2.2E CIH motor teveel benzine

07 juni 2009 20:07 #81 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

GranTurismo schreef : Hoe worden de merktekens op het vliegwiel aangegeven dan?
Bij de 1.9 zit er een bolletje ingeslagen en in het koppelingshuis wijst een pen daar naar.
Naar mijn weten zit er geen groef in de poelie welke op de krukas zit.


Rini,

Ik weet niet of er bij de 1.9 op de poelie een merkteken staat.
Robbie zijn motor is een 2.2i en daar is dat in ieder geval wel het te gebruiken merkteken.

geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:10 #82 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ja ok, helder.
Dan moet ie dus de merktekens op het vliegwiel vergeten (omdat hij het daar ook regelmatig over had).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:34 #83 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
ehehe....grrrr
FF 4 de duidelijkheid...

1.merktekens zoals gvy met eerste foto's laat zien staan zo..
2.merktekens zoald gvy met de onstekings foto's laat zien staan zo...

Wel nu...de motor start niet, begint wel te prutelen als ik het onstekingshuis tegen de klok indraai, ik kan alleen niet verder vanwege het vacumvaatje wat aan het huis zit.

Ik heb daarna de bougie kabels omgestoken tegen de klok in...en ben verder gegaan vanwaar ik moets stoppen met draaien vanwege dat vacuum gedeelte op het onstekingshuis..

Toen begon de boel pas te starten....
Wat doe ik fout ???

Want hij blijft NIET draaien, iig niet zodra ik de LMM stekker erop zet.


Wat een draad word dit zeg in ons Forum :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:36 #84 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

GranTurismo schreef : Sorry als ik verwarring zaai hoor.
Maar de kerf op de poelie geeft dus het BDP aan van de eerste cilinder. Dit kan zijn wanneer deze cilinder op ontsteken staat (compressieslag komt daarna), maar kan ook het BDP aangeven net voor de komende inlaatslag.
Wat ik uit wil sluiten is dat je even zeker moet weten dat hij inderdaad net voor de compressieslag staat en niet net voor de inlaatslag.
Dit kan je weer controleren door even naar de stand van de nokkenas te kijken.


En dit is uitgesloten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:41 #85 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik hoop dat dit niet hoeft, want die pakking is al niet meer zo best :(

BTW kunnen we niet beter een chat programma installen hier naast het forum :)
IRC-CHAT ofzo hehe of msn :
De Mijne is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:53 #86 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

GranTurismo schreef : Sorry als ik verwarring zaai hoor.

Maakt niets uit, wij oogsten wel de goede richting uit :lol:

GranTurismo schreef : Maar de kerf op de poelie geeft dus het BDP aan van de eerste cilinder.

Goed

GranTurismo schreef : Dit kan zijn wanneer deze cilinder op ontsteken staat

Nee, dit IS wanneer de cilinder op ontsteken staat

GranTurismo schreef : (arbeidsslag komt daarna)

De compressie slag is net geweest:
Inlaatslag zuiger naar onder
Compressieslag zuiger naar boven
Onsteking/Verbrandingsslag zuiger gaat naar beneden
Uitlaatslag zuiger komt weer naar boven enz, enz,

GranTurismo schreef : maar kan ook het BDP aangeven net voor de komende inlaatslag.

Nee, alleen voor de cilinder die ontsteken moet

GranTurismo schreef : Wat ik uit wil sluiten is dat je even zeker moet weten dat hij inderdaad net voor de compressieslag staat en niet net voor de inlaatslag.

Dan staat de zuiger in de cilinder voor de ontstekings/Verbrandingsslag net voor BDP

GranTurismo schreef : Dit kan je weer controleren door even naar de stand van de nokkenas te kijken.

Dan moet je heel goed kijken, het beste is om met de krukaspoeliebout [19mm] de krukas te draaien en als de tuimelaars van cilinder 4 tuimelen dan staat cilinder 1 klaar voor de ontstekingslag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:55 #87 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Rini, Robbie,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Ik dacht dat je dit kan controleren door het driehoekig plaatje op de voorzijde van kop van de motor los te maken. Net boven de schroef.

Ik ga even nazien of ik hier iets over vind.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 20:57 #88 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Erick, je hebt gelijk. Ik had arbeidsslag moeten typen. Heb mijn post aangepast, de jouwe doe ik ook zo om het helder te houden.
Ik blijf er echter wel bij dat het merkteken 2 BDP's aan kan geven en niet alleen het moment van ontsteken zoals jij schrijft. De problemen zouden hier in
kunnen zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 21:05 #89 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Rini , je hebt gelijk
Lees eens dit hieronder.

De 4TDC stand is correct voor montage van de motor.
Echter :

De 1TDC stand moet gebruikt worden tijdens het installeren van de verdeler.
Zoniet. problemen....
Volgens mij kan je de huidige stand dus zien als je het driehoekige plaatje vooraan op de motorkop verwijderd (3 boutjes)

Toch maar kontroleren.




Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 21:08 #90 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik vermoed dat het gaatje in de nokkenas op 6 uur moet staan als de rest staat zoals op jouw foto's Geert.

Inderdaad, als je dat plaatje weghaalt moet je kunnen zien waar het gaatje staat.
Staat alles zoals op jouw foto's (merkteken poelie wijst naar merkteken distributiehuis, de rotor wijst naar de kerf op de behuizing van de verdeler) dan moet het gaatje in het tandwiel waar de pen van de nokkeas inzit op 6 uur staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 21:18 #91 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
OK,

Ik ben verdorie mijn eigen motor aan het openmaken :lol:

Ik heb het plaatje weggehaald.
Wel zoals al mijn vorige fotos genomen zijn (en hier geplaatst), staat bij mij momenteel de nokkenas zoals op tekening 1TDC

Dus het gat 1A staat naar beneden.
Ik kan er helaas geen foto van nemen, maar het is vrij duidelijk .



Toch controleren en mocht het verkeerd staan, dan kan moet je eerst je verdeler terug demonteren.
Vervolgens de krukas in de juiste positie zetten.
Verdeler monteren en instellen zoals op mijn foto's en volgens de reeds besproken merktekens op de poelie.



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 21:30 #92 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

gvy schreef : Ik ben verdorie mijn eigen motor aan het openmaken :lol:


:punk: Alles voor het goede doel :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 21:42 #93 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Dit word me teveel allemaal...
Dus alle merk tekens op zijn plaats..

Okay gezien.....op 6 uur moet dit staan...

Dus alle merktekens op de juiste plaats dan moet het goed staan......

Wat als het merkteken achter het plaatje niet goed staat ???
Ik moet dan toch de ketting niet gaan verplaatsen ??
Kan morgen pas checken , et regent hier als een gek.....*O*

En gvy ik waardeer dit echt enorm....:thumbup: thnx voor al je moeite.Dit gebakje moet weer gaan lopen...kan ik de garage even langs om te laten zien dat ze sucken.:grind:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 22:05 #94 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Robbie,

Nee, je moet je ketting niet gaan veranderen.
Ik ga er van uit dat je motorblok niet is open geweest sinds ie nog wel draaide.

Wat men beschrijft is het volgende.
Om het blok en ketting te monteren moet de nokkenas in stand 4TDC staan. Laten we er van uitgaan dat dat allemaal wel goed zit .

Echter, vooraleer je het verdelerhuis monteert moet je eerst de nokkenas naar stand 1TDC draaien. en de kerf op de poelie in lijn met het merkteken op het verdelerhuis.

Nu kan je de verdeler monteren zoals op mijn foto.

en proberen.


Kijk dus gewoon eens na hoe de nokkenas momenteel staat.
Staat ie niet op 6, verdeler heropnieuw monteren.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 22:12 #95 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Ik zal morgen eens foto's maken hoe het zit..
Er zitten namelijk meerdere merkjes op de poeli van de krukas...

2 dicht bij elkaar en 1 appart.
Die apparte zet ik zoals op jouw foto..
Dan zet ik de nerf op de verdeleras op die van het huis (zit op het randje van het huis).

Maar ook zitten er nog kerfjes op het gedeelte van de verdeler waar die mee in het blok valt.(het ronde gat waar de as in valt).
Ik weet niet of ik de benamingen juist heb van dit alles, daarom morgen wat foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 22:17 #96 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
OK,

Morgen kan ik overdag niet on line (druk op het werk hé)
Ik kijk s'avonds wel eens.
Ik hoop stiekem een beetje dat de nokkenas verkeerd stond tijdens het monteren van de verdeler.
Dan zijn we weer een stapje verder.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 22:39 #97 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Gaat er wel op lijken ja.
Maare hoe kan die nokken as nu verkeerd staan ten opzichten van de poeli....als je die poeli met de merkjes goed zet dan moet alles toch verder goed staan ?

Want die as van de verdeler kan er op 2 manieren in vanwege het rechthoekje wat onderaan die as zit...gewoon erin en 180 graden gedraaid erin..of begrijp ik dat verkeerd..

Dus eigenlijk het merkje op de poeli vergeten en kijken naar het 6 uur merkje op de nokkenas ?c_/

Of kan je het vliegwiel tenopzichten van de nokkenas ook nog goed zetten ? Want dan moet ik het eens goed bekijken, zou kunnen dat na het vernieuwen van een v-snaar die vliegwiel poeli is verlopen ofzo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 22:50 #98 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

Robbie schreef : Gaat er wel op lijken ja.
Maare hoe kan die nokken as nu verkeerd staan ten opzichten van de poeli....als je die poeli met de merkjes goed zet dan moet alles toch verder goed staan ?

Want die as van de verdeler kan er op 2 manieren in vanwege het rechthoekje wat onderaan die as zit...gewoon erin en 180 graden gedraaid erin..of begrijp ik dat verkeerd..

Dus eigenlijk het merkje op de poeli vergeten en kijken naar het 6 uur merkje op de nokkenas ?c_/

Of kan je het vliegwiel tenopzichten van de nokkenas ook nog goed zetten ? Want dan moet ik het eens goed bekijken, zou kunnen dat na het vernieuwen van een v-snaar die vliegwiel poeli is verlopen ofzo...



Wel de nokkenas draait 1 toer voor twee toeren van de krukas.
Dus het merkteken op de poelie (krukas) komt 1 keer in de goede stand als de nokkenas op 12 staat en 1 keer in de goede stand als de nokkenas op 6 staat.

De enige goede stand om de verdeler erin te steken is dus als de nokkenas op 6 staat. (tekening 1TDC)

Inderdaad je kan de verdeler dus 180° om verkeerd monteren.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 22:53 #99 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2E CIH motor teveel benzine
Zal nog even samenvatten:
- Kerf van de poelie wijst naar de aanduiding op het distributiehuis.
- De rotor wijst naar de kerf op de rand van het huis van de verdeler.
- Met de verdelerkap erop en de rotor zoals hierboven moet de bougiekabel naar de 1e cilinder lopen en dus op ontsteken staan.
- Het gaatje in het tandwiel waar de nokkenas opzit staat onderaan, op 6 uur.
- Eventueel kan je ook kijken naar de spie op de krukas of die op 12 uur staat
- Houdt 1-3-4-2 aan als ontstekingsvolgorde.

Heb je het zo, staat alles qua moment van ontsteken goed en zal je het ergens anders moeten zoeken.
Correct me if i'm wrong.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2009 23:02 #100 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2E CIH motor teveel benzine

GranTurismo schreef : Zal nog even samenvatten:
- Kerf van de poelie wijst naar de aanduiding op het distributiehuis.
- De rotor wijst naar de kerf op de rand van het huis van de verdeler.
- Met de verdelerkap erop en de rotor zoals hierboven moet de bougiekabel naar de 1e cilinder lopen en dus op ontsteken staan.
- Het gaatje in het tandwiel waar de nokkenas opzit staat onderaan, op 6 uur.
- Eventueel kan je ook kijken naar de spie op de krukas of die op 12 uur staat.
- Houdt 1-3-4-2 aan als ontstekingsvolgorde.

Heb je het zo, staat alles qua moment van ontsteken goed en zal je het ergens anders moeten zoeken.
Correct me if i'm wrong.


Amen :lol:

Rini, dit is ook volgens mij en mijn 2.2i motor de correcte instelling.
Mooi samengevat

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.