2.2E CIH motor teveel benzine

14 juni 2009 09:55 #141 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik ga dit zodra het weer droog is proberen, ik kan zelf ook niets vinden over leegloopregelaars.

Moet deze er wel opzitten, ik bedoel dit is waarschijnlijk een onderdeel van het systeem.Maar als ik de bedrading zo zie staat deze er wel een soortje los van.

Het zit er niet tussen maar overheen bedoel ik.
Ik heb 1 LMM open gemaakt, en de veer die de luchtklep bedient zo afgezteld dat deze meer lucht doorlaat bij een stationair draaiende motor.
Dit is wel niet de bedoeling maar dan blijft de motor wel aan.

Dus dan staat de schuifschakelaar in de LMM op zo'n plaats dat er geen signaal word afgegeven om de benzine toevoer te stoppen.
Doch hiermee heb ik geen goede benzine/zuurstof verhouding (witte rook).

Het is bijna droog.... *O*

Mischien alvast opzoek gaan naar een nieuw nullast kastje..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 10:50 #142 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
[off-topic]

Heb jij regen gehad dan? Ik zit er sterk over te denken rijst te gaan verbouwen in m'n achtertuin...-O-
Je topic staat overigens nu gelijk bovenaan bij de statistieken . Meest bekeken én meest gereageerd :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 12:56 #143 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Hier ook kwakkelweer.

Zoals gezegd , die leegloopregeling is volgens mij wel een noodzaak.

Doordat de gasklepschakelaar bij een gesloten gasklep de benzinetoevoer afsnijdt, is er een mechanisme nodig die dit overneemt als de motor maar 800tr meer draait.Anders valt hij stil.

Hier komt waarschijnlijk het leegloopmechanisme in het spel.
Je ziet voorbeeld dat er een draad van de leegloopregelaar op klem 2 van de gasklepschakelaar komt.
laat dit nou net de klem zijn die bij aan de computer zegt dat ie de benzine wel of niet moet afsnijden.

Dus ja , volgens mij kunnen we daar even bij stilstaan.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 13:14 #144 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Klem 2 en 9 =0,9 ohm
Ingetrapt oneindig

Klem 3 en 9 = oneindig
Ingetrapt = 0,9 ohm

Schijnt dus goed te zijn toch ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 13:32 #145 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

Robbie schreef : Klem 2 en 9 =0,9 ohm
Ingetrapt oneindig

Klem 3 en 9 = oneindig
Ingetrapt = 0,9 ohm

Schijnt dus goed te zijn toch ?


ok Robbie,

dus de gasklepschakelaar doet zijn werk.

Maar hij is er ook voor verantwoordelijk dat de motor stilvalt, omdat waarschijnlijk de leegloopregeling niet overneemt.
Zie mijn redenering hierboven.
Dus moeten we verder zoeken bij de leegloopregeling.

Maar eerst : zet je lmmveer eerst weer eens zoals ie origineel hoort te staan.
trek de stekker van de gasklepschakelaar uit en start de motor .
Blijft hij dan draaien? kan je dan gas geven?


Jammer dat ik nu net over die leegloopregeling geen info heb wat er precies moet gemeten worden.
Ik ga eens verder zoeken.
Robbie,
Wil jij alvast aan de hand van jouw schema, de bedrading in de kabelboom naar de leegloopregeling nazien met de ohmmeter?
Dus alle verbindingen naar de stekker regeleenheid(klem 1), naar de stekker gasklepschakelaar , naar de temperatuurschakelaar (14) , heel belangrijk.. hangt je leerloopmassa klem 16 aan de massa enz....volgens jouw schema.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 14:24 #146 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik heb robbie net een stuk uit een werkplaats handboek gestuurt, er is ook een stukje bij hoe je alles moet in en af stellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 14:58 #147 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
kijk hier eens:

www.opeldriver.nl/wp...-injectie-rekord.pdf

kijk artikel 6.2 :
Dit gaat over de metingen voor de leegloop en het betreft de klemmen van de leegloop regelaar.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 19:46 #148 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Heb nog even gekeken, ik zag dat van de leegloop er 1 draad niet goed zat, tenminste die zat niet aan aarde...

Gefixed en wat denk je, gewoon lekker uitvallen als de LMM erop gaat ...nondejue.

Gasklepstekker eraf , LMM erop start niet.
Andersom wel...
Zodra die verdomde LMM erop gaat dondert die uit...

grrrr ik word er alleen maar pis nijdig van, en dat is niet de bedoeling van een oude auto hebben.... mischien is de sloop een goeie oplossing whaha :lol: :lol: :lol: :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 20:30 #149 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

Robbie schreef : .... mischien is de sloop een goeie oplossing whaha :lol: :lol: :lol: :lol:


:verkoght: Oud ijzer prijs is maar 7.5 cent/kg dus meer dan € 75 kan ik niet voor 'm geven [uitgaand van 1000 kg gewicht].

waneer moet ie weg?? :lol:_O- *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2009 20:32 #150 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

gvy schreef : kijk hier eens:

www.opeldriver.nl/wp...-injectie-rekord.pdf

kijk artikel 6.2 :
Dit gaat over de metingen voor de leegloop en het betreft de klemmen van de leegloop regelaar.

Geert


:lol: Geert dat zat bij de info die ik robbie al gestuurd had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2009 12:18 #151 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Nou boys ik kom niet verder...

Gaat erop lijken dat er carb's in moeten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 juni 2009 18:45 #152 door RobbieR
Beantwoord door RobbieR in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Arghhhh het lijkt erop dat we er schot in hebben, ik heb een nieuwe buis van de luchtinlaat naar de LMM gemaakt, en de LMM erop de motor blijft draaien !!!!!

Wel moet ik de temp sensor eraf halen.........de motor loopt regelmatig maar heeft wel witte rook..en veel........

Zodra de temp sensor erop gaat loopt hij langzaam tot hij uitvalt......

Iemand een temp sensor voor me !!!!!!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 juni 2009 22:21 #153 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Robbie,

Betreffende de tempsensor.
De LE jetronic heeft volgens mij enkel een temperatuurvoeler voor de koelvloeistof.

Dit in tegenstelling tot de L-jetronic , die er ook een heeft voor de temperatuur van de aanzuiglucht.

Nu kan je eigenlijk eenvoudig kontroleren of je temperatuursensor in orde is. Het betreft hier een NTC (negatieve temperatuur coefficient) weerstand, die je met een ohmmeter kan nameten.
Ofwel trek je de stekker er af en meet je op de sensor zelf, maar beter nog laat je de stekker erop en meet je ter hoogte van de stekker van de regeleenheid tussen klem 10 en klem 5.
In het laatste geval heb je ineens de controle dat je kabelboom ook correct is.

bij 0°C ong 5.5kohm
bij 20°C ong 2.5kohm ( dit is dus de waarde die je nu ongeveer moet meten)
bij 40°C ong 1.2kohm
bij 80°C ong 300 ohm
bij 100°C ong 200 ohm

Wat mij betreft : Als je ongeveer 2,5kohm (2500ohm) meet kan je er van uit gaan dat de sensor in orde is.

Wat is de invloed van de temperatuurvoeler :
Deze zal bij een koude motor zorgen voor extra brandstof of koudestartverrijking. Hoe kouder de motor (dus hoe hoger de weerstand van de sensor) hoe hoger de verrijking.
Vanaf pakweg 50°C is er geen verrijking meer voorzien.

Hoe zwaar weegt de invloed van die sensor...... Ik weet het niet, maar ik heb op mijn motor even een testje gedaan.

Mijn GT stond nog warm, ik had er die avond mee gereden,
De weerstand van de sensor mat 750 ohm (dus temp van pakweg 50 a 60°).
Ik heb de stekker van de sensor eruitgehaald.
Kort proberen starten, maar de motor sloeg niet aan. Ik rook wel onmiddelijk benzine.
Stekker erop gestoken, starten en na iets meer aarzeling dan normaal (2 sec) sloeg hij aan met een witte wolk van een te rijk mengsel.
Deze sensor heeft dus inderdaad een vrij radikale invloed op de verrijking bij koude start.

dat is zowat alles wat ik over die tempsensor kan vertellen.

Robbie , iets heel anders ,,, heb je de verdelerkap en rotor al eens vervangen. Ook ik had laatst een duidelijke ontsteking, maar toch verzoop ie en starte ie niet omdat de ontsteking niet sterk genoeg was. Andere verdelerkap en probleem opgelost.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2009 09:50 #154 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik had het gelezen al in onze vorige berichten..van die sensor.

De motor start zonder tempsensor...eenmaal de temp sensor erop en hij draait heel mooi voor even..dan zakt hij weg en uiteindelijk valt hij uit....

Maar ik begrijp er eigenlijk uit dat die sensor ook de verhouding lucht en benzine bepaald naar aanleiding van de motor temperatuur...wel gek..

Maar als deze dus defect is en een te hoge waarde geeft heb je kans dat hij teweinig benzine geeft..

Toch vreemd dat wanneer de temp erop zit en ik de LMM eraf haal de motor wel weer start..
Ik heb overgins nu ipv witte rook ...beetje zwarte rook..dus de meng verhouding klopt niet...

Wel hoor je de motor voor even mooier draaien als alles vast zit.
Ik ga em nu zo koud meten, en dan even laten draaien zonder temp meter want anders slaat deze weer af..

Zou het trouwens niet de luchtstroom sensor kunnen zijn die in de LMM zit ? schoonmaken mischien?
Wat is het verschil tusssen L en LE dan ?

Of kan het een afstelling zijn ? Stationaire afstellen van een 2.2E ging doormiddel van de gasklep stekker doorverbinden geloof ik.

BTW me bougies zijn erg zwart..........
Spulletje loopt ook erg onregelmatig..alles is natuurlijk langtijdig stil geweest ook.
We gaan er weer mee aan de gang...wat een projectje zeg...
Ik zal eens kijken of ik ergens een andere verdeelkap kan scoren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2009 16:06 #155 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Inderdaad..." wat een projectje..."8)7:lol:

Zwarte bougies duiden er op dat je motor veel te rijk heeft gelopen. Ze zijn een teken van onvolledige verbranding.

Dit kan komen door te veel benzine, maar evengoed is de inspuiting wel goed , maar is de ontstekingsvonk te zwak, (koude bougies) waardoor er geen of slechte verbranding is.
Maak in ieder geval eerst je bougies perfect schoon of vervang ze. (als je niet zeker bent dat de elektrodeafstand nog goed is)
Een vonk is daarom nog geen goede vonk met voldoende energie.

Verschillen tussen L en LE zijn vrij groot. De LE is de opvolger van de L en heeft een andere regeleenheid en stekker, heeft andere niet uitwisselbare injectoren (mechanisch identiek, elektrisch echter niet kompatibel 2,5 ohm versus 16 ohm)

Een aantal onderdelen zijn wel uitwisselbaar.

Op mijn GT zit een L , daarom dat ik niet alles 1 op 1 kan kontroleren met jouw LE.

Volgens mijn gegevens heeft een LE-jetronic (jouw LMM) geen tempsensor voor aanzuigluchttemperatuur. Die zit alleen op de LMM van een L-jetronic. Dus er is geen snensor schoon te maken in de LMM (correct me if I am wrong....)


Om eerlijk te zijn zit me die nullastregelaar op jouw LE nog steeds een beetje dwars. Deze grijpt namelijk in vanaf een bepaald toerental en neemt over , dus daar kan iets misgaan, maar ik zie niet direkt wat of hoe te controleren .





Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2009 16:13 #156 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
hmm als ik de tekeningen bekijk word die leerloop ook aangestuurd door de tempsensor.

Ik heb een set nieuwe bougies geplaatst, blijft natuurlijk hetzelkfde maar toch.

Kan het ook niet zijn dat de timing toch niet lekker staat ?

Die toerenregeling komt neem ik aan van de bobine middels een groene draad....

Hij loopt ook erg onregelmatig zonder de temp sensor of lmm erop...bij gas geven houd hij in en knalt hij later een beetje..

BTW me accu laad ook niet echt lekker op, zou de motor niet op me accu draaien denk ik zo....kan mischien ook niet echt lekker zijn voor de electronica...

gvy ...Kun je nog gewoon aan die verdelerkappen komen ? Bij AOC ofzo ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2009 09:26 #157 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik heb alles eruit gehaald en wil carbs gaan installen...

Ik weet alleen niet wat er duurder is...dub webers/solex met spruitstuk....of ergens een andere l/le jetronic systeem vandaan halen..

Wie weet raad ?
Mijn oude solex carb van me 1900s is kaduk , maar dat spruitstuk heb ik al wel passend gemaakt voor de 2.2e...

dus quanta costa jetronic en/of carbs

wie helpt mij uit de brand aub

Zet hier ook maar een slotje op, want we zijn er klaar mee8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2009 09:50 #158 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

Volgens mijn gegevens heeft een LE-jetronic (jouw LMM) geen tempsensor voor aanzuigluchttemperatuur. Die zit alleen op de LMM van een L-jetronic. Dus er is geen snensor schoon te maken in de LMM (correct me if I am wrong....)

Volgens mij heb ik een allergaartje....

er zit wel een voeler (sensor) in mijn LMM als je de klep weg draait zit er een sensor.

mijn luchtbuis is aan geboord (gaatjes voor de pinnen die aan het blok zitten)...

mischien heb ik wel een alles door elkaar zootje wat met geluk draaide vroeger..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2009 10:16 #159 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Je hebt gelijk.

Het verschil is dat bij de L-jetronic de tempsensor electrisch naar buiten gebracht wordt naar de regeleenheid.
Bij jouw LE jetronic zit hij inderdaad ook in de LMM, maar zit hij elektrisch rechtsreeks verwerkt in het circuit van de potentiometer.
Hij wordt dus elektrisch niet naar buiten gebracht....
Daardoor is hij op de meeste schema's gewoon niet getekend.

Maar het doet er niet echt meer toe.

Met de carbs ga ik niet kunnen helpen. Ik ken daar zo goed als niets van, maar ik vermoed dat er hier anderen zitten die je daarmee kunnen helpen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2009 11:23 #160 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
gvy kerel..ik heb een compleet nieuwe injectie systeem besteld.

Ook koop ik vast die carbs van US-GT-1970 zodat ik iig iets heb liggen ...kan nooit kwaad.

Ik ga uitproberen met een ander injectie systeem of deze wel lukt...en dan componenten uitwisellen.....kunnen we iig vaststellen wat het geweest is...

dit ben ik wel een beetje verplicht tegen over jouw...

ik snap dat et niet hoeft, MAAR WE DOEN HET TOCH !!!*O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.