Restauratie '73 US/EU Opel GT

18 juni 2014 00:06 #1 door tom_laan
Restauratie '73 US/EU Opel GT werd gestart door tom_laan
Hallo,

Nou bij deze een topic over mijn restauratie. Ik heb in november een deels gerestaureerde Monza blauwe Opel GT in het midden van het land op de kop getikt. Hiervan is de body al gerestaureerd en gespoten, alsmede de achteras volledig gereviseerd en gemonteerd. Daarnaast zitten er een nieuw bekleed dashboard, nieuw beklede stoelen, intereurtapijt en hemel bij. De vooras was nog niet in elkaar gezet en behoefde nog enig werk. Daarnaast zat er geen motor bij de auto. Nou vind ik een motor bij een 73'er US Opel GT ook niet spannend want dat zijn de lage compressie motoren met veel minder vermogen.

Filmpje toen ik auto ging bekijken:
.

Gelukkig dat ik al langer besmet ben met het opel GT virus, overgenomen van mijn pa. En heb ik nog een Nederlandse (invoer vanuit belgie in 82) '69er GT staan welke volledig gedemonteerd is. Zie filmpje:
.

Deze auto is zo ver gedemonteerd dat die voorlopig niet snel in elkaar komt. Het project ligt ook al ruim 6 jaar stil. Om wat motivatie te krijgen voor dit project dacht ik, ik koop gewoon nog een project! haha. Met als doel om snel te kunnen rijden en genieten. De '69er GT wordt ooit opgebouwd als CONRERO replica met een dikke 2.4 injectie.

Dit betekend dat ik veel onderdelen van deze GT kan gebruiken voor mijn huidige project. Waaronder ook de ruilmotor die in deze auto zat!

Ik ben ondertussen al heel vlijtig geweest met onderdelen zandstralen (met zo'n straalpistool setje van de cranenbroek). De onderdelen op deze pallet zijn allemaal gestaald geworden (op de bladveer na), in de epoxy primer gezet en daarna mat zwart gespoten.



Daarnaast heb ik een leuk projectje mee naar huis genomen!



Als laatste vroeg ik me nog af, willen jullie dat ik vragen mbt zaken die ik tijdens de restauratie tegenaan loop hier in mijn eigen topic vraag of aparte topics in betreffende forumdelen plaats?

Ik hoop gebruik te mogen maken van jullie kennis om deze GT weer eind van het jaar in volle glorie te mogen zien!

Groetjes

Tom

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2014 00:18 #2 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Hier een aantal foto's van het werk dat mijn voorganger heeft verricht!














Zo dat waren ze.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2014 05:20 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Ik denk dat het beste is wanneer je specifieke vragen heb daar een nieuw topic voor aan te maken. Anders wordt het misschien wat verwarrend wanneer er twee of meerdere vragen door elkaar lopen in één topic. En er is nog plek zat op het forum :smilegrin:
Ik heb nu even een nieuw topic voor je aangemaakt betreffende het uitpluizen van de kabelboom.
Succes met je projecten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2014 15:00 #4 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Oke dankjewel!!!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2014 18:22 #5 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Mooi project! En inderdaad een basis waarop je 'snel' kunt rijden met de auto. Succes!

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2014 20:49 #6 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT

Kadett C 73 schreef : Mooi project! En inderdaad een basis waarop je 'snel' kunt rijden met de auto. Succes!


Thanks! als je nog wilt helpen! Alle vrijwilligers zijn welkom haha.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2014 01:27 #7 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Zo na weer een avondje doormeten en opschonen nu volledig nieuw ingewikkelde kabelboom van t dash. Zie fotos eindresultaat:







Nu nog de rest van de kabelboom!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2014 14:17 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
De plaatjes zijn wel huge nu...:crazy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2014 18:13 #9 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Plaatjes huge, en tekst super klein op de Ipad. Is bijna niet meer leesbaar zo.

De fotos zijn wel herkenbaar, dezelfde actie heb ik deze winter gedaan en was nog eens leuk om te doen ook ! Met het elektisch schema van het forum erbij goed te volgen.

Succes! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2014 22:45 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
gelukkig niet de moeilijkste kabelboom
bij twijfel het schema raadplegen of een vraagje stellen:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2014 09:12 #11 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT

GranTurismo schreef : De plaatjes zijn wel huge nu...:crazy:


Foto aangepast haha.

Kan je in BBCode geen size aangeven? Ik vond online wel info hierover maar denk dat het forum dit niet ondersteund.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2014 09:17 #12 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT

weijtens schreef : dezelfde actie heb ik deze winter gedaan en was nog eens leuk om te doen ook!


Ja en je leert er ook nog wat meer over hoe de Opel GT in elkaar zit. Het is jammer dat het schema niet helemaal volledig is.

Op de EU versie kan ik de stekkers nergens herkennen. Dat maakt het wel stuk onoverzichtelijker. Op de US versie staan zaken als die kabel die naar bout van stuurkolom gaat niet op.

Maar gelukkig heb ik veel kennis hier op het forum tot beschikking en gaat het allemaal goed komen!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2014 00:36 #13 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Zo vandaag de eerste dag gehad van 4 weken fulltime werken aan opbouwen GT. Voor dik 2000 euro onderdelen besteld bij opel-gt-teile splendid en suselbeek. Opel gt teile het gross en ga t ophalen. Road tripje van 6 uur (retourtje).

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2014 09:11 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT

tom_laan schreef : Kan je in BBCode geen size aangeven? Ik vond online wel info hierover maar denk dat het forum dit niet ondersteund.


Kan wel hoor, kijk maar:




Nadat je de foto heb ingevoegd in je bericht verander je de eerste tags. In plaats van [img] wordt het dan bijvoorbeeld [img=100x100].

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2014 19:50 #15 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Cool thanks!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2014 22:05 #16 door damster
Beantwoord door damster in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Misschien heb je hier wat aan?

opelgt.org/isolde/schaltpland.html

Groeten, Jakob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juli 2014 09:27 #17 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Hej thanks! Altijd handig.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2014 23:24 #18 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Zo, toch maar weer eens een update. Ik ben ondertussen al drie weken fulltime aan de gang met de opbouw. Helaas nog niet zo ver als gehoopt. Veel tijdverlies met dubbel werk... Motor(steun) inbouwen 1,5 uur. Vervolgens dag erna weer alles loshalen om stabilisator beugel ertussen te doen weer 1,5 uur gekloot. (schroefgaten van de motorsteun lijnde niet netjes uit met de body.

Ik heb tussendoor ook een heel aantal foto's gemaakt die ik in een los bericht zal plaatsen.

Ondertussen is het volgende aan de auto gedaan:
- Motor / Versnellingsbak geplaatst
- Vooras gemonteerd
- Kabelboom erin gelegd
- Tank gemonteerd
- Radiator (elec. fan)
- Pedalen & gas stangen
- Deuren erin, ramen en ander mechaniek
- in progress: dakbekleding (hemel) erin zetten, koplampen inbouwen
- Heleboel klein geneuzel.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2014 23:35 #19 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
AANVANG: AUTO uitpakken na 7 maanden stalling.




IK ZIE HET AL HELEMAAL VOOR ME!!


WAT EEN SMEERBOEL ELKE DAG


MOTOR KLAAR VOOR TRANSPORT!




SUSELBEEK GOODIES BINNEN!


ROAD TRIP NAAR OPEL GT TEILE!! Voor zeer benodigde onderdelen.


ONS MAGAZIJN Vol met goodies van ruim € 2000,- euro. *ouch*

Tijd voor de hartransplantatie

Eindelijk de motor erin!

Wat een beetje afwasmiddel wel nie voor verschil kan maken!


ENIG IDEE WAT DIT IS?

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2014 14:44 #20 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Motor doet het! Lekt wel aan alle kanten :mad: :mad:

FILMPJE:



Vandaag eindelijk zover om de motor te starten. Hij sprong meteen bij de eerste keer aan en liep best goed.

Helaas lekt er koelvloeistof uit de koppakking bij het spruitstuk. Iemand enig idee waarom die dit zou doen?

Helaas lekt ook de aansluiting op de benzinetank. Deze hebben we met heel veel gedoe vervangen en nu blijkt het te lekken...... Interieur zit er al bijna helemaal in ook.

Veel problemen om op te lossen in ieder geval!

De lekkende kop lijkt me enige optie een andere koppakking ertussen te zetten, alhoewel deze ook al gloednieuw was.

De kop is koud aangetrokken op 98nm.

Iemand tips?

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.