Second life GT 1970

11 feb 2011 23:51 #41 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Second life GT 1970
Fredje,

De kas is gezandstraald.
Je weet dus waar je begint en eindigt en dat op zich is al een goed uitgangspunt.

Neem voldoende herstelplaat en met geduld is echt veel mogelijk.

doe zoals ik en zorg dat je wat vellen dun kartonpapier ( A3 formaat is handig) hebt. Teken,knip en plooi daar de inlasstukken uit en pas ze. Dat is gemakkelijk en je kan vlot wat bijknippen of plooien. Past het goed. Vouw dan open en teken het identiek over op je herstelplaat en snij en plooi deze identiek aan het karton.
Pas het metaalstuk en teken met stiftje of potlood op de carrosserie en snij daar netjes uit en las het stuk dan in.

Ik had het voordien nog nooit gedaan en ook nog niet halfautomaat gelast en na een tijdje begon ik het zelfs leuk te vinden.
TIP: koop een lasmasker dat automatisch verduisterd, het is een onmisbare investering als je nog niet kan lassen.
TIP2 : koop ook een paar flexschijfjes (125)om lasnaden effen te slijpen en gebruik kleine ultradunne snijschijfjes (125*1mm) om nauwkeurig te kunnen snijden

OPMERKING : Ik heb zelfs de achterste wielbogen met hun omplooiing uit 1 stuk plaat gesneden, geplooid en gelast, na eerst een papieren model te hebben gepresenteerd.
Er is echt veel mogelijk en op die manier is het niet duur.

Binnen en buitendorpels koop je dan beter wel als geheel, maar dat kost de wereld niet. Pas op, snij niet tegelijk binnen,tussen en buitendorpel er tussenuit, anders kan de kas zich wat zetten en past nadien de deur niet meer.

Kijk anders maar eens naar de foto's van mijn deelrestauratie.
deelrestauratie
En vergeet niet...ook ik was (en ben) een beginner/hobbyist en had nooit plaatwerk gedaan.
Volgens mij is die GT te redden, Veel zaken zijn typische zwakke GTpunten die zijn blootgelegd.
Laat je het doen, dan zit je inderdaad met een pak uren plaatwerk en dat is (te) duur.
Doe je het zelf en kies je niet de gemakkelijkste weg door alles kant en klaar te kopen (volledige plaatdelen zijn duur) dan is dit best te doen.
Knoei niet met plamuur. Las alles netjes af, maar doe het in kleine stripjes of opeenvolgende punten, anders breng je teveel warmte in de plaat.
Ikzelf heb maximaal kop op kop gelast, dus geen overlappende delen. Als je voorzichtig uit snijdt is dit geen probleem.
Je punt dan het nieuwe stuk in en gaat dan telkens met puntjes of stripjes verder rond. En tenslotte flex je de naad effen.
Afwerken van de naad doe je nadien best met tin (dat heb ik niet zelf gedaan)

succes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 00:18 #42 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Second life GT 1970
jouw probleemplekken op de foto's zijn gewoon de standaard zaken die je van een europese (en soms zelfs bij een amerikaanse) GT mag verwachten. Ik heb al sinds 1985 een GT en toen al waren er extreem slechte "gebakjes". We zijn gewoon verwend geraakt door de USA importen uit de droge staten. Hoe dan ook, jouw GT is de moeite waard, maar ik moet de rest ook gelijk geven, het kan het topje van de ijsberg zijn wat je ziet. Een echte restauratie betekent: spatborden eraf, neus eraf, kont eraf... Dan zie je pas wat voor vlees er in de kuip zit... Het makelijkste is idd een US GT. Op marktplaats staan er regelmatig te koop, met een beetje geluk vindt je een hele goeie en met wat pingelen is de prijs misschien ook leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 08:45 #43 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Aan iedereen ,
nogmaals bedankt voor de vele reacties en de gouden tips !
Ik ga voorlopig verder met deze kas, dus geen US-import.
Ik sprak al in één van mijn eerste posts dat ik mijn eerste GT'tje kocht voor een spotprijs. Het is geen geheim voor mij, ik betaalde 250 € voor het totaalpakketje. Kas, interieur, motor, papieren,nieuwe deurpannelen, nieuwe vensterrubbers, nieuw kantelsysteem voor de lichten, echt alles. Mijn tweede kas was iets duurder maar omdat ze er goed uit zag vond ik het redelijk, daarvoor betaalde ik 1000 €. Zoals ik al schreef was de tweede kas eigenlijk een ontgoocheling. Stukken waren eropgelast en roest laten zitten. Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om de tweede kas op de weg te zetten, maar met een slechte basis zou het jammer zijn van het dure spuitwerk.
Als je bekijkt dat ik voorlopig 1250 € uitgegeven heb, materiaal tel ik niet, dat gebruik je nog na de restauratie, ben ik bereid nog wat centen te spenderen aan onderdelen zoals plaatwerk e.d.
Ik hou de moed erin en ga stuk voor stuk strippen en herstellen. Ondertussen kijk ik uit of ik nog plaatwerk kan vinden van afbraak of andere restauratieprojecten.

Nu ga ik een beetje verder doen, want ik heb nog veel werk 8)7

Groeten Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 11:59 #44 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Second life GT 1970
Hou je ons wel op de hoogte,(met een fototje erbij) hoever je staat ?:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 17:42 #45 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Second life GT 1970

fredje1978 schreef : Ondertussen kijk ik uit of ik nog plaatwerk kan vinden van afbraak of andere restauratieprojecten.

Fred,als je iets zoekt: altijd eerst even hier op het Forum vragen. Zou zonde zijn als je dure onderdelen aanschaft terwijl iemand van ons ze op de plank heeft liggen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 08:22 #46 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
OK Pecje, zal ik zeler doen.

Dit is het resultaat na een zaterdag werken:

Zaredagmorgen langsgeweest bij een carrossier hier een paar kilometer vandaan met de vraag of ik een paar stukken plaat kon kopen. Resultaat: heel mijn koffer vol overschotjes carrosserieplaat GRATIS !
Als mijn GT'tje ooit een nette eindlaag moet krijgen...

Mijn werk:
Eerst het vervelende 'goedje' uit de wielkas verwijderen met de staalborstel en de haakse slijper. Daarna onmiddellijk behandeld met roestomvormer.



Recht stuk flank verwijderd.



Rot stuk weggeslepen



Nieuw stukje gemaakt

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 08:22 #47 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
fotos 2

Nog een rot stukje eruit...



En een nieuwtje erin...



Achterliggend gedeelte zo proper mogelijk maken en ook behandelen met roestomvormer...



Ik heb eens proberen lassen maar 'k zal nog veel moeten oefenen :cool:...

Updates volgen !
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 09:13 #48 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Second life GT 1970
Goed bezig Fred :thumbup:,

het begin is er, hou vol. Ik ben zeker dat deze kas nog wel te redden is. de aanhouder wint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 12:22 #49 door nico
Beantwoord door nico in topic Second life GT 1970
Goed Bezig Fred. Er staat je gegarandeert nog veel te wachten en tegen dat je klaar bent ben je zelfs een meester lasser! :bigsmile:
Geef de moed niet op!
Grtz

Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 14:05 #50 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970

nico schreef : ...tegen dat je klaar bent ben je zelfs een meester lasser! :bigsmile:...

Nico


Of ik moest iemand vinden in de buurt die goed kan lassen ??.?? :bigsmile:...
'k ben zodanig gebeten dat ik de zondagmiddag in mijn 'vuile' kleren zit om het te kunnen.. ;)

Grtz Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 16:59 #51 door nico
Beantwoord door nico in topic Second life GT 1970
Fred,

Komen helpen zal ik met plezier doen, al ben ik zelf een beginnend lasser. Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar oefening baart kunst!

Grtz

Ps: Ik hoor het wel als je eens een extra paar handen nodig hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 18:42 #52 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Prachtig die behulpzaamheid hier op 't forum !
zowel met raad als met daad !
Ik hou je aanbod voor als ik echt eens in de problemen zit Nico, maar je mag altijd eens een pintje komen drinken als ik bezig ben in mijn garage :yes:.

Update voor vandaag:




Het eerste grote gat is dicht !



De kleinere 'patch' doe ik wel eens opnieuw, is niet zo netjes...

Het lassen begint te gaan, al zou ik nu niet direct naar de golf van Mexico vertrekken om lekjes te dichten :dork:...

Grtz Fred
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 19:44 #53 door agété
Beantwoord door agété in topic Second life GT 1970
Misschien heel wat anders maar je hoort tegenwoordig,zeker als het de jongelui betreft "kan ik niet"of "nee hoor da's te moeilijk voor mij".Waarom? Omdat men het niet probeert!Gewoon zelf beginnen en als er vragen zijn;Vragen! Oefening baart kunst!
Wat nou kan ik niet,wat nou moeilijk? Gewoon doen,dat bewijst deze topic!:thumbup:
Ga zo door Fred,de aanhouder wint altijd!

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2011 00:02 #54 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970
Deze soorten posts doen mij gewoon DOORGAAN...
Thanks for the support !
:thumbup::thumbup::thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2011 00:16 #55 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Second life GT 1970
Ook van mijn kant :thumbup:
Probeer deze GT te redden er zijn er teveel geweest die afgevoerd werden omdat de eigenaar er geen brood meer in zag.
Oefening baart kunst, dus gewoon doen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2011 10:15 #56 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970


Om wat meer ruimte te hebben en omdat hij ook slecht is gaat de snuit eraf.



Puntlassen losboren en snuitje eraf.



Slechte staat....

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2011 10:16 #57 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970


De regengoot onder de motorkap was rot.



Stukje donor-goot uit de andere kas erin.

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2011 10:17 #58 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970


Wielkas links voor, slechte stukken eruit en nieuwtjes erin.



Alles beschermen tegen roest met primer.



Meteen de 'oude stukken ook een laagje geven.



Wielkas ziet er al een stukje beter uit zo.
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2011 10:18 #59 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Second life GT 1970


Een delicaat werkje... Plaatwerk terugzetten zonder dat het metaal kromtrekt...

Voor:



Na:



Nog een beschermend laagje (voorlopig) tegen de roest.

Vandaag even een rustdag ;-).

Groeten Fred

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 feb 2011 16:08 #60 door agété
Beantwoord door agété in topic Second life GT 1970
Groot gelijk!
Straks de delen in de holle ruimtes goed in de "protectie"zetten,dat houdt de narigheid een stuk langer weg,laatste foto bijv. blijft altijd troep onderin dat puntje zitten,met schoonmaken altijd even "uitbaggeren" als je door de bagger bent gereden...
Voor de rest wordt-ie grondig aangepakt en ziet't er goed uit!:thumbup:Het roestvrij houden op termijn van dat ingelaste stuk plaat op je spatscherm vereist wel wat vakmanschap hoor,metaal moet goed dichtgelast zijn zodat je het niet glad hoeft te maken met plamuur,ik bedoel dus te zeggen dat wanneer het metaal gladgeschuurd is je niet meer aan de buitenkant kan zien dat het gelast is.Succes!:thumbup:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.