motorkap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.