Second life GT 1970

26 aug 2010 20:06 #1 door fredje1978
Second life GT 1970 werd gestart door fredje1978
In afwachting van mijn andere 'kas' ben ik begonnen met de restauratie van mijn GT'ke.
De bedoeling is alles overbouwen van de 'slechte kas' op de 'betere' :smilegrin: .
Als eerste is de ophanging aan de beurt, enkele foto's in bijlage.

Bestaat er een kit of een lijstje om alle rubbers te vervangen van de gehele ophanging? Waarschijnlijk dat iemand op het forum dit al eens heeft voorgedaan. De bedoeling is om de GT te keuren als gewoon voertuig, dus geen Oldtimerkeuring (dat zorgt voor heel wat beperkingen in Belgie )



Mijn schokdempers vernieuw ik ook, welke neem ik? de Koni's of de gewone?

Alvast bedankt !

Grtz Fred

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2010 20:08 #2 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
deel 2 van de foto's :)

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2010 20:38 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Second life GT 1970
Goed bezig Fred:thumbup:
Jij hebt tenminste een garage naar mijn hart: een koelkast (voor het bier natuurlijk) en barkrukken. *O*
Op deze manier is het wel erg prettig werken aan de GT.

Wat de rubbers betreft. Zelf heb ik alles vervangen door PU-bussen. Maakt dag en nacht verschil. Ik geloof echter dat jullie daar in België problemen mee kunnen krijgen tijdens de keuring, maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat één van onze Belgische leden daar uitsluitsel over kan geven.

Pu-bussen voor de ophanging zijn gewoon te koop bij Splendid (en natuurlijk ook de rubberen). Er schijnen zelfs teflon bussen te bestaan.

Zelf heb ik rode Koni's onder de GT gezet (gele kan natuurlijk ook). Ik vond de originele veel te slap. De Koni's redelijk hard afstellen en de wegligging verbeterd aanzienlijk.

Succes bij de restauratie. Blijf foto's posten. Daar zijn we dol op.

Greetz Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2010 23:46 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Second life GT 1970
Hoy Fred,

Ik heb alle bussen gewoon bij splendid parts besteld . Betrouwbaar en snel.

Ikzelf heb achteraan de gele koni's en vooraan monroe dempers ( sedert jaaaaaaaaren)

Bij de gele konis is de rebound (uitgaande slag) instelbaar.
De gele zijn een stuk harder (sportiever) dan de rode wat betreft de ingaande slag en laten de wagen dus een stuk minder hellen in de bocht.
De rode zijn qua comfort dan weer meer aan te bevelen
Da's een mooi compromis tussen de te zachte originele en de compromisloze gele koni's.
Wil je het eens voelen vooraleer te kiezen... dan ben je altijd welkom en doen we een ritje.


Kijk gelijk de staat van de donut na (op de achteras aan de kardan).
Die is ook vaak in slechte toestand en kan je eveneens bestellen als harde PU versie of als zachtere rubber.

De PU gaat vermoedelijk veel langer mee en is een stuk steviger, maar de zachtere rubberen zal minder trillingen doorsturen ...



groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2010 10:23 #5 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Bedankt voor de reacties !

Wat betreft de frigo en de barkrukken: ze komen goed van pas :)... de barkrukken om de stukken op te leggen als ik ze proper maak en de frigo om 't stof door te spoelen :yes:.

Voor de rubbers: Welke bestel ik juist?
Ik zie eerlijk gezegd het bos door de bomen niet :blush:...
Ik heb de pdf catalogus van splendid al afgedrukt en bestel binnenkort waarschijnlijk de helft van wat er in staat :lol::crazy:. Ik neem best geen risico's met PU bussen, de Belgische keuring kennende :smirk:...
Geert, je sprak over Monroe schokdempers, zijn die dan te krijgen in de gewone autoshop? Goedkoper-duurder?

En dat testritje sla ik ook niet af Geert :smilegrin:. Van waar ben je precies? Ik moet topegeven, ik heb nog nooit een GT horen draaien van dichtbij, laat staan erin gezeten :sniffle:.

Ik blijf zeker foto's posten (ben nog steeds bezig met stukken schoonmaken nu)

Bedankt voor alle 'tips and tricks'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2010 16:49 #6 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Second life GT 1970
Goed bezig !!

Aan zoo'n project beginnen en dat zonder dat je ooit in een GT gereden hebt !:thumbup::thumbup:

Wist dat de GT vele mensen aanspreekt ,
als je lang van stuk bent anders zou het zitten in de GT wel eens tegen kunnen vallen. Zou dit in ieder geval uitproberen nu kun er met de stoelen misschien nog iets rekening mee houden.

En de ruimte is inderdaad voorzien van barkrukken en een koelkast. Mooie plek voor een meeting met diverse GT 's .

Veel plezier en keep up the good work.

gr Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2010 20:38 #7 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Met mijn 1m74 ben ik niet echt lang van stuk he :lol:
kan ik net over het stuur zien of valt het wel mee?
:smilegrin::yes::crazy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2010 21:20 #8 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Second life GT 1970
Succes met je restauratie Fred, hopelijk zit het niet ergens zo hard tegen dat je je zin verliest.

Ik ben overigens zo'n 20 cm langer, kan niet bepaald zeggen dat ik de GT klein dan wel oncomfortabel vind zitten. Heb er al stukken mee gereden van 2-3 uur. Als het slecht was dan was ik de auto uitgekropen ;)

Veel is er uiteindelijk aan gelegen dat je niet een stoel hebt die op is, dat is wel de meest voorkomend probleem bij klassiekers.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 aug 2010 23:39 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Second life GT 1970
proficiat Fred,

En wat is nu het plan?
Ga je de tweede kas volledig klaar zetten,en daar de mechaniek van de eerste volledig in overbouwen?

Was de tweede trouwens alleen een kas of heb je hierbij ook alle onderdelen (interieur, glas, motor etc...)?

groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 aug 2010 12:37 #11 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Inderdaad Geert, dat is de bedoeling.
De 'oude kas' was eigenlijk een totaalpakketje (alles zat erbij), de tweede is enkel de carrosserie.
De tweede kas is in betere staat als de 'oude'.
Hier en daar oppervlakkige roest en heel wat plamuurwerk.
Alle kritieke plaatsen zijn opgelast en er zijn stukken ingezet waar nodig.
Na een grondige poetsbeurt en controle kan ik in pricipe beginnen opbouwen (als ik de binnenkant geel laat)
Mijn kas was op vele plaatsen doorgeroest.
Het zal mij in elk geval wat tijd en werk besparen.
Ik hou jullie op de hoogte van de werken.
Grtz Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 nov 2010 20:43 #12 door nico
Beantwoord door nico in topic Second life GT 1970
Hey fred,

Hoe staat het ondertussen met de restauratie? Ik vraag me al af wanneer onze GT's elkaar eens gaan kruisen.

Grtz Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 nov 2010 19:46 #13 door Redant Jirky
Beantwoord door Redant Jirky in topic Second life GT 1970
hallo

lijkt een leuk project lijkt een beetje op het onze alleen dat wij onze 'eerste' kas hebben opgelapt met een donor kas

nog veel succes met de restauratie (zal je misschien nodig hebben met de deuren en lichten van de GT)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 nov 2010 03:59 #14 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Second life GT 1970
suc6 met de voortgang van de restauratie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2011 18:28 #15 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Gelukkig Nieuwjaar iedereen !

nico schreef : Hey fred,

Hoe staat het ondertussen met de restauratie? Ik vraag me al af wanneer onze GT's elkaar eens gaan kruisen.

Grtz Nico


Wel, Nico, eigenlijk valt de vooruitgang wat tegen...
Ik heb een tijdje niet kunnen sleutelen.
Beetje tegenslag met de gezondheid, mijn nieren waren een steenfabriekje geworden...:thumbdown::(.
Wel veel thuis geweest, maar niet ideaal om verder te doen.
Ondertussen heb ik wel al eens grondig kunnen, snuffelen aan mijn tweede GT'tje en je kan het al raden, ook daar is nog een pak werk aan.
Er is al op verschillende plaatsen gelast geweest en er moeten nog heel wat geplamuurd en geschuurd worden.
Het lassen is niet echt volgens de regeltjes van de kunst gebeurd dus zal mijn GT'tje waarschijnllijk nooit door de strenge 'normale' autokeuring in Belgie geraken. Keuren als Oldtimer is dus de eerste doelstelling als alles terug opgelapt is. Dan weet ik meteen ook of de motor draait, of ik alle onderdelen heb en of hij electrisch in orde is ook. Momenteel is het nog een hoopje onderdelen dus een groot raadsel...:smirk:.
Als ik door de keuring geraak heb ik dan nog mijn tweede 'kas' om dan wel volledig in orde te zetten zoals het hoort (geen plamuur en zeker geen polyester e.d.).
Ondertussen kan ik dan al wel een ritje maken met de 'opgelapte' versie he... :rolleyes:.

Mijn doelstelling is de zomer van 2011 !

Als jij nog zoveel geduld hebt he Nico :smilegrin:

Grtz Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2011 22:14 #16 door nico
Beantwoord door nico in topic Second life GT 1970
Tuurlijk, geduld is my middle name. :smilegrin:
En de huidige wintermaanden zijn geen maanden om met de GT veel buiten te komen.
Als je hulp nodig hebt met de assemblage roep je maar. Alvast succes!

Grtz
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 feb 2011 20:57 #17 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Hoi iedereen,

Weer een berichtje met een 'update', nu ja... :(

Nadat ik het kontje van de tweede GT opgelapt had, plamuur, schuur en likje verf, wou ik de sierlijst eens 'passen' op mijn net opgesmukt kontje...
Na het aanspannen van de kleine moertjes (langs de achterlichten naar binnen gaan)... CRACK... een heel stuk rand, waar ik enkele uurtjes aan bezig was, volledig naar de vaantjes...:grind:...
Dan maar even op mijn buik in de auto gaan liggen om het zaakje te bekijken. Wat blijkt ? de gehele rand van 'het kontje' en de onderkant langs binnen compleet ROT.
De tweede kas, die ik 'roestvrij' kocht, gewoon langs buiten stukken op gelast. Puur prutswerk dus.
Het is zelfs zo erg dat ik door de rand van de achterwielkassen daglicht kan zien...

Ik denk dat het beter is om terug met mijn eerste GT'tje verder te doen en meteen goed. Ik ben van plan om een carrossier op te bellen en prijsbestek te laten maken...
Laswerk- Spuitwerk, misschien kan ik ook een handje helpen ? :smilegrin:
De tweede kas zal dan dienen als donor-kas, als er nog iets goed aan is tenminste. Eén ding is al zeker: het dak is nog goed en dit heb ik nodig want in mijn eerste GT'tje is ooit een open dak gemaakt .Een dak vervangen is volgens mij geen werkje voor een amateur. Op het eerste zicht zijn de spatborden ook nog redelijk (buitenrand).
Als ik een idee heb qua kostprijs voor het las en spuitwerk ga ik op zoek naar de ontbrekende body-parts om mijn GT'tje eindelijk terug te doen rijden.

Ik post binnenkort enkele foto's met de ontbrekende stukken, misschien heeft er iemand nog iets liggen ?

Groeten,
Fred

PS: Nog even ter info, de kerel waaraan ik de 2e GT-kas kocht biedt nog een gele GT te koop aan en een kas van een zeldzame 1100.
Een gewaarschuwd GT liefhebber is er twee waard ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2011 02:15 #18 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Second life GT 1970
Jeetje, das balen Fred. Hopelijk weet je van de andere GT een mooi exemplaar te maken. Het forum staat voor je klaar om je te helpen met vragen. Veel succes ermee en hou ons op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2011 03:18 #19 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Second life GT 1970
Dat is echt balen kerel :grind:. Van zulke berichten kan je de moed soms echt in de schoenen zakken. In ieder geval veel succes met het opknappen van de oorspronkelijke body :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2011 16:09 #20 door agété
Beantwoord door agété in topic Second life GT 1970
Kijk uit voor onderlinge prijsverschillen en kwaliteit.Doe ook eens prijsopvraag bij Romijn in Renswoude.Misschien een eind uit de buurt voor je(ik weet niet waar je woont),maar ik weet zeker dat dit een GOED en BETROUWBAAR adres is waar je als klant nog ''koning" bent om je GT onderhanden te (laten) nemen.Je mag daar zelf ook rommelen of meehelpen,vinden ze helemaal niet erg,kun je nog wat van leren.Echte Opelliefhebbers en vaklui daar.:thumbup:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.