Forgive me for I have sinned

23 dec 2009 22:10 #41 door stafke
Beantwoord door stafke in topic Forgive me for I have sinned
pecje_O-
hoe ver is de schroef nu uitgedraait ?
ik zit namelijk ook een beetje te klojen met die klep8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 dec 2009 22:31 #42 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Forgive me for I have sinned
Stafke,
kan ik moeilijk zeggen. Is nu een beetje op het gevoel gedaan. Ik zal later de fijnregeling nog wel uitvoeren.
De stelschroef raakt een soort schijfje met een verhoging.
Als je het gaspedaal intrapt vallen de choke-kleppen dicht doordat het schijfje (waar ook een veer aan zit) draait en de stelschroef tegen de verhoging moet aankomen. Terug resetten kun je mbv een schroevendraaier door het schijfje naar beneden te duwen, de stelschroef komt dan tegen de verlaging van de schijf waardoor de kleppen open gaan staan.
Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen, maar het wijst zichzelf.
Waarschijnlijk is iemand van de andere Forumleden technischer onderlegt en kan dit beter verwoorden.

Ik zal eens kijken of ik morgen nog wat detail foto's kan nemen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 dec 2009 23:43 #43 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Forgive me for I have sinned
Weber DGV/DGAV Basic Idle Setting Procedure

Note: Before adjusting carburetor, be sure engine is at operating
temperature, (choke fully off) air cleaner is removed and vacuum lines are
plugged off.

1. The Weber DGV/DGAV idle speed screw should be adjusted to its preliminary
set point before adjusting the idle mixture. To set the idle speed screw,
follow these steps.

2. Back "out" the idle speed screw until the tip of the screw no longer
touches the throttle lever. Then slowly turn the screw in until it just
comes in contact with the throttle lever.

3. From the "contact" position, turn the idle screw "in" one (1) full turn.

4. If a tachometer is available, install it prior to starting the engine. If
a tachometer is not available set idle mixture "by ear."

5. Start engine, be sure choke is not engaged, and proceed to adjust the idle
mixture.

6. Turn the idle mixture screw "in" (clockwise) until the engine RPM begins
to fluctuate on the tachometer. (If adjusting by ear, until a noticeable
drop in speed is heard.)

7. Back "out" (counterclockwise) the idle mixture screw slowly, until the
engine idle becomes steady. Try to obtain the leanest setting without
affecting the idle speed. If necessary, repeat steps 6 and 7 until the best
setting is achieved.

8. Once the mixture is set, fine-tune the engine's idle speed, if necessary,
by readjusting the idle speed screw. (Note: Turning "in" (clockwise) the
idle speed screw will increase engine speed. Turning "out"
(counterclockwise) the idle speed screw will decrease the engine speed.)

9. If idle speed is reset go back and repeat steps 6 and 7.


Zoals eerder beschreven moet er een klein beetje ruimte tussen de klep en het huis zitten. Dit om te voorkomen dat de klep klemt en te voorkomen dat de boel verzuipt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 dec 2009 07:17 #44 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Forgive me for I have sinned
Rini, bovenstaand gaat over het afstellen van de carb bij bedrijfstemperatuur mbv de idle mixture screw en speed screw (de normale standaard afstelling).

Dit staat los van de stelschroef die op de foto te zien is. Als deze niet goed staat worden de choke-kleppen nl niet goed "aangestuurd" en vallen ze niet dicht als je met een koude motor het gaspedaal indrukt of gaan ze niet goed open. Deze stelschroef zal toch eerst in de juiste stand moeten staan alvorens je de afstelling bij warme motor kunt uitvoeren anders krijg je de carb nooit goed afgesteld bij een koude motor, maar enkel bij een warme.






"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 dec 2009 10:08 #45 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Forgive me for I have sinned
Hey ho,

@Rini :
Dit is inderdaad de procedure voor het afstellen van het stationair toerental.

In de troubleshooting guide van Weber (zie PDF in mijn vorige post) staat dat de chokeklep wel volledig dicht moet. De waarheid zal wel in het midden liggen zeker :question:

@Pecje :
Blij dat de Weber het doet :thumbup:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 dec 2009 10:59 #46 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Forgive me for I have sinned
Ja ik weet dat het de procedure is voor de basisafstelling.
Het staat er ook dikgedrukt boven.
Maar omdat dit topic gaat over het afstellen van de carb kan iemand die "from scratch" begint met de afstelling van zijn Weber wel eens baat hebben bij die basisafstelling.

En als ik de chokeklep volledig dicht laat gaan loopt ie vast in het huis en verzuipt de boel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2010 08:06 #47 door Pistol66
Beantwoord door Pistol66 in topic Forgive me for I have sinned
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1989 een uit de US geimporteerde GT 1900.
Ik heb de carburateur vervanden door een europees exemplaar. Solex TDID. Ook ik heb het probleem met het weglopen van benzine uit de benzine leiding.
Bij mij hielp het plaatsen van een terugslagklep niet.
Na één dag stil stand is het lang starten, na twee dagen is de leiding helemaal leeg zodat ik eerst brandstof in de carburateur moet gooien om te kunnen starten. (Om te voorkomen dat ik de accu leeg start.
Oorzaak: Hoge warmte in de motorruimte waardoor de brandstof in de carburateur verdampt, opbrengst brandstofpomp (slijtage???), Er gewoonweg te weinig mee rijden.:(
Ik zit nu te denken om een electrische pompje te installeren, heeft iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2010 17:00 #48 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Forgive me for I have sinned
Hey Pistol,

Hier heb je een interessante link ...

Voor de stroomtoevoer gebruik je best een relais zoals item 321906055 op deze pagina .

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2010 14:48 #49 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Forgive me for I have sinned

BelgianGT schreef : Voor de stroomtoevoer gebruik je best een relais zoals item 321906055 op deze pagina .


Heb je misschien het aansluit schema nog voor dit relais?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2010 17:51 #50 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Forgive me for I have sinned
U vraagt, wij draaien _O-

Klik en geniet ...

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2010 19:18 #51 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Forgive me for I have sinned
Bedankt voor het schema, als ik het goed bekijk is het een special relais met ingebouwde timer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2010 09:46 #52 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Forgive me for I have sinned
Hey ho,

Een ingebouwde timer herken ik niet direct. Het lijkt me meer een relais met een tweede ingebouwde relais. Ik denk dat je ook een soortgelijke schakeling met een gewone wisselrelais kan bouwen door die achter het relais van de verwarmde achterruit (spanning op de pomp enkel als de motor draait) en op de startmotor (spanning op de pomp van zodra je de motor start) aan te sluiten. Voor de US GT of GT/J moet het ook wel lukken door het wisselrelais rechtstreeks op de spanningsregelaar aan te sluiten ipv op het (onbestaande) relais van de achterruit ... Moet natuurlijk uitgetekend en uitgeprobeerd worden :smilegrin:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 mrt 2010 17:33 #53 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Forgive me for I have sinned
Hallo,

Ik heb wat problemen met het afstellen van mijn nieuwe Weber 32/36 carb met electronische choke. Kan iemand zeggen wat ik precies mis doe?

De motor start perfect als hij koud heeft (na éénmaal de gaspedaal in te drukken) en draait dan ongeveer 1500rpm en gaat dan na een 10 tal seconden naar 2000rpm.

Na een minuutje draaien (nadat ik de gaspedaal eventjes heb ingedrukt om de fast idle af te schakelen), gaat hij mooi van ±1300rpm naar 900-1000rpm. Maar eens de motor warm is, draait hij op 1300-1400rpm. Zet ik dan het stationair toerental op 900rpm, dan valt dat motor af bij koude motor.

P.S. Auto rijdt anders wel goed, geen haperingen of verzuipen, dus ik vermoed dat ik mijn choke klep niet goed heb gezet.

Huidige stand chokeklep:

*De chokeklep staat bijna volledig dicht (wordt tegengehouden doordat het lipje tegen de onderkant van de fast idle screw komt) bij koude motor zonder de gaspedaal in te duwen. Als je dan een klein beetje aan het gaspedaal komt, sluit de choke klep volledig door de kracht van de bimetaal veer.

*De chokeklep gaat volledig dicht bij het indrukken van de gaspedaal en de fast idle screw rust tegen het uitstekend gedeelte van het lipje.

*Eens de motor warm is, staat de choke klep ook niet volledig open (±70°), maar dan kan je de klep op 90° duwen zonder dat de veer tegendruk heeft. Ik zou de choke behuizing bijna een 1/4 toer moeten terug draaien om hem dan op 90° te houden via de veer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 mrt 2010 17:58 #54 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Forgive me for I have sinned
Hey ho,

Al eens op valse lucht / vacuumlek gecheckt :question:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 mrt 2010 18:24 #55 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Forgive me for I have sinned
@AISI316: Welcome to the club 8)7 .
Ik krijg mijn nieuwe Weber ook niet afgesteld zoals ik het wil, met precies dezelfde symptonen zoals jij ze beschrijft.
Ben vorige week, net zoals Phillipe voorstelt, ook op zoek gegaan naar een lek / vacuumprobleem.
Heb tot op heden nog niet veel gevonden, enkel één van de bouten van het uitlaatspruitstuk kon nog twee slagen hebben. Ik zoek verder.:grind:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mrt 2010 16:30 #56 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Forgive me for I have sinned
Hey,

Dus de choke klep staat goed ingesteld volgens mijn beschrijving? Vb. de klep staat 70° open als de motor warm is, is goed?

P.S. Ik heb eigenlijk geen ervaring met zoeken naar valse lucht en vacuum problemen. Zijn er manieren om dit op te sporen, buiten alle bouten en moeren eens aan te spannen en de leidingen te checken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 09:52 #57 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Forgive me for I have sinned
Hey,

Het is inderdaad een beetje zoekwerk. Eerst alle leidingen controleren idd, meestal ligt het probleem bij de slang van de rembekrachtiger. Om de pakkingen te controleren kan je een busje WD40 gebruiken. Met draaiende motor op de pakkingen spuiten, varieert het toerental dan heb je een lek gevonden ... Succes :thumbup:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 20:29 #58 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Forgive me for I have sinned
@AISI316.
Ik zal komend weekend eens kijken en eventueel wat foto's nemen van de stand van mijn choke.
Zit er trouwens bij jou onder de carb ook een hitteschild? Kan ook een oorzaak zijn van vacuumproblemen als gevolg van slechte pakkingen of omdat het schild zelf kromgetrokken is.
Zit er zelf aan te denken mijn hitteschild er terug van tussen te halen mocht ik nergens anders een probleem tegenkomen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2010 08:50 #59 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Forgive me for I have sinned
@Pecje

Bij mij zit er geen hitte schild tussen. Verder zitten er bij mij allemaal nieuwe leidingen met klemmen op en nieuwe dichtingen, zal die vandaag eens overlopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2010 10:29 #60 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic Forgive me for I have sinned
Hey,

Vraagje: als je de leiding die loopt van je inlaatspruitstuk naar je kleppen deksel afknelt, vermindert het toerental, laat je weer los, stijgt het toerental. Is dit normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.