revisie voor de remklauwen

19 jan 2009 21:55 #21 door flyd
Beantwoord door flyd in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door flyd
Er bestaan geen overbodigde onderdelen, anders hadden de ingenieurs het vast wel weggelaten !!!!.


Dat klopt vaak als ik zaken demonteer en weer terugzet hou ik dingen over ( of zou dat aan mij liggen ).:bigsmile:

Maar ben met je eens bij remmen zou ik ook geen risico nemen. 8)7

PS toch maar beter op taalfouten letten voordat ik op plaatsen druk.:crazy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2009 18:03 #22 door nico
Beantwoord door nico in topic revisie voor de remklauwen
Zoals beloofd, de foto's van mijn revisie. Als je het mij vraagt, geslaagd en even goed als nieuw!:thumbup:

Voor & Na

[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/2928=434-P2080204 bis.jpg-thumb.jpg[/img]
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2009 11:02 #23 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic revisie voor de remklauwen
Zo te zien was het hard nodig Nico.
Ga zelf ook één dezer dagen mijn remmen compleet reviseren (2 jaar geleden al gedeeltelijk gedaan) incl hoofdremcilinder en zowel voor als achterremmen. Hoop dat het klappen van het stuur bij half indrukken rempedaal dan weg zal zijn.
Op je laatste foto zie ik dat je de 2 helften van de remklauw los hebt gemaakt. In elke manual die ik tot op heden heb gelezen wordt dit ten strengste afgeraden. Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent. Succes met de herinstallatie. Oh ja, nog één tip: nadat je alles weer in elkaar hebt gezet even langs je garage rijden en de experts even laten controleren. Het betreft hier toch een essentieel onderdeel!

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2009 13:24 #24 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door Pecje
Zo te zien was het hard nodig Nico.
Ga zelf ook één dezer dagen mijn remmen compleet reviseren (2 jaar geleden al gedeeltelijk gedaan) incl hoofdremcilinder en zowel voor als achterremmen. Hoop dat het klappen van het stuur bij half indrukken rempedaal dan weg zal zijn.
Op je laatste foto zie ik dat je de 2 helften van de remklauw los hebt gemaakt. In elke manual die ik tot op heden heb gelezen wordt dit ten strengste afgeraden. Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent. Succes met de herinstallatie. Oh ja, nog één tip: nadat je alles weer in elkaar hebt gezet even langs je garage rijden en de experts even laten controleren. Het betreft hier toch een essentieel onderdeel!

Zou je mischien een fotoverslagje willen plaatsen van de hoofdremcilinder revisie??

Dat zou voor velen erg nuttig zijn.


Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2009 14:30 #25 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door opelgt70
Zou je mischien een fotoverslagje willen plaatsen van de hoofdremcilinder revisie??

Dat zou voor velen erg nuttig zijn.

Richard

Zal ik tzt zeker doen, maar ik had eigenlijk gehoopt dat jullie mij nog tips zouden kunnen geven. Heb er ook geen ervaring mee en ga maar aan de slag met de Manuals bij de hand. Ik zie wel waar het schip strand, ik ga er van uit dat het me wel lukt als ik met gezond verstand te werk ga. Foto's van de gedemonteerde hoofdremcilinder voor en na revisie zullen zeker geplaatst worden

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2009 14:42 #26 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic revisie voor de remklauwen
Over de revisie was al een mooi topic, maar helaas heeft de gebruiker alle foto's verwijderd. Misschien kan iemand effe een berichtje/mailtje sturen of ie ze terug plaatst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2009 21:02 #27 door nico
Beantwoord door nico in topic revisie voor de remklauwen
Hey Pecje

Had, enkele maanden geleden, ook al eens de twee helften uiteen gehaald, omdat er zuigers vast zaten en heb daarna niks gemerkt van lekkage of zo.
Staat er in die manuals ook waarom? (Je hebt me toch een klein beetje ongerust gekregen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2009 21:20 #28 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door nico

Had, enkele maanden geleden, ook al eens de twee helften uiteen gehaald. Staat er in die manuals ook waarom?

Nee, staat er niet bij.
In de Opel GT Owners Workshop Manual staat: The calipers must not be separated into two halves during servicing (Ja je leest het goed: dikgedrukt) Verder staat er: All work is carried out with the two halves bolted together.

In de Clymer Shop Manual staat: NOTE: Do not attempt to separate the 2 caliper halves.

Maar zeg nou zelf: wie denken ze wel dat ze zijn om ons te verbieden de remklauwen van elkaar te scheiden. Als je maar zeker weet dat je ze goed terug vastzet zodat ze niet lostrillen.

Oh ja verder staat er: Turn the pistons so that the relieved edge faces downwards at an angle of 20 deg. To check the angle, use the friction pad spacer plate as a gauge (waar kennen we die plaatjes meer van)

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2009 20:06 #29 door nico
Beantwoord door nico in topic revisie voor de remklauwen
Ja, die plaatjes blijven een doorn in mijn oog.:grind:

Eigenaardig is dat ze NERGENS meer te vinden zijn, noch bij nieuwe remklauwen, noch bij nieuwe remblokjes...8)7

Maar ik ben vastbesloten om ze te vinden.

Ps: zal de bouten straks nog eens dubbelchecken;)
grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2009 20:14 #30 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic revisie voor de remklauwen
Je kan er altijd een druppel Loctite opdoen als je bang bent dat ze loskomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 feb 2009 22:19 #31 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door nico
Ja, die plaatjes blijven een doorn in mijn oog.:grind:





Origineel gepost door nico
Eigenaardig is dat ze NERGENS meer te vinden zijn, noch bij nieuwe remklauwen, noch bij nieuwe remblokjes...8)7

Zover dat ik weet zijn ze nooit bij nieuwe remklauwen e/o remblokjes verkocht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2009 16:46 #32 door nico
Beantwoord door nico in topic revisie voor de remklauwen
Eric,

Leuk dat je de plaatjes heb willen namaken maar daarmee is het "probleem" van de roterende zuigers niet opgelost...

Laat me in ieder geval wel weten hoeveel je voor dat setje vraagt. Dan kan ik het eventueel overwegen in afwachting van de originele plaatjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2009 17:09 #33 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic revisie voor de remklauwen
Met een doorslag kan je vast zelf een "notch' erin tikken 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2009 19:15 #34 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door GranTurismo
Met een doorslag kan je vast zelf een "notch' erin tikken 8)7

Er wel even op letten dat je ze er onder een hoek van 20 graden in klopt 8)7 Dus op 7 min over het hele en op 7 min over het halve uur.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2009 21:06 #35 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic revisie voor de remklauwen
Ik heb vanavond nog twee setjes gevonden, als je interesse hebt, wil ik van deze set "afscheid" nemen :lol:





Ze zijn niet moeders mooiste, maar veel beter zullen ze gebruikt moeilijk te vinden zijn.

Als je goed naar de "nokken" kijkt en naar de zuiger zal je zien dat er toch een beetje draaiïng van de zuiger mogelijk is, omdat de zuiger over bijna de halve omtrek een inkeping heeft!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2009 20:08 #36 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic revisie voor de remklauwen

Origineel gepost door opelgt70
Zou je mischien een fotoverslagje willen plaatsen van de hoofdremcilinder revisie??

Dat zou voor velen erg nuttig zijn.

Richard

Ik had je graag willen helpen, maar toen ik vanmiddag de hoofdremcilinder wilde ontmantelen kwam ik niet verder dan de borgveer, het eerste afdekplaatje en het eerste afdichtingsrubber. Om één of andere reden wilde het binnenwerk er niet uit ondanks dat ik de borgmoer had verwijderd. Toen ik in de cilinder keek zag ik op de plaats waar de borgmoer had gezeten een klein ringetje zitten welke het binnenwerk tegenhield. Ik kreeg dit ringetje er met geen mogelijkheid uit. Heb daarom maar eieren voor mijn geld gekozen en alles maar goed schoongemaakt en terug gemonteerd. Dat het nodig was bleek wel uit de grijze troebele vloeistof met hierin een laagje bezinksel wat uit het reservoir en de cilinder kwam. Helaas had één van de leidingen een kapotte flens, wachten dus op de levering van de nieuwe remleidingen alvorens ik verder kan. Ik ga er maar van uit dat de hoofdremcilinder nog goed is, zo niet dan wordt het een duur zaakje.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2011 20:42 #37 door mba
Beantwoord door mba in topic revisie voor de remklauwen
Die plaatjes worden/werden wel vaker weggelaten: "lastig". Ze heten ook wel "anti-piep"plaatjes en zouden trillingen voorkomen cq opvangen waardoor piepende remmen (niet te verwarren met geblokkeerde remmen (= piepende banden) of versleten blokjes waardoor staal op staal remt).

Ze zijn niet exclusief voor de GT, maar zitten op alle opeltjes (van die tijd en later).

Je kan ze echt zonder problemen weg laten, gebeurt niks, net zoals die plastic kap over de verdeler vaak foetsie is.
Maar ook, ze zitten er uiteindelijk niet voor niets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.