Restauratie '73 US/EU Opel GT

01 sept 2014 21:31 #21 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Ah rot, dat de koppakking lekt.

Ik ken dat gevoel...momenteel ligt de komplete motor van mijn lotus esprit op de werkbank met de kop eraf...

Heb je het kopvlak gecontroleerd op beschadiging en op vlakheid met een rechte regel en voelermaatjes (0.05mm over de lengte)? Geen kromme kop?

Heb je de juiste volgorde toegepast bij het aantrekken van de kopbouten. Van het midden naar de buitenkant?

Heb je de bouten in stappen aangetrokken: 30Nm , 60Nm ,100Nm ?

Zit de koppakking er correct in en niet ondersteboven?

Zijn de vlakken perfect chirurgisch ontvet en gereinigd?

Heb je nieuwe kopbouten gebruikt?

Is de draad waar de kopbouten in vastgaan zeer mooi schoongemaakt en draaien de kopbouten daar vlotjes in (zoniet klopt je moment niet )


www.mantablog.nl/car...cih/cih-cilinderkop/


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2014 21:45 #22 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Hey! Dat gajes heeft mijn foto's gepikt! :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2014 22:45 #23 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Ik zou ze aanklagen rini!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2014 22:55 #24 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Hoi Geert,

Bedankt voor de checklist!! Er zijn er een paar die ik met nee moet beantwoorden. Ik loop ze hieronder even af:
  • "Heb je het kopvlak gecontroleerd op beschadiging en op vlakheid met een rechte regel en voelermaatjes (0.05mm over de lengte)? Geen kromme kop?"Antwoord: Kop zag er goed uit mooi glad, niet op vlakheid gecontroleerd aangezien het een ruilmotor is van begin 1980 waar nog geen 500 Km mee gereden is sinds aanschaf.

    • "Heb je de juiste volgorde toegepast bij het aantrekken van de kopbouten. Van het midden naar de buitenkant?"Antwoord: Ja

      • "Heb je de bouten in stappen aangetrokken: 30Nm , 60Nm ,100Nm ?"Antwoord:nee, eerst met hand vast, daarna nagetrokken, steeds van binnen naar buiten volgens de handleiding.

        • "Zit de koppakking er correct in en niet ondersteboven?"
        Antwoord: Ja, koppakking past maar op één manier.

        "Zijn de vlakken perfect chirurgisch ontvet en gereinigd?"
      Antwoord: Chirurgisch niet. Wel de kop gereinigd in een ontvetterbak.

      "Heb je nieuwe kopbouten gebruikt?"
    Antwoord: Ja

    "Is de draad waar de kopbouten in vastgaan zeer mooi schoongemaakt en draaien de kopbouten daar vlotjes in (zoniet klopt je moment niet )"
Antwoord: Ja, kop in ontvetterbak geweest.

Ik heb me na het debakel eerst maar eens op de lekkende benzinetank gestort. bij het verwijderen van het oude draad om een nieuwe koppeling te plaatsen is het oppervlak beschadigd en niet meer mooi glad. Daarom dat de koperen ring de tank niet goed sealed. Ik heb nu een koper/asbest ring gehaald alsmede een pakking vloeistof dat bestand is tegen direct contact met alle soorten brandstof.

Qua motor lekkages:

Nadat de motor zo'n 5 minuten gedraaid had heeft die een uur of 2 uitgestaan. Vervolgens weer eens de motor gestart met de benzine die nog in de leidingen zat. Hij heeft zo'n 30 tot 60 seconden gelopen waarbij ik geen vloeistof meer heb zien lekken. Langere tests moeten wachten tot de tank "waterdicht" is gemaakt maar is het mogelijk dat de koppakking zich moest "zetten"? En deze nu door de warmte vanzelf alles nu gesealed heeft?

Bedankt voor je reactie en het meedenken!!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2014 23:59 #25 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Moeilijk te zeggen.
Het is alleszins goed dat hij niet meer lekt.
Hou het niveau koelvloeistof in de gaten en check of er geen water in de olie komt ( mayonaise op de olievuldop)

Vergeet niet :

Na de eerste keer starten en 1000 km rijden, moeten de kopbouten bij bedrijfswarme motor worden nagetrokken.
Draai de bouten hierbij elk afzonderlijk eerste een kwartslag terug en daarna in één beweging tot het 100 Nm vast. Houd de bovenstaande volgorde aan.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2014 00:07 #26 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Ok, thnx. Ik had wel gelezen dat ze warm maar op 76 of 78 nagetrokken moeten worden ipv 100. Klopt dat?

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2014 22:44 #27 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
wat veel mensen zich niet realiseren is dat de gaten in het blok waar de kopbouten in zitten veel corrcosie kunnen bevatten.
Het aantrekken met de juist trekkracht wordt dan teniet gedaan omdat er veel meer kracht nodig is op de bouten correct te belasten
advies is om de gaten met een tap schoon te maken en het gat uit te blazen zodat er geen vuil achter blijft:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2014 23:10 #28 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Hmmm ja wat raad je aan? Eerst maar eens tijdje laten draaien en natrekken?

Toch bouten er nu uit en gaten schoon maken?

Of iets harder aantrekken ter compensatie?

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2014 23:12 #29 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Nog een fimpje!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2014 23:24 #30 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
kop behoort niet te lekken
extra natrekken zal naar alle waarschijnlijkheid niets opleveren
advies is kop te verwijderen en opnieuw beginnen
vlakken is gezien het geschetste aan te raden

bitter maar doet maar een keer pijn.

beter dan straks langs de weg te staan:thumbdown:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 sept 2014 19:43 #31 door stef
Beantwoord door stef in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
heb je de bouten op de graden aangespannen ? eerst 3 maal 30 nm ( voor 2.4 denkik ben ik niet zekerst van) en dan normaal nog eens 90 graden bij draaien , de nummers kunnen fout zijn maar ik denkdat de cih's toch altijd met nm en met graden moeten aangespannen worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 sept 2014 19:45 #32 door stef
Beantwoord door stef in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
ik heb het eens opgezocht voor een 2.4 cih is dit voorgeschreven

Eerst de motor gekuist en de cilinderkop dat er niets van vuiligheid meer aanwezig was en dan insmeren met lijnzaadolie. Dan de cilinderkop aangespannen in wijzervorm. Op 60Nm, en dan 3 maal 30°.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 sept 2014 20:21 #33 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Kortom, demonteren, vlakken, nieuwe pakking , en gas erop!


Wat zijn de vorderingen tot zover?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 sept 2014 23:11 #34 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Hoi allemaal, bedankt voor alle tips en info.

Moet ik weer nieuwe kopbouten halen dan? En wat kost afvlakken?

Ik ga eerst s de tank repareren. Vervolgens nog eens de motor starten en kijken of t lekken gestopt is. De laatste keer toen ik de motor aanzette leek het alsof de lekkage praktisch weg was. Ik moet het blok eerst goed schoon maken om t Zeker te weten.

En ja anders de boel weer uit elkaar en laten vlakken.

Dat aandraaien en dan nog 90 graden heb k niet gedaan. Heb gewoon op 96 aangetrokken zoals elders op t forum vermeld in een lijstje met aandraaimomenten.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2014 09:30 #35 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Vlakken alleen indien nodig (kromme kop) is mijn advies.
Probeer je eens voor te stellen wat er met de stand van de kleppen (is) gebeurd indien hij bijvoorbeeld voor de laatste keer gevlakt kan worden. Het houdt immers een keer op.
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2014 09:43 #36 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Ja dat houdt een keer op ja. Komen steeds dichter bij de cylinder.

Ik vraag me ook heel sterk af of t daar wel aan ligt aangezien de motor een ruilmotor was die na aanschaf nog amper gelopen heeft.

Ik heb de pakking aangepast volgens rallybob's aanwijziging. Ik denk dat dit er misschien mee te maken heeft.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2014 10:44 #37 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Nou het is voornamelijk het moment van open en dicht gaan dat veranderd.
De kettingspanner zal meer ketting wegdrukken en zal dus de stand van de nokkenas, elke keer nadat de kop gevlakt is, wat veranderen ten opzichte van de krukas.
Het resultaat daarvan is dat de motor op een gegeven moment niet lekker meer loopt. Bij Mercedes zijn daar verzetspie's voor in de handel. Bij jouw Opeltje zou je een verstelbaar nokkenastandwiel kunnen gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 sept 2014 22:47 #38 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Pff tegenslagen blijven maar komen en ik ben zo hard mijn best aan het doen om de GT klaar te krijgen voor half oktober voor de laatste rit van Club.

Vandaag weer een hele dag bezig geweest. Tweede poging om de tank lekvrij te krijgen is wederom mislukt. Het speciale pakking spul van Hanno werkte niet zoals geadverteerd. Dan maar ermee terug. Omgeruild voor een twee-componenten lijm van loctite welke ook bestand zou zijn tegen benzine. Na een uurtje te laten drogen heeft de tank even gestaan met benzine erin en zowaar lijkt hij nu lekvrij!!!! Heb wel weer de tank eruit moeten halen. pff wat een ***karwei.

Vervolgens de hoofdremcylinder eindelijk gemonteerd. Blijken de voorste remmen maar geen olie te krijgen... Weer gedemonteerd. Nogmaals open gemaakt en kanalen nog wat schoon gemaakt. Getest of de WD40 er doorheen kwam. JA. Weer alles in elkaar gezet (alle rubber cupjes zijn vernieuwd) en gemonteerd. Terug in de auto werkt het weer niet.... Bijna om moedeloos van te worden.

De tijd blijft ondertussen maar wegtikken. Maar goed ook goed nieuws. Het interieur is zo goed als afgemonteerd. vandaag de laatste panelen gemonteerd en de portier rubbers eindelijk erin kunnen zetten.

Kortom weer erg veel dubbel werk. Maar ik kom er wel :D

Thanks allemaal voor de hulp in ieder geval!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 okt 2014 21:50 #39 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Het is alweer ruim een week geleden maar ik heb voor de eerste keer in de GT gereden!! Hier een filmpje van het avontuur!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2014 20:25 #40 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Restauratie '73 US/EU Opel GT
Nou!! Na lang sleutelen en kl*ten en wel 8 keer de benzinetank in en uitgebouwd te hebben zijn de problemen opgelost en is mijn GT zo goed als klaar!!!!!!!!!!!!

Ik ga woensdag de afspraak bij de RDW maken. Jullie nog een tip qua keuringslocatie? Ik kan online elke locatie kiezen om de GT te keuren en kenteken in te laten slaan.

Ik vraag me alleen af of er nog verschil in kosten zit omdat bijv de keurmeester vanuit midden van t land naar Elsloo zou moeten rijden om mijn GT te komen keuren bijv.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.