Choke afstelling Solex

31 aug 2025 23:44 #21 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Is het trouwens aan te raden om vloeibare pakking te gebruiken als ik de carburateur er weer op monteer ? 
zo ja … welke ? 
En dan met of zonder de papieren pakking ? 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2025 18:31 #22 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Persoonlijk zou ik zeggen: geen. En als je er al op zou doen: minimaal en zorgen dat deze hitte- en benzinebestendig is. Men is al snel geneigd om er te veel op te doen en stukjes vloeibare pakking in je sproeiers en naaldventielen is geen goed huwelijk 

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2025 23:38 #23 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Oké duidelijk 👍
mik heb nu de hele carburateur uitelkaar , aantekening en foto’s gemaakt.
van de week op mijn werk de hele zooi in de wasbenzine in de ultrasoon.
en dan weer monteren 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 17:01 #24 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
Hallo, ik zag zojuist dat Patrick (pecje) mijn naam noemde. Misschien dat ik wat duidelijk kan brengen mocht dat nog nodig zijn. Ten eerste is deze carburateur niet de  originele. Het type wat op de (Europese) GT thuis hoort heeft niet de dikke schroef (op de tekening nummer 34) Deze is namelijk later gemonteerd geweest op de Ascona en Manta. Wordt bij de eerste types het stationair toerental geregeld met de smoorklep (schroef nr 13),  bij de latere types wordt er niet aan deze afstelschroef gedraaid doch aan genoemde nr 34. Dit is een luchttoevoerregeling waarbij je het toerental hoger of lager zet. Nummer 19 is de mengselregelschroef voor het juist afstellen van zoals het woord zelf al aangeeft de verhouding tussen benzine en lucht. Deze was vroeger van toepassing bij de APK want een beetje dichtdraaien gaf een armer (dus schoner) mengel. Als deze laatste schroef monteert bedenk dan dat je hem lichtjes aandraait tot aan aanslag in de carburateur anders zou je de tapse kant kunnen beschadigen. De grondregel is 3 slagen terugdraaien als basis. Waarschijnlijk moet je wat puzzelen voor dat de motor netjes zal lopen. Immers je hebt alles uit elkaar gehaald en zal het zaakje weer opnieuw afgesteld moeten worden. Voor wat betreft de smoorklep (ook wel gasklep genoemd) Als basisinstelling moet de klep maar zover openstaan dat je er een naald tussen kunt steken de rest stel je weer met de luchtregeling schroef af. Succes, ik lees wel of het lukt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 17:06 #25 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Hallo Jos .
fijn dat je dit bericht stuurt, brengt veel duidelijkheid.
ik ga ermee aan de slag .
heb je ook nog een mening over vloeibare pakking? Wel of niet .
groetjes Martijn 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 17:08 - Gisteren 17:11 #26 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
Dat is een snelle reactie,  Vloeibare pakking en benzine is geen goede combinatie, Gewoon netjes een papieren pakking er tussen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 17:14 #27 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
TIP: misschien is het handig dat je je woonplaats vermeldt in je profiel. Mensen die in de buurt wonen en je willen helpen kunnen dan reageren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 17:17 #28 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
En weet je ook welke type Solex dit dan is ? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 17:27 #29 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
zoals vermeld in de tekening  een Solex 32/32 DIDTA. Ze zijn berucht vanwege de valse lucht  die via het bus (nr 35) naar binnen gezogen wordt. Vandaar dat menigeen een Weber gemonteerd heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Gisteren 22:30 #30 door Martijnb
Beantwoord door Martijnb in topic Choke afstelling Solex
Oké hij zit weer bijna in elkaar , ik heb natuurlijk nog wel een paar vraagjes 🫣

- pennetjes 27 krijg ik niet uit de behuizing, is daar een manier voor?
- wat is de basis instelling van puntschroeven 29 ( zitten er 2 van in )
- wat hoort de speling te zijn van 30 en 31 
bij mij zat er een vast en een met speling 
dank jullie wel beste GT vrienden 🙏👍

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Vandaag 18:24 #31 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Choke afstelling Solex
Geen idee waar 27 voor dient. Laten zitten zou ik zeggen, kan het ook niet afbreken. Reinigen (ultrasoon) en droogblazen.
idem 29, zou ik ook niet weten. Helemaal indraaien?
30 en 31 zijn volgens mij de venturi's. Die zitten voor zover ik weet gewoon in de behuizing gedrukt en klemmen lichtjes. Hopelijk is er iemand op het Forum die het wel weet. Hier moet ik afhaken.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

Vandaag 19:52 #32 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Choke afstelling Solex
Hoofdonderdelen van de Solex 32/32 DIDTA carburateur met index "E 17 386":

1 - carburateurbasis; 2 - aanslagschroef gasklep 1e kamer; 4 - terughaalveer; 6 - gashendel 1e kamer; 9 - kogelmoer; 10 - stelschroef stationair mengselhoeveelheid; 11 - sector gasklepactuator 1e kamer; 14 - extra stelschroef luchttoevoer bij stationair toerental; 16 - warmte-isolerende pakking; 18 - vlotterkamerbehuizing; 19 - begrenzingsas; 20 - plug; 21 - stationair luchtsproeier; 23 - verstuiver 1e kamer; 24 - verstuiver 2e kamer; 25 - bevestigingsschroef sproeier; 26 - hoofdbrandstofsproeier; 27 - hoofdluchtsproeier; 28 - stationair brandstofsproeier; 29 - brandstofsproeier van het overgangssysteem; 33 - sproeier van acceleratiepomp; 36 — membraan van de acceleratiepomp; 37 — deksel van de acceleratiepomp; 39 — aandrijfstang van de acceleratiepomp; 40 — afstelschroef voor de stationair draaiende mengselkwaliteit (samenstelling); 42 — drijfstang van de startinrichting; 46 — extra luchttoevoerbehuizing voor de startinrichting; 51 — pakking van de vlotterkamer; 52 — deksel van de carburateur; 53-59 - naaldventiel, pakking en vlotter van de vlotterkamer; 61 — aandrijfhefboom van de startinrichting; 63 — behuizing van de startinrichting; 64 — bimetalen veerzeef; 65 - afdichtingspakking; 66 - vloeistofkamer; 73, 74 — mengselverrijkingsklep en de pakking ervan; 75 — vacuümaandrijving van de gasklep van de 2e kamer; 76 — reduceersproeier.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.