Choke afstelling Solex

31 aug 2025 23:44 #21 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Is het trouwens aan te raden om vloeibare pakking te gebruiken als ik de carburateur er weer op monteer ? 
zo ja … welke ? 
En dan met of zonder de papieren pakking ? 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2025 18:31 #22 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Persoonlijk zou ik zeggen: geen. En als je er al op zou doen: minimaal en zorgen dat deze hitte- en benzinebestendig is. Men is al snel geneigd om er te veel op te doen en stukjes vloeibare pakking in je sproeiers en naaldventielen is geen goed huwelijk 

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2025 23:38 #23 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Oké duidelijk 👍
mik heb nu de hele carburateur uitelkaar , aantekening en foto’s gemaakt.
van de week op mijn werk de hele zooi in de wasbenzine in de ultrasoon.
en dan weer monteren 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 17:01 #24 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
Hallo, ik zag zojuist dat Patrick (pecje) mijn naam noemde. Misschien dat ik wat duidelijk kan brengen mocht dat nog nodig zijn. Ten eerste is deze carburateur niet de  originele. Het type wat op de (Europese) GT thuis hoort heeft niet de dikke schroef (op de tekening nummer 34) Deze is namelijk later gemonteerd geweest op de Ascona en Manta. Wordt bij de eerste types het stationair toerental geregeld met de smoorklep (schroef nr 13),  bij de latere types wordt er niet aan deze afstelschroef gedraaid doch aan genoemde nr 34. Dit is een luchttoevoerregeling waarbij je het toerental hoger of lager zet. Nummer 19 is de mengselregelschroef voor het juist afstellen van zoals het woord zelf al aangeeft de verhouding tussen benzine en lucht. Deze was vroeger van toepassing bij de APK want een beetje dichtdraaien gaf een armer (dus schoner) mengel. Als deze laatste schroef monteert bedenk dan dat je hem lichtjes aandraait tot aan aanslag in de carburateur anders zou je de tapse kant kunnen beschadigen. De grondregel is 3 slagen terugdraaien als basis. Waarschijnlijk moet je wat puzzelen voor dat de motor netjes zal lopen. Immers je hebt alles uit elkaar gehaald en zal het zaakje weer opnieuw afgesteld moeten worden. Voor wat betreft de smoorklep (ook wel gasklep genoemd) Als basisinstelling moet de klep maar zover openstaan dat je er een naald tussen kunt steken de rest stel je weer met de luchtregeling schroef af. Succes, ik lees wel of het lukt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 17:06 #25 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Hallo Jos .
fijn dat je dit bericht stuurt, brengt veel duidelijkheid.
ik ga ermee aan de slag .
heb je ook nog een mening over vloeibare pakking? Wel of niet .
groetjes Martijn 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 17:08 - 02 sept 2025 17:11 #26 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
Dat is een snelle reactie,  Vloeibare pakking en benzine is geen goede combinatie, Gewoon netjes een papieren pakking er tussen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 17:14 #27 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
TIP: misschien is het handig dat je je woonplaats vermeldt in je profiel. Mensen die in de buurt wonen en je willen helpen kunnen dan reageren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 17:17 #28 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
En weet je ook welke type Solex dit dan is ? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 17:27 #29 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
zoals vermeld in de tekening  een Solex 32/32 DIDTA. Ze zijn berucht vanwege de valse lucht  die via het bus (nr 35) naar binnen gezogen wordt. Vandaar dat menigeen een Weber gemonteerd heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2025 22:30 #30 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Oké hij zit weer bijna in elkaar , ik heb natuurlijk nog wel een paar vraagjes 🫣

- pennetjes 27 krijg ik niet uit de behuizing, is daar een manier voor?
- wat is de basis instelling van puntschroeven 29 ( zitten er 2 van in )
- wat hoort de speling te zijn van 30 en 31 
bij mij zat er een vast en een met speling 
dank jullie wel beste GT vrienden 🙏👍

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2025 18:24 #31 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Geen idee waar 27 voor dient. Laten zitten zou ik zeggen, kan het ook niet afbreken. Reinigen (ultrasoon) en droogblazen.
idem 29, zou ik ook niet weten. Helemaal indraaien?
30 en 31 zijn volgens mij de venturi's. Die zitten voor zover ik weet gewoon in de behuizing gedrukt en klemmen lichtjes. Hopelijk is er iemand op het Forum die het wel weet. Hier moet ik afhaken.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2025 19:52 #32 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
Hoofdonderdelen van de Solex 32/32 DIDTA carburateur met index "E 17 386":

1 - carburateurbasis; 2 - aanslagschroef gasklep 1e kamer; 4 - terughaalveer; 6 - gashendel 1e kamer; 9 - kogelmoer; 10 - stelschroef stationair mengselhoeveelheid; 11 - sector gasklepactuator 1e kamer; 14 - extra stelschroef luchttoevoer bij stationair toerental; 16 - warmte-isolerende pakking; 18 - vlotterkamerbehuizing; 19 - begrenzingsas; 20 - plug; 21 - stationair luchtsproeier; 23 - verstuiver 1e kamer; 24 - verstuiver 2e kamer; 25 - bevestigingsschroef sproeier; 26 - hoofdbrandstofsproeier; 27 - hoofdluchtsproeier; 28 - stationair brandstofsproeier; 29 - brandstofsproeier van het overgangssysteem; 33 - sproeier van acceleratiepomp; 36 — membraan van de acceleratiepomp; 37 — deksel van de acceleratiepomp; 39 — aandrijfstang van de acceleratiepomp; 40 — afstelschroef voor de stationair draaiende mengselkwaliteit (samenstelling); 42 — drijfstang van de startinrichting; 46 — extra luchttoevoerbehuizing voor de startinrichting; 51 — pakking van de vlotterkamer; 52 — deksel van de carburateur; 53-59 - naaldventiel, pakking en vlotter van de vlotterkamer; 61 — aandrijfhefboom van de startinrichting; 63 — behuizing van de startinrichting; 64 — bimetalen veerzeef; 65 - afdichtingspakking; 66 - vloeistofkamer; 73, 74 — mengselverrijkingsklep en de pakking ervan; 75 — vacuümaandrijving van de gasklep van de 2e kamer; 76 — reduceersproeier.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2025 19:28 #33 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Bedankt voor dit schema
ik heb de carburateur er weer op gemonteerd , vlotterkamer gevuld en starten maar ,… leek even goed te gaan .
heeft ongeveer een kwartier gelopen en heb het mooi stationair af kunnen stellen en dan begint hij te hakkelen en als ik gas geef te puffen en dan slaat hij af 😩
mik snap er geen donder meer van ???? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2025 20:04 #34 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Stomme vraag, maar heb je al eens gekeken of je benzine niet vervuild is en of troep uit de tank je filter / sproeiers verstopt?. Auto had toch een poosje stil gestaan toen je hem aanschafte? Probeer ook eens de auto stationair te laten draaien met de tankdop los om uit te sluiten dat de tank niet vacuüm zuigt. Zie je vervuiling in je benzinefilter (ik mag aannemen dat je die er tussen hebt gezet). Zit er misschien nog oude benzine in de tank. En last but not least: in welke regio woon je? Misschien dat iemand uit de buurt kan helpen

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2025 21:15 #35 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Ik woon in Nistelrode NB 
geen stomme vraag natuurlijk maar dat heb ik dus allemaal gedaan,.. benzine filter zit vlak voor de carburateur en is gewoon gevuld met schone brandstof.
is het kattig om zo’n Weber te monteren?
moet je dan veel aanpassen? 
en hoe zit het met de sproeiers ? 
groetjes 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2025 21:20 #36 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Ik zal de brandstof toevoer morgen nogmaals controleren 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2025 12:07 #37 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Dat is effe rijden vanuit  Zeeuws Vlaanderen.
Een Weber is eigenlijk gewoon plug and play. Bijkomend probleem is dan wel dat het originele luchtfilter niet meer past en je ook een adapter en evt een ander luchtfilter moet aanschaffen. Komt er weer een probleem bij dat soms het geheel zo hoog wordt dat het luchtfilter de motorkap raakt. Maar dat is allemaal aan te passen. Ik zal later vandaag eens kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn van het afslaan bij gasgeven terwijl hij stationair wel gewoon loopt. Heb nog wel ergens een troubleshooting overzicht liggen. Is wel van een Weber, maar geldt ook voor een Solex

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2025 14:19 #38 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Voor alle duidelijkheid.
je kan wel gas geven , de eersts 10 / 15 minuten is er niks aan de hand , hij loopt gewoon wel mooi eigenlijk, je kan dan ook gewoon gas geven en eventueel rijden.
dan opeens begint het gelazer en stopt hij ermee 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2025 15:40 #39 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Kan ik hier ook een filmpje sturen met geluid? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2025 16:25 #40 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Moet volgens mij kunnen, zou zelf alleen niet weten hoe.
Als hij eerst een tijdje goed loopt en pas na 15 minuten problemen gaat geven mag ik aannemen dat de motor al lang warm is en dat de choke al een poos open staat. Dan ga ik er van uit dat die goed staat. Weet je zeker dat de benzinetoevoer op dat moment ook nog gewoon goed is en dat de carburateur nog gewoon benzine krijgt?. Zoals gezegd trekt de tank geen vacuüm.  Laat hem eens draaien met een losse tankdop. Begin al te denken aan iets elektrisch wat voor problemen zorgt bij warmte. Misschien een vapour lock. Ligt je benzineleiding niet te dicht bij warme delen. Maar dan zou je eigenlijk problemen hebben met een warme start. Kijk ook eens naar bijgaande troubleshooting lijst. Is wel voor een Weber, maar dat maakt in grote lijnen niet uit 
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
 
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

"I am green and it'll do fine"

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.